Gå til innhold

Hvordan få barnet til å vaske hendene og trekke ned etter dobesøk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir gal!

Hvordan får man barn til å vaske hendene og skylde ned når de har vært på do?!

Når vi selv skal på do og oppdager at han har vært der, må han avbryte det han holder på med for å skylde ned. Men hvordan kontrollere håndvasken?

Vi har prøvd å forklare han viktigheten, og når jeg hører at han ikke har vasket eller prøver å lure oss, så må han gå inn igjen. Så det blir jo bare mer arbeid for han når han prøver å skulke unna og blir busted, men vi får jo ikke med oss hver eneste gang han går på do!

Han fyller 10 år i sommer, og bor nesten fulltid hos moren. Han er hos oss i ferier og helger.

Har dere noen gode tips til hvordan man skal lære store barn at man må skylde ned i do og vaske hendene sine?

Anonymkode: ac09e...0a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hang opp lapp på do ;)  Altså på veggen/ved utgangsdøra alt etter som hvor de måtte se den... Funka faktisk ok!

Men ellers høres det ut som om det er såpass sjelden at det er fort gjort for ham å glemme mellom de gangene han er hos dere hvis mor ikke bryr seg om dette.... Har dere prøvd å snakke med mor om det, da? Spørre hvordan hun får ham til å huske det, feks? (altså late som om dere tar for gitt at han lærer det hjemme hos henne også).

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Ulrikke skrev:

Vi hang opp lapp på do ;)  Altså på veggen/ved utgangsdøra alt etter som hvor de måtte se den... Funka faktisk ok!

Men ellers høres det ut som om det er såpass sjelden at det er fort gjort for ham å glemme mellom de gangene han er hos dere hvis mor ikke bryr seg om dette.... Har dere prøvd å snakke med mor om det, da? Spørre hvordan hun får ham til å huske det, feks? (altså late som om dere tar for gitt at han lærer det hjemme hos henne også).

Vi har også lapp over toalettet. Den har hengt der i over ett år :P

Ja, får vel sjekke med mora og håpe at hun kan bli strengere med han.

Vet at barn generelt er sløve når det kommer til gode toalettvaner, men jeg synes at det er litt for ille når barnet går i femteklasse.

Anonymkode: ac09e...0a2

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en lang prat med bilder om bakterier og hvordan de sprer seg. Vi farget fingertuppene hans med kritt før samtalen også ba vi han se seg i speilet etter praten. Han så ut som en smurf🙄 også forklarte vi han at avføringbakterier sprer seg akkurat sånn som krittet. Han er veldig flink til å vaske hendene nå.

Noen ganger må man vise fysisk for å få inn viktig informasjon. 

Anonymkode: 3ead8...a8d

• Liker 8
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Man må bare fortsette med å minne dem på det. Min tredjeklassing er helt elendig på sånt, ekstremt distré type. Mens den eldste har vært flink til det helt siden han begynte å gå på do alene i 5-årsalderen. Unger er forskjellige, noen bruker lengre tid på å lære sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...