AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #1 Skrevet 10. juni 2018 Jeg var utdannet Ingeniør for et par år siden, midt i oljekrisen, og fant ikke noen jobber ved studiested. Fikk tilbud om ingeniørjobb i hjemkommunen, men med svært lav lønn. Dette gikk egentlig greit, da jeg også fikk tilbud om gratis boplass via jobben, slik at jeg ikke hadde noen boutgifter - Hadde jeg skulle leid ved studiested (hvor jeg hadde lyst å jobbe), så hadde jeg nok måtte betale rundt 150000 kr i leie pr. år. Med dette i bakhodet, så takket jeg ja til jobben, som da betalte rundt 120000 kr mindre enn snitt Ingeniørlønn. Og på toppen fikk jeg også nedskrevet studielån (da dette var i Finnmark), slik at jeg der sparte 20000 kr året. Men nå bor jeg da lenger sør, og skal på intervju. Har allerede vært på flere intervju en plass, og fikk spørsmål om tidligere lønn. Jeg føler at dersom jeg oppgir tidligere lønn, så blir jeg å sette meg i en sårbar posisjon - selv om jeg forklarer logikken bak det. Og om en arbeidsgiver vil, så kan det bare sjekke skattelisten min for inntekt. Ikke helt sikker hva som er beste måten å gå fram. Anonymkode: 49728...09c
Duff Skrevet 10. juni 2018 #2 Skrevet 10. juni 2018 Du kan helt fint si at jobben betalte husleien slik at lønnen din i praksis for deg var 150 000 høyere enn det likningen viser. 11
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #3 Skrevet 10. juni 2018 Finnes det ikke noe statistikk på ingeniørlønn innen ditt fagfelt du kan finne på nett, å gå utifra det? Ev NITO har innspill på hva du bør ligge på. Jeg ville tatt utgangspunkt i hva som er gjengse lønn for din utdannelse og arbeidserfaring. Ev. ta lønn + betalt bolig +litt, man skal jo gå opp litt ved skifte av jobb. Jeg har alltid rundet oppover ved spørsmål om lønn på intervju. Anonymkode: 5ed0e...9f9 1
Gjest GiftMann38 Skrevet 10. juni 2018 #4 Skrevet 10. juni 2018 Si hva du vil. Så får de sjekke skattelistene dersom de ikke tror på deg, det kan du uansett sjekke om de gjør. Dersom de gjør det så kan du bare si at det siste lønnsopprykket kom for ikke så lang tid siden (november i fjor for eksempel). I utgangspunktet har de ikke noe med hva du tjente i den forrige jobben din og det bør ikke ha noe som helst å si for hva de tilbyr deg i lønn.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #5 Skrevet 10. juni 2018 5 minutter siden, GiftMann38 skrev: Si hva du vil. Så får de sjekke skattelistene dersom de ikke tror på deg, det kan du uansett sjekke om de gjør. Dersom de gjør det så kan du bare si at det siste lønnsopprykket kom for ikke så lang tid siden (november i fjor for eksempel). I utgangspunktet har de ikke noe med hva du tjente i den forrige jobben din og det bør ikke ha noe som helst å si for hva de tilbyr deg i lønn. Dette. Og du står helt fritt til å fortelle dem at "mitt forrige arbeidsforhold hadde såpass spesielle betingelser at lønnen ikke er sammenliknbar eller relevant for fremtidige ansettelser". Anonymkode: 7aa6d...46a 11
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #6 Skrevet 10. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette. Og du står helt fritt til å fortelle dem at "mitt forrige arbeidsforhold hadde såpass spesielle betingelser at lønnen ikke er sammenliknbar eller relevant for fremtidige ansettelser". Anonymkode: 7aa6d...46a Det var det jeg tenkte å anbefale. Anonymkode: 6051d...a2e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #7 Skrevet 10. juni 2018 Lyv eller si at du ikke vil svare på det, eller svar omtrentlig. Anonymkode: 7ef4d...ec3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå