AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #1 Skrevet 10. juni 2018 Hei, Mannen og jeg har veldig lyst til å få barn, og har kjent på dette lenge. Problemet er bare at vi ikke har kommet oss inn på boligmarkedet, og at jeg enda ikke har fått fast jobb. Vi har vært sammen i nesten 10 år, og vært gift i to år. Jeg er 28 og han er 29. Vi har begge studert veldig lenge, og har dessverre ikke fått spart opp så mye egenkapital de årene vi har vært studenter. Nå har han fått fast jobb, og jeg har også jobbet fullt de siste to årene, men dette har vært vikariater. Jeg har nå innsett at jeg må ta en videreutdanning for å kunne få fast jobb, og skal derfor studere ett år. Etter dette vil jeg nok få fast jobb, og vi kommer nok til å ha en samlet bruttoinntekt på ca. ni hundre tusen. Men dette er jo minst ett år til, og deretter skal det spares til (og finne) bolig, pluss at vi skal klare å bli gravide. Hadde jeg vært 23 så hadde jeg jo sikkert ikke vært stressa, men jeg kjenner nå at jeg er veldig redd for at vi kommer til å bli «for gamle» til å få barn før vi har alt på stell. Vi har begge ønsker oss lenge, og spesielt de siste 3-4 åra, men har vært veldig opptatt av å ha en stabil økonomi og et passende hjem først. Er det noen her som har erfaring med å få barn i 30-åra? Jeg vet at gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende er ganske høy, men vil gjerne høre fra de som selv har fått barna sine i 30-åra. Hvordan opplevde du svangerskap og småbarnsperiode? Og syns du 30-åra var en bra alder å få barn? Blir veldig glad for svar. Anonymkode: 28b5c...9b2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #2 Skrevet 10. juni 2018 Hvorfor vil dere ha barn Hva er verdt å føde barn for? Anonymkode: 06cc1...09e 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #3 Skrevet 11. juni 2018 Vi ønsker oss barn av de vanlige, egoistiske grunnene. Vi ønsker å ha en familie, oppleve den gleden det er å ha barn, og føre videre de verdiene vi setter høyt. Andre som kan svare? Setter veldig pris på tips, råd og erfaringer. Anonymkode: 28b5c...9b2
Gjest GiftMann38 Skrevet 11. juni 2018 #4 Skrevet 11. juni 2018 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker said: Vi ønsker oss barn av de vanlige, egoistiske grunnene. Vi ønsker å ha en familie, oppleve den gleden det er å ha barn, og føre videre de verdiene vi setter høyt. Andre som kan svare? Setter veldig pris på tips, råd og erfaringer. Anonymkode: 28b5c...9b2 Så flott at dere vil ha barn! Hvis jeg hadde vært (en av) dere, så ville jeg kjøpt en bolig på hans inntekt og gått for det. Det går som regel bra og et barn er en velsignelse, spesielt når dere er i et så stabilt forhold. Tro meg, dere kommer aldri til å angre på å få barn! 😃 Alt annet (jobb, skole, venner) blir krusninger i livet deres når dere blir en familie! Endret 11. juni 2018 av GiftMann38
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #5 Skrevet 11. juni 2018 Dere har jo en plan for å få to inntekter om få år, så jeg ville bare hoppa i det nå. Det er dumt å utsette det for lenge, selv om de fleste kan få barn selv om de bikker både 30 og 40. Man vet jo aldri. Da vi fikk barn var en av oss student og den andre gikk i vikariater. Jeg er glad vi ikke venta til "alt var på stell", for da ville vi blitt nødt til å vente lenge! Anonymkode: c9294...d25
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #6 Skrevet 11. juni 2018 1 time siden, GiftMann38 skrev: Så flott at dere vil ha barn! Hvis jeg hadde vært (en av) dere, så ville jeg kjøpt en bolig på hans inntekt og gått for det. Det går som regel bra og et barn er en velsignelse, spesielt når dere er i et så stabilt forhold. Tro meg, dere kommer aldri til å angre på å få barn! 😃 Alt annet (jobb, skole, venner) blir krusninger i livet deres når dere blir en familie! Tusen takk for svar! Har du selv erfaring med å få barn før «alt» er på plass? Har du eventuelt noen gode tips? Og hvirdan stilte banken seg til å gi dere lån når det var barn inne i bildet? Vi har vært i kontakt med banken tidligere, og vet at vi kunne fått ca. 2,5 mill i lån nå, men at det ikke ville vøre like trygt for dem å låne oss penger om vi hadde hatt et barn. Og jeg er jo helt enig, egentlig. Det er bare at vi har vært mentalt klar forfor barn så lenge, og kjenner jo på frykten med å slite med fertiliteten... Anonymkode: 28b5c...9b2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #7 Skrevet 11. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere har jo en plan for å få to inntekter om få år, så jeg ville bare hoppa i det nå. Det er dumt å utsette det for lenge, selv om de fleste kan få barn selv om de bikker både 30 og 40. Man vet jo aldri. Da vi fikk barn var en av oss student og den andre gikk i vikariater. Jeg er glad vi ikke venta til "alt var på stell", for da ville vi blitt nødt til å vente lenge! Anonymkode: c9294...d25 Tusen takk for svar! Ja, vi snakker ofte om at vi skulle ønske at vi hadde blitt gravid ved et «uhell» tidligere, sånn at vi bare måtte stått i det... Jeg vil bare ikke ende opp med å tenke at vi er uansvarlige, og at vi setter barn til verden uten å kunne tilby bl.a. trygg økonomi... Dette er så vanskelig! Jeg kjenner spesielt på det at det mest sannsynlig er hos meg at fertiliteten kan bli et problem. Men skal det være nok til at man bare kjører på, uten rett