AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #1 Skrevet 9. juni 2018 Jobber på en voksenopplæring hvor det er en lærer som ikke gjør noe fornuftig i løpet av arbeidsdagen. Han sitter bare å leser bøker eller surfer på nettet. Hvis han blir satt til å være vikar, så bare deler han ut papirer, og leser avisen eller en bok resten av dagen. Slik har det vært de siste ti årene. Det har vært personalsak, men det er visst svært vanskelig å sparke han har jeg forstått. De flytter han rundt for å eminiere skadene Husker fra min egen skolegang hvor der var en lærer som mobbet elever åpenlyst, han fant alltid noen hakkekyllinger i hver klasse. Han fikk de heller ikke sparket, pga rettighetene hans. Er det i det hele tatt mulig å sparke udugelige folk? Anonymkode: 2399e...ffd
Guidet Kvinne Skrevet 9. juni 2018 #2 Skrevet 9. juni 2018 Ja, men det er fjerne en lang prosess og krever at ledelsen gjør jobben sin mht dokumentasjon og regelverk for øvrig. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #3 Skrevet 9. juni 2018 Ja, det er mulig. Men det krever dokumentasjon og oppfølging. En leder som vil si opp en udugelig ansatt bør dokumentere at han/hun har tatt opp punkter som må forbedres og områder som ikke er tilfredstillende. Få inn i referatet frist for utbedringer og avtal ny samtale, få den ansatte til å signere referatet. Kritiklen bør og skal være brudd på kontrakt eller stillingsbeskrivelse. Husk at man kan oppdatere stillingsbeskrivelse underveis i arbeidsforholdet. Ny samtale ved endt frist, gå gjennom resultat og se på forbedringer og forverring. Dersom ikke avtalen fra første samtale er overholdt, så gi en skriftlig advarsel og igjen - få den ansatte til å signere. I denne advarselen anbefaler jeg å legge ved at videre brudd på områdene/emnet det advares for, vil kunne ha alvorlige konsekvenser for arbeidsforholdet. Dersom det påny brytes (og om brudd kan dokumenteres, håndfaste bevis) så kan man da kalle inn til drøftingsmøte. Et resultat av et drøftingsmøte kan være oppsigelse. Men husk at en arveidsgiver ikke skal gå inn i drøftingsmøte møte med formål om å si opp noen, her plikter man å faktisk drøfte arbeidsforholdet og hva den ansatte ønsker, ettersom vedkommende tydelig (tydelig fordi det er dokumentert) ikke leverer det de skal i henhold til kontrakt/stillingsbeskrivelse og at dette ikke fungerer. Dette er en ryddig og riktig vei å gå frem for å sparke en ansatt som ikke duger. En vei som vil gi dere nærmest garantert seier i evt arbeidsrett om den ansatte blir sur og påstår at det er usaklig oppsigelse. Dokumenter, få signaturer, ha referat i orden, sett frister (men ikke usaklig korte frister, dette kan felle dere) og gjør ting i riktig rekkefølge. Jeg har gjort dette, og det tar fort et halvt år. Feilansettelser koster skjorta. Anonymkode: 6f747...161 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #4 Skrevet 9. juni 2018 Meg som skrev over, man MÅ ikke gjøre det slik, men dette er for å helgardere seg. For det du gjør ved å gjøre dette er at du gir den ansatte konkret beskjed om hva som ikke fungerer og mulighet til å korrigere, tilbakemelding om at det fortsatt ikke fungerer, deretter drøftingsmøte og oppsigelse fordi den ansatte etter gjentatte beskjeder og tydelige beskjeder om hva som forventes og kreves, ikke gjør det som forventes og kreves. Dere kan gjøre dette på andre måter, men sørg for å ha dokumentasjon i orden. Anonymkode: 6f747...161 2
stan Skrevet 9. juni 2018 #5 Skrevet 9. juni 2018 En oppsigelse skal jo være saklig begrunnet. Dessuten er det krav om at det skal være gjort forsøk på å bedre situasjonen. Men når det gjelder mobbing er det flere tilfeller av lærere og andre som har mistet jobben sin. Det kreves bevis, men det er saklig å si opp en lærer som mobber. Det er brudd på flere lover knyttet til jobben. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #6 Skrevet 9. juni 2018 2 minutter siden, stan skrev: En oppsigelse skal jo være saklig begrunnet. Dessuten er det krav om at det skal være gjort forsøk på å bedre situasjonen. Men når det gjelder mobbing er det flere tilfeller av lærere og andre som har mistet jobben sin. Det kreves bevis, men det er saklig å si opp en lærer som mobber. Det er brudd på flere lover knyttet til jobben. Hvordan kan elevene bevise at det skjer mobbing? Læreren var ellers faglig dyktig og de kunne ikke ta han på det Anonymkode: 2399e...ffd
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #7 Skrevet 9. juni 2018 Jeg regner med du lurer på de juridiske rettigheter og plikter som foreligger her. Når det gjelder arbeidsevne (som jo det her går på, fordi det handler om hvor fort og godt man utfører sitt arbeide i løpet av en dag), så har høyesterett uttalt flere ganger at arbeidsevnen må være BETYDELIG lavere enn vanlig. Ned mot 70 %. Å f.eks. ha 10-50 % lavere arbeidsevne enn de andre på arbeidsplassen, er ikke tilstrekkelig oppsigelsesgrunn med mindre særlige grunner tilsier det. Så her må det jo vurderes hvor nedsatt hans vilje og evne til å utføre arbeidet er. Om det er frivillig eller ufrivillig, har ingen betydning. Hva som har betydning er hvor lite han gjør i forhold til de andre på arbeidsplassen og i forhold til hva som må kunne forventes av en lærer i hans stilling og situasjon. Anonymkode: c4d84...274 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #8 Skrevet 9. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan elevene bevise at det skjer mobbing? Læreren var ellers faglig dyktig og de kunne ikke ta han på det Anonymkode: 2399e...ffd Bevis trenger ikke å være gode nok til å felle en mordmistenkt. Men rektoren eller den som har personalansvar for denne læreren bør snakke med elevene, og skrive referat. - Dato, sted. Eleven NN fortalte at Y og X og Z skjedde dato, dato og dato. Flere sånne, deretter innkalle læreren til møte. Jeg er ikke lærer men tipper nevne navn er dumt her. Om jeg sammenligner elever med kollegaer så ville jeg rådet lederen til å ikke nevne navn med henvise til spesifikke episoder og at vitner har berettet om hva som skjedde, og at du har referat fra disse episodene. Fra møtet mellom lærer og leder om disse sakene ville jeg krevd signatur om at møtet er holdt som beskrevet i referatet. Det er DETTE som er gode bevis i en arbeidsrett. Anonymkode: 6f747...161 2
stan Skrevet 9. juni 2018 #9 Skrevet 9. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan elevene bevise at det skjer mobbing? Læreren var ellers faglig dyktig og de kunne ikke ta han på det Anonymkode: 2399e...ffd Det er jo ofte det vanskelige. Elever kan oppfatte så mye som mobbing. Tilsnakk fordi eleven forstyrrer undervisningen, dårlige karakterer eller anmerkninger. Alt dette blir av elever omtalt som mobbing. Men er lærer som gjør jobben sin. Men slik er det jo dessverre med mobbing ellers også. Det er vanskelig å bevise. I våre dager er det jo lettere å filme hendelser. Men hvordan det stiller seg rettslig vet jeg ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #10 Skrevet 9. juni 2018 23 minutter siden, stan skrev: Det er jo ofte det vanskelige. Elever kan oppfatte så mye som mobbing. Tilsnakk fordi eleven forstyrrer undervisningen, dårlige karakterer eller anmerkninger. Alt dette blir av elever omtalt som mobbing. Men er lærer som gjør jobben sin. Men slik er det jo dessverre med mobbing ellers også. Det er vanskelig å bevise. I våre dager er det jo lettere å filme hendelser. Men hvordan det stiller seg rettslig vet jeg ikke. Ts her. Da jeg var elev så hadde vi ikke tilgang til mobil med kamera eller opptaksfunksjon. Vi hadde ikke noe dokumentasjon og jeg tror alle ble nervøse for å si det, i tilfelle de selv fikk problemet med læreren etter det Tror læreren gikk av med pensjon i disse dager. Anonymkode: 2399e...ffd 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #11 Skrevet 9. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. Da jeg var elev så hadde vi ikke tilgang til mobil med kamera eller opptaksfunksjon. Vi hadde ikke noe dokumentasjon og jeg tror alle ble nervøse for å si det, i tilfelle de selv fikk problemet med læreren etter det Tror læreren gikk av med pensjon i disse dager. Anonymkode: 2399e...ffd Ang lærere, så var det helt vanlig før at problemlærerne ble bare flyttet til annen skole. Håper de har bedre rutiner på det nå. Anonymkode: 6e411...e32 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #12 Skrevet 9. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ang lærere, så var det helt vanlig før at problemlærerne ble bare flyttet til annen skole. Håper de har bedre rutiner på det nå. Anonymkode: 6e411...e32 Jeg husker at det var en lærer som ble flyttet rundt på alle Oslo-skolene da jeg var elev. Han var cirka ett år på en skole om gangen. Tragisk:( Anonymkode: 2399e...ffd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå