Gå til innhold

Ego-jævel!  

113 stemmer

1. 1. Hvem er største ego-jævel?

• Personen som vil legge setet bakover.
    • Personen bak, som ikke vil ha setet i fanget.
    • Like lite/mye ego-jævler faens pakk begge to

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem er den største egoist?

Den som mener hensynet til passasjeren bak går foran, og man derfor ikke bør / (skal) legge setet ned mot fanget til han bak?

Eller den som mener at, siden flysetet er betalt for, er man berettiget til å gjøre som man vil med det? Uten hensyn til vedkommende bak?

( Inspirert av følgende tråd:

)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har man betalt for setet, så har man rett til å dra ned setet.

Men. Det går forsatt an å ha god folkeskikk og si fra til personen bak, slik at du ikke plutselig moser bena til folk.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lett.

Setet er designet for å legge bak, ergo har typen i setet alltid rett. Ellers hadde ikke setene kunnet legges bak.

For et spørsmål...

Anonymkode: 2e5d5...7a2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, John_Felipe skrev:

Har man betalt for setet, så har man rett til å dra ned setet.

Men. Det går forsatt an å ha god folkeskikk og si fra til personen bak, slik at du ikke plutselig moser bena til folk.

Som regel har man alltid betalt for setet. En får ikke flybilletter gratis.

Anonymkode: 2e5d5...7a2

• Liker 3
Skrevet

Det kommer an på. 

Noen flyginger er det naturlig å sove på. Da er det naturlig å legge ned ryggen. 

Jeg gjør det vanligvis gradvis. Og sjekker litt hva passasjeren bak gjør. 

• Liker 2
Gjest Bøff Eløff
Skrevet

Begge er like teite. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Den som legger sette bakover.

Skrevet

Den som vil nekte den foran den komforten vedkommende har betalt for.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av dem er egoister basert på fremstillingen.

Personen bak er kun en egoist hvis hun skaper kvalme og faenskap når personen legger seg bakover, men det er ingenting galt med å håpe at han ikke lener seg bakover.
På samme måte er ikke personen foran egoistisk, ved mindre han kan kjenne at stolen presser hardt på beina til personen bak for så å fortsette å presse stolen bakover. Eller hvis man skyter stoler så hardt og raskt bak man kan, gjerne på de tidspunktene det ikke er lov å ha setet slik.

Anonymkode: 9393e...101

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig lange bein så er lykkelig når folk ikke legger setet bakover. Men skjønner at de gjør det, gjør det selv innimellom men sjekker alltid "størrelsen" til den bak, ser jeg at det er noen det kommer til å bli trangt for dropper jeg det. Hvis den foran meg plutselig slenger setet bakover og nesten knuser knærne mine må jeg innrømme at jeg kan gi litt knær i ryggen foran en stund, barnslig I know. 

Anonymkode: f9b52...c94

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man holder seg innenfor sitt eget sete ser jeg ikke noe problem. Setet kan legges ned og om man benytter seg av denne funksjonen er man heller smart enn egoistisk. Hvorfor ha lite plass når man kan ha litt større? Personen bak kan også legge ned sin seterygg. 

Er man derimot så stor at man ikke får plass i ett sete da bør man heller kjøpe to. Jeg har kjøpt et sete og vil gjerne sitte på et helt sete og ikke et halvt sete.

Anonymkode: 975e3...e27

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser mye langdistanse og legger ned sete når jeg skal sove, og lar selvfølgelig personen foran legge ned sete. Jeg ser alltid bak for å forsikre meg om at den bak med ikke blir forstyrret o.l. Har selv blitt klistret, fått mat og drikke i fanget, og setet i trynet i det jeg bøyer meg litt fremover. Vis respekt. 

Anonymkode: cd665...b88

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selv om setene er designet for å kunne legges bak, så er det ikke nødvendigvis slik at plassen mellom seteradene er lagt for at seter skal legges bakover! På de fleste fly lager de avstanden så liten som mulig for å presse inn flere seterader slik at folk skal få kjøpt seg billige flybilletter. Jeg anser det rett og slett som ganske selvfølgelig at man ikke legger setet helt bak på kortdistanseflyvninger, litt går greit, men man har ikke kjøpt rett til å slenge seg bakover. Vil man ha det komfy får man heller betale for businessbillett...

Anonymkode: 35734...9f4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Selv om setene er designet for å kunne legges bak, så er det ikke nødvendigvis slik at plassen mellom seteradene er lagt for at seter skal legges bakover! På de fleste fly lager de avstanden så liten som mulig for å presse inn flere seterader slik at folk skal få kjøpt seg billige flybilletter. Jeg anser det rett og slett som ganske selvfølgelig at man ikke legger setet helt bak på kortdistanseflyvninger, litt går greit, men man har ikke kjøpt rett til å slenge seg bakover. Vil man ha det komfy får man heller betale for businessbillett...

Anonymkode: 35734...9f4

Ja du sier det jo selv her. Hvis du ikke takler at personen foran bruker setet sitt på måten det er designed, altså ved å legge det ned, så kan du heller betale for businessbillett for den ekstra komforten.

Anonymkode: 9393e...101

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjøper gjerne ekstra benplass om det er mulig, men de gangene jeg av en eller annen grunn ikke har det så er dette en evig kamp. For min del er det uaktuelt at personen foran skal slenge ryggen bakover, spesielt om man har mat og drikke på bordet, og får dette i fanget. 

Hvis du er frekk nok til å slenge ryggen bakover uten å spørre, så får du neppe noen behagelig tur fra meg. Så egoistisk er jeg. 

Samtidig er det rimelig greit å unngå. Du merker gjerne når de begynner å lete etter spaken for å kunne lene setet bakover, så pleier jeg presse imot sånn at de gir opp og tror det ikke virker. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ser klare paralleller mellom dette og de stadig tilbakevendende trådene om hvorvidt det er lov å røyke på balkongen. At noe er LOV betyr ikke at man av den grunn trenger å plage andre. Bruk folkeskikk, ikke legg setet i fanget til passasjeren bak eller send naboen inn bak lukket vindu hele sommeren. Selv om det skulle være din "rett". 

Anonymkode: b2cc7...c4e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er man bekymret for lite benplass så kjøpe man ekstra benplass. Sutring fordi du er cheap er bare dumt. 

Anonymkode: 81b41...662

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, Husholdning1 said:

Den som vil nekte den foran den komforten vedkommende har betalt for.

Så du mener at din komfort er viktigere enn for den bak deg? Egoismen når nye høyder. Lurer alltid på hva som foregår i hodet på de som legger setet bakover uten å tenke på vedkommende bak. Har de bodd under en stein hele livet uten å lært seg grunnleggende folkeskikk og respekt for andres intimsone? Eller er de bare  så egoistiske at det kun går i "meg meg meg!"?

Vil tro man betaler for setet og benplassen foran seg, ikke benplassen til de bak...

Anonymkode: ee849...7c2

• Liker 8
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at din komfort er viktigere enn for den bak deg? Egoismen når nye høyder. Lurer alltid på hva som foregår i hodet på de som legger setet bakover uten å tenke på vedkommende bak. Har de bodd under en stein hele livet uten å lært seg grunnleggende folkeskikk og respekt for andres intimsone? Eller er de bare  så egoistiske at det kun går i "meg meg meg!"?

Vil tro man betaler for setet og benplassen foran seg, ikke benplassen til de bak...

Anonymkode: ee849...7c2

Selvsagt er komforten jeg har betalt for viktigere enn komforten den bak meg ikke har betalt for. Man betaler for seteryggen ain lagt helt bak til seteryggen foran lagt helt bak.

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man bekymret for lite benplass så kjøpe man ekstra benplass. Sutring fordi du er cheap er bare dumt. 

Anonymkode: 81b41...662

Enig!!

Anonymkode: 72c0f...b04

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...