Gå til innhold

Gjorde jeg noe dumt i å fortelle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har datet en mann 4 ganger.. Sex har vi også hatt. Liker han veldig godt, og det er gjensidig i følge han. Her om dagen sendte jeg han en mld hvor jeg skrev at jeg i perioder sliter med litt angst og er litt deprimert om høsten når mørketiden kommer. Og at det ikke er værre enn at jeg klarer å takle det selv.

Han skrev kjærlig tilbake at det ikke gjorde noe men han anbefalte meg å søke litt hjelp for at det er bare bra og at han ikke skyver meg vekk av den grunn. Han har tidligere hatt et forhold der dama var psykisk syk. 

Men nå svarer han ikke lenger, og hører heller ikke noe fra han noen steder. Gjorde jeg det dumt i å fortelle dette så tidlig? Er løpet kjørt nå? Hvor lenge burde jeg vente før jeg slipper tankene på han? 

Anonymkode: faf25...147

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis han virkelig var interessert tror jeg normalt sett ikke at det du forteller burde skremme han bort. Men hvis han primært var ute etter noe uforpliktende og/eller kortvarig så ga du han muligens en perfekt unnskyldning. Hvorvidt det egentlig er tap eller gevinst for din egen del kommer veldig an på hva du selv var ute etter. Jeg mistenker kanskje at det du delte egentlig ikke hadde så mye å si for forholdet dere i mellom. Dessverre.

Endret av Kreator
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville stusset litt hvis en relativt ny date ute av det blå sendte en melding for å fortelle om noe sånt. Hvorfor haster det sånn å si fra i juni at du kan slite i mørketiden at du ikke engang kan vente med å ta det opp til dere faktisk snakker sammen, men må sende det på sms? Det er i seg selv ikke noe i veien å fortelle om psykiske lidelser, men ta det i en setting hvor det er naturlig å ta det opp og man faktisk har mulighet til å snakke om det. En sånn sms ville jeg sett på som at dette var noe du ikke ønsket noe dialog om, bare en opplysning du følte deg forpliktet til å komme med og nå hadde fått ut av veien - og en sånn kommunikasjonsform ville vært et problem, mye mer enn budskapet du hadde å komme med..

Anonymkode: 6c584...13c

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Synes han gir dobbeltsignal ved å si at han ikke vil skyve deg bort, og så er det nettopp det han gjør. Han burde heller kontaktet deg og fortalt det som det er og eventuelt avsluttet.

Jeg tenker at det ikke er så lurt å ta opp et sånt tema med depresjon/angst på melding, men heller ansikt til ansikt. Og det er jo en negativ beskjed å få. For det innebærer at det er noe som du tror kommer til å fortsette fremover også etter at du har møtt han. Skjønner at han blir skeptisk. Men han burde som sagt ikke si en ting og gjøre noe annet, men heller være ærlig.

Anonymkode: c0d85...ed8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel noe som heter time and place. Som en ovenfor nevner, så er det ikke noe galt i og snakke om psykisk sykdom, men jeg og ville reagert på en sånn melding ut av det blå. 

Anonymkode: 496ba...f91

• Liker 13
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har datet en mann 4 ganger.. Sex har vi også hatt. Liker han veldig godt, og det er gjensidig i følge han. Her om dagen sendte jeg han en mld hvor jeg skrev at jeg i perioder sliter med litt angst og er litt deprimert om høsten når mørketiden kommer. Og at det ikke er værre enn at jeg klarer å takle det selv.

Han skrev kjærlig tilbake at det ikke gjorde noe men han anbefalte meg å søke litt hjelp for at det er bare bra og at han ikke skyver meg vekk av den grunn. Han har tidligere hatt et forhold der dama var psykisk syk. 

Men nå svarer han ikke lenger, og hører heller ikke noe fra han noen steder. Gjorde jeg det dumt i å fortelle dette så tidlig? Er løpet kjørt nå? Hvor lenge burde jeg vente før jeg slipper tankene på han? 

Anonymkode: faf25...147

Vet ikke hva som egentlig er det beste å fortelle om noe sånt før du faktisk er i en sånn down periode. 

Jeg vet bare at det kan være fryktelig tungt følelsesmessig å leve med pårørende som er deprimerte. Jeg har bare mine erfaringer. Kan være annerledes med deg.

Du sier du takler det selv at du har perioder du sliter med litt angst og depresjon. Fint å være åpen. Jeg tenker at i en samtale mellom dere kunne det godt hende det hadde vært godt for deg og fint for ham å lufte slike tanker. Men at du sender en melding om dette, ville jeg tenkt var litt rart. Det er et problem som ifølge deg ikke involverer ham, for du takler det selv. Og problemet har ikke gjort seg gjeldende enda en gang. Hvorfor da melde om det? 

Dere har datet 4 ganger. Fremdeles er det kribling, usikkerhet og en begynnelsesfase. Da har man lyst på, og forventer glade og oppmuntrende meldinger, hyggelige kommentarer som viser oppmerksomhet til den andre. Ikke meldinger som dreier om seg selv, og så til og med problemer om en selv som kanskje ikke er et problem en gang? Hvorfor melde det da? Som en advarsel, eller? 

Hadde det inngått i en fortrolig samtale der dere sitter med armene rundt hverandre og betror, lufter tanker og deler ting. Men en melding? Synes det høres ut som at det blir veldig høytidelig og alvorlig gjort. Tror helt ærlig at det hadde skremt meg litt.

Som sagt, synes ikke det var dumt av deg å si det så tidlig, men syntes det var rart å sende en melding om det. Da blir det liksom så fokusert på, og meldingen dreier seg om deg og ditt problem. 

Jeg tenker kanskje at jeg ikke hadde sagt noe om det i det hele tatt. Hadde tenkt at jeg håpet angsten og depresjonen hadde slippet taket og forhåpentligvis ikke kom denne høsten. Hvis det så viste seg utover høsten at jeg slet med disse tingene, hadde jeg selvfølgelig luftet det da. Jeg hadde mest mulig fokusert på positive og glade ting, og rettet oppmerksomheten mot ham. Han må også selvsagt rette positiv oppmerksomhet mot deg. Det merker du om han gjør. Du trenger ikke å undersøke på forhånd og spørre liksom ut (du spør jo ikke, men du sender melding. Han svarer noe) på hvordan han håndterer det. Nei, jeg skjønner faktisk ikke hvorfor du må "advare" ham på forhånd om et kanskje kommende problem.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble svært psyk da jeg hadde samboer. Han var så fantastisk god og forståelsesfull. Det gav meg en trygghet i at jeg kan bli elsket til tross for det dritet. Vi er ikke samboere lenger, og jeg datet smått en fyr etter det ble slutt. Etter noen møter begynte han å mase om at jeg skulle bli med på masse teite fritidsaktiviteter, som jeg var så uinteressert i, men i tillegg ville de vært en skikkelig angst-trigger for meg. Klatre i vegg f.eks. Da sa jeg til han at jeg har vansker med noen ting p.g.a. sykdom, og foreslo heller andre aktiviteter som er ok. Psykdommen får ikke være en del av identiteten min, den er bare en utfordring i visse tilfeller (jeg er endelig blitt funksjonell igjen, men sliter med "the aftermath"). Så jeg kunne ikke funnet på å bare fortelle om det en random dag, men heller fortalt om det den dagen det dukker opp en utfordring. Og selvsagt ordlegge seg slik at man ikke syns synd på seg selv eller er aggressiv. Det vil hjelpe både deg og den andre parten.

Samtidig syns jeg du skal få kunne snakke om akkurat det du har lyst til. Om det var en feil? Njaaa... Kanskje dere hadde hatt god kontakt ennå om du lot være, men da hadde du ikke funnet ut at han muligens ikke likte deg så godt likevel (han hadde jo gitt faen i dette om han var betatt), eller at han er et brent barn som skyr ilden.

Anonymkode: e00d7...74e

• Liker 2
Skrevet

Jeg greide bli ferska i at jeg gikk på antipsykotika på første daten jeg. Han jobbet i psykiatrien og så det på meg av en eller annen grunn. Men han var keen likevel. Men så greide jeg bli innlagt for mani og spammet inboxen hans.....da trakk han seg unna..... i tre mnd nesten. Men skal møte han til uka!! 😃 så det er håp for alle.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, aiba skrev:

Jeg greide bli ferska i at jeg gikk på antipsykotika på første daten jeg. Han jobbet i psykiatrien og så det på meg av en eller annen grunn. Men han var keen likevel. Men så greide jeg bli innlagt for mani og spammet inboxen hans.....da trakk han seg unna..... i tre mnd nesten. Men skal møte han til uka!! 😃 så det er håp for alle.

He he. Du må være ganske sjarmerende da. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

He he. Du må være ganske sjarmerende da. :)

Jeg har kjent et par damer med lignende problemer. På det rette stadiet kan de være utrolig morsomme, sjarmerende, og kåte..  En som jobber i psykiatrien har nok et fortrinn når det gjelder å forholde seg til alle sider av saken. 

Anonymkode: bab39...f1c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har kjent et par damer med lignende problemer. På det rette stadiet kan de være utrolig morsomme, sjarmerende, og kåte..  En som jobber i psykiatrien har nok et fortrinn når det gjelder å forholde seg til alle sider av saken. 

Anonymkode: bab39...f1c

De er morsomme, sjarmerende og kåte helt til de leverer en falsk anmeldelse på deg for et eller annet. Don't stick your dick in crazy.

Anonymkode: efb95...580

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min eks ville reagert nøyaktig som han der. Han er bare dum og kunnskapsløs og er ute av stand til å skille vinterdepresjon og psykokiller-dame.

Anonymkode: 21208...95c

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er morsomme, sjarmerende og kåte helt til de leverer en falsk anmeldelse på deg for et eller annet. Don't stick your dick in crazy.

Anonymkode: efb95...580

Jeg er ikke spesielt morsom, sjarmerende eller kåt og ville heller hengt meg selv før jeg leverte en falsk anmeldelse. Ignorant!

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener det er viktig å fortelle om psykiske lidelser. Og at du gjorde det tidlig mener jeg bare er bra, da vet han jo om det og kan prøve å forstå.

Jeg sliter også med depresjoner og angst, men det er heletiden da. Kjæresten min tok det veldig fint, og har forståelse for at noen ting er vanskelig for meg.

Jeg synes du skal si at du synes det er ubehagelig at han skyver deg unna, for det er virkelig ikke det du trenger. Det er godt å vite at man har noen. 

Klem. 

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, aiba said:

Jeg er ikke spesielt morsom, sjarmerende eller kåt og ville heller hengt meg selv før jeg leverte en falsk anmeldelse. Ignorant!

Det sier alle når de er rolige og i vater. Men i det øyeblikket det klikker oppi hodet, og følelsene tar overhånd, blir det noe helt annet.

Anonymkode: 44a89...c3c

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier alle når de er rolige og i vater. Men i det øyeblikket det klikker oppi hodet, og følelsene tar overhånd, blir det noe helt annet.

Anonymkode: 44a89...c3c

Det er svært uvitende å påstå at personer med bipolare lidelser er på noen som helst måte overrepresentert i å komme med falske anmeldelser 

Skrevet

Bipolar er ikke en personlighetsforstyrrelse 

AnonymBruker
Skrevet

Han har nok fått nok av sette. Liks brs du sa det nå så dere slapp å kaste bort tiden. Hi tidlig beskjed til neste også!

Anonymkode: c854c...e1b

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han har nok fått nok av sette. Liks brs du sa det nå så dere slapp å kaste bort tiden. Hi tidlig beskjed til neste også!

spellcheck på skrivingen neste?

Anonymkode: 6379b...35f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

spellcheck på skrivingen neste?

Anonymkode: 6379b...35f

Tja, det går alt for fort på mobil. Irriterende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...