Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp lest en artikkel i vg om korte yrkesrettede utdanninger og som samtidig er godt betalt. F.eks. Tollerutdanning og fengselsbetjent,trikk/lokfører. Finnes det flere yrker som krever liten utdanning uten at du må gå tre årig høyskole. Trenger tips, hilsen utslitt helsearbeider. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan i hvertfall anbefale lokomotivførerutdanningen på det varmeste. Utdanning er nå kuttet til bare 1 år og etter ett snaut halvår med betalt internopplæring vil du typisk tjene 700-800k. Jeg ser også for meg en mangel på lokomotivførere om få år. 

AnonymBruker
Skrevet

Eg søkte på tollarutdanninga ein gong, men det var så mange søkarar!  Veit ikkje om det er det same no, for det er nokre år sida, men det var tydeleg at utdanningar med løn i studiet var utruleg populært... Kom ikkje inn, for å seie det sånn! Her er nokre fleire betalte utdanningar...

Veit diverre ikkje om så mange yrke som er greitt betalt og har kort utdanning... Ein del handverkar-fag er jo greitt betalt, og du treng ikkje gå på høgskule - men nokre år med skule og læretid er det jo... 

Anonymkode: 9ee36...b40

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Traktor skrev:

Jeg kan i hvertfall anbefale lokomotivførerutdanningen på det varmeste. Utdanning er nå kuttet til bare 1 år og etter ett snaut halvår med betalt internopplæring vil du typisk tjene 700-800k. Jeg ser også for meg en mangel på lokomotivførere om få år. 

Lurer på hva du begrunner dette med?

Anonymkode: aa9a5...8ff

• Liker 5
Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva du begrunner dette med?

Grunnen er sammensatt, men bunner i grunn ut i NSB sin talentløse ansettelsespolitikk. Du synes kanskje det høres rart ut etter at media trakk fram at det gikk masse ferdigutdannede lokførerkandidater, men nok en gang skjedde det som alltid skjer når NSB prøver å spare penger på ansettelsesstopp. NSB ble nødt til å snu totalt og endte i praksis opp med å støvsuge markedet for alt som var av ledige. NSB har nå så mange førere på internopplæring som de bare makter, det er egentlig totalt kaos. Samtidig som en reaksjon på at så mange gikk ledige såpass lenge grunnet NSB sin uansvarlighet valgte skolen å tilnærmet halvere opptaket for 2019. Alt dette skjer samtidig som jernbanen skal privatiseres, og av erfaring vet man at det totale personalbehovet går opp ved en slik oppsplitting. Reserven må økes grunnet mindre fleksibilitet. Og om ikke dette var nok er NSB midt oppe i en eldrebølge av førere som går av med pensjon, og mange velger nok å gå av ekstra tidlig da de ikke gidder å være med på privatiseringa. Jeg har hørt rykter om at så mange som 50% av NSBs førere kommer til å gå av innen 5 år. Forbundet har også gått ut og sagt at de "frykter" en førermangel innen få år. 

Endret av Traktor
  • Liker 1
Skrevet

Du kan bli portør

Kjøre trikk. T-banesjåfør.?

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil bare for ordens skyld påpeke at NJS likevel har valg å ta inn like mange elever i 2019 som tidligere, sannsynligvis etter press fra NSB og de andre foretakene. Men dette understreker jo bare at behovet for lokførere så absolutt er der

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Traktor skrev:

