Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er reglene for lønn under opplæring? Er det greit å spørre om dette hvis arbeidsgiver ikke sier noe om det? Dette er min første jobb. 

Anonymkode: 02c3e...162

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha lønn for alt. Søk arbeidsmiljøloven, arbeidsgiver er ansvarlig for at du får tilstrekkelig opplæring og det skal være betalt. 

Du har vel også foreldre? Snakk med dem!! 

Anonymkode: dfd1a...ec0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

All opplæring og pålagt kursing skal være lønnet.

Anonymkode: ddd62...8c2

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ha lønn for alt. Søk arbeidsmiljøloven, arbeidsgiver er ansvarlig for at du får tilstrekkelig opplæring og det skal være betalt. 

Du har vel også foreldre? Snakk med dem!! 

Anonymkode: dfd1a...ec0

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

All opplæring og pålagt kursing skal være lønnet.

Så hvorfor er det mange arbeidsgivere som ikke gir lønn til arbeidstakerne under opplæringen? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så hvorfor er det mange arbeidsgivere som ikke gir lønn til arbeidstakerne under opplæringen? 

Fordi mange sjefer er drittsekker som utnytter folk der de kan.

Ta for eksempel mellomledere et sted jeg jobbet. De unnlot å opplyse unge arbeidstagere om at de måtte levere egenmelding, med den følgen at mange av disse gikk rundt og trodde at de ikke fikk betalt hvis de var borte fra jobb. De ga selvsagt egenmeldingsskjema til de få som spurte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi mange sjefer er drittsekker som utnytter folk der de kan.

Ta for eksempel mellomledere et sted jeg jobbet. De unnlot å opplyse unge arbeidstagere om at de måtte levere egenmelding, med den følgen at mange av disse gikk rundt og trodde at de ikke fikk betalt hvis de var borte fra jobb. De ga selvsagt egenmeldingsskjema til de få som spurte.

Men da er det vel ikke en selvfølge at mine opplæringsdager er lønnet. Jeg har også fått høre av noen at de fikk halv lønning under opplæringen. 

Er det slik at alle arbeidsgivere som ikke gir nytilsatte lønn under opplæring bryter loven? Kan det ikke være noen andre avtaler som kan gjøre seg gjeldende? 

AnonymBruker
Skrevet

Men da er det vel ikke en selvfølge at mine opplæringsdager er lønnet.

JO.

All opplæring skal lønnes. Ikke la deg lure.

Er det slik at alle arbeidsgivere som ikke gir nytilsatte lønn under opplæring bryter loven?

Ja.

Kan det ikke være noen andre avtaler som kan gjøre seg gjeldende? 

Nei.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JO.

All opplæring skal lønnes. Ikke la deg lure.

Ja.

Nei.

På Arbeidstilsynet sine sider står det at man kan ha rett på lønn under opplæring. Hva vil nå dette si da? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

På Arbeidstilsynet sine sider står det at man kan ha rett på lønn under opplæring. Hva vil nå dette si da? 

Gi meg en link, så skal jeg oppklare hva det er du har misforstått.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gi meg en link, så skal jeg oppklare hva det er du har misforstått.

Jeg har ikke misforstått. Det er nå det som står der. Det jeg lurer på er hva det innebærer. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/tilrettelegging/ungdom-i-arbeid/

"Å lære deg opp til å mestre jobben hører med til arbeidsgiverens plikter. Dermed er det en del av den vanlige arbeidstiden, og du kan ha krav på lønn for den tiden opplæringen pågår." 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke misforstått. Det er nå det som står der. Det jeg lurer på er hva det innebærer. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/tilrettelegging/ungdom-i-arbeid/

"Å lære deg opp til å mestre jobben hører med til arbeidsgiverens plikter. Dermed er det en del av den vanlige arbeidstiden, og du kan ha krav på lønn for den tiden opplæringen pågår." 

Men du må selvsagt ikke gå med på å jobbe uten lønn. Det sier seg selv.

Det er ingen minstelønn i Norge, så hvis du vil kan du jobbe gratis for en arbeidsgiver året rundt. Men du gjør vel ikke det?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du må selvsagt ikke gå med på å jobbe uten lønn. Det sier seg selv.

Det er ingen minstelønn i Norge, så hvis du vil kan du jobbe gratis for en arbeidsgiver året rundt. Men du gjør vel ikke det?

Det er jo ikke spørsmålet. Spørsmålet er hva slags regler som gjelder, og videre om det er greit å spørre om dette når lønn under opplæring ikke er avklart. Jeg har ingen intensjon om å jobbe uten å bli lønnet. Det er jo derfor jeg har opprettet tråden. 

Her står det også oppgitt noen betingelser for krav på lønn under opplæring: https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/far-ikke-lonn-for-opplaering/

Gjest Blondie65
Skrevet

Aftenposten - Dette har du krav på.

Jeg ser at arbeidstilsynet sier at man "kan" ha krav på lønn under opplæring. Det er da opp til arbeidsgiver å bevise at omstendighetene i bedriften er slik at det ikke gis lønn under opplæring. Jeg har etter hvert vært i arbeidslivet i mange år og har hatt mange forskjellige arbeidsgivere. I alle stillinger har det vært nødvendig med opplæring og jeg har aldri opplevd at det har vært et tema om jeg skulle ha lønn i opplæringstiden eller ikke. 

Jeg føler meg rimelig trygg på at påstanden om at du skal ha lønn under opplæring. Jeg føler meg også rimelig trygg på at en arbeidsgiver som ikke har tenkt å gi deg lønn under opplæring er nødt til å opplyse deg om det ved ansettelsen slik at du kan avgjøre om du gidder å jobbe gratis i en periode før du sier ja til stillingen.

Arbeidsmiljøloven er ganske klar på hva arbeidskontrakten skal inneholde, hva slags arbeidstidsbestemmelser bedriften har, og hva slags arbeidsreglement som gjelder, og da blir det rimelig søkt at ulønnet opplæringstid er noe som skulle dukke opp etter at du har takket ja til stillingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...