AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #1 Skrevet 10. juni 2018 Dere som har, eller nylig har hatt førskolebarn. Hvordan har overgangen barnehage-skole blitt markert i barnehagen? Jeg kjenner at jeg er litt skuffet på vegne av mitt barn. Jeg hadde nok litt høye forventninger ut fra hva venner sine barn har fått være med på i sine barnehager. Hos oss har overgangen vært tema på samlingsstunder i vår, og noen turer er lagt til lekeplass på skoleplassen til lokalskolene i nærheten. Nå til uken skal de ha avslutning (i samlingsstunden, ikke med foreldre el tilstede) og da får de permene sine. Jeg har sett i permen hans (de står fremme) og etter 5 år i barnehage er det samlet opp ca 15 tegninger/malerier og tre bilder som han er med på. Utover dette er det ingen markering. Av andre hører jeg om besøk inne på skolen, russelue, russekort, overnatting i barnehagen eller annet sted, aktivitetsdag på idrettsstadion, fjelltur, avslutning i barnehagen med foreldre, perm/bok med masse bilder/historier/tegninger osv. Ikke alt samme sted, men hvertfall noe. Jeg synes det er så utrolig stusselig opplegg i barnehagen vår. Er jeg storforlangende, eller er det faktisk vanlig at det ikke gjøres noe særlig stas på førskolebarna i slutten av året? (Jeg er litt oppgitt og lei over barnehagen. Jeg synes de på generell basis gjør svært lite for å få en variert hverdag. De gjør veldig mye det samme, og er svært sjelden andre steder enn på barnehagens område og på to-tre faste turområder/lekeplasser i nærheten. Jeg har tatt det opp med både styrer og ped.leder uten at det fører til stort. Jeg lurer derfor på om jeg nå er urimelig fordi jeg allerede er oppgitt og leter etter feil, eller om det faktisk er vanlig å gjøre hvertfall noe for å gjøre stas på førskolebarna) Anonymkode: a2f57...545
Sushi Skrevet 10. juni 2018 #2 Skrevet 10. juni 2018 Det var roseseremoni på sommeravslutninga, kjempestas Utover det kan jeg ikke huske noe spesielt, mulig de var på en liten tur eller noe. Og de fikk perm. Helt ærlig så virker du litt litt storforlangende, selv om jeg forstår hva du mener. Er det du eller barnet ditt som ønsker seg en stor markering? Å begynne på skolen er jo stort i seg selv. Her er det heller ikke så ofte det er store aktiviteter eller turer, de går til faste steder i skogen og ungene koser seg med det. Det er mye som er veldig mye viktigere med barnehageopplevelsen enn akkurat hvor kule ting barna blir tatt med på.
solmåneogstjerner Skrevet 10. juni 2018 #3 Skrevet 10. juni 2018 Hos oss var det besøk på skolene, de delte barna i grupper etter hvilken skole de skulle på. De dro på en overnattingstur i juni (i samme by altså). De hadde også en seremoni på sommerfesten hvor de fikk utdelt rose og diplom for 'lang og tro tjeneste i barnehagen' 😂 Syntes opplegget deres høres litt stusselig ut ja...
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #4 Skrevet 10. juni 2018 Her er det førskolegruppe hele siste året. Da er førskolebarna fra ulike avd i bhg samlet. Cirka en gang i uka. Går på tur samme eller har ulike prosjekt/oppgaver i bhg. Dagstur med buss sammen med førskolegruppa nå i juni. Sommerfest (hele bhg + foreldre) der førskolebarna opptrådte. Fikk rose og t-skjorte. Besøk til de ulike skoler + besøk av kommende fadrer (5.klassinger). Tipper vi får med hjem en perm siste dag. Det fikk vi vertfall siste dag på småbarns. Veldig koselig. Maaaange bilder fra diverse + tegninger osv. Kjekt! Anonymkode: aa33c...77d
absinthia Skrevet 10. juni 2018 #5 Skrevet 10. juni 2018 Jeg har førskolebarn, samt jobber i barnehage. Hososs har vi førskolegruppe en gang i uka mellom august og juni, månedlige aktiviteter med 1.klassen på nærmeste skole,, aktivitetsdag med førskolebarn fra de andre barnehagene og småskolen, fjelltur med småtrinnet, en avslutningstur til f.eks aktivitetspark av ett eller annet slag. Vi har seremoni med utdeling av permer og diplom, samt ekstra god lunch, uten foreldre i barnehagen. Liten kommune, så vi har bare to skoler, som de går på.
Minlillesky Skrevet 11. juni 2018 #6 Skrevet 11. juni 2018 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som har, eller nylig har hatt førskolebarn. Hvordan har overgangen barnehage-skole blitt markert i barnehagen? Jeg kjenner at jeg er litt skuffet på vegne av mitt barn. Jeg hadde nok litt høye forventninger ut fra hva venner sine barn har fått være med på i sine barnehager. Hos oss har overgangen vært tema på samlingsstunder i vår, og noen turer er lagt til lekeplass på skoleplassen til lokalskolene i nærheten. Nå til uken skal de ha avslutning (i samlingsstunden, ikke med foreldre el tilstede) og da får de permene sine. Jeg har sett i permen hans (de står fremme) og etter 5 år i barnehage er det samlet opp ca 15 tegninger/malerier og tre bilder som han er med på. Utover dette er det ingen markering. Av andre hører jeg om besøk inne på skolen, russelue, russekort, overnatting i barnehagen eller annet sted, aktivitetsdag på idrettsstadion, fjelltur, avslutning i barnehagen med foreldre, perm/bok med masse bilder/historier/tegninger osv. Ikke alt samme sted, men hvertfall noe. Jeg synes det er så utrolig stusselig opplegg i barnehagen vår. Er jeg storforlangende, eller er det faktisk vanlig at det ikke gjøres noe særlig stas på førskolebarna i slutten av året? (Jeg er litt oppgitt og lei over barnehagen. Jeg synes de på generell basis gjør svært lite for å få en variert hverdag. De gjør veldig mye det samme, og er svært sjelden andre steder enn på barnehagens område og på to-tre faste turområder/lekeplasser i nærheten. Jeg har tatt det opp med både styrer og ped.leder uten at det fører til stort. Jeg lurer derfor på om jeg nå er urimelig fordi jeg allerede er oppgitt og leter etter feil, eller om det faktisk er vanlig å gjøre hvertfall noe for å gjøre stas på førskolebarna) Anonymkode: a2f57...545 Jeg har en jente i 1.klasse..vel..snart ferdig med 1.. Da de hadde sin overgang mellom barnehage-skole ble det markert. Vi hadde sommeravslutning. Ute i det fine været, foreldre/besteforeldre tok med egen mat/drikke og stoler/annet. Førskolebarna fremførte ulike sanger, det var leker for både små og store. Og til slutt ble alle førskolebarn kalt opp på "scenen", der alle ble ropt opp en etter en. De gikk frem og tok i mot permene sine. Når alle fikk sine permer, klappet vi. Spiste, skravlet og lekte før vi dro hjem. En veldig fin måte å avslutte på! Og et par uker før avslutningen, fikk førskolebarna en spesiell tur, som er forbeholdt førskolebarn i barnehagen. For å markere at de er de store barna og klare for skolen. Gjett om barna følte seg store, og stolte da vi tok de i mot på ettermiddagen. Da stilte korpset opp og det var kake til alle sammen. Kanskje du kan vise denne tråden til styret i barnehagen? Kanskje det kan gi dem litt ideer? Jeg synes at overgang barnehage-skole bør markeres. Det er jo en stor dag for de små! Førskolebarna hadde sitt eget opplegg gjennom det siste året i barnehagen. De var en del med 1.klasse, på turer, "skole/lekser" i barnehagen med mer. Men avslutninga ble markert med foreldre til stedet! Endret 11. juni 2018 av Minlillesky
Arkana Skrevet 11. juni 2018 #7 Skrevet 11. juni 2018 Førskolebarna har førskole hver mandag som naturlig nok er bare for dem. De er med på barnehagefestival på våren, de er med på megakor (4 ganger i løpet av siste år i barnehagen drar de til nærmeste skole for å leke, synge og spise lunsj med førsteklassingene), de får spille inn CD med barnesanger og de har konsert på torget med de andre førskolebarna (fra de private barnehagene, de kommunale gjør ikke dette) i mai. På sommerfesten i slutten av barnehageåret får de utdelt et lite album barnehagen har laget med bilder, tegninger og ord fra deres tid i barnehagen. Derimot gjør de ingenting av det du ramser opp i innlegget ditt. 1
Belima Skrevet 11. juni 2018 #8 Skrevet 11. juni 2018 Det er vel det å begynne på skolen som er det store for barn, ikke det å slutte i barnehagen trodde jeg. Å ha russekort mm er etter min mening en tåpelig ting. Leste at en barnehage hadde det for noen år siden og det fikk mye negativ omtale. Mine to barnebarn fikk også en perm med tegninger, så de hadde plukket ut noen fra hvert år. Alle barnehager skal ha førskoletilbud til barna og det hadde de, men utover vanlig sommeravslutning var det ikke noe ekstra.
Gjest Trolletrine Skrevet 11. juni 2018 #9 Skrevet 11. juni 2018 Her har det vært førskole to ganger hver uke siste året i bhg. De har besøkt skolen flere ganger, og fadderklassen har besøkt de i bhg. De har vært på idrettsdag og gjort masse annet gøy. Førskolebarna hadde eget show på sommerfesten, der alle i familiene var invitert. Etter showet ropte de opp en etter en, som måtte frem og fikk rose, gave og en bildeplansje over tiden deres i bhg. Etterpå var det vanlig fest med saft og kaker osv. Helt fantastisk at de lager en sånn markering, syns jeg. En epoke i livet er over, og et nytt begynner, så fint og godt at man markerer det😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå