Gå til innhold

Beste måte å slutte med snus? Trenger råd, tips og erfaringer!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter 6 år som snuser holder jeg nå på å mote meg opp til å endelig slutte - og denne gangen for real. Jeg er svært glad i snusen og må ha snus under leppa omtrent hvert eneste minutt med mindre jeg spiser eller sover. Men når jeg leste at tennene til slutt faktisk kan løsne om tannkjøttet trekker seg langt nok opp, fant jeg ut at nok er nok! Jeg er dessuten drittlei av å måtte snuse for å i det hele tatt kunne fungere.

Jeg har tidligere prøvd å slutte ved hjelp av ren viljestyrke, men dette har fungert svært dårlig og jeg tenker derfor å prøve en metode med nikotinplaster kombinert med nikotinfri snus. Vet ikke om dette er et bedre alternativ!? Noen som har prøvd? Hvor lenge varer abstinensene om man slutter uten hjelpemiddel? Da tenker jeg hvor lang tid det tar før snusen ikke lenger er noe man tenker over.

Trenger alle solskinnhistorier der ute, for det sitter laangt inne å slutte...

Anonymkode: 7a7c7...f70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jesus sier: Legg en papirbit der i stedet, eller bare ikke kjøp snus

Skrevet (endret)

Bli gravid 😅😉 Eneste som fikk meg til å slutte etter årevis med snus og utallige forsøk på å slutte.

Endret av Unique
AnonymBruker
Skrevet

Ingefær! Skær tynne skiver av snusstørrelse og legg under leppa:) det svir litt slik som snus, og gjorde suget mindre. 

Anonymkode: 0fc24...11c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg er i samme båt TS. Snust i 8år. Jeg skrev opp en liste jeg har tenkt å henge opp, over hva jeg gjør med helsen.Støre sjanse for diabetes, dårligere blodsirkulasjon, misfargede tenner etc.  I snus er det og 30 kreftfremkallende stoffer. Man har større sjanse for spiserørskreft, jeg har søkt opp litt bilder for å skremme meg selv og det ser jo helt jævlig ut. Viljestyrken varierer fra dag til dag, og jeg fant tilslutt ut at jeg må erstatte snusen med noe aktivt, har bare ikke funnet ut av hva😖 ingefær er en god ide..

Anonymkode: 7f8d3...7a3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dro på backpacking i 6 mnd og hadde ikke tilgang til snus. Det var jævlig første to ukene, så glemte jeg det helt. Det er fristelsen som er det vanskelige tror jeg, ikke de fysiske abstinensene. Jeg så på det som min eneste gode sjanse til å slutte og hadde derfor ikke med meg snus på turen. Kanskje ikke så veldig behjelpelig, men slik sluttet jeg etter 6 år. 

Anonymkode: b19db...e13

Skrevet
12 timer siden, Unique skrev:

Bli gravid 😅😉 Eneste som fikk meg til å slutte etter årevis med snus og utallige forsøk på å slutte.

Signerer denne. Overraskende hvor lett det plutselig var! Har prøvd flere ganger før jeg ble gravid og feilet.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme båt. 

Det som stopper meg fra å prøve å slutte er at jeg blir ei skikkelig sur drittkjærring når jeg ikke har snust på noen timer, og jeg er redd mannen min skal få nok og ikke orke trynet mitt mer 🙈 Dersom jeg skal være sur og muggen i minst to uker så vet jeg faktisk ikke om han kommer til å holde ut med meg mer 🙈

Anonymkode: e1005...250

AnonymBruker
Skrevet
På 11.6.2018 den 12.02, AnonymBruker skrev:

jeg er i samme båt TS. Snust i 8år. Jeg skrev opp en liste jeg har tenkt å henge opp, over hva jeg gjør med helsen.Støre sjanse for diabetes, dårligere blodsirkulasjon, misfargede tenner etc.  I snus er det og 30 kreftfremkallende stoffer. Man har større sjanse for spiserørskreft, jeg har søkt opp litt bilder for å skremme meg selv og det ser jo helt jævlig ut. Viljestyrken varierer fra dag til dag, og jeg fant tilslutt ut at jeg må erstatte snusen med noe aktivt, har bare ikke funnet ut av hva😖 ingefær er en god ide..

Anonymkode: 7f8d3...7a3

Godt å høre vi er flere!

Mandag gikk jeg til innkjøp av nikotinplaster og Onico, og for akkurat et døgn siden tok jeg min siste «ordentlige» snus og satte på nikotinplaster. Abstinensene er der i og med at jeg fikk ekstremt mye mer nikotin i meg gjennom snusen enn via plasteret, men det er faktisk  overkommelig :) Merker jeg har litt kortere lunte og er litt ør i toppen, men bortsett fra det er det tipp topp.

Motivasjonen min er den samme som din.. Har skrevet ned for og i mot liste og da var det liksom ikke noe å lure på lenger. Sykt hvor skadelig snus faktisk er. Denne gangen nekter jeg å gi meg! Skal aldri mer putte en skruf under leppa 😄 

Hvor langt er du kommet i prosessen og hvordan går det med deg?

Ts

Anonymkode: 7a7c7...f70

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å røyke 🙈 syntes det var lettere å slutte å røyke enn å slutte å snuse, ettersom det er flere ulemper med røyk enn med snus, og den fysiske avhengigheten av å ha noe under leppa ble mindre samtidig som jeg fikk i meg nikotin. Sikkert ikke å anbefale, men det var det som til slutt funket for meg, etter å ha forsøkt å slutte utallige ganger. Nicotinell sugetabletter brukte jeg også mye av.

Anonymkode: 4c24a...866

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke klart å slutte, men trappe ned! Hadde ikke råd å snuse 1 boks til dagen lenger, så satte klokkeslett på når jeg kunne snuse; 3 ganger til dagen. Boksen varte myyye lenger, og suget ble mindre og mindre for hver dag. Skal holde på slik en stund til, og så kanskje trappe ned mer og til slutt slutte.

Har prøvd tyggis, onico, røyk, cold turkey osv, men alt er fælt. Nesten som jeg aldri er på et sted i livet der jeg har mulighet og tid til å komme gjennom abstinenser, noen eller noe krever alltid at jeg er mitt beste meg og det går ikke uten snusen😐

Anonymkode: 99dac...1a4

Skrevet (endret)

Jeg «jukser» og bruker legemiddelet champix... følger anvisningen på pakken. 

Har prøvd cold turkey før men jeg blir helt surpomp og sint, som dronninga i Snøhvit med pms. 

Men champix gjør alt lettere, mannen min holder ut og tenåringen bor fortsatt hjemme (hun truet med å flytte på hybel sist jeg prøvde å slutte)

Endret av skruf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...