Grunnen er sammensatt, men bunner i grunn ut i NSB sin talentløse ansettelsespolitikk. Du synes kanskje det høres rart ut etter at media trakk fram at det gikk masse ferdigutdannede lokførerkandidater, men nok en gang skjedde det som alltid skjer når NSB prøver å spare penger på ansettelsesstopp. NSB ble nødt til å snu totalt og endte i praksis opp med å støvsuge markedet for alt som var av ledige. NSB har nå så mange førere på internopplæring som de bare makter, det er egentlig totalt kaos. Samtidig som en reaksjon på at så mange gikk ledige såpass lenge grunnet NSB sin uansvarlighet valgte skolen å tilnærmet halvere opptaket for 2019. Alt dette skjer samtidig som jernbanen skal privatiseres, og av erfaring vet man at det totale personalbehovet går opp ved en slik oppsplitting. Reserven må økes grunnet mindre fleksibilitet. Og om ikke dette var nok er NSB midt oppe i en eldrebølge av førere som går av med pensjon, og mange velger nok å gå av ekstra tidlig da de ikke gidder å være med på privatiseringa. Jeg har hørt rykter om at så mange som 50% av NSBs førere kommer til å gå av innen 5 år. Forbundet har også gått ut og sagt at de "frykter" en førermangel innen få år. 

Om 50% går av innen 5 år og det bare tar 1 år å utdanne en ny fører, er vel denne "mangelen" fort avlyst?

Det er ikke slik at det trengs tusenvis av førere heller, vel?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte på konduktøraspirant og måtte ta  en del tester. 

Resultatet var selvmotsigende at en skjør person hadde nok blitt satt ut. Jeg skårte veldig bra på alle testene og visstnok en av de beste. Likevel kunne jeg visst bli bedre hvis jeg ville. I tillegg hadde disse folka som har laget testene hengt seg opp i at jeg ikke valgte å huke på å sette pris på å få anerkjennelse for jobben man gjør. Det betyr visst at jeg mangler stolthet i yrket.

Men når andre svaralternativene var stolthet i yrket og sikkerhet, velger man så klart det enn anerkjennelse. 

Jeg er den typen som ikke er så opptatt av få premie for å ha gjort en god jobb. Jeg tar det for gitt at man gjør sitt beste på jobb uansett at å få en anerkjennelse er bare smør på flesk. Man får jo lønn for jobben man gjør. Dette mente psykologen var feil og at jeg som alle andre har slike behov. 

Jeg nevnte da at at jeg har mer enn 10års erfaring med frivillig arbeid uten å få så mye som klapp på skulderen. Det er ikke der motivasjonen min ligger. 

Så psykologen hos NSB kjenner meg kanskje bedre enn meg selv🤦‍♂️

Anonymkode: 7e85c...c8a

• Liker 2
Skrevet (endret)

ingen flere tips folkens?

Endret av kriztine
AnonymBruker
Skrevet

treider er kort, men tror nok du stiller bak de med øk.adm fra høyskole.

hvor bor du? i bergen fins handelsinstituttet, 1 år skole fulltid.

du kan velge mellom regnskap og logistikk.

nettstudier kan du jo velge og vrake i. jeg personlig klarer ikke å motivere meg til det; blir for ensomt selv om det er mye bra studier der

Anonymkode: 8ed9b...06d

Skrevet

Bli resepsjonist. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Elektriker og rørlegger er bra betalte yrker kun 2 år på vgs og 2 år som lærling.

Anonymkode: a0f41...06e

• Liker 1
Skrevet

elektriker eller rørlegger? tja.. jeg er ikke helt der.. men takk for tips😀

AnonymBruker
Skrevet

Lokførere har ingen fremtid. Om 20 år er togene førerløse. 

Anonymkode: 98f06...c34

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lokførere har ingen fremtid. Om 20 år er togene førerløse. 

Anonymkode: 98f06...c34

Kan godt hende d.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elektriker og rørlegger er bra betalte yrker kun 2 år på vgs og 2 år som lærling.

Anonymkode: a0f41...06e

Det blir jo fort fire år til sammen...

Når du ikke har høyere utdannelse fra før er det ikke bare bare å hoste opp en kort utdannelse som gir god lønn. Hva legger du i «god» lønn da? 

Anonymkode: 16f73...ca1

Skrevet

450- 500 000 i året. For meg er d god  nok lønn ihverfall.

AnonymBruker
Skrevet

Ett år med lønn og personal. Studier på Lillehammer høgskole

Anonymkode: 43a21...873

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...