AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #1 Skrevet 9. juni 2018 Jeg er en overtenker. Grubler og analyserer alt etter at jeg har vært sosial. Og nå begynner jeg å bli sliten. Er voksen og bør slappe litt mer av, men er alt for anspent og stressa. I dag var jeg sosial. Noe " bittelitt flaut" skjedde. Og nå ble liksom hele dagen ødelagt pga det. Tenker at sånn skulle jeg ikke gjort, hva tenker de andre om meg nå da. Snakka jeg før mye, eller kanskje for lite? Kanskje de andre syns jeg var teit som dummet meg ut...osv Hvordan bli flinkere å til å drite litt mer i ting og slutte med denne selvplagingen? Anonymkode: 7d05b...843
Celly Rox Skrevet 11. juni 2018 #2 Skrevet 11. juni 2018 På 9.6.2018 den 21.45, AnonymBruker skrev: Jeg er en overtenker. Grubler og analyserer alt etter at jeg har vært sosial. Og nå begynner jeg å bli sliten. Er voksen og bør slappe litt mer av, men er alt for anspent og stressa. I dag var jeg sosial. Noe " bittelitt flaut" skjedde. Og nå ble liksom hele dagen ødelagt pga det. Tenker at sånn skulle jeg ikke gjort, hva tenker de andre om meg nå da. Snakka jeg før mye, eller kanskje for lite? Kanskje de andre syns jeg var teit som dummet meg ut...osv Hvordan bli flinkere å til å drite litt mer i ting og slutte med denne selvplagingen? Anonymkode: 7d05b...843 Jeg skjønner at det å tenke for mye kan slite voldsomt på hjernen, over lang tid. Jeg har selv vært en vært utsatt for mye overtenking, og resultatet kan ofte bli frustrasjon og hodepine -formelig migrene, hvis det ga mening. Det er viktig å nevne at overtenking er ikke alltid bra, og er risikabelt når det kommer til psykisk tilstand -type depresjon og sånt. Det har jeg erfart selv. En viktig faktor søm spiller inn når man skal stoppe hjernen (slutte å overtenke) er avledning. Når hjernen kverner rundt på tidligere hendelser, kan man prøve å gjøre ulike ting -i form av aktiviteter og den slags, som avledningsmanøver. Har du hobbyer eller ting du liker å gjøre? Bøker? Musikk? Kan du nyte en god film? Hva med kino? Har du venner å være sammen med? Lager du mat? Dette er alternative forslag. Sett at når man gjør noe man synes et gøye og/eller underholdende, vil hjernen ofte automatisk slappe av og presset minker. En av de beste metodene for å lufte hjernen er faktisk å lufte seg selv. Det å gå seg en tur får kroppen til å utløse et hormon som får deg i bedre humør. Det er ikke alltid man merker det selv, men du er ofte gladere når du kommer inn, enn før du gikk ut. Er du i tvil, anbefaler jeg at du bare prøver deg frem. Noen ganger må man bare tvinge seg selv til å tenke "gjort er gjort", og la det være. Det å bare nyte seg selv er rett og slett det beste middelet. Jeg håper dette hjelper -i hvert fall en bitte liten bit. Lykke til videre.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #3 Skrevet 11. juni 2018 På 9.6.2018 den 21.45, AnonymBruker skrev: Jeg er en overtenker. Grubler og analyserer alt etter at jeg har vært sosial. Og nå begynner jeg å bli sliten. Er voksen og bør slappe litt mer av, men er alt for anspent og stressa. I dag var jeg sosial. Noe " bittelitt flaut" skjedde. Og nå ble liksom hele dagen ødelagt pga det. Tenker at sånn skulle jeg ikke gjort, hva tenker de andre om meg nå da. Snakka jeg før mye, eller kanskje for lite? Kanskje de andre syns jeg var teit som dummet meg ut...osv Hvordan bli flinkere å til å drite litt mer i ting og slutte med denne selvplagingen? Anonymkode: 7d05b...843 Jeg skjønner hva du mener. Det er vanskelig å gi en "quick fix" på dette, men det handler om å ta et valg og bare trene opp hjernen. Du vet den følelsen når du babler med en venn når du gjerne er litt brisen? Gjør det i sosiale situasjoner. Bare si det som random kommer inn i hodet ditt. Og hvis det blir for ille og noen sier hæh, og begynner å le, så ler du bare med dem. Ingenting ille kommer til å skje. Om noe kommer folk til å finne deg mer morsom og uforutsigbar. Jeg sier ikke at man skal oppføre seg som en weirdo. Men du må prøve å "koble av" den mentaliteten der du er hyper-selvbevisst. Bare eksister. Kulturen, samfunnet og sosiale medier har gjort at alle er mer stresset enn før siden vi hele tiden oppfører oss som at "hele verden" ser på. Dette er ekstremt usunt, og det går verst ut over dem som gjerne er litt engstelige fra før. I forhold til i etterkant av sosiale situasjoner. Lær deg å kontrollere ditt eget sinn. Bruk tid helt alene i stillhet. Lær deg hvordan du kan drepe tankebygninger, og hvordan du kan starte nye. Å bekymre seg, angre, overtenke osv er ekstremt urasjonelt. Du kan ikke forandre noe som allerede har skjedd. Le av det, le av deg selv og forson deg med at dem som liker deg liker deg fordi at du er akkurat som du er. Dem som misliker deg vil mislike deg uavhengig av om du delvis tar på deg en fasade. Ting er ikke så komplisert som du føler, og det er uansett ikke så mye du kan gjøre utenom valgene i ditt eget mikrokosmos. Håper at ting blir litt bedre etterhvert. Du skal være glad at du har et såpass godt utgangspunkt som du har. Da har du i det minste noe å jobbe med. Det ordner seg dette, TS:) Anonymkode: 41c8f...5cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå