Gå til innhold

Selge bolig før det er gått år -skattbar egenkapital?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal flytte til en annen by, men har ikke funnet et hus jeg virkelig ønsker å bo i enda. Derfor kjøper jeg snart et hus som ikke er mitt førstevalg, men som er greit nok.

Har to barn, så å leie blir dyrt og ikke noe praktisk i forhold til lagring av møbler etc.

Har derfor tenkt at jeg muligens kan selge om jeg finner et hus jeg virkelig liker, men ulempen er om jeg finner et slikt før det er gått ett helt år. Vil helst ikke måtte skatte 28% av gevinsten.

Er ikke god med tall og skatteregler, og har søkt men ikke funnet svar på om egenkapital regnes som skattbar gevinst?

Altså, om jeg kjøper et hus til 3.3 millioner i år, og har 1.4 i egenkapital, selger samme hus til 3.4 før det er gått ett år.... er det da kun 100 000 som regnes som skattbar gevinst ved boligsalg, eller også egenkapitalen jeg sitter igjen med som jeg gikk inn i kjøpet med?

Anonymkode: b13db...006

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første så er det ikke 28% men 23%. Hvis du har bodd i boligen i minst ett av de siste to år, så blir du ikke skattlagt for gevinst men du får heller ikke fradrag for tap. 

Om det er egenkapital eller lån har ikke noe å si. Det er hva du kjøper for og hva du selger for som har noe å si.

Men du får jo fradrag for rentekostnader, slik at du får tilbake 23% av det du har betalt i rente (uavhengig av salg)

Husk også på at det kommer dokumentavgift ved kjøp (Så lenge det ikke er borettslag), og meglerkostnader ved salg. 

Så da må du regne litt på det. Skal du f eks sitte med boligen i kun ett år, så kan det fort lønne seg å leie i stedet for å måtte betale dokumentavgift og meglerkostnader. Og du vet jo ikke hvordan markedet utvikler seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det de 100 000 som er gevinsten. Du har ikke "funnet svar på om egenkapital regnes som skattbar gevinst" fordi ingen før har tenkt noe så utrolig merkelig. Trodde du virkelig at jo mer egenkapital folk har når de kjøper et hus, jo mer må de skatte av gevinsten ved tidlig salg?

Anonymkode: 2a250...e47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg vet er det de 100 000 som er gevinsten. Husk at meglerkostnader også trekkes fra gevinsten

Anonymkode: 7ca4d...586

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal flytte til en annen by, men har ikke funnet et hus jeg virkelig ønsker å bo i enda. Derfor kjøper jeg snart et hus som ikke er mitt førstevalg, men som er greit nok.

Har to barn, så å leie blir dyrt og ikke noe praktisk i forhold til lagring av møbler etc.

Har derfor tenkt at jeg muligens kan selge om jeg finner et hus jeg virkelig liker, men ulempen er om jeg finner et slikt før det er gått ett helt år. Vil helst ikke måtte skatte 28% av gevinsten.

Er ikke god med tall og skatteregler, og har søkt men ikke funnet svar på om egenkapital regnes som skattbar gevinst?

Altså, om jeg kjøper et hus til 3.3 millioner i år, og har 1.4 i egenkapital, selger samme hus til 3.4 før det er gått ett år.... er det da kun 100 000 som regnes som skattbar gevinst ved boligsalg, eller også egenkapitalen jeg sitter igjen med som jeg gikk inn i kjøpet med?

Anonymkode: b13db...006

Du må ha bodd i boligen nøyaktig 12 av de aiste 24 månedene på dagen, for å unngå å skatte av gevinsten ved salg. 

Kjøper du for 3,5 mill og selger for 4 mill. Så skal du skatte av forskjellen mellom 3,5 og 4 mill altså 0,5 mill. Men så skal du også kunne trekke fra utgifter til megler som gjerne er 150 000, da sitter du igjen og skal skatte av 0,5 mill minus meglerutgifter på 150 000, da er du nede i 350 000 kr. Som du skal skatte av. 

Er du smart så venter du med å overdra boligen til nye eier inntil du har eid boligen i 365 dager. 

Anonymkode: b6cb6...09a

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du smart så venter du med å overdra boligen til nye eier inntil du har eid boligen i 365 dager. 

Anonymkode: b6cb6...09a

En må ha eiet og bodd i boligen i ett år når budet aksepteres. Er derfor ikke tilstrekkelig å utsette overtakelsen.

Anonymkode: e4d50...d8e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...