til foreldrepenger og alt sånt? Jeg vet jo at barn er dyrt, og jeg ønsker ikke at barnet skal lide fordi vi ikke klarer å vente til vi er sikret to inntekter og eier noe eget... men det kan fort bli snakk om 3 år, og hvem vet hvor lang tid det tar før vi evt. klarer å få barn? Skulle ønske det gikk an å få en garanti på at man en gang i fremtiden fikk barn. Da hadde vi kunne kjørt den sikre veien, uten å bekymre oss for om vi velger bort barn til fordel for fornuften. Anonymkode: 28b5c...9b2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #8 Skrevet 11. juni 2018 Ville tatt den utdanninga først, for den kommer du ikke til å prioritere når du får barn. Anonymkode: 11bd1...eec 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #9 Skrevet 11. juni 2018 Jeg var 33 da jeg fikk første barn og 35 da jeg fikk nr. 2. Føler meg absolutt ikke som noen gammel mor sammenlignet med de andre foreldrene i barnehagen og i barselgruppa. Så akkurat det ville jeg ikke bekymret meg for Anonymkode: 96411...cd2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #10 Skrevet 11. juni 2018 Man må ikke eie bolig, for å få barn. Tar du det året med studier og får fast jobb, er det bare å få barn. Så kommer bolig etter hvert. Da jeg ble gravid, jobbet jeg som vikar, far var student, vi hadde ikke bil, leide en 2 roms leilighet og var i starten av 20 årene. Men vi valgte og beholde, han fullførte utdannelsen sin, og fikk fast jobb, så startet jeg og utdanne meg. Og bolig og bil kom etter hvert, og økonomien ble bare bedre med årene. Anonymkode: fd8e8...da3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #11 Skrevet 11. juni 2018 Vi er i en ganske lik situasjon som dere, og har bestemt oss for å hoppe i det. Vi er 30, og tidlig overgangsalder er vanlig blant kvinnene i min familie. Noen ganger må man bare satse. Jeg vil heller ha et barn nå, enn å ende opp uten. Anonymkode: 34fff...2bf
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #12 Skrevet 11. juni 2018 Jeg fikk mine barn da jeg var 34 og 37. Hadde ikke problemer med fertiliteten. Mitt råd til deg er at du minimum venter til du er ferdig med videreutdannelsen på ett år. Fertiliteten endrer seg ikke merkbart på ett år. Det er heller slik at du ikke vet nå hvor fertil du er, noe du vil oppdage først når du blir prøver. Altså ikke endringen, men hvordan det har ligget an hele veien. Du rekker fortsatt fint eventuelt prøverør om det må til. Det året jobber du som en helt, får glimrende karakterer, og lander en super jobb. Den jobben må du uansett ha et års tid før du blir gravid. Da har dere et par år på å leve smalt, sunt og spare egenkapital alt dere klarer. Kjøp bolig når dere finner noe OK. Så kommer barnet. Jeg ville ikke kombinert studering med baby, da blir det bare halvveis på begge deler. Anonymkode: 398d9...eff 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #13 Skrevet 11. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var 33 da jeg fikk første barn og 35 da jeg fikk nr. 2. Føler meg absolutt ikke som noen gammel mor sammenlignet med de andre foreldrene i barnehagen og i barselgruppa. Så akkurat det ville jeg ikke bekymret meg for Anonymkode: 96411...cd2 Samme her, 32 og 38 år da mine barn kom, helt perfekt, utdannelse, jobb, økonomi, alt var på plass. Ikke noe problem å bli gravid. Folk er forskjellige, noe bare hopper i det, men for meg var det viktig å ha alt på plass, ikke minst å være fullstendig økonomisk uavhengig. Som nybakt mor er du sårbar på så mange måter. Jeg visste hele tiden med meg selv at jeg ville være økomisk sterk og uavhengig før jeg fikk barn, jeg ville ikke ha noen økonomiske bekymringer. Anonymkode: 06b3e...fbf
Gjest GiftMann38 Skrevet 12. juni 2018 #14 Skrevet 12. juni 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk for svar! Har du selv erfaring med å få barn før «alt» er på plass? Har du eventuelt noen gode tips? Og hvirdan stilte banken seg til å gi dere lån når det var barn inne i bildet? Vi har vært i kontakt med banken tidligere, og vet at vi kunne fått ca. 2,5 mill i lån nå, men at det ikke ville vøre like trygt for dem å låne oss penger om vi hadde hatt et barn. Og jeg er jo helt enig, egentlig. Det er bare at vi har vært mentalt klar forfor barn så lenge, og kjenner jo på frykten med å slite med fertiliteten... Anonymkode: 28b5c...9b2 Vi var faktisk i motsatt posisjon av dere; vi hadde god økonomi, men hadde vært sammen mye kortere da hun ble gravid første gang. Første barn fikk vi produsert allerede første måned uten p-piller, mens det satt langt inne å få nummer to. Fertiliteten endret seg dramatisk på 3 små år! Derfor vil jeg anbefale å ikke vente. Dere er i et varig forhold og er i deres beste alder - det er ingen grunn til å vente. Bare vær obs på at det er to tidspunkter i et forhold hvor skilsmisseratene er høye: Etter man får sitt første barn og etter at siste barn har flyttet hjemmefra. Lykke til! 😃
Puny Skrevet 12. juni 2018 #15 Skrevet 12. juni 2018 Jeg tenker at hvis dere velger å få barn før dere er inne på boligmarkedet så er det fort at dere har valgt å stå utenfor boligmarkedet. Det er mye enklere å spare ek uten barn, og bankene trekker ofte ( ikke alltid) for barn. Å få barn i 30 årene er vel det mest normale og vanlige i Norge i dag. Hvorfor skulle det være problematisk? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå