AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #1 Skrevet 10. juni 2018 Jeg har nylig fått litt trøbbel med vannlating, legen mener det burde være en midlertidig bivirkning av nytt medikament. Dette innebærer at jeg ofte tømmer blæra om natta mens jeg sover, og våkner opp i våt seng, selv om jeg bruker bleier. Har prøvd Abri-Form, Tena, Attends og Molicare. Molicare er den beste bleien å bruke på dagen, men den når ikke helt opp på natten. Jeg har prøvd tisselaken, men det blir for klamt. Ønsker tips som spesifikke bleier jeg kan teste og hvor jeg kan kjøpe de. Anonymkode: cb6c7...581
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #2 Skrevet 10. juni 2018 Lilla Trena Flex har kapasitet til å tåle mye urin. Det har også kommet en Hvit Teena Flex på markedet som tar mer, men den er enda så ny på markedet at man ikke får den på blå resept, men det må søkes om vedtak for å få den på det. Ellers så tar pants endel urin. Det som er viktig for å unngå lekkasje er at innlegget passer til deg. Det må hverken være for stort eller for lite. Lekkasjer kan også oppstå om man bruker ekstra innlegg i Flex eller pants. Vil også anbefale engangs kladd, Trena Bed. De får man i flere ulike str. Disse produktene får du på apotek. Enkelte apotek leverer også varene hjemme hos deg. Anonymkode: f5a6b...ab4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #3 Skrevet 10. juni 2018 Just now, AnonymBruker said: Lilla Trena Flex har kapasitet til å tåle mye urin. Det har også kommet en Hvit Teena Flex på markedet som tar mer, men den er enda så ny på markedet at man ikke får den på blå resept, men det må søkes om vedtak for å få den på det. Ellers så tar pants endel urin. Det som er viktig for å unngå lekkasje er at innlegget passer til deg. Det må hverken være for stort eller for lite. Lekkasjer kan også oppstå om man bruker ekstra innlegg i Flex eller pants. Vil også anbefale engangs kladd, Trena Bed. De får man i flere ulike str. Disse produktene får du på apotek. Enkelte apotek leverer også varene hjemme hos deg. Anonymkode: f5a6b...ab4 Jeg klarer ikke å bruke Flex-bleier. De lekker fort. Bruker til vanlig slip-versjonene. Anonymkode: cb6c7...581
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #4 Skrevet 10. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarer ikke å bruke Flex-bleier. De lekker fort. Bruker til vanlig slip-versjonene. Anonymkode: cb6c7...581 Hvis Flex lekker så er de enten for store eller for små. Anonymkode: f5a6b...ab4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #5 Skrevet 10. juni 2018 Flex bleiene er helt klart best på natt, hos veldig mange. Pants tar ikke i mot like mye. Men dette kan du garantert få hjelp til på et apotek. Der kan du også få prøver. Anonymkode: 9519d...5f2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #6 Skrevet 10. juni 2018 26 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis Flex lekker så er de enten for store eller for små. Anonymkode: f5a6b...ab4 Jeg har litt mage, så når jeg fester beltet, og "bretter" opp frem delen, så blir det et hulrom mellom magen og underlivet hvor det fort lekker. Anonymkode: cb6c7...581
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #7 Skrevet 10. juni 2018 Hva med å prøve en truse utenpå? En truse som sitter godt og føyer seg etter kroppen sånn at det ikke blir glipper. Anonymkode: f5a6b...ab4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #8 Skrevet 10. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nylig fått litt trøbbel med vannlating, legen mener det burde være en midlertidig bivirkning av nytt medikament. Dette innebærer at jeg ofte tømmer blæra om natta mens jeg sover, og våkner opp i våt seng, selv om jeg bruker bleier. Har prøvd Abri-Form, Tena, Attends og Molicare. Molicare er den beste bleien å bruke på dagen, men den når ikke helt opp på natten. Jeg har prøvd tisselaken, men det blir for klamt. Ønsker tips som spesifikke bleier jeg kan teste og hvor jeg kan kjøpe de. Anonymkode: cb6c7...581 Du må ha en større bleie. Det enkleste du gjør er å gå inn i en butikk eller et apotek hvor de selger bleier. Der skal de ha eget rom med info og bleiemateriell du kan se og kjenne på. De ulike bleiene skal ha ulik mengde de kan suge opp, derfor må du opp i oppsamlingsevnen på mengden urin til bleien. Tempur har beskyttelsestrekk som er vannavvisende til å trekke over madrassen. Vi har hatt det i flere år fordi madrassene er veldig dyre og umulig å vaske. Med laken over er trekkene helt greie i bruk. Anonymkode: a9c42...8b6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #9 Skrevet 10. juni 2018 Jeg foretrekker Tena Slip Active Fit Ultima på natta. Disse er er ikke å få i Norge per nå, så jeg kjøper dem i Sverige. Bestiller på nett og får dem levert til en venninne av meg som bor der og henter pakken hos henne. https://www.tenabutiken.se/kvinnor/allt-i-ett-skydd/tena-slip-active-ultima/ Min erfaring etter mange år med inkontinens er at plastbleier lekker mindre enn de med tekstilaktig utside. De er mer fleksible så de følger bevegelsene mine bedre og er enklere å få skikkelig "forseglet" i skrittet så det ikke lekker. Håper de kommer på blåreseptlista i Norge snart! Anonymkode: 99661...fe4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #10 Skrevet 10. juni 2018 Når du har innlegg på blå resept så mener jeg at du også har krav på kladder og barrierekrem gratis. Det fikk ihvertfall beboerne der jeg jobber i den tiden jeg var "bleieansvarlig" Det er kanskje etpar år siden jeg hadde det ansvaret. Anonymkode: f5a6b...ab4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #11 Skrevet 10. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når du har innlegg på blå resept så mener jeg at du også har krav på kladder og barrierekrem gratis. Det fikk ihvertfall beboerne der jeg jobber i den tiden jeg var "bleieansvarlig" Det er kanskje etpar år siden jeg hadde det ansvaret. Anonymkode: f5a6b...ab4 På blåreseptene skal det bare stå "inkontinensutstyr". Man velger da det man trenger, enten det er bleier, bleiebukser kladder eller andre ting i relasjon til inkontinens. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg foretrekker Tena Slip Active Fit Ultima på natta. Disse er er ikke å få i Norge per nå, så jeg kjøper dem i Sverige. Bestiller på nett og får dem levert til en venninne av meg som bor der og henter pakken hos henne. https://www.tenabutiken.se/kvinnor/allt-i-ett-skydd/tena-slip-active-ultima/ Min erfaring etter mange år med inkontinens er at plastbleier lekker mindre enn de med tekstilaktig utside. De er mer fleksible så de følger bevegelsene mine bedre og er enklere å få skikkelig "forseglet" i skrittet så det ikke lekker. Håper de kommer på blåreseptlista i Norge snart! Anonymkode: 99661...fe4 De fleste med inkontinens får utstyr på blå resept. Når du bestiller via Sverige, så må du vel betale selv, uten refusjon og uten å få registrert egenandeler til frikort? Jeg vil tro at ts her får blåresepter? Anonymkode: a9c42...8b6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #12 Skrevet 10. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg vil tro at ts her får blåresepter? Anonymkode: a9c42...8b6 Jeg får ikke blåresepter da det er antatt at det vil gå over. Anonymkode: cb6c7...581
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #13 Skrevet 10. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: På blåreseptene skal det bare stå "inkontinensutstyr". Man velger da det man trenger, enten det er bleier, bleiebukser kladder eller andre ting i relasjon til inkontinens. De fleste med inkontinens får utstyr på blå resept. Når du bestiller via Sverige, så må du vel betale selv, uten refusjon og uten å få registrert egenandeler til frikort? Jeg vil tro at ts her får blåresepter? Anonymkode: a9c42...8b6 Jeg betaler disse selv da de ikke er tilgjengelige i Norge per i dag. Det er ingen produkter på blåreseptlista som fungerer like godt for meg og jeg synes er det verdt kostnaden. De eneste "plastbleiene" på lista per nå er Attends sine og de fungerer dessverre dårlig for meg pga at passformen ikke er rett. Jeg tar ut Tena Slip i Maxi og Super med stoffaktig-utside på blåresept og bruker dem på dagtid. Dessverre lekker de på natta for meg, så derfor velger jeg å betale for de med plast-utside fra Sverige som funker på natta. Oppdaget Active Fit ved en tilfeldighet da jeg gikk tom for bleier under en ferie i Sverige for et par år siden. Anonymkode: 99661...fe4
Luckiness Skrevet 10. juni 2018 #14 Skrevet 10. juni 2018 Har du forsøkt flergangs-"tisselaken"? Det er mulig å få kjøpt i metervare på Princess tror jeg. Vet at bekjente bruker det til barna sine. Finnes også tisselaken i mer type vanlig stoff som er på størrelse med de engangs, vi bruker det der hvor jeg arbeider, men vet ikke hvor "vanlige" personer får tak i det. Det beste er selvsagt en bleie som ikke lekker. Men dersom du vil ha ekstra beskyttelse med tanke på madrassen.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #15 Skrevet 10. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg får ikke blåresepter da det er antatt at det vil gå over. Anonymkode: cb6c7...581 Oj, da håper jeg det går over i løpet av kort tid. Er det ikke sånn at du har krav på medisiner/ hjelpemidler på blå resept hvis du må bruke det i mer enn 3 mnd? Anonymkode: f5a6b...ab4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #16 Skrevet 11. juni 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Oj, da håper jeg det går over i løpet av kort tid. Er det ikke sånn at du har krav på medisiner/ hjelpemidler på blå resept hvis du må bruke det i mer enn 3 mnd? Anonymkode: f5a6b...ab4 Jo, tror det. Foreløpig har dette bare vært et problem et par uker, og siden det oppstod samtidig som jeg begynte på et nytt medikament antar man at det er bivirkninger av den. Om det ikke gir seg i løpet av ytterligere en mnd, vil hun ta meg av medisinen. Anonymkode: cb6c7...581
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #17 Skrevet 13. juni 2018 Etter å ha prøvd mange produkter. Spesielt etter Tena sluttet med plast på slip bleiene, og dei ble håpløse. Har eg endeleg funne ei som fungerer minst like godt. Tror nesten eg kan sei dei er bedre. Absorin sine dei er i "stoff" men det føles som om det er plast, og dei har god passform. Legg ved link, der eg får dei på resept: https://www.komplettapotek.no/product/896527/stomi-inkontinens-og-kateter/alt-av-bind-og-bleier/absorin-comfort-slip-daynight-str-m#productinfo Anonymkode: e66d4...955
Jenny Helen Skrevet 13. oktober 2021 #18 Skrevet 13. oktober 2021 (endret) Hei! Bruker selv Absorin Comfort slip day/Night på dagtid,pga diskresjon under klærne. ( jobber i en klesbutikk) Også Tena flex maxi kvelden/natten, men også av og til på jobb. Dette er en beltebleie som sjelden/aldri lekker. Begge anbefales. Mhv Jenny Helen Endret 13. oktober 2021 av Jenny Helen Bokstav falt ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå