Gå til innhold

P-stav...

Engeline

Anbefalte innlegg

Har kobberspiral nå, men blør ekstra mye og får veldig vondt i mage, rygg og bein mestepartten av perioden. Lurer derfor på om jeg skal bytte prevensjonsmiddel. Legen viste meg en ny type; P-staven, en 4 cm lang, tynn, stav man legger under huden i overarmen. Der kan den sitte i opptil tre år, og avgir hormoner. Påvirkes ikke av oppkast og sykdom, og er like sikker som hormonspiral. En kjekk bivirkning er at man kan få småblødninger eller kanskje miste mensen helt.

Lurer på om noen har erfaringer med denne typen p-middel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker p-stav!

Og er i grunn veldig fornøyd. Har hatt en veldig liten mens tre ganger etter at jeg satt den inn i mars. Menstruasjonen minner om slik den er siste dag når jeg har "vanlig" mens, men varer i fem-seks dager.

Tja, er det noe mer å si da? Bare spør om det er noe spesielt du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente forøvrig sist mars altså, jeg har ikke hatt mensen tre ganger i dag.. :ler:

Den koster i overkant av tusenlappen, tror jeg betalte rundt 1100. Det ble omtrent samme pris for ppiller i tre år som for pstaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo genialt ut, for jeg er elendig til å huske å ta en pille hver dag... :roll:

Sånn skal jeg ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått på både ppiller, psprøyte og pstav, men har ikke merket noen vektøkning bortsett fra et par kilo da jeg begynte med pillene første gang. (men det kan i grunn like gjerne ha vært fordi jeg var 16-17, mye skjer jo med kroppen da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette høres genialt ut! Hadde tenkt jeg skulle anskaffe hormonspiral, men nå er jeg ikke sikker lenger!

Under huden sies det...er det vondt å få satt den på plass? Viser den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får bedøvelse i armen, og det var ikke vondt. Litt ubehagelig å kjenne noen dytte noe under huden på en riktignok, men ikke vondt. Man trenger ikke sy, det bare settes på en bomullsdott, også gror det innen kort tid.

Man kan ikke se den, men man kjenner den om man drar fingeren over huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newt: Merket du noen hudforandringer etter at du satte inn p-staven (kviser)? Eller ømme bryster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg merket ingen bivirkninger i det hele tatt jeg, bortsett fra det med blødningene, og at jeg hadde blåmerke på armen i et par dager etter den ble satt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det forskjell i hormonnivået med denne enn om man bruker p-piller? Jeg er veldig påvirkelig for hormoner så p-piller kan jeg ikke gå på, men spiralen begynner å bli vond så jeg må finne på noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

P-staven er østrogen fri så den kan også brukes av folk som ikke kan bruke ppiller. Jeg er veldig fornøyd med den, eneste jeg har merka er litt ømme bryster innimellom, men det går bra. Har ikke hatt mensen idet hele tatt etter at jeg satte den inn, no som jeg er veldig fornøyd med.

Men det beste av alt syntes jeg, jeg trenger ikke huske å ta piller hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er hormondosen i p-stav mindre enn i vanlige minipiller? Begynner snart å bli desperat her. Har prøvd alt av minpiller, tåler ikke østrogen, men alikevel får jeg ikke p-stav av legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er hormondosen i p-stav mindre enn i vanlige minipiller? Begynner snart å bli desperat her. Har prøvd alt av minpiller, tåler ikke østrogen, men alikevel får jeg ikke p-stav av legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...