AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #1 Skrevet 10. juni 2018 Skal ut og fly i sommerferien men har helt forferdelig flyskrekk pga en nestenulykke på et fly for noen år siden. Får man angstdempende om man drar til legen og ber om det, eller er det vanskeligere enn som så? Er 21 år gammel, har ingen sykdommer og går ikke på andre medisiner, og har heller aldri nevnt dette for legen da jeg ikke har flydd siden nestenulykken. Anonymkode: 726bd...986
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #2 Skrevet 10. juni 2018 Ta en øl eller to. Anonymkode: 1ed3b...597
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #3 Skrevet 10. juni 2018 Ja, det kan man få. Anonymkode: 90388...eaf
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #4 Skrevet 10. juni 2018 (Men det varierer veldig på legen, noen er sterkt imot det, andre skriver ut over en lav sko) Anonymkode: 90388...eaf
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #5 Skrevet 10. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ta en øl eller to. Anonymkode: 1ed3b...597 Ja, alternativet er å få noe alkohol innabords, men vil helst unngå det fordi jeg blir så fort dårlig. Anonymkode: 726bd...986
Apekatten Skrevet 10. juni 2018 #6 Skrevet 10. juni 2018 Ja, pappa får bestandig beroligende før flyreiser 😊
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #7 Skrevet 10. juni 2018 De fleste leger er - med god grunn - restriktive til å skrive ut slike medikamenter til unge mennesker. Det er mulig, menndet er ikke noen god løsning, og det er ikke en varig løsning. Anonymkode: c94a8...694 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #8 Skrevet 10. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De fleste leger er - med god grunn - restriktive til å skrive ut slike medikamenter til unge mennesker. Det er mulig, menndet er ikke noen god løsning, og det er ikke en varig løsning. Anonymkode: c94a8...694 Det de er redd for er vanligvis at man skal bli avhengig. Liten fare for det hvis man reiser på ferie en gang i året eller lignende... Anonymkode: 90388...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #9 Skrevet 10. juni 2018 Det får du. ( så er det bare å legge ned setet og slappe av. ) Anonymkode: 7bd08...d89
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #10 Skrevet 10. juni 2018 Just now, AnonymBruker said: Ja, alternativet er å få noe alkohol innabords, men vil helst unngå det fordi jeg blir så fort dårlig. Anonymkode: 726bd...986 Det finnes piller som valium, stesolid, sobril, osv, og de funker for det meste, men de skrives sjelden ut til unge mennesker fordi de er så avhengighetsskapende. Det beste hadde kanskje vært å prøve å alliere seg med reisefølge og prøve å bruke teknikker som senker angsten (f. eks pusteøvelser). Kanskje det blir enklere å fly neste gang? Anonymkode: 1ed3b...597
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #11 Skrevet 10. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: (Men det varierer veldig på legen, noen er sterkt imot det, andre skriver ut over en lav sko) Anonymkode: 90388...eaf Bestemoren min har samme fastlege og har om mulig enda verre flyskrekk enn meg, og hun ble lovt angstdempende til en flytur. Ble ikke noe av flyturen, men da vet jeg i hvert fall at legen ikke er sterkt imot det. Forskjellen er jo at jeg er ung, og jeg kan se for meg at det kanskje kan være et problem. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste leger er - med god grunn - restriktive til å skrive ut slike medikamenter til unge mennesker. Det er mulig, menndet er ikke noen god løsning, og det er ikke en varig løsning. Anonymkode: c94a8...694 Selvsagt, og godt er det! Men nå flyr jeg jo bare en gang i skuddåret og trenger strengt tatt kun to tabletter, så noen fare for avhengighet/langing/misbruk er det jo ikke. Har jo heller ingen historie med medisiner heller. Anonymkode: 726bd...986
Biloba Skrevet 10. juni 2018 #12 Skrevet 10. juni 2018 Ja, det kan du få. Er angsten relatert til hverdagsting som f.eks sosial angst er det mye mer risikabelt i forhold til å lære å ty til tabletter.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #13 Skrevet 10. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bestemoren min har samme fastlege og har om mulig enda verre flyskrekk enn meg, og hun ble lovt angstdempende til en flytur. Ble ikke noe av flyturen, men da vet jeg i hvert fall at legen ikke er sterkt imot det. Forskjellen er jo at jeg er ung, og jeg kan se for meg at det kanskje kan være et problem. Anonymkode: 726bd...986 Jeg har hatt tre ulike leger, og fått angstdempende både til tannlege og flyskrekk av alle tre siden jeg var 10-11 år. Nå til dags får jeg det for angst i en del andre situasjoner og ikke hatt problemer med det heller. Alternativt så har jeg også fått det på volvat faktisk, så det går jo an hvis du virkelig syns du bør ha det. Anonymkode: 90388...eaf
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #14 Skrevet 10. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det de er redd for er vanligvis at man skal bli avhengig. Liten fare for det hvis man reiser på ferie en gang i året eller lignende... Anonymkode: 90388...eaf Det er ikke sånn det fungerer. Den som forskriver vet dessuten heller ikke om "bestillingen" er ærlig. Man bør utvise stor forsiktighet med å introdusere slike medikamenter for unge mennesker. Man skal selvsagt ikke være hysterisk heller, men i de fleste tilfelle finnes det bedre løsninger, som ikke involverer medikamenter. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Bestemoren min har samme fastlege og har om mulig enda verre flyskrekk enn meg, og hun ble lovt angstdempende til en flytur. Ble ikke noe av flyturen, men da vet jeg i hvert fall at legen ikke er sterkt imot det. Forskjellen er jo at jeg er ung, og jeg kan se for meg at det kanskje kan være et problem. Selvsagt, og godt er det! Men nå flyr jeg jo bare en gang i skuddåret og trenger strengt tatt kun to tabletter, så noen fare for avhengighet/langing/misbruk er det jo ikke. Har jo heller ingen historie med medisiner heller. Anonymkode: 726bd...986 Du får ikke forskrevet to tabletter, men en minimumsforpakning. Det er godt mulig du får det (jeg synes ikke det er en god løsning), men vær forberedt på at du kan få avslag. Anonymkode: c94a8...694 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #15 Skrevet 10. juni 2018 Jeg har selv flyskrekk og har løst det på følgende måte: 1. Èn øl eller ett glass vin før avreise. Holder med en enhet. Målet er ikke å bli full, men å bli litt mer avslappet. 2. Hvis du reiser sammen med noen - prat med dem. Samme om hva. Vær og vind eller hva som helst. Hvis du reiser alene, eller med noen som ikke er pratesyke, ha klar en bok. Enten fysisk bok eller på mobilen. Det er hva jeg gjør og det funker fjell. Jeg har en bok eller tekst jeg gleder meg til og leser den med en gang jeg får satt meg ned. Da stopper jeg evt tankespinn før det begynner. Den ene ølen kan jeg nå faktisk droppe, jeg trenger den ikke lenger. Men den var god å ha i begynnelsen. Anonymkode: 7ac3c...4ba
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #16 Skrevet 10. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv flyskrekk og har løst det på følgende måte: 1. Èn øl eller ett glass vin før avreise. Holder med en enhet. Målet er ikke å bli full, men å bli litt mer avslappet. 2. Hvis du reiser sammen med noen - prat med dem. Samme om hva. Vær og vind eller hva som helst. Hvis du reiser alene, eller med noen som ikke er pratesyke, ha klar en bok. Enten fysisk bok eller på mobilen. Det er hva jeg gjør og det funker fjell. Jeg har en bok eller tekst jeg gleder meg til og leser den med en gang jeg får satt meg ned. Da stopper jeg evt tankespinn før det begynner. Den ene ølen kan jeg nå faktisk droppe, jeg trenger den ikke lenger. Men den var god å ha i begynnelsen. Anonymkode: 7ac3c...4ba Tusen takk for tips! Liker verken vin eller øl da, vet du eller noen andre her om de selger sprit på Gardermoen? Kan være jeg heller prøver denne metoden. Anonymkode: 726bd...986
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #17 Skrevet 10. juni 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sånn det fungerer. Den som forskriver vet dessuten heller ikke om "bestillingen" er ærlig. Man bør utvise stor forsiktighet med å introdusere slike medikamenter for unge mennesker. Man skal selvsagt ikke være hysterisk heller, men i de fleste tilfelle finnes det bedre løsninger, som ikke involverer medikamenter. Du får ikke forskrevet to tabletter, men en minimumsforpakning. Det er godt mulig du får det (jeg synes ikke det er en god løsning), men vær forberedt på at du kan få avslag. Anonymkode: c94a8...694 Jo, det er det faktisk. Og joda, legen kan be deg fremvise dokumentasjon på at du skal reise eller tannlegebesøk (den strengeste legen jeg hadde gjorde nemlig det). Man kan faktisk også hente ut kun to tabletter eller hva det nå er man trenger. Jeg har fått resept på et annet antall, og fikk tablettene med i klipspose fra apoteket. Noen steder har de også enkelte medisiner som man kan få for eksempel 1-2 stk for en liten sum på legekontoret. 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv flyskrekk og har løst det på følgende måte: 1. Èn øl eller ett glass vin før avreise. Holder med en enhet. Målet er ikke å bli full, men å bli litt mer avslappet. 