AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #1 Skrevet 11. juni 2018 I forbindelse med en annen tråd hvor noen spurte om etiketten på besøk hos folk så jeg mange svarte at det er ubehagelig om man takker nei til kaffe, vann etc. Er dere alvorlige? 😅 Mener dere virkelig at dere blir fornærmet dersom jeg sier nei takk til noe når jeg ikke er tørst/sulten?? Anonymkode: ce36d...48e 1
Apekatten Skrevet 11. juni 2018 #2 Skrevet 11. juni 2018 Jeg synes ikke det er uhøflig å takke nei. Folk må slutte å være så hårsåre. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #3 Skrevet 11. juni 2018 Kommer jo an på settingen. Som eksempel; min mor hadde avtalt med sin søster at jeg skulle komme innom på lørdag og hente en nøkkel. Jeg kjørte til tanten min, og forstod når jeg kom at hun hadde satt på kaffe ( jeg trodde jeg bare skulle plukke opp nøkkelen), men selv om jeg ikke hadde lyst på kaffe eller noe å spise, så forskjøv jeg andre planer en halvtime og sa at det ville være hyggelig med en kopp kaffe og en kakebit. For henne betydde det mye. Og jeg gjorde det av høflighet, ikke fordi jeg hadde lyst på kaffe. Hadde jeg sagt nei, jeg kan godt snakke litt med deg men vil ikke ha noe å drikke, hadde hun blitt lei seg. Anonymkode: 17168...f2c 14
Gjest Catalina Culès Skrevet 11. juni 2018 #4 Skrevet 11. juni 2018 (endret) Frekkere å masse på folk som har takket nei. Endret 11. juni 2018 av Catalina Culès
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #5 Skrevet 11. juni 2018 Kaffe er sosialt og har alltid vært det. Og hvilken skade gjør det å takke ja til et glass vann egentlig? Jeg hadde følt meg sær om jeg skulle takket nei til det, spesielt hos eldre mennesker. Anonymkode: 76a9d...6d8 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #6 Skrevet 11. juni 2018 Det kommer jo an på hva slags besøk det er, så klart. Men det å servere noe er en urgammel skikk, den vennlige transaksjonen ved å gi og ta i mot. Det viser at verten er vennligsinnet mot deg, og du viser respekt ved å ta i mot. Jeg kan godt servere en venninne bare kaffe uten noe til, eller om hun vil et glass iskaldt vann, dersom hun bare stikker innom. Om hun er invitert, så er det mer servering. I sistnevnte tilfelle ville det vært veldig forstyrrende om hun takket nei til alt jeg tilbød.. Anonymkode: 2d991...877 1
Illuminatum Skrevet 11. juni 2018 #7 Skrevet 11. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: I forbindelse med en annen tråd hvor noen spurte om etiketten på besøk hos folk så jeg mange svarte at det er ubehagelig om man takker nei til kaffe, vann etc. Er dere alvorlige? 😅 Mener dere virkelig at dere blir fornærmet dersom jeg sier nei takk til noe når jeg ikke er tørst/sulten?? Anonymkode: ce36d...48e Ja, du takker nei til mer enn ett glass vann. Du takker også nei til gjestfriheten min. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #8 Skrevet 11. juni 2018 De er uhøflig å takke nei til alt. Takker du ja til et glass vann trenger du ikke drikke det opp, en liten slurk holder. Når folk takker nei til alt syns jeg det er ubehagelig å ta meg noe selv også, og skal ærlig innrømme at jeg blir litt lei meg om jeg har kjøpt ekstra god te eller brusen bare venninnen min drikker, og så vil hun ikke ha. Å tilby noe viser gjestfrihet, å takke nei er å avfeie gjestfriheten. Anonymkode: dd1a0...ade 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #9 Skrevet 11. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er uhøflig å takke nei til alt. Takker du ja til et glass vann trenger du ikke drikke det opp, en liten slurk holder. Når folk takker nei til alt syns jeg det er ubehagelig å ta meg noe selv også, og skal ærlig innrømme at jeg blir litt lei meg om jeg har kjøpt ekstra god te eller brusen bare venninnen min drikker, og så vil hun ikke ha. Å tilby noe viser gjestfrihet, å takke nei er å avfeie gjestfriheten. Anonymkode: dd1a0...ade Kjenner til den der ... Min variant av det problemet er at jeg med jevne mellomrom finner brusflasker utgått på dato innerst i skapet. Flaskene er kjøpt inn til gjester som bare drikker lettbrus, mens jeg bare drikker brus med sukker (og lite av det også). For gjestene takket selvsagt nei til brusen jeg hadde kjøpt inn bare på grunn av dem, siden de hadde tatt med egen brus (av akkurat samme type) og derfor ikke trengte mer. De ville jo ikke være til bry, og visste jo at jeg ikke drakk slikt selv, så da hadde de med egen brus. Men å drikke brusen jeg faktisk hadde kjøpt inn til dem, eller være villige til å ta med seg brusen jeg ikke drakk slik at jeg kunne bli kvitt den? Neida. Anonymkode: 87e46...0a1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #10 Skrevet 11. juni 2018 Jeg takker alltid ja selv om det bare er et glass vann. Er jeg ikke tørst tar jeg par slurker. For meg er det uhøflig å takke nei til drikke hvis noen spør. Sånn er jeg oppdratt. Så får det være opp til andre hva de gjør. Anonymkode: 04a6c...1cd
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #11 Skrevet 11. juni 2018 Jeg drikker ikke kaffe, og har flere ganger fått stygge blikk eller gjentatt masing om jeg sier nei. Jeg kan godt ta et glass vann i stedet, men flere verter blir da superstressa og bare må komme med alt mulig annet som erstatning for den fordømte kaffen. Slapp av litt da! Vann er godt og funker krutt for meg 👍🏻 Jeg sitter ikke og drikker noe jeg ikke fordrar bare fordi du synes jeg skal drikke det. Anonymkode: fccaf...e5c 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #12 Skrevet 11. juni 2018 Det kommer an på situasjonen. Hvis du er på besøk hos noen og de spør om du vil ha noe å drikke eller spise uten at noe er dekket på eller liknende, så er det ingen som blir sure hvis du sier nei. Jeg syns derimot at hvis du kommer hjem til noen, som for eksempel bestemor eller tanter, og de har dekt på og satt på kaffe, så klarer du å trykke i deg en kopp kaffe for å være hyggelig. Det er ikke det at det er så vanvittig uhøflig å takke nei, men det koster så lite å drikke en kopp for å glede en gammel dame som har ventet på besøk hele dagen og bare vil være hyggelig mot deg Anonymkode: b1d26...556 1
Daria Skrevet 11. juni 2018 #13 Skrevet 11. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg drikker ikke kaffe, og har flere ganger fått stygge blikk eller gjentatt masing om jeg sier nei. Jeg kan godt ta et glass vann i stedet, men flere verter blir da superstressa og bare må komme med alt mulig annet som erstatning for den fordømte kaffen. Slapp av litt da! Vann er godt og funker krutt for meg 👍🏻 Jeg sitter ikke og drikker noe jeg ikke fordrar bare fordi du synes jeg skal drikke det. Anonymkode: fccaf...e5c Den er jeg enig i, det må være lov å takke nei til noe man faktisk ikke liker. Av en eller annen pussig grunn er det særlig det med å ikke drikke kaffe som stresser enkelte, alt mulig annet kan man takke nei til uten at det er noe problem. Jeg stilte i en periode med medbrakt tekopp til møter - ikke fordi jeg ikke kunne gå en time uten drikke, men fordi hun som ledet møtene ikke taklet at jeg satt der uten kopp når de andre drakk kaffe... Jeg tvang i meg to kopper (samt et glass sherry) hos en eldre nabo en gang - det var ingen pen møte å takke nei på og om jeg ba om te og det hadde vist seg at hun ikke hadde det ville det ødelagt dagen for henne... 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #14 Skrevet 11. juni 2018 Drikker ikke kaffe eller te. Og hvorfor skal jeg takke ja til noe jeg ikke vil ha. Kommer jeg rett fra jobb, der jeg drikker mye vann, eller rett fra middagen, så er ikke et glass vann noe jeg vil ha. Må da være lov å takke nei til noe en ikke vil ha. Anonymkode: b3eed...aca 1
Ullvott Skrevet 11. juni 2018 #15 Skrevet 11. juni 2018 Det er snålt det der, med høflighet, beskjedenhet og serveringsskikker. Man skal alltid by på noe når noen kommer; den tanken er selvsagt god. Det er det som kommer etterpå som er fascinerende: man må både takke ja og takke nei på en gang... Det er uhøflig å takke nei, i alle fall til kaffe, men det er liksom uhøflig å virke veldig ivrig når man takker ja, også! Blir man videre budt noe å spise, er det veldig mange, særlig i den eldre generasjon, som mener at man skal takke nei, enten man vil eller ikke. Man vil jo ikke virke grådig, må vite... Så starter «spillet» der vertskapet skal nøde gjesten til å takke ja, mens gjesten takker nei, og slik går det fram og tilbake et par ganger. Kunsten er å vite når man skal gi seg. Hvis man som gjest egentlig er både sulten og tørst, og gjerne ville hatt servering, må man ikke takke nei altfor mange ganger, for da tar vertskapet deg til slutt på alvor, og du får ingen ting... Som vertskap skal man heller ikke være over seg av glede når gjesten takker for serveringen. «Neimen, det var da så lite» er det vanligste svaret, og det enten gjesten har fått et snaut glass vann eller om man har stilt med treretters middag og kransekake. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #16 Skrevet 11. juni 2018 Kan alle som synes det er uhøflig å takke nei, faktisk tenke på at det finnes folk som sliter med overaktivblære og kan dermed da ikke ha et normalt væske-inntak!!! Anonymkode: bd711...82b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå