Koseklumpen Skrevet 10. juni 2018 #1 Skrevet 10. juni 2018 I dag er omtrent 20% av toppledere i norske firmaer kvinner. Dette ser folk på som problematisk, og et tegn på at norge ikke er likestilt nok enda. Jeg ser på dette som ganske likt det at man må "oppfordre" flere kvinner til å velge flere mansdominerte yrker. Hvorfor det? Har det seg sånn at når alle yrker og instutusjoner må være 50/50 delt for at vi skal oppnå likestilling liksom? ønsker litt feedback på dette. 😄
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #2 Skrevet 10. juni 2018 Selvsagt må det ikke være 50/50 for at det skal være likestilling. Likestilling handler om likhet av muligheter, ikke likhet av utfall, selv om mange feminister ikke helt har skjønt dette. Anonymkode: f8449...68a 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #3 Skrevet 10. juni 2018 4 timer siden, Koseklumpen skrev: I dag er omtrent 20% av toppledere i norske firmaer kvinner. Dette ser folk på som problematisk, og et tegn på at norge ikke er likestilt nok enda. Jeg ser på dette som ganske likt det at man må "oppfordre" flere kvinner til å velge flere mansdominerte yrker. Hvorfor det? Har det seg sånn at når alle yrker og instutusjoner må være 50/50 delt for at vi skal oppnå likestilling liksom? ønsker litt feedback på dette. 😄 Topplederverv og sjefsposisjoner gir innflytelse og makt på en annen måte enn en vanlig jobb der du ikke er sjef. Når kun menn er sjefer vil deres avgjørelser farges av valg menn mener er riktig. F. Eks vil kanskje en mannlig sjef legge mer vekt på økonomisk gevinst enn på etisk riktig handel. Andre ting kan være at en mannlig sjef tenker mindre å ivareta arbeidsmiljø og hindre seksuell trakassering. Fordi han kanskje ikke skjønner hvor ubehagelig det er å bli mobbet på jobb. Finnes nok flere eksempler også. Personlig mener jeg at kjønnsbalanse gir mange fordeler både i arbeidsmiljø og i ytelse. Arbeidsstedet får mer perspektiver når man ikke kun ser til med enten ut fra kvinnelig eller mannlig perspektiv, men da har representanter fra begge leire. For kvinner og menn ser nok litt ulikt på ting. Anonymkode: eb137...e98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå