Nellie Cortado Skrevet 1. mars 2005 #1 Skrevet 1. mars 2005 Jeg jobber som servitør i Oslo. :bukke: Tenkte jeg kunne gi noen nyttige tips til dere som skal ut å spise en gang i blant. - Bestill bord på forhånd, særlig i helgene og i julen. Da får man et bedre bord. :-) - Tips servitøren hvis du er fornøyd. Det er en myte at vi har fått så bra lønn. - Spør hvis du lurer på noe! Det er ingen spørsmål som er for dumme. Vi er der for å hjelpe. - Si i fra hvis det er noe galt med mat eller drikke. Vi kan ikke gjøre noe med problemet hvis vi ikke vet at det er noe galt. - Ikke drikk deg full på restaurant! Det er ikke en rølpeplass! -Prøv noe nytt, en god servitør har alltids en god anbefaling på lur. - Gå ut litt oftere, alle har godt av det! Og sist men ikke minst slapp av og nyt! :klem2:
ringblomst Skrevet 1. mars 2005 #2 Skrevet 1. mars 2005 - Tips servitøren hvis du er fornøyd. Det er en myte at vi har fått så bra lønn. quote] Mannen min er "fæl" til å tipse uansett, men jeg mener og er du enig i at man skal tipse først og fremst når man er fornøyd med servicen? Heller runde opp ellers?
Nellie Cortado Skrevet 1. mars 2005 Forfatter #3 Skrevet 1. mars 2005 Du skal ikke tipse i det hele tatt hvis du ikke er fornøyd. Noen trenger et hint om at de kan skjerpe seg. :fy:
Karianne Skrevet 2. mars 2005 #4 Skrevet 2. mars 2005 Jeg liker ikke denne tipsinga i Norge. Det hører syden til. Jeg slenger på en tier om maten er veldig god, har faktisk tipset 20 kr en gang. Men vanligvis tipser jeg ikke, og da føler jeg meg litt gjerrig. Men hærregud, om jeg har kjøpt middag for 200 kr og drikke i tillegg, og i tillegg kommer tilbake senere, så må jo det være bra nok..? Hvorfor kan dere ikke bare legge på prisene så dere får betalt som dere skal? Det er så rart at servitører skal ha tips, hvorfor ikke andre serviceyrker? Frisøren f.eks. Hadde vært så mye enklere å bare betalt det som det koster og være ferdig med det.
Lillesøster Skrevet 2. mars 2005 #5 Skrevet 2. mars 2005 - Tips servitøren hvis du er fornøyd. Det er en myte at vi har fått så bra lønn. - : Er det en myte at servitører tjener bra?? I så fall har jeg ikke hørt om denne myten en gang. Men du, hvor mye skal man tipse, om man er helt fornøyd. Jeg tipset 10 % her om dagen og det syntes mannen min var alt for mye. Og hvordan "tar" servitører det når de ikke får tips?
Nellie Cortado Skrevet 2. mars 2005 Forfatter #6 Skrevet 2. mars 2005 Det er vel noen som syns at servitørene maser og streiker hvert år for høyere lønn og tror derfor vi har godt betalt nå. Det stemmer ikke. Jeg har 5 års høyere utdanning innenfor mitt yrke og tjener knapt 20 000 i måneden før skatt. 10 % tips er helt fint det. Skal jeg være helt ærlig så tar vi det ille opp hvis noen ikke tipser. Tror kansje det er noe vi har gjort galt da. :-?
Karianne Skrevet 2. mars 2005 #7 Skrevet 2. mars 2005 Skal jeg være helt ærlig så tar vi det ille opp hvis noen ikke tipser. Tror kansje det er noe vi har gjort galt da. :-? Men hva med "fattige studenter" som kanskje graver ganske dypt i lommeboka for å gå på restaurant en gang i blant? Det er jo ikke alltid at det skorter på tips for at dere har gjort noe galt, det kan jo være at en ikke har råd til å legge på ytterligere 10 %.
Junebug Skrevet 2. mars 2005 #8 Skrevet 2. mars 2005 Jeg har jobbet som servitør selv. Er jeg fornøyd, gir jeg10 pst eller litt mer, er jeg ikke fornøyd gir jeg ingenting. Hvis jeg ikke hadde hatt råd til å gi tips, tror jeg jeg hadde holdt meg hjemme. Vet at servitører reagerer på å ikke få tips. Synes Nellie C hadde mange gode tips, men jeg synes også det er stor forskjell fra sted til sted hvor mye hjelp du får av servitørene når du spør. Noe så enkelt som hvilken vin vil du anbefale til denne retten er det jo flere servitører som ikke klarer å svare på...
Daisy Skrevet 3. mars 2005 #9 Skrevet 3. mars 2005 Jeg runder alltid opp til nærmeste passende runde tall (og hva som er passende rundt tall avhenger av servicen). 10% regelen er håpløs, når vi som en familie på 6 er ute og spiser søndagsmiddag blir det gjerne 1000-1500 kr, skal vi da betale ENDA 100-150 i driks? :-( Og så en liten avsporing; Hvis du har 5 års høyskoleutdanning - hvorfor i all verden jobber du som servitør???
Gjest Melk Skrevet 3. mars 2005 #10 Skrevet 3. mars 2005 Jeg legger sjelden på 10 %. Om jeg kjøper en vanlig flaske vin, blir 10 % ca 30-35 kr. La oss si jeg har meget god råd og kjøper en meget dyr vin, da kan 10 % ligge på 65-100 kr. Skjønner ikke hvorfor jeg skal tipse kelneren dobbelt så mye for å gjøre samme jobb (trekke opp flasken og sjenke), kun fordi jeg velger en dyr flaske.
Laban Skrevet 3. mars 2005 #11 Skrevet 3. mars 2005 Det er så rart at servitører skal ha tips, hvorfor ikke andre serviceyrker? Frisøren f.eks. Hadde vært så mye enklere å bare betalt det som det koster og være ferdig med det. Det er blitt ganske vanlig å tipse frisøren sin hvis man er fornøyd. Ihvertfall i Oslo. Jeg har jobbet mye som servitør selv, og synes det avhenger av stedet OG jobben som gjøres. Å tipse 10% på Big Horn er igrunnen ikke nødvendig, der er maten priset høyt mens jobben bak er veldig enkel. Noe annet på et sted med mer gourmetmat, fin oppdekning og god oppvartning (at de fyller på vin/vannglasset ditt av seg selv osv). Hvis jeg får elendig service, tipser jeg gjerne 50 øre for å si ifra, liksom. Får jeg en servitør som er under middels (kan ikke svare på spørsmål, glemmer, anbefaler idiotiske viner eller SÆRLIG somler med regningen), tipser jeg under 5%. Helt grei service får stort sett ca 7-8%, mens god får 10%. Svært bra kan godt få mer, men det er sjelden jeg opplever svært bra service!
Gjest TomKrus Skrevet 3. mars 2005 #12 Skrevet 3. mars 2005 Det er vel noen som syns at servitørene maser og streiker hvert år for høyere lønn og tror derfor vi har godt betalt nå. Det stemmer ikke. Jeg har 5 års høyere utdanning innenfor mitt yrke og tjener knapt 20 000 i måneden før skatt. 10 % tips er helt fint det. Skal jeg være helt ærlig så tar vi det ille opp hvis noen ikke tipser. Tror kansje det er noe vi har gjort galt da. :-? Hvor mange bord har du pr. dag? Sånn ca.
Fakse Skrevet 3. mars 2005 #13 Skrevet 3. mars 2005 Jeg tipser litt anneledes, legger nemlig igjen litt også når jeg er missfornøyd. Det er fordi jeg vil bruke tipsen som et veldig bevisst signal om hvor fornøyd jeg er. Om jeg er superfornøyd blir det gjerne 10% ++ for å få et passelig rundt beløp. Om service er som jeg forventer men heller ikke mer, blir det ca 50 +/- for å få et rundt beløp. Om jeg er missfornøyd legger jeg igjen småmynt. Det er for å vise servitøren at "jeg er ikke av dem som lar være å tipse av prinsipp, men du fortjener jammen meg ikke mer enn dette". Om man ikke legger igjen noe vet ikke servitøren om man er missfornøyd eller om man bare ikke er av typen som tipser. Sånn tenker jeg i alle fall.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2005 #15 Skrevet 3. mars 2005 kjenner meg utrolig godt igjen i dette :-) Heldigvis fortoner fornemmelsen seg som vagere, og vager, og vage, og vag, og va, og v, og, o,..... :-)
Lillesøster Skrevet 3. mars 2005 #16 Skrevet 3. mars 2005 Fant en artikkel om tips i Norge. Her Fint artikkel. Tips er kun en gave som gjesten gir fordi han eller hun har lyst, sier Tina Stenseth på Ett Glass. - Ikke la noen innbille deg noe annet. Synes dette hørtes greit ut.
Gjest gjest1 Skrevet 3. mars 2005 #17 Skrevet 3. mars 2005 Jeg gir som regel litt i driks. Men synes egentlig det er unødvendig i Norge. Hvis det er _veldig_ god service, så ser jeg poenget med driks. Men ikke ellers. Tror jeg skal skjerpe meg, spesielt etter å ha lest artikkelen i Dagbladet. At servitører tjener dårlig er et elendig argument. Hvorfor skulle servitører være de eneste av lavtlønnede som får ekstrapenger av kunder? I andre yrker ville det vært en fornærmelse. "Hei du som jobber her på Rimi, her er 10 kroner for ypperlig sørvis"
Lillesøster Skrevet 3. mars 2005 #18 Skrevet 3. mars 2005 At servitører tjener dårlig er et elendig argument. Hvorfor skulle servitører være de eneste av lavtlønnede som får ekstrapenger av kunder? I andre yrker ville det vært en fornærmelse. "Hei du som jobber her på Rimi, her er 10 kroner for ypperlig sørvis" Bra argument, susanne
innocenta Skrevet 3. mars 2005 #19 Skrevet 3. mars 2005 Jeg har jobbet som servitør selv. Er jeg fornøyd, gir jeg10 pst eller litt mer, er jeg ikke fornøyd gir jeg ingenting. Hvis jeg ikke hadde hatt råd til å gi tips, tror jeg jeg hadde holdt meg hjemme. Vet at servitører reagerer på å ikke få tips. Synes Nellie C hadde mange gode tips, men jeg synes også det er stor forskjell fra sted til sted hvor mye hjelp du får av servitørene når du spør. Noe så enkelt som hvilken vin vil du anbefale til denne retten er det jo flere servitører som ikke klarer å svare på... Jeg bare signerer dette jeg :enig_animasjon:
Gjest Lizzi Skrevet 4. mars 2005 #20 Skrevet 4. mars 2005 Jeg har 5 års høyere utdanning innenfor mitt yrke og tjener knapt 20 000 i måneden før skatt. quote] Jeg skriver ikke dette for å være frekk, men har du kanskje skrevet feil når du skriver at du har 5 års høyere utdanning i ditt fag? Hva går det studiet ut på da og hvor har de det? 5 år er jo nesten legestudiet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå