Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dvs. framtidig tidligere kollega. Fortalte meg dette, litt for å skryte sikkert. Sa vedkommende hadde 150.000 mer enn det som er sant. Da trodde vel de at vedkommende minst måtte være verdt så mye, og de gav 50.000 mer enn det igjen, dvs. vedkommende gikk opp 200.000 på denne måten.

Er dette vanlig? Fristet til gi en anonym beskjed til ny arbeidsgiver om at vedkommende slett ikke tjente så mye vedkommende påstod..

Anonymkode: 52954...eb4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dvs. framtidig tidligere kollega. Fortalte meg dette, litt for å skryte sikkert. Sa vedkommende hadde 150.000 mer enn det som er sant. Da trodde vel de at vedkommende minst måtte være verdt så mye, og de gav 50.000 mer enn det igjen, dvs. vedkommende gikk opp 200.000 på denne måten.

Er dette vanlig? Fristet til gi en anonym beskjed til ny arbeidsgiver om at vedkommende slett ikke tjente så mye vedkommende påstod..

Du behøver da vel ikke å gi anonym beskjed? Bare gi beskjed med eget navn! Feiginger er mennesker som skal gjøre alt anonymt under dekke av å være rettferdige.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

What's in it for you ved å sende 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

en anonym beskjed til ny arbeidsgiver om at vedkommende slett ikke tjente så mye vedkommende påstod..

Det lukter nesten litt av en slags misunnelse her. 

Anonymkode: cbbd2...4fb

• Liker 29
Skrevet (endret)

Vær heller glad for at du er kvitt en kollega som for det første ikke er til å stole på, og for det andre er dum nok til å skryte av det. 

Hva man tjener i nåværende jobb er egentlig lite relevant i forbindelse med ansettelse. Man kan bruke det som forhandlingskort, men ikke mer enn det. Så lenge den nye arbeidsgiveren er villig til å betale det han forlanger i lønn, spiller det lite rolle hva han tjente fra før. Dersom de ikke hadde vært villig til å betale ham så mye, ville han fått et annet lønnstilbud. Han er neppe den eneste jobbsøkeren i verden, så de var jo ikke NØDT til å ansette akkurat ham hvis de hadde fått en «billigere» arbeidstaker som er like god. 

Endret av Ullvott
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres mer ut som bedriften har råd til å lønne dere høyere, men dere blir snyltet på

Anonymkode: 68427...b0c

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

What's in it for you ved å sende 

Det lukter nesten litt av en slags misunnelse her. 

Anonymkode: cbbd2...4fb

Tja. Det som skjedde var at vi begge søkte denne jobben. Men da vår arbeidsgiver fikk nyss om dette bestemte de seg for å tilby meg høyere lønn for å bli, og jeg trakk søknaden min. Min kollega ville de la gå, dvs. de ser på meg som viktigere. Men slik det ser ut til å ende opp får min kollega 100.000 mer i året i sin nye jobb enn jeg får i min, og det synes jeg er urimelig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Fristet til gi en anonym beskjed til ny arbeidsgiver om at vedkommende slett ikke tjente så mye vedkommende påstod..

Hvorfor må du på død og liv blande deg i noe som du ikke har en dritt med? 

Anonymkode: 285d3...f61

• Liker 15
Skrevet (endret)

Det er da helt greit å dra en hvit løgn i et intervju, ny arbeidsgiver mener tydeligvis han er verdt den nye lønna og har nok neppe gått utover sine lønnsrammer for stillingen selv om din kollega la på litt. Egentlig burde kollegaen sagt at dagens lønn ikke var relevant, men at hans lønnskrav var xxx.xxx. Lønn er jo en privatsak, og skal jo ikke ha noe å si når man inngår en ny arbeidsavtale med en ny arbeidsgiver. Ved å lyve om lønna slipper man å føle seg så "krevende", noe mange syns er vanskelig, men han risikerer jo også å prise seg helt ut.

Hvis han skal utføre samme type arbeid som i dag vil jeg jo heller si at han sannsynligvis er kraftig underbetalt i dag.

Endret av juliane
  • Liker 11
Skrevet

Det er da fri avtaleinngåelse her i landet. Om ny arbeidsgiver aksepterer lønnsnivået spiller det jo liten rolle pm det vedkommende sa var sant eller ikke i den sammenheng. Det kan dog bli ubehagelig for vedkommende hvis der kommer for en dag.

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Det som skjedde var at vi begge søkte denne jobben. Men da vår arbeidsgiver fikk nyss om dette bestemte de seg for å tilby meg høyere lønn for å bli, og jeg trakk søknaden min. Min kollega ville de la gå, dvs. de ser på meg som viktigere. Men slik det ser ut til å ende opp får min kollega 100.000 mer i året i sin nye jobb enn jeg får i min, og det synes jeg er urimelig. 

Da får du ta det opp med din arbeidsgiver, ikke noen andre sin. 

• Liker 15
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bruker du heller denne kunnskapen ved neste mulighet for lønnsforhandlinger. At andre i bransjen tjener mer er et helt greit argument å bruke, for arbeidsgiver vet da at du kan søke deg andre steder. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du angrer på sin avgjørelse om å trekke søknaden, og er litt sjalu? Det forstår jeg. 

Det er ikke uvanlig å lyve litt om lønn. Det er et forhandlingskort. Jeg pleier ikke nevne nåværende lønn i intervju, men do jeg ikke kan jobbe for mindre enn sånn eller sånn. Forrige gang var den summen jeg nevnte 10% høyere en. Lønna jeg hadde da, og nye arbeidsgiver tilbød enda litt ekstra. For akkurat samme stilling i annen bedrift. 

Anonymkode: 7d8a8...7c8

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du synes din lønn er urimelig, så er det din arbeidsgiver du skal ta det opp med, ingen andre sin... 
Du har absolutt ikke noe med hva andre får i lønn! 
Om din arbeidsgiver ikke vil betale deg det du mener er rimelig, så får du si opp å finne en arbeidsgiver som vil betale det du mener er rimelig. 
Når du trakk søknaden fordi du fikk høyere lønn så var du tydeligvis helt fornøyd med lønn, at andre kan få mer i lønn hos andre arbeidsgivere er livets realitet. 
Er du misfornøyd med din situasjon så er det den du skal gjøre noe med, ikke ødelegge for andre! Voks opp... Du blir faktisk ikke bedre av å ødelegge for andre. 

Anonymkode: ff7c2...75f

• Liker 11
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Men slik det ser ut til å ende opp får min kollega 100.000 mer i året i sin nye jobb enn jeg får i min, og det synes jeg er urimelig. 

De fleste arbeidsgivere kan fritt velge hvem de vil tilby jobb til, og hvilke vilkår de vil tilby. Som arbeidstaker står du fritt til å akseptere de tilbudene eller vilkårene du blir fremlagt. Her virker det åpenbart at din kollega har håndtert situasjonen bedre enn deg, og at du nå sitter igjen med en bitter følelse, og er tydelig misunnelig. Det er jo forståelig, om det er snakk om mye mere penger, men det naturlige her hadde vært at du dro lærdom av det, og benyttet deg av denne lærdommen i fremtiden, så er det kanskje du som er den heldige som blir tilbudt ny jobb med høyere lønn.

Be bitter or be better.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor si noe som helst? Det er da ikke din kollega sin feil at han er flinkere å forhandle til seg høyere lønn. 

Om arbeidsgiver ikke har sjekket skattelisten, eller ringt referanser, så er det jo deres egen feil. 

PLUSS! Dersom de er villige til å betale en slik lønn, så føler de kanskje at h*n er verdt pengene. Faktisk kan det heller hende at du er underbetalt, men ikke forhandlet deg oppover. En arbeidsgiver er en kjøper, og kjøpere slenger inn lavere bud. 

Anonymkode: df3ab...2c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vanlig.

I min forrige stilling var jeg sterkt underbetalt, og da jeg fikk spørsmål om lønn i intervjuer andre steder, la jeg på. Hadde jeg sagt sannheten, er det stor sannsynlighet for at jeg hadde fortsatt med dårlig lønn i ny stilling, fordi de følte de kunne.

Anonymkode: 3f7cd...263

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er ganske vanlig å smøre tjukt på når man får det spørsmålet, ja. Og smart. 

Og du har helt feil bilde av situasjonen, du skriver at da trodde de vel vedkommende var verdt såpass og la på 50 000 kr. Det som skjedde er vel snarere at de mente h*n var verdt såpass. De hadde ikke tilbydd den lønna hvis ikke.

Og om man kan hoppe så høyt på et blunk så sier det vel litt om at dere begge er/har vært underbetalte. 

Forøvrig er det bare utrolig smålig å sladre på denne personen, at du tok feil valg ved å bli og synes det er urettferdig at h*n tok riktig valg er ikke en god grunn til å ta hevn.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ser det er mange her som tar lettvint på dette, men dette kan i prinsippet få store konsekvenser for din kollega dersom dette skulle bli oppdaget. Antakeligvis kommer nok ikke ny arbeidsgiver til å sjekke videre rundt dette (hun ble jo ansatt, så da har de nok gått gjennom bakgrunnene hennes i den grad de mener det er nødvendig.), men å gi uriktige opplysninger for å oppnå en eller annen vinning/fordel går faktisk under begrepet bedrageri. Rent prinsipielt; dersom man kunne knyttet en direkte sammenheng mellom den bevisst feilaktige opplysningen rundt det hun tjente i forrige jobb og det faktum at hun fikk en lønn som var 150.000 høyere, så ville man rent juridisk kunne falle under bestemmelsene i lovverket om grovt bedrageri (Grensen for ordinært og grovt bedrageri går i følge rettspraksis på rundt 100K), som har en strafferamme opp til seks års fengsel. 

Det er en ting å være flink til å forhandle og peke på at andre i bransjen tjener mye mer. Det er en fair forhandlingsteknikk og mye brukt. Å lyve om en såpass vesentlig lønnsforskjell er derimot ikke hverken å forhandle eller "legge på litt", det vil - dersom det knyttes en sammenheng mellom opplysningen og oppnåelsen av vinning - kunne kvalifisere til grovt bedrageri. 

Anonymkode: 4abd4...18c

• Liker 4
Skrevet

Hvis det er så enkelt å få høyere lønn, så skjønner jeg nesten vedkommende.. Dvs hvis kommende arb giver ikke krever noe dok. eller sjekker mer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonym? Det høres feigt ut.

Anonymkode: 5a6fd...d95

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...