Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har landa 300K i henda mine, som jeg sitter og ruger på, på en brukskonto.

Har vurdert å oppgradere boligen min (altså kjøpe en ny) siden jeg fikk et bedre finbevis enn jeg hadde sist. Men dette vil jo bare gi meg mer gjeld osv.

Hvis du personlig fikk 300K i dag, ville du bare "brukt de" på ferier, osv, eller ville du investert i noe spesifikt? Jeg kan ingenting om aksjer, og vet ikke om det er mulig å sette seg inn i det uten en interesse.

Anonymkode: d74e8...a91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nedbetale gjeld, nedbetale gjeld, og ha en buffer for dårlige tider. Men det fordrer naturligvis at man har noe gjeld å betale ned.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Brusebukken87 skrev:

Nedbetale gjeld, nedbetale gjeld, og ha en buffer for dårlige tider. Men det fordrer naturligvis at man har noe gjeld å betale ned.

Har gjeld. Hvis jeg skulle få lyst til å kjøpe/selge leilighet, så er det vel kanskje bedre å ha de som EK, enn å ha mindre gjeld? eller blir det to sider av samme sak.
TS

Skrevet

Umulig å si uten innsyn i økonomien din.
Som feks hva er inntekta di?
Hvor store lån har du fra før?
Hva koster disse lånene deg i mnd?
Har du noen oppsparte midler fra før?
Hvor mye er leiligheten du eier i dag verdt, mot lånet du har på den?

Svarene på disse spørsmålene er avgjørende for om det lønner seg å nedbetale gjeld, eller om man skal bruke de som egenkapital.
Snakk med rådgiver i banken din.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk faktisk selv akkurat 300K «oppi henda» :fnise: Her går de til egenkapital på sikt. Skal spare alt. Leier leilighet og ønsker å kjøpe meg noe eget, når jeg klarer det økonomisk.

Ønsker du å bo større/bedre/mer sentralt? I så fall ville jeg ha oppgradert nå.

Hvis ikke, ville jeg som en over: nedbetalt gjeld og satt noe på bufferkonto.

Anonymkode: fe229...235

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde deler av de 300k gått til «ny» bil da behovet er stort for å bytte ut den vi har og greit å slippe billån.

Resten hadde havnet på sparekonto med tanke på å bruke på en større ferietur vi sparer til evt oppgradering av uteområder/veranda!

Men vil nok avhenge fra person til person tenker jeg..

Anonymkode: 1cf77...8a3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pr. nå den aksjefondsporteføljen jeg ønsker meg + 2 mulige prospekter.

Ville fordelt pengene jevnt over på de.

Anonymkode: 6f8d0...f5f

AnonymBruker
Skrevet

Hadde brukt noen av pengene til å tatt ulønnet permisjon fra jobben et halvår til baby starter i barnehagen, slik at vi hadde sluppet dagmamma og vanskelig kabal. Ville også kjøpt bunad til mannen, dratt på en toukers ferie, fikset et par småting i huset og kjøpt ny, fancy vaskemaskin. Eventuelt overskytende ville gått til buffer/sparing.

Anonymkode: 7a5b7...24e

• Liker 2
Skrevet

Tror jeg ville satt av 50k til hvert av barna,  150-200 k på bil. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville brukt det på nytt kjøkken og til ferie.

Anonymkode: a07cc...bf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik økonomien er nå for meg så ville jeg brukt 300K på å nedbetale lån.

Anonymkode: a48c9...529

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har gjeld. Hvis jeg skulle få lyst til å kjøpe/selge leilighet, så er det vel kanskje bedre å ha de som EK, enn å ha mindre gjeld? eller blir det to sider av samme sak.
TS

Det blir jo det samme. Du får jo tilbake den egenkapitalen når du selger boligen din 😊 men jeg personlig hadde satt av 50.000 på en egen konto til diverse. Må være lov å kose seg litt også 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så typisk norsk å nedbetale gjeld? 

Hvorfor denne rushen med å nedbetale gjeld? Skal dere først nyte pengene når dere er 50-60+??

Tenker dere aldri på at man aldri vet når man dør?

Heller investere det i opplevelser og gode minner med mine nærmeste, enn å investere i å bli gjeldsfri så fort som mulig. Hva er gleden i det?

Men det er meg, bra vi er forskjellige :) 

Hva med 50/50 TS?

Kos deg ekstra godt med 150k og spar/nedbetal gjeld med 150k.

Anonymkode: d9ff0...65b

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nedbetalt dyr gjeld og så hadde jeg tatt en reise eller to. Resten hadde gått til buffer konto .

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor denne rushen med å nedbetale gjeld? Skal dere først nyte pengene når dere er 50-60+??

Heller investere det i opplevelser og gode minner med mine nærmeste, enn å investere i å bli gjeldsfri så fort som mulig. Hva er gleden i det?

Hva med 50/50 TS?

LOL! Få har så mye gjeld som Nordmenn. I Europa er det kun Dansker, Nederlendere og Kyprioter som har mere gjeld enn Nordmenn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sitter på flett ny leilighet, og ville betalt siste 100 000. Resten hadde jeg spart.

Anonymkode: 44985...03a

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg fått 300.000 uventet dalende ned i hendene, hadde jeg brukt alt sammen på ekstra nedbetaling på boliglånet mitt. Uten tvil. Beste sparingen som finnes.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville skaffet meg et minne for livet med en tur til Las Vegas og boltret meg i damer, sprit og gambling.

Anonymkode: 3b17a...e1c

Skrevet

Jeg sitter med nytt stort boliglån, så 250.000 hadde jeg spyttet inn der. 50.000 hadde gått på ferie.

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med 50/50 TS?

Fordi det er typisk norsk å eie egen bolig...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...