Gå til innhold

Tips til å bli kvitt helseangst

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter sikkelig med helseangst. 

Flere leger som har vært og sett på 

meg og sier at det ikke er noe gærent med meg. Er fortsatt til utredning for noe. Men de sier at det ikke er noe akutt. Eller noe farlig f eks med hjertet og slike ting. 

Helseangstwn er verst på kvelden når jeg er sliten. Har aldri hatt sånn type angst som dette her før  men er veldig mentalt sliten da jeg har vært syk så lenge som 5 uker  og jeg hadde ikke Det sånn før for en uke siden  

får panikkangstanfsll og Alt  

Pleier og hjelpe litt å høre på meditasjon. 

Noen som har tips. Tsr i mot alt. 

Anonymkode: 6bca7...b36

Videoannonse
Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Hvor lenge har du slitt med dette? Om du er inne i spesialisthelsetjenesten og ingenting fungerer kan du sende inn søknad til Modum Bad, angstavdeling. 

Du kan sjekke, "Helene sjekker inn på Modum Bad". Der er det en mann med helseangst som har blitt en del friskere

AnonymBruker
Skrevet

Kognitiv terapi

Anonymkode: 61581...852

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Hvor lenge har du slitt med dette? Om du er inne i spesialisthelsetjenesten og ingenting fungerer kan du sende inn søknad til Modum Bad, angstavdeling. 

Du kan sjekke, "Helene sjekker inn på Modum Bad". Der er det en mann med helseangst som har blitt en del friskere

Slitt med dette de siste ukene da jeg har slitt med mageproblemer. Har blitt så fysisk og mentalt sliten. Og har gått over til helse angst. Tror det. Er noe feil med meg selvom legene sier at det ikke er det. F eks det med hjertet. Ikke noe problemer der. Bare litt lavt blodtrykk 

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slitt med dette de siste ukene da jeg har slitt med mageproblemer. Har blitt så fysisk og mentalt sliten. Og har gått over til helse angst. Tror det. Er noe feil med meg selvom legene sier at det ikke er det. F eks det med hjertet. Ikke noe problemer der. Bare litt lavt blodtrykk 

Da ville jeg tatt en tur til legen igjen for å spørre om du kan få en henvisning til en generell psykiatrisk utredning

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre en del av helseangsten og tro/være redd for at legene tar feil osv. Det sitter bare (ikke bare bare det, jeg vet) i hodet ditt. Anbefaler kognitiv terapi og å lese bøkene som Dr Wilhelmsen har skrevet. Det er mange flere med deg som sliter med dette, og det ødelegger livskvaliteten betraktelig med og ha det sånn. Håper virkelig du får hjelp. Lære deg å krysse broene/hindringene når det er nødvendig og ikke bruke verdifull tid på og fundere på ting som mest sannsynlig aldri vil skje. Masse lykke til 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sh999 skrev:

Det er dessverre en del av helseangsten og tro/være redd for at legene tar feil osv. Det sitter bare (ikke bare bare det, jeg vet) i hodet ditt. Anbefaler kognitiv terapi og å lese bøkene som Dr Wilhelmsen har skrevet. Det er mange flere med deg som sliter med dette, og det ødelegger livskvaliteten betraktelig med og ha det sånn. Håper virkelig du får hjelp. Lære deg å krysse broene/hindringene når det er nødvendig og ikke bruke verdifull tid på og fundere på ting som mest sannsynlig aldri vil skje. Masse lykke til 🙂

Jeg vet det bare ligger i hode mitt. Er veldig klar over det. Men Når man har angst. Så ja. 

Ja. Det er kjipt. For jeg har vært hos erfarne leger som sier. Det Er ikke noe farlig med deg. 

Og ikke noe gærent på prøver. Ingen ting. Men ja. Jeg stoler jo på de. Men så kommer kvelden. Og da er jeg ofte veldig sliten. Fordi jeg er syk. Og da blir jeg da fortere redd  for ting. 

Hva er kognitiv terapi ? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det bare ligger i hode mitt. Er veldig klar over det. Men Når man har angst. Så ja. 

Ja. Det er kjipt. For jeg har vært hos erfarne leger som sier. Det Er ikke noe farlig med deg. 

Og ikke noe gærent på prøver. Ingen ting. Men ja. Jeg stoler jo på de. Men så kommer kvelden. Og da er jeg ofte veldig sliten. Fordi jeg er syk. Og da blir jeg da fortere redd  for ting. 

Hva er kognitiv terapi ? 

Det er helt vanlig at angsten og tankene forsterkes når du er nedbrutt fysisk og psykisk. Typisk at det gjerne blir verre om kvelden når man har bedre tid til å tenke/kjenne etter. Kognitiv terapi har som mål å bryte selvforsterkende onde sirkler/tankegang, ved hjelp av å forandre måten en tenker på. Type hjelp til selvhjelp. 

AnonymBruker
Skrevet

Kognitiv terapi er effektivt for å få snudd tanker. Det finnes en bok, "Livet er et usikkert prosjekt" skrevet av psykiater Ingvard Wilhelmsen, som er beregnet til egenterapi (kognitiv terapi) for depresjon og angst. Du kan lese den her https://www.nb.no/items/f9b1aee1fd2c521c5ee615dcafdceb93?page=0&searchText=livet er et usikkert prosjekt på Nasjonalbibliotekets sider. (Selv om man ikke føler seg deprimert eller har angst, kan man ha god hjelp av å lese og å bruke denne boken). I tillegg til å lese, er det oppgaver i boken som man skal gjøre for å få snudd tankene. Etter å ha gjort noen øvelser med å snu tankene, har jeg selv erfart at tankene begynte å snu seg automatisk fra negative  tanker og bekymringstanker til positive tanker.

Mange har erfart å få det bedre ved hjelp av  den boken. Også andre psykiatere har anbefalt den boken til egenterapi; bl.a. psykiater Nils Håvard Dahl på Doktoronline.no.

Les gjerne også innleggene til psykiater Nils Håvard Dahl her, i forbindelse med boken: https://forum.doktoronline.no/topic/224360-pessimidtopptimist-og-levealder/

Han anbefaler bøkene til Ingvar Wilhelmsen. Bla "Sjef i eget liv", "Livet - et usikkert prosjekt", "Kongen anbefaler". https://forum.doktoronline.no/topic/315464-bok-om-kognitiv-terapi/

Anonymkode: a501e...527

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den beste kuren mot angsten er definitivt å få ordentlig, alvorlig sykdom, som du blir frisk av.  Da lærer du at det meste ordner seg. 

Jeg anbefaler deg å lese bøkene til Wilhelmsen blant annet  "livet er ett usikkert prosjekt".

Anonymkode: 0c5d0...fd7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den beste kuren mot angsten er definitivt å få ordentlig, alvorlig sykdom, som du blir frisk av.  Da lærer du at det meste ordner seg. 

Jeg anbefaler deg å lese bøkene til Wilhelmsen blant annet  "livet er ett usikkert prosjekt".

Ja der sa du det ironisk nok, men det er sant. Jeg har hadde sterk helseangst i 10 år, fikk også hjelp av Dr Wilhelmsen, og det hjalp meg absolutt, men så fikk jeg brystkreft og måtte igjennom lang, omfattende behandling. Etter jeg er blitt frisk meldt er jeg mer opptatt av og leve enn og være redd for å bli syk 😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det verste tipset jeg har hørt. 

Jeg har hatt ting før. Som jeg har klart og bli frisk av. Og vet at det meste ordner seg. Men jeg kan tenke meh at du kanskje ikke har angst selv når du sier sånn 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt ting før. Som jeg har klart og bli frisk av. Og vet at det meste ordner seg. Men jeg kan tenke meh at du kanskje ikke har angst selv når du sier sånn 

Høres kanskje rart ut, men det er faktisk noe i det. Jeg hadde så jævlig helseangst før at jeg ringte til flere forskjellige leger midt på natten og forhørte meg om div symptomer og om det var farlig/noe jeg kunne dø av. Helt forferdelig angst! Men så fikk jeg kreft da, og det gikk faktisk helt fint, jeg klarte og overvinne minn aller verste frykt, og da var det plutselig ikke så farlig lenger. Jeg har mye mindre angst i dag enn jeg hadde før kreft diagnosen! Jeg har lært the hard way hvor viktig det er å leve her og nå og ikke bekymre meg for morgendagen!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis jeg kommer med et tips eller innspill som du synes er latterlig, så betyr det med andre ord alt jeg ikke har slitt med angst selv?

Nei jeg håper du slipper alvorlig sykdom.  Men hvis du er så uheldig å få det( i løpet av et liv så er det sannsynlig) så håper jeg at du etterpå vil føle deg mer trygg på at plagene  kan fikses. 

Men ting kan slå begge veier har jeg skjønt. Jeg opplevde en punktering av flyhjul rett før take offentlig, i utlandet som barn. Ble mye styr ut av det, og enkelte passasjerer fikk panikk. Jeg har ikke fått flyskrekk av det, bare blitt beroliget over at de i cookpit har kontroll og veit hva de holder på med. 

Men skumle passasjerer kan likevel gjøre meg nervøs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...