AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #1 Skrevet 10. juni 2018 Hei dere, Min samboer og jeg bor i et borettslag sentralt i Oslo. Vi kjøpte leiligheten og flyttet inn i september, vi har altså ikke bodd der så lenge. Problemet er naboen, og uansett hvor skjønn denne gutten er, så er det så vanvittig sjenerende lyd som kommer fra leiligheten. Vi har balkong mot hverandre, og familien sitter på balkongen eller har balkongdøra åpen fra kl 07 på morgenen, samt på ettermiddagen/kvelden frem til leggetid. I helgene sitter de også ute mesteparten av dagen. Denne gutten uler/roper konstant, og man kan høre ulingen langt unna leiligheten. For vår del så kan vi ikke sitte ute på balkongen å ha en normal samtale, for denne ulingen er så konstant. Idag har han ulet konstant i tre timer, og vi holder på å bli gale! Klarer ikke slappe av i vår egen leilighet, og jeg merker at jeg blir sykt stressa av det. Pga at det er så varmt i Oslo om dagen er det heller ikke fristende å lukke igjen alle vinduer, da blir det jo glovarmt i leiligheten. Jeg har jobbet med barn og ungdom med autisme og andre lidelser, så jeg har så forståelse for at han ikke kan noe for dette, og det er hans måte å utrykke seg på. Men det er så utrolig slitsomt for oss som er nærmeste naboer, det at vi aldri kan sitte på balkongen når vi kommer hjem fra jobb, eller i helgene. Det går også utover vårt forhold, da vi hele tiden er stressa og småsinte, fordi vi aldri får ro. Hva tenker dere er det beste å gjøre? Regner jo med at foreldrene hans er klare over at lydene er til sjeanse for andre, men samtidig så virker det ikke som om de bryr seg siden de sitter på balkongen hele ettermiddagen og i helgene. Trenger litt råd fra dere. Skal vi snakke med dem? Anonymkode: 06d6d...6f8 9
Muskath Skrevet 10. juni 2018 #2 Skrevet 10. juni 2018 Hva kan de gjøre da, tenker du? De er nok klar over dette. De kan jo ikke stenge han inne og det blir like varmt hos dem som hos dere. Dette må dere bare tåle, kanskje dere klarer å venne dere til det? Eneste alternativet som jeg ser er å flytte. Er det bedre når dere har døren lukket da? Da er det jo noe dere bare må tåle om sommeren. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #3 Skrevet 10. juni 2018 Slike mennesker burde ikke bo i blokk av hensyn til de rundt seg! Snakk med dem, det er lov til å si i fra. Anonymkode: 9dab8...3af 37
Puny Skrevet 10. juni 2018 #4 Skrevet 10. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slike mennesker burde ikke bo i blokk av hensyn til de rundt seg! Snakk med dem, det er lov til å si i fra. Anonymkode: 9dab8...3af Å si hva? Dere må flytte? Nei folk må tåle mennesker med spwsielle behov også. 8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #5 Skrevet 10. juni 2018 Just now, Puny said: Å si hva? Dere må flytte? Nei folk må tåle mennesker med spwsielle behov også. Nei, det sa jeg ikke. Timesvis med uling hver dag i blokk er ikke greit. Hadde dette vært en hund hadde det blitt klager til styret, og de hadde mest sannsynlig blitt kastet ut pga støyen. Anonymkode: 9dab8...3af 38
Muskath Skrevet 10. juni 2018 #6 Skrevet 10. juni 2018 Just now, AnonymBruker said: Nei, det sa jeg ikke. Timesvis med uling hver dag i blokk er ikke greit. Hadde dette vært en hund hadde det blitt klager til styret, og de hadde mest sannsynlig blitt kastet ut pga støyen. Anonymkode: 9dab8...3af Men nå er ikke dette en hund. Det er et menneske. 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 Populært innlegg #7 Skrevet 10. juni 2018 1 minutt siden, Muskath said: Men nå er ikke dette en hund. Det er et menneske. Og mennesket støyer like mye som en hund med separasjonsangst. Det egner seg ikke til å bo i blokk der man regelrett plager ALLE rundt seg. Jeg er forøvrig også drittlei av foreldre som mener ALLE burde ta hensyn til ungene deres som er så gullegod og burde aldri møte motgang her i livet. Men de skal aldri ta hensyn til andre nei. Anonymkode: 9dab8...3af 50
Muskath Skrevet 10. juni 2018 #8 Skrevet 10. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Og mennesket støyer like mye som en hund med separasjonsangst. Det egner seg ikke til å bo i blokk der man regelrett plager ALLE rundt seg. Jeg er forøvrig også drittlei av foreldre som mener ALLE burde ta hensyn til ungene deres som er så gullegod og burde aldri møte motgang her i livet. Men de skal aldri ta hensyn til andre nei. Anonymkode: 9dab8...3af Jeg er også lei av støy fra unger. Bodde et sted der jeg ikke kunne ha verandadøren åpen pga hylende lekende barn. Fikk noen gjort noe med dette, tror du? Nei. Jeg valgte å flytte. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #9 Skrevet 10. juni 2018 Her er det vel ikke så mange valgene. Jeg ser kun 2. 1, Flytt 2. Leve med det. Hva i all verden mener du at naboene dine skal gjøre med dette? Tror du ikke at de hadde ønsket at han ikke ulte slik? Anonymkode: b7f51...891 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #10 Skrevet 10. juni 2018 10 minutter siden, Muskath skrev: Men nå er ikke dette en hund. Det er et menneske. Hva så? Bråk er bråk og hunden er like mye verdt som et menneskr. Nei, sånne folk med bråkete hyleunger bør ikke bo i blokk eller rekkehus. De bør bo i enebolig, helst litt vekk fra folk så ungen får utfolde seg uten å gi folk hodepine, nedsatt hørsel og søvnløshet. Søvnløshet fører til trafikkulykker, ofte med døden til følge. Anonymkode: 6ea87...4ce 28
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #11 Skrevet 10. juni 2018 4 minutter siden, Muskath said: Jeg er også lei av støy fra unger. Bodde et sted der jeg ikke kunne ha verandadøren åpen pga hylende lekende barn. Fikk noen gjort noe med dette, tror du? Nei. Jeg valgte å flytte. Lekende barn er noe annet. Det må være lov til å leke. Men å la være å lære unger folkeskikk så de ikke uler og brøler sammenhengende i timesvis, det er faktisk å forvente om man skal bo rundt andre. Om ikke det er mulig så flytter man bort med bråkebøtta av en unge. Eller mener du at hele blokka skal flytte så de får den for seg selv? Anonymkode: 9dab8...3af 22
Muskath Skrevet 10. juni 2018 #12 Skrevet 10. juni 2018 Just now, AnonymBruker said: Lekende barn er noe annet. Det må være lov til å leke. Men å la være å lære unger folkeskikk så de ikke uler og brøler sammenhengende i timesvis, det er faktisk å forvente om man skal bo rundt andre. Om ikke det er mulig så flytter man bort med bråkebøtta av en unge. Eller mener du at hele blokka skal flytte så de får den for seg selv? Anonymkode: 9dab8...3af Ja, selvsagt mener jeg det. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #13 Skrevet 10. juni 2018 Går det ikke an å sende klage til styret i borettslaget eller noe? Anonymkode: e51b9...dc5 6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #14 Skrevet 10. juni 2018 30 minutter siden, Muskath said: Hva kan de gjøre da, tenker du? De er nok klar over dette. De kan jo ikke stenge han inne og det blir like varmt hos dem som hos dere. Dette må dere bare tåle, kanskje dere klarer å venne dere til det? Eneste alternativet som jeg ser er å flytte. Er det bedre når dere har døren lukket da? Da er det jo noe dere bare må tåle om sommeren. De kan lukke ballkongdøra. Så får de heller lufte på andre måter eller leve med varmen. Anonymkode: e51b9...dc5 8
Puny Skrevet 10. juni 2018 #15 Skrevet 10. juni 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det sa jeg ikke. Timesvis med uling hver dag i blokk er ikke greit. Hadde dette vært en hund hadde det blitt klager til styret, og de hadde mest sannsynlig blitt kastet ut pga støyen. Anonymkode: 9dab8...3af Du sa at de ikke burde bo i blokk, det er vel det samme som å be de flytte? 7
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #16 Skrevet 10. juni 2018 4 minutter siden, Puny said: Du sa at de ikke burde bo i blokk, det er vel det samme som å be de flytte? Ja men jeg hadde ikke sagt det til dem, herregud. Slutt å les ting som aldri har blitt sagt. Anonymkode: 9dab8...3af 8
Grandidosa83 Skrevet 10. juni 2018 #17 Skrevet 10. juni 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei dere, Min samboer og jeg bor i et borettslag sentralt i Oslo. Vi kjøpte leiligheten og flyttet inn i september, vi har altså ikke bodd der så lenge. Problemet er naboen, og uansett hvor skjønn denne gutten er, så er det så vanvittig sjenerende lyd som kommer fra leiligheten. Vi har balkong mot hverandre, og familien sitter på balkongen eller har balkongdøra åpen fra kl 07 på morgenen, samt på ettermiddagen/kvelden frem til leggetid. I helgene sitter de også ute mesteparten av dagen. Denne gutten uler/roper konstant, og man kan høre ulingen langt unna leiligheten. For vår del så kan vi ikke sitte ute på balkongen å ha en normal samtale, for denne ulingen er så konstant. Idag har han ulet konstant i tre timer, og vi holder på å bli gale! Klarer ikke slappe av i vår egen leilighet, og jeg merker at jeg blir sykt stressa av det. Pga at det er så varmt i Oslo om dagen er det heller ikke fristende å lukke igjen alle vinduer, da blir det jo glovarmt i leiligheten. Jeg har jobbet med barn og ungdom med autisme og andre lidelser, så jeg har så forståelse for at han ikke kan noe for dette, og det er hans måte å utrykke seg på. Men det er så utrolig slitsomt for oss som er nærmeste naboer, det at vi aldri kan sitte på balkongen når vi kommer hjem fra jobb, eller i helgene. Det går også utover vårt forhold, da vi hele tiden er stressa og småsinte, fordi vi aldri får ro. Hva tenker dere er det beste å gjøre? Regner jo med at foreldrene hans er klare over at lydene er til sjeanse for andre, men samtidig så virker det ikke som om de bryr seg siden de sitter på balkongen hele ettermiddagen og i helgene. Trenger litt råd fra dere. Skal vi snakke med dem? Anonymkode: 06d6d...6f8 Årsaken til støyen er i grunn likegyldig i mine øyne. Her må det gjøres en objektiv vurdering av hvordan dette påvirker dere naboer på tilsvarende måte som annen sjenerende adferd. Spørsmålet er er dermed hvorvidt støyen overstiger terskelen for hva som er akseptabelt i borettslaget / sameiet. Jeg ville derfor lest gjennom vedtektene og sett hva som er skrevet om dette. En ganske vanlig formulering er: "Andelseieren skal behandle boligen og fellesarealene på en god måte, og bruken må ikke på urimelig eller unødvendig vis være til skade eller ulempe for de andre andelseierne." Noen ganger er dette beskrevet enda mer i detalj. Dette vil igjen gjøre det lettere å vurdere de faktiske forhold opp mot vedtektene. Uansett vil det være hensiktsmessig for dere å gå via styret i borettslaget / sameiet og la dem håndtere saken opp mot naboen. Dette fordi det er styret som representerer borettslaget / sameiet ovenfor den enkelte andelseier /sameier. Endret 10. juni 2018 av Grandidosa83 skrivefeil 15
Puny Skrevet 10. juni 2018 #18 Skrevet 10. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men jeg hadde ikke sagt det til dem, herregud. Slutt å les ting som aldri har blitt sagt. Anonymkode: 9dab8...3af 1 time siden, AnonymBruker skrev: Slike mennesker burde ikke bo i blokk av hensyn til de rundt seg! Snakk med dem, det er lov til å si i fra. Anonymkode: 9dab8...3af Ehm... det var jo nøyaktig det du sa, at du i ettertid modererer deg til at du ikke ville sagt det til dem, får du stå for selv... 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #19 Skrevet 10. juni 2018 1 minutt siden, Puny said: Ehm... det var jo nøyaktig det du sa, at du i ettertid modererer deg til at du ikke ville sagt det til dem, får du stå for selv... Wow, på tide å lære deg å lese? Jeg sa snakk med dem, jeg sa ikke "snakk med dem og be dem flytte". Lol ass Anonymkode: 9dab8...3af 10
Puny Skrevet 10. juni 2018 #20 Skrevet 10. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Wow, på tide å lære deg å lese? Jeg sa snakk med dem, jeg sa ikke "snakk med dem og be dem flytte". Lol ass Anonymkode: 9dab8...3af Ja jeg skjønner at du trekker deg nå, men det var ikke det du skrev. Du skrev at de kkke burde bo i blokk og at Ts burde snakke med dem. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå