Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere smålån, og blir ganske forvirret av det hele. Så jeg tenker mulig på å samle alt til ett lån. Renten er desverre høy, fordi jeg får ikke lån i vanlig bank. Tjener for lite. Har vært dum og tatt på meg lån her og der. Men nå må det stoppes. Lånene ligger på tilsammen ca 120 000. Men det koster igjen etableringsgebyr å ta opp et samlet lån. 

Noen som har tips om hvordan finne et bra system, og kvitte seg med gjelden fortest mulig? 

Anonymkode: 9e1db...165

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gå gjennom alle lånene og se hvor høy renten er. Det lønner seg ofte å samle, fordi det er mer oversiktlig, slik at du ikke glemmer en betaling. Dersom du klarer å betale ned til alle, lønner det seg sjelden med mindre du kan bake inn i boliglån e.l. da slike "samlelån" ofte har høy rente.

Beste tips for å kvitte seg med gjeld raskt:

1. Få oversikt! 

2. Be om betaingsutsettelse på de lånene med lavest effektiv rente. Be om bedre lånevilkår på alle lånene 

3. Lag budsjett, og FØLG det

4. Betal først ned lånet der du har høyest rente

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere smålån, og blir ganske forvirret av det hele. Så jeg tenker mulig på å samle alt til ett lån. Renten er desverre høy, fordi jeg får ikke lån i vanlig bank. Tjener for lite. Har vært dum og tatt på meg lån her og der. Men nå må det stoppes. Lånene ligger på tilsammen ca 120 000. Men det koster igjen etableringsgebyr å ta opp et samlet lån. 

Noen som har tips om hvordan finne et bra system, og kvitte seg med gjelden fortest mulig? 

Det kommer litt an på situasjonen din. Er det slik at lånene er "ute av kontroll" og du ikke klarer å håndtere de slik at de bare vokser seg større og større? Isåfall kan det være dumt å samle de, for dersom du senere må søke om gjeldsordning, så er det en fordel at lånene er så gamle som mulig. Når du samler alle lånene, blir dette et "nytt" lån og de gamle lånene blir innvilget. Isåfall ville jeg tatt kontakt med en rådgiver.

Men dersom du har kontroll, betaler alle lånene i tide, og kun vil samle for å kunne forholde deg til én bank istedenfor mange små, så kan det være en fordel. Bare sørg for at du får bedre rentebetingelser på det nye lånet, og at du ikke samler smålån med lavere rente i et større lån med høyere rente. Da gjør du deg selv bare en bjørnetjeneste.

Anonymkode: 8ca6d...6aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må tenke på det. Kan mulig være bedre å være kvitte seg med et lån om gangen og heller ha de 4 smålån som jeg har. Jeg er kvitt 2 av de når feriepengene kommer. Det koster en del å etablere et nytt lån. 

AnonymBruker
Skrevet

Du gjør veldig lurt i å bruke feriepengene til å betale ned. Så kan du heller ta en god ferie et annet år når alt er nedbetalt. Alt du betaler nå, vil bidra til at du får mindre renter fremover gjennom hele nedbetalingstiden på lånet. Det som skulle gått til renter, kan heller gå til raskere avdrag. Det er jo høye rentene som spiser opp økonomien din.

Hovedregelen er som Frostrose skrev, å betale mest ned de lånene med høyest rente først, og å betale minst eller se om du kan få betalingsutsettelse på de med lavere rente. Men har du noen veldig små lån på en tusenlapp her og noen hundrelapper der, så skjønner jeg at det er greit å få de ut av verden så du kun trenger å forholde deg til de største. Spesielt hvis du har faste termingebyr på lånene.

Anonymkode: 8ca6d...6aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...