AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #1 Skrevet 10. juni 2018 13-åringen min har utrolig fett hår. Hun får fett hår rett etter at hun har kommet ut av dusjen. Vi har prøvd mange forskjellige sjampoer! Var hos frisøren her om dagen, da fikk vi i spesialsjampo mot fett hår, men den sjampoen har heller ikke gitt noe resultat. Hun er veldig oppgitt, noe som jeg skjønner, det er jo ikke noe kjekt å gå rundt med fett hår! Jeg vet ikke hvorfor henne får så fett hår.. Enten så er det fordi hun er i puberteten, eller så er det fordi hun ikke skyller såpa ut godt nok. Hun har kjempetykt hår, hun sier at det er umulig å skylle ut såpa. Har dere noen tips?/Vært borti noe lignende? Anonymkode: 02be6...d18
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #2 Skrevet 10. juni 2018 Har hun balsam i hodebunnen eller bare i lengdene? Balsam skal bare i lengdene og aldri i nærheten av hodebunnen uansett hvor godt man skyller. Anonymkode: 4027a...7eb 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #3 Skrevet 10. juni 2018 Det er jo ikke uvanlig at men har ekstra fett hår i den alderen. Jeg husker selv at håret mitt ble veldig fort fett fra 13 - 17 år. Men det er mulig at det kan hjelpe å vaske håret sjeldnere med shampoo. For fettet i hodebunnen er til å beskytte huden der, og når man vasker dette ofte bort så kompenserer kroppen vår med å produsere mer fett. Og balsam bør kun brukes i enden av håret. Jeg har selv tykt hår og vasker det ca 2 ganger i uken, noen ganger 3. Ellers så bruker jeg tørrshampoo de dagene det er litt fett. Merker selv at håret mitt er mye bedre, men det tok litt tid med lite vask før det bedret seg, så jeg vil anbefale at dere prøver færre hårvask minst 1 mnd før dere gir opp mitt forslag. https://www.dagbladet.no/tema/sa-ofte-bor-du-vaske-haret/64738006 https://forskning.no/menneskekroppen-hud/2015/05/mens-ofte-skal-man-vaske-haret Anonymkode: 72651...b78
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #4 Skrevet 10. juni 2018 Det er veldig vanlig med fett hår i den alderen. Hun har vel kommet i puberteten og da er kviser og fett hår veldig, veldig normalt. Anonymkode: 50ca3...8e8 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #5 Skrevet 10. juni 2018 Hvor godt vasker hun det da? Med tykt langt hår må man gjerne vaske håret to ganger og massere skikkelig for å få håret helt rent. Hvordan skyller hun? Med langt tykt hår nytter det ikke å bare la vannet renne. Man må skylle lenge og vel, og bruke hendene til å løfte opp håret. Gjerne ta løs hånddusjen og dusje inntil hodebunnen. Balsam kun i lengdene, aldri over hårstrikken. Vaske håret ofte nok er også viktig. Blir håret skikkelig rent mellom hver vask? Se det jeg skrev over om å vaske minst to ganger. Rikelig med vann i hele hodebunnen før shamponering, og sørg for at det skummer. Hvilken shampo bruker hun? Sjampoer som er fulle av silikon gir gjerne fett hår, det samme med shampo med for mye pleiestoffer (olje). Prøv å føne det tørt. Helt tørt. Det vil løfte håret fra hodebunnen slik at det kommer mer luft til hodebunnen. Lufttørking er ikke alltid det beste. Hvor ofte børster hun håret? Er hun ofte med hendene oppi hodebunnen slik at talgen flytter seg ut i lengdene? Anonymkode: 03900...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #6 Skrevet 11. juni 2018 Hun må vaske med shampoo minst to ganger og skylle det ut ordentlig, kanskje har dere for svakt dusjhode. Bruk balsam kun i endene. Ta med musikk, radio, lydbok i dusjen hvis det er kjedelig. Hun burde også ha håret oppsatt i fletter, hestehale eller noe slik og la vær å ta på håret. Anonymkode: fa004...c85
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #7 Skrevet 11. juni 2018 Jeg hadde veldig fett hår helt ifra jeg var 9 år!!!! Jeg prøvde alt av shampoer og kjærringråd og triks og mix. Ingenting fungerte. Jeg fikk itilleg ekstremt mye kviser når jeg ble 15... fikk isotretionin eller ruccatan for kvisenr, etter dette ble drt fettete håret helt borte også! Kanskje hun kunne spurt om å få en mild dose av denne kuren ? Anonymkode: e6990...7f5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #8 Skrevet 11. juni 2018 Man får ikke fett hår rett etter hårvask. Da har hun ikke klart å skylle ut shampo/balsam godt nok. Jada, tenåringer har ofte veldig fett hår, men ikke få timer etter dusj. Som andre sier så skal ikke balsam over hårstrikken når man har i en lav hestehale. Vaske to ganger med shampo. Og skylle, skylle, skylle. Dele opp håret og skylle. Og vaske håret sjeldnere har ofte en god effekt, men mulig det ikke hjelper på tenåringer som har en stor talgproduksjon uansett. Anonymkode: 0b0d1...8c1
enirt Skrevet 11. juni 2018 #9 Skrevet 11. juni 2018 Vask håret maks 2-3 ganger i uken. Det vil føles veldig veldig fett, men etter noen uker så vil håret bli sjeldent fett. Når hun først vasker håret så burde hun bruke shampo 2 ganger og balsam kun i tuppene. Kjøp en tørrshampo hun kan bruke på de dagene hun ikke dusjer og håret føles fett.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #10 Skrevet 13. juni 2018 Hun skyller sikkert ikke godt nok ut sjampoen og balsamen. Pluss hun må vaske to ganger med sjampo. Hvis hun har veldig tykt hår så kunne hun kanskje fått tynnet ut håret hos en frisør? Tørrshampo er greit å bruke innmed hårrøttene de dagene hun ikke vasker håret. Vet ikke hvilken hårfarge hun har, men hvis hun får lagt inn noen lyse foliestriper så er det med på å gjøre håret tørrere og det blir ikke så fort fett. Anonymkode: 2c891...0b9
Elle Melle Skrevet 13. juni 2018 #11 Skrevet 13. juni 2018 Jenten min fikk det samme i begynnelsen av puberteten. Hun hadde nytte av shampoen Oil detox fra Redken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå