Duff Skrevet 10. juni 2018 #1 Skrevet 10. juni 2018 Jeg blir glad for innspill her. Etter 11 behandlinger med lysterapi mot hudsykdom er jeg ikke blitt bedre. Sykdommen sprer seg og plagene er likedan, burde jeg ha merket bedring innen denne tid eller er jeg utolmodig.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #2 Skrevet 10. juni 2018 52 minutter siden, Duff skrev: Jeg blir glad for innspill her. Etter 11 behandlinger med lysterapi mot hudsykdom er jeg ikke blitt bedre. Sykdommen sprer seg og plagene er likedan, burde jeg ha merket bedring innen denne tid eller er jeg utolmodig. Får du UVA eller UVB eller kombinasjon av disse? Hvor mye har du økt dosen fra startdosen og hvor ofte får du lys? Hvilken hudsykdom snakker vi om? Anonymkode: 6bb57...533
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #3 Skrevet 10. juni 2018 Kommer nok an på hvilken hudsykdom det er snakk om. For meg med atopisk eksem hjalp lysbehandling og steroidkremer noe, men det som hjalp mest var kostholdsendringer (anbefaler selvsagt ingen syke dietter eller voldsomme endringer uten samråd med lege). Jeg begynte å spise mer frukt og grønt, frø, kjerner og nøtter, belgvekster (viktig) og grove kornprodukter. Kuttet ut kumelk (isteden bruker jeg plantemelk/planteyoghurt som kalsiumkilder - mistenker at kumelk var en stor trigger for min hudsykdom noe som heller ikke er uvanlig for atopisk eksem ifølge flere nettsider drevet av hudleger) og kuttet også ut egg (mest av etiske årsaker). Begynte å ta tilskudd av d-vitamin i vinterhalvåret (noe som for øvrig anbefales for nordmenn av Helsemyndighetene), samt tilskudd av omega-3 (DHA). Det er ingen mirakelkur og selvsagt ikke sikkert at det hjelper deg. Det er en livsstil, ikke en diett. Og jeg spiser selvsagt (melkefri) sjokolade, potetgull osv. innimellom. For atopikere er det iallfall kjent at det er særlig viktig med sink, selen, d-vitamin og omega-3-fettsyrer. Anonymkode: b4db4...b2c 1
Duff Skrevet 10. juni 2018 Forfatter #4 Skrevet 10. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Får du UVA eller UVB eller kombinasjon av disse? Hvor mye har du økt dosen fra startdosen og hvor ofte får du lys? Hvilken hudsykdom snakker vi om? Anonymkode: 6bb57...533 Det er UVB og sykdommen er lichen. Jeg begynte med 35 sekunder og øker ca 11 sekunder hver gang, er oppe i 1,56 nå. Pga en uke jeg ikke kom meg til behandling (helligdager og stengte veier) ligger jeg litt etter i styrken. Går 2-3 ganger i uken.
Duff Skrevet 10. juni 2018 Forfatter #5 Skrevet 10. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kommer nok an på hvilken hudsykdom det er snakk om. For meg med atopisk eksem hjalp lysbehandling og steroidkremer noe, men det som hjalp mest var kostholdsendringer (anbefaler selvsagt ingen syke dietter eller voldsomme endringer uten samråd med lege). Jeg begynte å spise mer frukt og grønt, frø, kjerner og nøtter, belgvekster (viktig) og grove kornprodukter. Kuttet ut kumelk (isteden bruker jeg plantemelk/planteyoghurt som kalsiumkilder - mistenker at kumelk var en stor trigger for min hudsykdom noe som heller ikke er uvanlig for atopisk eksem ifølge flere nettsider drevet av hudleger) og kuttet også ut egg (mest av etiske årsaker). Begynte å ta tilskudd av d-vitamin i vinterhalvåret (noe som for øvrig anbefales for nordmenn av Helsemyndighetene), samt tilskudd av omega-3 (DHA). Det er ingen mirakelkur og selvsagt ikke sikkert at det hjelper deg. Det er en livsstil, ikke en diett. Og jeg spiser selvsagt (melkefri) sjokolade, potetgull osv. innimellom. For atopikere er det iallfall kjent at det er særlig viktig med sink, selen, d-vitamin og omega-3-fettsyrer. Anonymkode: b4db4...b2c Kosthold hjelper dessverre ikke ellers skulle jeg gladelig forsøkt enda en gang å endre det.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #6 Skrevet 11. juni 2018 17 timer siden, Duff skrev: Det er UVB og sykdommen er lichen. Jeg begynte med 35 sekunder og øker ca 11 sekunder hver gang, er oppe i 1,56 nå. Pga en uke jeg ikke kom meg til behandling (helligdager og stengte veier) ligger jeg litt etter i styrken. Går 2-3 ganger i uken. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha lys minst tre ganger i uken for at det skulle ha noen effekt. Derfor vil jeg tro du bør holde deg til minst tre dager og å komme deg opp i styrke for å få effekt. Jeg tror også den uken du har hatt fravær er forklaringen på manglende effekt. Dermed vil det rette på seg når du nå får lys sammenhengene uten avbrudd. Hva sier de på lyset om at du føler effekten uteblir? (For ordens skyld jeg hadde annen hudsykdom, men har fått lys regelmessig gjennom mange år.) Anonymkode: 6bb57...533
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå