Gå til innhold

Bilferie alene i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på å hoppe i bilen å reise rundt om i norge et par dager. Se litt av naturen, gå noen turer(ikke for lange), kanskje dra på noen markeder eller festivaler. Ha med telt som jeg kan slå opp i naturen. 

Men jeg er uerfaren i camping og en litt nervøs sjåfør som gjør meg litt skeptisk på å bare dra. Jeg lurer på om noen andre har gjort noe lignende og kan komme med tips?  F.eks. steder å besøke, sette opp telt, ting å ungå osv. Jeg har også veldig lyst til å ungå storbyer, vanskelige veier og intens trafikk. Hva er de beste kjørerutene?

Jeg er vant med å reise alene ute i den store verdenen, så å være alene er ikke et problem. Er forøvrig ei dame på 25 år.

Anonymkode: bca5a...c42

AnonymBruker
Skrevet

Hvor kjører du fra? Greit å vite om en skal skrive om vanskelige veier og intens trafikk :)

Anonymkode: efc0c...b95

AnonymBruker
Skrevet

Hvor starter ferden? 

Jeg har hatt slike ferier stort sett i alle single år. Da har jeg farta i opptil tre uker i strekk. Jeg har bytta på å bo i telt, hos bekjente og hytter. Og området har vært enten rundt Hardangervidda eller rundt Jotunheimen. Nå er Jotunheimen soleklar favoritt og det er enkelt å kjøre rundt og telte underveis. Må bare være forbereder på kaldt vær (snødde litt på min tur i fjor. Snø ene dagen og steikende varme dagen etter). 

Ruta i fjor gitt Oslo, Hemsedal, Tyin, Årdal (Tindevegen) Turtagrø, Krossbu, Lom, Sjoa, Valdresflya, Beitostølen, Oslo. Tok en drøy uke. Jeg var på flere klatreturer blant annet men man kan fint gå lette turer i hele området. 

Anonymkode: 65d39...50d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle du rekke alt dette på et par dager, eller var det OM et par dager? 

Det fine med å reise alene, er at du kan pakke bilen full av klær og campingutstyr, uten å tenke så mye på plassen. Kanskje du har en bil det går an å ligge i, hvis været blir helt for jævlig?  

Sett deg ned med Google maps og planlegg ruten. Du kan legge inn viapunkter som holder deg unna de største byene. Norge har generelt lite og ganske snill trafikk, men hvis du er i nærheten av større by, så prøver du å unngå ettermiddagsrushet. 

Anonymkode: a7848...be3

Skrevet

Ts her. Takk for alle tips så langt! 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor kjører du fra? Greit å vite om en skal skrive om vanskelige veier og intens trafikk :)

Anonymkode: efc0c...b95

Ferden starter på nordmøre, ikke langt unna atlanterhavsveien!

3 hours ago, AnonymBruker said:

Skulle du rekke alt dette på et par dager, eller var det OM et par dager?

Mener et par dager reise, men det kan godt strekke seg til en uke eller to. Har ikke noe hastverk da jeg har greit med ferieuker! 

Skrevet
3 minutter siden, Wtfiwwm skrev:

Ts her. Takk for alle tips så langt! 

Ferden starter på nordmøre, ikke langt unna atlanterhavsveien!

Mener et par dager reise, men det kan godt strekke seg til en uke eller to. Har ikke noe hastverk da jeg har greit med ferieuker! 

Har du kjørt Aursjøveien? Campe i Eikesdalen. Trollstigen er jo ikke så langt unna. Spise Jordbær i Valldal. Mange campingmuligheter der og. Følg kysten sørover. Stikk innom Fosnavåg og besøk Runde. Reis videre sørover. Vestkapp er verd et besøk. Overnatt på camping i Hoddevika, surfersparadise. Mange spennende mennesker å møte der. Tar du Trollstigen og Valldal, kan du også velge å kjøre til Geiranger. Da er veien til Jotunheimen kort. Stryn, Lom, Vågå, Sognefjellet, eller ta veien nordover igjen og kjør over Slådalsveien.

Du har et flott utgangspunkt for mange turer. Du kan jo også velge veien nordover. kjøre kystriksveien opp mot Nordland. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter turen foreslått over, den som inkluderer Hoddevika. En perle! Og tar ikke lange tiden fra deg.

Anonymkode: e759d...85e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...