2. Hvis du reiser sammen med noen - prat med dem. Samme om hva. Vær og vind eller hva som helst. Hvis du reiser alene, eller med noen som ikke er pratesyke, ha klar en bok. Enten fysisk bok eller på mobilen. Det er hva jeg gjør og det funker fjell. Jeg har en bok eller tekst jeg gleder meg til og leser den med en gang jeg får satt meg ned. Da stopper jeg evt tankespinn før det begynner. Den ene ølen kan jeg nå faktisk droppe, jeg trenger den ikke lenger. Men den var god å ha i begynnelsen. Anonymkode: 7ac3c...4ba Men... flyskrekk? I hvilken grad? Hvis en øl eller ett glass vin, og samtale med noen, tror jeg ikke jeg ville definert det som flyskrekk, snarere at du er litt nervøs for flyreiser... 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for tips! Liker verken vin eller øl da, vet du eller noen andre her om de selger sprit på Gardermoen? Kan være jeg heller prøver denne metoden. Anonymkode: 726bd...986 De selger jo sprit i taxfreen, og vanligvis drinker i baren. Men iallefall på taxfree. Anonymkode: 90388...eaf
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #18 Skrevet 10. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, det er det faktisk. Og joda, legen kan be deg fremvise dokumentasjon på at du skal reise eller tannlegebesøk (den strengeste legen jeg hadde gjorde nemlig det). Man kan faktisk også hente ut kun to tabletter eller hva det nå er man trenger. Jeg har fått resept på et annet antall, og fikk tablettene med i klipspose fra apoteket. Noen steder har de også enkelte medisiner som man kan få for eksempel 1-2 stk for en liten sum på legekontoret. Men... flyskrekk? I hvilken grad? Hvis en øl eller ett glass vin, og samtale med noen, tror jeg ikke jeg ville definert det som flyskrekk, snarere at du er litt nervøs for flyreiser... De selger jo sprit i taxfreen, og vanligvis drinker i baren. Men iallefall på taxfree. Anonymkode: 90388...eaf Det er nokså ekstremt når man som lege ber om å få utlevert reisedokumenter for en forskrivning. det er på ingen måte vanlig. Dessutennvil ikke en flybillett garantere for at man tar medikamentet slik det er forordnet. Å skrive ut i annet enn standardforpakninger er knotete og tungvint, og det er ikke noe man normalt gjør. Dine opplevelser eller oppfatninger er ikke normdannende. Anonymkode: c94a8...694
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #19 Skrevet 11. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nokså ekstremt når man som lege ber om å få utlevert reisedokumenter for en forskrivning. det er på ingen måte vanlig. Dessutennvil ikke en flybillett garantere for at man tar medikamentet slik det er forordnet. Å skrive ut i annet enn standardforpakninger er knotete og tungvint, og det er ikke noe man normalt gjør. Dine opplevelser eller oppfatninger er ikke normdannende. Anonymkode: c94a8...694 Når man er 12 år så skal det kanskje litt grundigere sjekk til for å få såpass høy dose som jeg trengte, så jeg tenker jo det bare var bra av legen at han ba om det. Mamma hadde ringt på forhånd og bestilt timen og sagt hva det gjaldt, jeg hadde snakket med BUP om det - de frarådet vival, men mamma ville ta det opp med legen fordi jeg besvimte, kastet opp utover hele meg og bæsjet på meg forrige flytur. Den gangen skulle vi i en begravelse som var viktig, så det var ganske nødvendig at jeg var med. I forhold til det med å få en annerledes forpakning gjaldt det utprøving av en medisin som var ønskelig at jeg tok første gang på legekontoret pga medisinallergi, ikke noe hokus pokus, jeg bare sier at det er MULIG. Anonymkode: 90388...eaf
Hårstrikk79 Skrevet 11. juni 2018 #20 Skrevet 11. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv flyskrekk og har løst det på følgende måte: 1. Èn øl eller ett glass vin før avreise. Holder med en enhet. Målet er ikke å bli full, men å bli litt mer avslappet. 2. Hvis du reiser sammen med noen - prat med dem. Samme om hva. Vær og vind eller hva som helst. Hvis du reiser alene, eller med noen som ikke er pratesyke, ha klar en bok. Enten fysisk bok eller på mobilen. Det er hva jeg gjør og det funker fjell. Jeg har en bok eller tekst jeg gleder meg til og leser den med en gang jeg får satt meg ned. Da stopper jeg evt tankespinn før det begynner. Den ene ølen kan jeg nå faktisk droppe, jeg trenger den ikke lenger. Men den var god å ha i begynnelsen. Anonymkode: 7ac3c...4ba Har man skikkelig flyskrekk, så fungerer ikke disse rådene. Jeg hadde skikkelig angst for å fly tidligere. Fikk voldsomme angstanfall og gråt av redsel bare flyet gjorde en liten bevegelse i luften. Hadde dødsangst fra det sekundet flyet lettet, og det var ikke over før flyet var trygt på bakken igjen. Tidligere så drakk jeg meg beruset før jeg gikk ombord. Det hjalp litt. Men når legen skrev ut sobril/valium, så ble flyturen mye lettere. Ble sløv og trøtt, og opplevde for første gang en flytur uten panikk og gråt:) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå