Gå til innhold

Dårlig hørsel

Kajais

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har siden jeg var 4 år brukt høreapparat pga. dårlig hørsel. Har slitt hele barndommen med å akspektere at jeg er annerledes enn andre og vært flau over at noen skal se jeg bruker det. Bruker kun på det ene øret for det er kun det ene jeg ikke hører på. Har aldri tørt å gå med håret i strikk når jeg er ute blant folk. Men på jobb må jeg pga. hygiene (er sykepleier). Problemet er bare at mine nære venner ler av meg hvis ikke hører f.eks når vi bader. Så må jeg ta det ut, og da hører jeg mye dårligere. Hører jo litt, men ikke hvis de står med ryggen til og er langt i fra. Av og til virker det ut som de juks på for å se om jeg hører hva de sier.  Føler meg skikkelig dum og synes det er veldig flaut. Jeg har vært med i et døvemiljø det siste året, der jeg ønsker å bli kjent med folk som sliter med det samme og som kan forstå hvordan det er. Har aldri følt meg så inkludert før, men problemet er at de bor litt lenger unna, men prøver å møtes når vi kan. Har fått meg kjæreste som bruker høreapparat og da er det beste så kunne skjedd. Jeg hadde en kjæreste som hørte helt normalt og han ble sur når jeg ikke fikk med meg alt og mine venner er akkurat sånn selv (ikke alltid, men av og te kommer det spydige kommentarer) Når de såg kjæresten bruker høreapp, og mine venner bare: omg :O bruker han også høreapp? Jeg skjønner ikke hva det er med folk.. Høreapp viser nesten ikke lenger og er blitt så små og fine nå enn det som var før. Men ser fortsatt at folk stirrer når de oppdager det. Er det så teit høreapp? Blir veldig lei av dette. Noen som vet hva jeg kan si til vennene mine som oppfører seg sånn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er først og fremst veldig glad for at du tør å dele dette online :) Jeg synes du er modig som tør å stå opp og forteller alt som det er. Du gir gode detaljer og jeg lærte mye. 

Når det gjelder hørselsproblemer er du ikke alene. Noen får det i ulike aldere, både voksne og unge. Dette er absolutt ikke noe du må se ned på. Mennesker er fantastiske, selv med fysiske svakheter -ja, også du. Du er perfekt akkurat slik du er, og det er absolutt ingenting å skamme seg over -det med øret. Sånt er jo ikke noe som du kan noe for. 

Det at folk gir spydige kommentarer er simpelt og tyder på nullkompetanse av forståelse og følelser. Når venner sier det er det litt på tull? Men hvis det blir plagsomt må du jo be dem om å stoppe. De må jo forstå at slikt er slitsomt. Du setter egne grenser innenfor komfort sonen. Ikke vær redd for å være den du er. Du gjør du :) 

og jeg er glad for å høre at du har funnet noen å dele livet med :) lykke til videre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, så teite og umodne folk er da :( Om man tenker over det burde det ikke være mer flaut å bruke høreapparat enn å bruke briller eller linser. Kanskje folk synes det er rarere fordi å se dårlig er vanligere enn å høre dårlig? Selv må jeg bruke briller og tenker at jeg hadde vært mer hjelpesløs uten dem enn en døv/tunghørt person er uten høreapparat, egentlig.

Synes det er veldig ufint å le av at du ikke hører så godt. Hvis det er folk du bryr deg om og gidder å fortsette en relasjon med ville jeg tatt det opp og sagt at det faktisk er sårende og vondt og føles som om de gjør narr av deg når de ler når du ikke hører dem. Ja, så klart kan det oppstå morsomme situasjoner og misforståelser når folk hører feil ("god dag mann, økseskaft" liksom), men kun om du selv er med på det og synes det er morsomt. Hvis ikke er det jo bare stygt å le.

Anonymkode: 3784b...b95

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 10.6.2018 den 14.41, Kajais skrev:

Hei. Jeg har siden jeg var 4 år brukt høreapparat pga. dårlig hørsel. Har slitt hele barndommen med å akspektere at jeg er annerledes enn andre og vært flau over at noen skal se jeg bruker det. Bruker kun på det ene øret for det er kun det ene jeg ikke hører på. Har aldri tørt å gå med håret i strikk når jeg er ute blant folk. Men på jobb må jeg pga. hygiene (er sykepleier). Problemet er bare at mine nære venner ler av meg hvis ikke hører f.eks når vi bader. Så må jeg ta det ut, og da hører jeg mye dårligere. Hører jo litt, men ikke hvis de står med ryggen til og er langt i fra. Av og til virker det ut som de juks på for å se om jeg hører hva de sier.  Føler meg skikkelig dum og synes det er veldig flaut. Jeg har vært med i et døvemiljø det siste året, der jeg ønsker å bli kjent med folk som sliter med det samme og som kan forstå hvordan det er. Har aldri følt meg så inkludert før, men problemet er at de bor litt lenger unna, men prøver å møtes når vi kan. Har fått meg kjæreste som bruker høreapparat og da er det beste så kunne skjedd. Jeg hadde en kjæreste som hørte helt normalt og han ble sur når jeg ikke fikk med meg alt og mine venner er akkurat sånn selv (ikke alltid, men av og te kommer det spydige kommentarer) Når de såg kjæresten bruker høreapp, og mine venner bare: omg 😮 bruker han også høreapp? Jeg skjønner ikke hva det er med folk.. Høreapp viser nesten ikke lenger og er blitt så små og fine nå enn det som var før. Men ser fortsatt at folk stirrer når de oppdager det. Er det så teit høreapp? Blir veldig lei av dette. Noen som vet hva jeg kan si til vennene mine som oppfører seg sånn? 

Få deg den typer venner som i det miljøet. De såkalte vennene dine tar jeg ikke fem flate øre for. Livet er altfor kort til å omgi seg med negative mennesker. Kutt dem ut.

Anonymkode: a55af...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...