Gå til innhold

Venninne sa til meg at alle som prøver å ta selvmord ikke fortjener å leve

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For rundt 1 år siden prøvde jeg å ta selvmord og jeg ble innlagt på psykiatrisk i lengre tid. Jeg sliter ennå, venninnen min vet om alt.

Jeg ser på henne som en av mine nærmeste venninner og hun er en som jeg deler alt med. Vi er begge en del av en vennegjeng på fire og vi har alle kjent hverandre omtrent like lenge. For noen dager siden hadde jeg bursdag og jeg skrev da på slutten av dagen til dem i gruppechatten vi har på messenger at jeg hadde hatt en veldig fin dag og at jeg for noen år siden ikke trodde jeg kom til å fylle 22 år. Jeg tenkte egentlig på dette som en positiv tanke, at det er fint at jeg fortsatt er i livet. Venninnen min svarte noe som hentydet at hun synes at dette var for mye og for ærlig av meg å si.

Dagen etter dette sendte jeg henne en melding der jeg kort fortalt skrev at jeg håpet at det jeg hadde sagt ikke ble tolket negativt eller som et ønske om å dø, fordi jeg mente det positivt. Hun svarer på dette og synes det er unødvendig av meg å ta det opp igjen og ber meg om å la det ligge, jeg beklager og sier jeg ikke skal snakke om det igjen. Hun svarer ikke på dette, men reagerer på meldingen med en tommel opp.

Etter at dette skjedde sendte jeg en melding til en av de andre venninnene mine der jeg sier til henne det som har skjedd. Vi snakker litt om dette og jeg mener å skrive til henne (om min andre venninne): “Men jeg skal i alle fall ikke snakke med henne om det eller noe lignende igjen”. Jeg klarer å sende denne meldingen til gruppechatten og venninnen min skjønner at det jeg har sendt handler om henne.

Samtalen forløper slik:

Hun: “Var det meg du mente der”
Jeg: “Ja. Håper du ikke tar det ille opp?”
Hun: “For alle som prøver å drepe seg selv fortjener ikke å leve”
Jeg: “Mener du det eller misforstår jeg deg nå?”
Hun: “Personlig så mener jeg det, ja. Så derfor. Ikke ta opp slike ting med meg”

Jeg svarer ikke på dette. Noen minutter senere spør hun meg om jeg svarte på om jeg skulle på trening på mandag (noe hun spurte om tidligere i samtalen). Jeg svarer: “Ja, jeg skal på trening”, hun svarer: "Ok". Noen minutter etter dette igjen sier hun at hun har noe som hun har lånt av meg og at jeg må minne henne på å ta det med neste gang vi møtes, jeg har ikke svart på dette.

Som skrevet tidligere så sliter jeg psykisk og har et selvmordsforsøk bak meg. Hun vet hvor vondt jeg til tider har hatt det og hun vet hvor mye jeg kjemper. Det gjør så ufattelig vondt at hun da kan si at jeg ikke fortjener å leve.

Anonymkode: fea75...253

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begge to oppfører seg ganske teit. Venninna di bitcher og tøffer seg og du gjorde en kjempeblunder med å poste så hun så det at du slang dritt om henne. Ganske likverdig kjipe mao. Begge bør ta seg sammen et par hakk. 

Anonymkode: 4579d...dad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst, hva feiler det henne? Hun har da ikke noe rett til å komme med slike uttalelser eller kreve at du sier unnskyld???

Det er ufint å snu din bursdag til å handle om  at hun ikke vil høre om sånt fra deg. Hun høres utrolig umoden ut.

Anonymkode: 4bb3c...65f

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig veldig dumt og sårende sagt av henne, men hun er vel kanskje en person som ikke takler psykiske problemer så godt. Hun sa det nok mest i sinne pga du hadde snakket med de andre om henne vil jeg tro. Nå skyter jeg litt i blinde her altså, men kan det tenkes at hun kan være litt lei av at du synes litt synd i deg selv pga problemene du har hatt? 

Anonymkode: 5df93...eac

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes det er flott du har kommet til punktet hvor du er glad for at du lever og at ting har blitt bedre for deg selv om det sikkert har krevd mye hardt arbeid for å komme hit. Godt jobbet, stå på!

Men venninna di fortjener en ørefik. Av et piggtrådgjerde. Gjerne flere ganger.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Men Ts dette har du hatt tråd om bare for noen dager siden, at du brukte vennene dine som hobby-psykologer og var negativ i tankesettet. Med tanke på din andre tråd som bakteppe; bare la det ligge. 

Anonymkode: 1b6ac...f88

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begge to oppfører seg ganske teit. Venninna di bitcher og tøffer seg og du gjorde en kjempeblunder med å poste så hun så det at du slang dritt om henne. Ganske likverdig kjipe mao. Begge bør ta seg sammen et par hakk. 

Anonymkode: 4579d...dad

Jeg vil ikke si at jeg slengte dritt om henne? Grunnen til at jeg snakket om det til den andre venninnen min var for å få råd angående situasjonen da jeg var redd for at jeg hadde gjort det verre, sagt noe feil eller lignende. Når det er sagt så skjønner jeg for så vidt hva du mener, det var nok kanskje vondt for henne å oppdage at jeg snakket om henne bak hennes rygg. Takk for at du svarer ærlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig veldig dumt og sårende sagt av henne, men hun er vel kanskje en person som ikke takler psykiske problemer så godt. Hun sa det nok mest i sinne pga du hadde snakket med de andre om henne vil jeg tro. Nå skyter jeg litt i blinde her altså, men kan det tenkes at hun kan være litt lei av at du synes litt synd i deg selv pga problemene du har hatt? 

Anonymkode: 5df93...eac

Ja, jeg tror nok du har rett i at det var noe hun sa i sinne og som hun sa med intensjon om å såre meg mest mulig. Det kan hende det er slik som du sier, at hun er lei av at jeg synes synd på meg selv. Jeg er nok en slik person som lett kan bli oppslukt av alt det som er negativt, men jeg prøver å ikke dele alt det med henne. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun er ingen venninne. Venner jekker hverandre opp, ikke tråkker hverandre ned. 

Jeg hadde fadet ut en venn, om vennen hadde sakt noe slikt til meg, som at jeg ikke fortjener å leve. 

Møkkafolk har jeg tross alt ikke tid til :)

Anonymkode: c33d1...64e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Emmelise skrev:

Jeg syntes det er flott du har kommet til punktet hvor du er glad for at du lever og at ting har blitt bedre for deg selv om det sikkert har krevd mye hardt arbeid for å komme hit. Godt jobbet, stå på!

Men venninna di fortjener en ørefik. Av et piggtrådgjerde. Gjerne flere ganger.

Takk, jeg er også veldig glad for det. Jeg håper venninnen min vokser på denne erfaringen og at hun endrer holdning til psykiske lidelser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men Ts dette har du hatt tråd om bare for noen dager siden, at du brukte vennene dine som hobby-psykologer og var negativ i tankesettet. Med tanke på din andre tråd som bakteppe; bare la det ligge. 

Anonymkode: 1b6ac...f88

Jeg har tenkt til å la det ligge, å ta det opp igjen er det ikke verdt. Men jeg tror ikke jeg klarer å fortsette vennskapet som før og bare glemme det som ble sagt.

Skrevet

Helt ærlig, jeg tolker utsagnet til venninnen din som et forsvar. Et keitete og dårlig forsvar ja, men jeg tror det ligger enormt mye frykt bak utsagnet hennes. Det er ofte vanskelig for et menneske med psykiske lidelser å sette seg inn i hvor jævlig det er å stå på sidelinjen og føle seg totalt hjelpesløs overfor den som sliter. Kan du forestille deg hvor vondt det er for noen som er glad i deg i deg at du prøvde å ta bort personen de er glad i? Det er lett å skjønne at du hadde det ufattelig vondt i perioden du prøvde å ta livet ditt, og jeg syns det er strålende å lese at du har kommet så langt i dag. Allikevel sitter det en vond frykt i dem som står deg nær for at dette skal skje igjen. Det må du akseptere. På lik linje som du forventer at venninnen din skal forstå og akseptere din psykiske lidelse. Ting må gå begge veier :) Jeg tror rett og slett det gikk en støkk gjennom venninnen din, og at hun ble hensatt til en vond og vanskelig tid da du sa det du sa, og at hun reagerte med frykt og sinne, og advarte deg mot at dette vil/orker hun ikke en gang til? Selv om det ble sagt på en utrolig dårlig måte. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her har mye gått galt

1. Hvor mye visste vennene dine om selvmordstankene? Man skal være veldig forsiktig med å snakke om slike ting, for noen mennesker tar det veldig hardt innover seg. For deg kan det føles som en positiv ting å si, men andre kan sitte igjen med en klump i halsen og en ekkel følelse i magen.

2. Høres ut som hun synes det er veldig ubehagelig å snakke om selvmord. Kanskje har hun opplevd det, kanskje hun er en av de som får denne veldig ekle klumpen i magen og hun ønsker derfor ikke høre om det. Noen mennesker er grublere eller bekymrere som begynner å tenke på deg og selvmord veldig ofte om du snakker om det. Det er ikke alle mennesker som tåler å høre alt, dessverre, derfor må man velge de som er mer robuste eller går gjennom det samme som deg selv når du deler

3. Hun har tydeligvis en veldig barnslig emosjonell reaksjon på eget ubehag/ frykt og tar det utover deg, når hun egentlig burde anerkjenne for seg selv at hun føler frykt og det er det som er problemet

4. Du sladret om henne til de andre vennene dine. Dette er et stort nei! Er du i en vennegruppe burde du aldri baksnakke den ene til de andre, det blir det mye intriger og vonde følelser av. For om du snakker om henne med vennene dine, tror du ikke de andre baksnakker deg mens du ikke er der? Man kan også merke at man har blitt baksnakket veldig lett, for mennesker endrer hvordan de snakker til deg og evt hva de sier

5. Om du faktisk ønsker å løse konflikten må du stille mer direkte spørsmål. Noe skurrer om hun mente at du ikke fortjener å leve, samtidig som hun sier "håper du ikke tok det ille opp". Si rett ut "når du sa at de som forsøkte ta selvmord ikke fortjener leve, mener du også meg som forsøkte ta selvmord også? Dersom du mener dette, hvordan kan du spørre om jeg tar det ille opp at du mener jeg burde være død? hvordan kan jeg ikke ta det ille opp at du synes jeg burde være død?"

Å si noe sånt er nødvendig for å finne ut hva som faktisk er greia, og finne ut av om dere kan løse konflikten og bli enige- eller om dere burde splitte lag som venner. Å ymte halvveis der det er rom for misforståelser og unngåelse av kjernen av konflikten drar bare ut drama og gjør ting vanskeligere å fikse senere

Anonymkode: 9b127...c66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan på en måte forstå din vennine. Du trekker tydeligvis frem dine psykiske problemer og viser til selvmordsforsøket ditt ofte? Det kan man bli veldig lei av. Det går et punkt for hvor mye negativt man orker å ta. Når der gjelder selvmordsforsøk så er det jo det ultimate svik mot alle som er gla i deg, da? Du demonstrerer på en måte med å gjøre noe sånt at det ikke spiller noen rolle at de er gla k deg, samtidig som du er vel beredt på å påføre dem den smerten. Sånn oppleves det fra utsiden, hver fall. Om man i tillegg da kjenner noen som kjemper med før eksempel kreft men som Ibsen og, endelig ønsker å leve - eller nettopp har mønster noen til den sykdommen for eksempel... Det var ikke kult sagt av venninnen din, men du må forstå at selvmordsforsøk er ekstremt egoistisk sett fra utsiden og å hentyde til det kan oppfattes som tigging om oppmerksomhet rundt det. 

Anonymkode: 5f9e8...ed7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var en skikkelig stygg ting å si. Når du møter henne, så spør henne ansikt til ansikt om hun virkelig synes at du ikke fortjener å leve. Sier hun ja så skjønner jeg ikke hvordan du kan være venn med noen som mener at du ikke fortjener å leve, for det er jo det hun sier at hun mener.

Anonymkode: b3a44...099

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå kan det jo hende at hun skrev det i affekt etter at du feilsendte den meldingen i gruppechatten. Hvis hun har stilt opp for deg ellers vil jeg være litt forsiktig med å ta vekk verdien i dette på grunn av en kommentar, selv om den var ganske stygg. Selvmord er også et ganske ømfintlig tema, og selv om du har en egen erfaring med dette har også vennene dine en personlig erfaring. Venninnen din har tydelig sterke følelser angående dette temaet, og det er viktig å ikke ignorere dette heller. Dere må nesten bare finne en balanse der begges behov og følelser blir ivaretatt. 

Anonymkode: d38d6...644

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe med hennes reaksjon får meg til å tenke at hun har mistet noen? Har hatt lignende tanker selv, etter å ha sett unge mennesker dø av kreft. Mennesker som ikke ønsket noe annet enn å få feire 18 års dagen sin, få oppleve våren én gang til, eller også de som er så små at de ikke engang har fått begynt å leve.. 

Eller hvis man tidligere har mistet noen til selvmord, så kan man gjerne være sint på personen og andre som truer med det, for det er så grusomt for omgivelsene å oppleve det. 

Hadde en venninne med personlighetsforstyrrelse selv, som stadig vekk forsøkte. Det gikk inn på meg de første gangene, etterhvert ble jeg også mer irritert, og gad tilslutt ikke å komme med blomster på sykehuset etter det tiende forsøket.. Dette var også fordi jeg selv da hadde fått en alvorlig fysisk sykdom, og den gav meg også lignende følelser av sinne fordi hun var fysisk frisk og kunne gjøre alt hun ville. Hun kuttet da kontakten med meg, fordi jeg ikke stilte opp da hun trengte meg mest osv... 

For all del, jeg forstår at psykisk sykdom også er sykdom, men poenget mitt er at man av og til bør løfte blikket og se utenfor sin egen boble. 

Anonymkode: 19eaf...e18

• Liker 1
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)

Uff av meg... For en grusom ting av henne å si. 

Selvfølgelig fortjener du å leve TS. Du er akkurat like verdifull som alle andre. Jeg føler med deg, og jeg forstår hvordan du har det. Du er sterk som har kommet deg ut av det og blitt bedre. Det er vi begge to. Ta godt vare på deg selv. Du fortjener å leve godt❤️

Endret av Jegskulleønskeat
AnonymBruker
Skrevet

Slutte å bry deg om alt våset som folk kommer med, så får du det mye bedre med deg selv. Jeg kan love deg at du kommer til å få høre mye bullshit som kommer ut av folk i en livstid. Det fine er at du må ikke bry deg med alle sine oppgulp av meninger.

Anonymkode: 88db8...fae

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan på en måte forstå din vennine. Du trekker tydeligvis frem dine psykiske problemer og viser til selvmordsforsøket ditt ofte? Det kan man bli veldig lei av. Det går et punkt for hvor mye negativt man orker å ta. Når der gjelder selvmordsforsøk så er det jo det ultimate svik mot alle som er gla i deg, da? Du demonstrerer på en måte med å gjøre noe sånt at det ikke spiller noen rolle at de er gla k deg, samtidig som du er vel beredt på å påføre dem den smerten. Sånn oppleves det fra utsiden, hver fall. Om man i tillegg da kjenner noen som kjemper med før eksempel kreft men som Ibsen og, endelig ønsker å leve - eller nettopp har mønster noen til den sykdommen for eksempel... Det var ikke kult sagt av venninnen din, men du må forstå at selvmordsforsøk er ekstremt egoistisk sett fra utsiden og å hentyde til det kan oppfattes som tigging om oppmerksomhet rundt det. 

Anonymkode: 5f9e8...ed7

Du forstår virkelig ikke hvordan deprimerte og suicidale mennesker tenker. Det er skremmende at du legger skyld på den deprimerte.

Når man er så langt nede at man vurderer selvmord, da tenker man at alle rundt seg har det bedre uten meg. Man tror så utrolig lite om seg selv, kun negative ting kommer frem. Man ser ingen annen løsning en å avslutte livet, mye for andres skyld.

Og dra inn fysisk sykdom blir bare dumt. Hvorfor prøver du å gi henne dårlig samvittighet fordi noen andre har fått kreft og kjemper for å ikke dø? Alvorlig depresjon med selvmordstanker er da virkelig alvorlig sykdom det også, også med dødelig utgang for mange. Uten at man skal kjempe om hvem som har det vanskeligst. 

Du skriver som om du tror hun selv ønsker å ha det jævlig.

Selvfølgelig er det grusomt å være pårørende til en som har tatt selvmord og mange får en skyldfølelse. Noe de absolutt ikke trenger. Men å si at man er egoistisk og tigger om oppmerksomhet, altså... jeg har ikke ord. 

Anonymkode: 538d4...7bf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...