Gå til innhold

Snart ferdig å spare på BSU - betale ned felles lån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart for gammel til å fortsette å spare på BSU, og har nå 250.000 på kontoen. Samtidig har jeg og samboeren et huslån på litt under 2 millioner. Vi har felles barn og felles økonomi. Vi eier like mye av huset og lånet er felles.

Hva gjør jeg med pengene? Bare betaler ned på felles lån?

Anonymkode: cbaa7...1bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forresten: Samboeren synes ikke det er greit at jeg for eksempel eier litt mer av huset enn han. Og det skjønner jeg jo.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forresten: Samboeren synes ikke det er greit at jeg for eksempel eier litt mer av huset enn han. Og det skjønner jeg jo.

Hvorfor synes han ikke at det er greit?

Anonymkode: 74c0e...0a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart for gammel til å fortsette å spare på BSU, og har nå 250.000 på kontoen. Samtidig har jeg og samboeren et huslån på litt under 2 millioner. Vi har felles barn og felles økonomi. Vi eier like mye av huset og lånet er felles.

Om du skal bruke dine penger på å betale ned på lånet, må du passe på at det blir dokumentert at de pengene er dine og at det er din del av gjelden som blir mindre ved å betale inn de pengene på lånet. En kontrakt må vel til. Håper andre som har mer greie på dette kan gi deg råd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor synes han ikke at det er greit?

Fordi vi har felles økonomi og har hatt det uavhengig av hvem som har tjent best opp gjennom årene (det har variert litt). Han tenker vel at det er rart om jeg plutselig skal kjøpe ham ut av en prosent av huset nå. Jeg hadde vel egentlig heller ikke likt det om han eide mer av huset enn meg :) 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med et globalt indeksfond? Med boliglånsrenter på 2% er det lite lønnsomt å betale ned mer enn nødvendig på lånet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du skal bruke dine penger på å betale ned på lånet, må du passe på at det blir dokumentert at de pengene er dine og at det er din del av gjelden som blir mindre ved å betale inn de pengene på lånet. En kontrakt må vel til. Håper andre som har mer greie på dette kan gi deg råd.

Lånet vårt er felles, så jeg kan ikke betale ned på "min del". I så fall må vi innfri lånet og skaffe oss hvert vårt lån i steden.

Gjest Nina1975
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du spart opp dette mens dere har hatt felles økonomi? Om du har spart opp dette/eller deler av dette før felles økonomi, hadde jeg krevd det som særeie. Hadde ikke brydd meg om hva han hadde ment.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, prt90 skrev:

Hva med et globalt indeksfond? Med boliglånsrenter på 2% er det lite lønnsomt å betale ned mer enn nødvendig på lånet. 

Man kan ikke bruke BSU til å investere i fond. Det kan kun brukes på bolig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan fortsatt eie 50/50, selv om du betaler ned ekstra på din del av gjelden med det du har spart opp på BSU. Du skriver ett dokument som din samboer signerer om at du betaler inn kr 250.000 ekstra nå på din del av gjelden, og går i banken og de sørger for å overføre dette fra BSU til å nedbetale gjeld på bolig. Hvis ikke går det også an å bruke fra BSU til å pusse opp bolig hvis dere har noe som trengs å pusses opp. 

Anonymkode: 02f1e...0d0

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Nina1975 skrev:

Har du spart opp dette mens dere har hatt felles økonomi? Om du har spart opp dette/eller deler av dette før felles økonomi, hadde jeg krevd det som særeie. Hadde ikke brydd meg om hva han hadde ment.

Jeg har spart det både før og etter vi fikk felles økonomi, men det meste før. Man må jo gjerne bry seg om hva partneren mener da :)

Hvordan gjør man det med for eksempel arv? Hvis man arver penger og bruker disse på å betale ned felles lån, eier den som har arvet mer av boligen da?

AnonymBruker
Skrevet

Men du kan vel bruke den summen per måned du skulle brukt på å betale ned din andel på fond? 

Anonymkode: 9d1a6...53d

• Liker 1
Gjest Nina1975
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør man det med for eksempel arv? Hvis man arver penger og bruker disse på å betale ned felles lån, eier den som har arvet mer av boligen da?

Ja

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke bruke BSU til å investere i fond. Det kan kun brukes på bolig.

Ah, det var BSU pengene. Trodde det var noen nye penger du lurte på hvor du skulle gjøre av. BSU pengene beholder du på BSU kontoen, den har vanligvis mye høyere rente enn boliglånet. Hvis du får dårlig BSU rente flytter du pengene til en annen bank.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Feil

Endret av Sushi
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan fortsatt eie 50/50, selv om du betaler ned ekstra på din del av gjelden med det du har spart opp på BSU. Du skriver ett dokument som din samboer signerer om at du betaler inn kr 250.000 ekstra nå på din del av gjelden, og går i banken og de sørger for å overføre dette fra BSU til å nedbetale gjeld på bolig. Hvis ikke går det også an å bruke fra BSU til å pusse opp bolig hvis dere har noe som trengs å pusses opp. 

Anonymkode: 02f1e...0d0

Takk for tips om å skrive et dokument, det var noe sånt jeg var ute etter. (Men du tar feil når det gjelder oppussing, BSU kan ikke brukes på det.)

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du kan vel bruke den summen per måned du skulle brukt på å betale ned din andel på fond? 

Anonymkode: 9d1a6...53d

Som sagt, vi har felles økonomi :) Det er ikke noen sum jeg betaler inn per måned, alt vi tjener er felles og går inn på samme konto.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, prt90 skrev:

Ah, det var BSU pengene. Trodde det var noen nye penger du lurte på hvor du skulle gjøre av. BSU pengene beholder du på BSU kontoen, den har vanligvis mye høyere rente enn boliglånet. Hvis du får dårlig BSU rente flytter du pengene til en annen bank.

Hvis vi får lavere lån får vi gustigere rente på boliglånet, så jeg tror faktisk det lønner seg å betale ned heller enn å spare videre.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men han synes derimot det er greit at dine penger går til å dekke begges gjeld?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Guppy88 skrev:

Men han synes derimot det er greit at dine penger går til å dekke begges gjeld?

Det er jo nettopp hvordan vi skal gjøre dette jeg prøver å finne ut av nå. Skjønte du ikke det? Det er ingen som prøver å utnytte den andre.

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye er spart av dine private penger? De du har spart mens dere har hatt felles økonomi er jo deres - ikke dine. 

Jeg ville kanskje skrevet et dokument på at de pengene du har spart av dine penger går til nedbetaling av din eventuelle del om dere skal splitte lånet eller lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...