Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trodde jeg gjorde en god gjerne her. Vi er på en fotballcup, og alle har med foreldre, unntatt en gutt, som sitter på med oss. Faren hans er lege og jobber i helga og moren er hjemme med yngre søsken. Han har fått problemer med mobilen og har ikke kontanter igjen. Så jeg har kjøpt diverse til han, samtidig som jeg har kjøpt til min sønn, småting som brus, is, milkshake osv. Men sønnen min uttrykker misnøye over dette, fordi det visstnok er en «konkurranse» mellom de to om hvem som er rikest i klassen! De har vel rundt 200.000 i banken hver, er fra dåp og gaver fra besteforeldre osv. Og nå kommenterer sønnen min dette og sier jeg for all del må sørge for å få inn penger jeg legger ut for ham på et senere tidspunkt! Burde jeg gjøre det og på hvilken måte? Sende en melding til en av foreldrene om hvor mye jeg har lagt ut for ham?

Anonymkode: d7065...4f6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nå kommenterer sønnen min dette og sier jeg for all del må sørge for å få inn penger jeg legger ut for ham på et senere tidspunkt! Burde jeg gjøre det og på hvilken måte? Sende en melding til en av foreldrene om hvor mye jeg har lagt ut for ham?

NEI. Det er hver sin tur å spandere.
Hvor gammel er din sønn?

Anonymkode: 29ba6...9c9

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Barn som konkurerer om å være rikest? Hallo!? Barn skal ikke gå rundt å tenke slik, du oppdrar jo en drittunge som en dag vil bli en klassisk drittsekk som kun er opptatt å av penger, status, materialistiske ting og det å skulle være bedre enn andre. Naut!

Anonymkode: 2d26c...467

• Liker 35
Skrevet

Du trenger ikke gjøre noe annet enn å svare sønnen din, at "Jeg hører hva du sier, men disse pengene er mine, jeg brukte dem slik jeg mente det var riktig, og jeg forholder meg ikke til deres eventuelle konkurranse."

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nå kommenterer sønnen min dette og sier jeg for all del må sørge for å få inn penger jeg legger ut for ham på et senere tidspunkt! 

Har din sønn makt over deg?!

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden vet sønnen din hva han har på konto (forutsatt at han ikke er over 18)? Kunne ikke falt meg inn å opplyse mine om dette bl.a. fordi det ikke skal bli et tema blant vennene (ikke at vi er rike på noen måte, men de har en grei sum hver likevel).

Ville gjort det klart at slike «konkurranser» er totalt lavmåls, og latt det være opp til foreldrene til kompisen om de betalte tilbake eller ikke, om det ikke dreier seg om flere hundre kr. Det kan jo være kameraten hadde brukt opp kvota si med lommepenger, da er det litt dumt å legge ut for masse ekstra uten å sjekke med foreldrene først.

Anonymkode: a4cd2...cd0

• Liker 14
Gjest chisandra
Skrevet

Hvordan klarer dere å klekke ut alle trådene som renner ut i dag?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mariell77 skrev:

Håper for all del at dette ikke er sant, men om det er det; vær så snill å snakk med familiesenter om oppdragelse. Du oppdrar en drittunge!

Altså, jeg gjør jo mitt beste, men jeg innnser at sønnen min ligner mest på min mann. Han og faren til kameraten til sønnen min er jo litt «rivaler», som regel de to som topper skattelistene hvert år i kommunen. Kanskje derfor sønnen min mener vi ikke bør gi noen «almisser» til dem. Dvs å legge ut er greit, men bør sørge for å få inn igjen pengene, mener han. Jeg bryr meg ikke om det, begge familiene har god råd, men i denne klassen de går i så er det konkurranse om alt mulig, og da altså også om å være rikest. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, chisandra skrev:

Hvordan klarer dere å klekke ut alle trådene som renner ut i dag?

Det må være svært inteligente og kreative ungdomsskoleelever med for mye fritid :) 

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden vet sønnen din hva han har på konto (forutsatt at han ikke er over 18)? Kunne ikke falt meg inn å opplyse mine om dette bl.a. fordi det ikke skal bli et tema blant vennene (ikke at vi er rike på noen måte, men de har en grei sum hver likevel).

Du har jo oversikt over dine egne kontoer selv om du er under 18.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, abc123detvardet said:

Pengene står i min nettbank, de får ikke stipend om de har for høy formue registrert på seg (mulig det har endret seg, men det var i hvert fall slik før). Når de fyller atten bør jeg vel strengt tatt overføre de pengene de har fått i gave, det jeg har spart til dem selv er mine penger til jeg bestemmer noe annet, men vil helst vente til de skal kjøpe bolig. De vet at et eksisterer bankkontoer som er deres, men har null ide om hvor mye som står der. De har en lommepengeapp der de kan spare penger til ting de ønsker seg + sparebøsser.

Skrevet

Jeg tenker sønnen din ikke har det minste vondt av å tape den konkurransen, jeg da. Ikke faren heller, for så vidt.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pengene står i min nettbank, de får ikke stipend om de har for høy formue registrert på seg (mulig det har endret seg, men det var i hvert fall slik før). Når de fyller atten bør jeg vel strengt tatt overføre de pengene de har fått i gave, det jeg har spart til dem selv er mine penger til jeg bestemmer noe annet, men vil helst vente til de skal kjøpe bolig. De vet at et eksisterer bankkontoer som er deres, men har null ide om hvor mye som står der. De har en lommepengeapp der de kan spare penger til ting de ønsker seg + sparebøsser.

Sønnen min har en egen konto, og han har visst om hva som er på den siden han var 5-6 år gammel. Ser ikke på hvilken måte dette er relevant for tråden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville plukket den oppførselen av ungen før du rekker å si ''drittunge''. 

Og nei, du kan selvfølgelig ikke kreve tilbake penger fra en unge du frivillig har kjøpt noe til. Før det første virker det ikke som det var noen avtale om at dette var et lån, og for det andre kan ikke barn under 18 år stifte gjeld. 

Anonymkode: 358d8...ed4

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Problemet her er ikke hverken at du har kjøpt ting til gutten, eller om du kommer til å få disse pengene tilbake. problemet er guttenes holdning. Du kan ikke gjøre noe med kameratens holdninger, men du kan til en viss grad påvirke din egen sønn. Her ville jeg hatt en lang prat om hva som er viktig i verden.  Som en annen skriver over her vil ikke sønnen din ha vondt av å tape den konkurransen. det som derimot ikke er bra for ham, er at han tydeligvis måler sin egen verdi i penger. 

Anonymkode: e77c3...3e9

• Liker 12
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg gjør jo mitt beste, men jeg innnser at sønnen min ligner mest på min mann. Han og faren til kameraten til sønnen min er jo litt «rivaler», som regel de to som topper skattelistene hvert år i kommunen. Kanskje derfor sønnen min mener vi ikke bør gi noen «almisser» til dem. Dvs å legge ut er greit, men bør sørge for å få inn igjen pengene, mener han. Jeg bryr meg ikke om det, begge familiene har god råd, men i denne klassen de går i så er det konkurranse om alt mulig, og da altså også om å være rikest. 

Da anbefaler jeg igjen å lese innlegget mitt til deg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy f  så overfladiske dere er,er helt sjokkert. Skammelig!!!! 

Anonymkode: ffbd2...caf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er da vel ikke min feil ar han tar etter faren sin når det gjelder økonomi? De er 13-14 år gamle, ikke småbarn.

En skal jammen lese mye rart. Det er oppdragelsen det er noe feil på her og du kan ikke skylde på pappan i dette tilfelle. Hvem lærer opp sønnen sin til å skryte av hvor mye penger han har på konto i den alderen( eller noen som helst alder). Her vi bor er det mange med mye penger, store hus, flotte ferier, biler , klær alt. Men har ikke til dags dato hørt at mine barn har hørt noen skryte av det eller at det er konkurranse om hvem som har mest. Og jeg har selv barn (tenåringer )som har verdier langt over disse 200 000 som din sønn skryter av, men hadde jeg hørt noe om at de hadde skrytt av dette, eller reagert at jeg spanderte på noen av venninnene på idretts arrangement eller ellers så hadde jeg begynt å tenke på hvor jeg feilet med oppdragelsen. Her er det mer sånn at en passer på at alle har og at de alltid deler på godis og brus etc.på cuper og når de er på stranda sammen etc. 

Anonymkode: 3c152...c95

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Ikke nødvendigvis. Mine har oversikt over hva de har tilknyttet visa kortet sitt, men ikke hva de har på sparekonto etc. En på 13-14 som ts sin er ikke nødvendigvis inne i nettbanken , det er ikke mine, Og sparekonto ligger ikke under deres navn med tanke på eventuelt studier og lån/stipend når de blir større, de er i dag 15 og 17. Men spiller jo ingen rolle, blir sånn nyrik oppførsel dette

Anonymkode: 3c152...c95

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...