Olivero Skrevet 9. juni 2018 #1 Skrevet 9. juni 2018 Jeg har søkt studier i både Trondheim og Oslo, og har derfor også søkt om studentbolig i det to byene. Jeg fikk for 2 dager siden tilbud om studentbolig i Oslo, og fristen for å signere kontrakten er den 11.06. Man må også betale et depositum på 10.000 kr innen 21.06. Problemet er at jeg ikke vet hvilke av de to byene jeg kommer inn på studier i, slik at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre akkurat nå. Hva skjer om jeg signerer kontrakten og betaler 10.000 kr, men kommer inn i Trondheim? Kundeservice hos SiO (studentsamskipnaden i Oslo) er stengt, og åpner ikke før mandag, som er dagen jeg må signere kontrakten. Så akkurat nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.
Bondenisse Skrevet 9. juni 2018 #3 Skrevet 9. juni 2018 Du leser kontrakten og vilkårene... du må betale for inntil 2 måneder etter du sier fra... men om du har en kontrakt som starter 1 august og du sier fra 20. Juli når du får svar fra samordna må du sannsynligvis betale for 2uker... depositumet får du tilbake https://www.sio.no/bolig/husleie-og-kontrakt/_attachment/11296?_ts=163aae50a51&download=true 2
Olivero Skrevet 9. juni 2018 Forfatter #4 Skrevet 9. juni 2018 8 minutter siden, Bondenisse skrev: Du leser kontrakten og vilkårene... du må betale for inntil 2 måneder etter du sier fra... men om du har en kontrakt som starter 1 august og du sier fra 20. Juli når du får svar fra samordna må du sannsynligvis betale for 2uker... depositumet får du tilbake https://www.sio.no/bolig/husleie-og-kontrakt/_attachment/11296?_ts=163aae50a51&download=true Okei,tusen takk for raskt og godt svar. Forsøkte å lese kontrakten og vilkårene, men stresset gjorde at jeg ikke helt klarte å hente ut det jeg var ute etter. Du vet ikke tilfeldigvis også noe om det går greit å signere kontrakten digitalt, istedet for å skrive den ut, så scanne den med håndskreven signatur? 😅
Bondenisse Skrevet 9. juni 2018 #5 Skrevet 9. juni 2018 Akkurat nå, Olivero skrev: Okei,tusen takk for raskt og godt svar. Forsøkte å lese kontrakten og vilkårene, men stresset gjorde at jeg ikke helt klarte å hente ut det jeg var ute etter. Du vet ikke tilfeldigvis også noe om det går greit å signere kontrakten digitalt, istedet for å skrive den ut, så scanne den med håndskreven signatur? 😅 Har aldri leid av SiO så det vet jeg ikke. Men Sit (Trondheim, Ålesund og Gjøvik) har en løsning på sine sider hvor man signerer med bank-id. Der er det en «knapp» under kontrakten hvor det står «signer» og så følger man instruksjonene
Olivero Skrevet 9. juni 2018 Forfatter #6 Skrevet 9. juni 2018 1 minutt siden, Bondenisse skrev: Har aldri leid av SiO så det vet jeg ikke. Men Sit (Trondheim, Ålesund og Gjøvik) har en løsning på sine sider hvor man signerer med bank-id. Der er det en «knapp» under kontrakten hvor det står «signer» og så følger man instruksjonene Den er grei. Har jo søkt gjennom Sit også, så det var kjekt å vite hvis det skulle bli tilfellet.
Xayah Skrevet 19. juni 2018 #7 Skrevet 19. juni 2018 Har du snakket med SIO angående å kunne signere kontrakt uten å ha fått studieplass enda? Hva sa dem eventuelt?
Olivero Skrevet 17. juli 2018 Forfatter #8 Skrevet 17. juli 2018 På 19.6.2018 den 18.41, Xayah skrev: Har du snakket med SIO angående å kunne signere kontrakt uten å ha fått studieplass enda? Hva sa dem eventuelt? Hei, sorry for sent svar. Men ja, jeg snakket med dem. Jeg takket ja til boligen og signerte kontrakten, men depositumet trengtes ikke å betales før det var rett før kontraktstart, altså litt før 1.august. Dessuten gikk det fint å bare si at man ikke trengte boligen lenger fordi man ikke fikk studieplass etc. Svaret mitt hjelper nok lite med tanke på at vi har fått svar på studieplass i dag, men jaja. Håper ting ordnet seg for deg! :)
EvaLena Skrevet 17. juli 2018 #9 Skrevet 17. juli 2018 At ikke sånt kan samordnes. Tildeling av skoleplass og hybel samtidig, da er det jo ingen grunn til å bekymre seg. Det er jo noen dagers frist til å svare på en skoleplass, så da kan jo utleier iallfall vente til inntaket er gjort.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #10 Skrevet 17. juli 2018 37 minutter siden, EvaLena said: At ikke sånt kan samordnes. Tildeling av skoleplass og hybel samtidig, da er det jo ingen grunn til å bekymre seg. Det er jo noen dagers frist til å svare på en skoleplass, så da kan jo utleier iallfall vente til inntaket er gjort. Boligene tilhører jo ikke opptakskontorene Anonymkode: a451d...166 1
EvaLena Skrevet 17. juli 2018 #11 Skrevet 17. juli 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Boligene tilhører jo ikke opptakskontorene Anonymkode: a451d...166 Nei, men det skulle vært mulig å samarbeide litt. Hvis en ikke vet hvor man kommet inn, så er det jo veldig usikkert hvor man skal bo.
Xayah Skrevet 19. juli 2018 #12 Skrevet 19. juli 2018 På 17.7.2018 den 16.53, Olivero skrev: Hei, sorry for sent svar. Men ja, jeg snakket med dem. Jeg takket ja til boligen og signerte kontrakten, men depositumet trengtes ikke å betales før det var rett før kontraktstart, altså litt før 1.august. Dessuten gikk det fint å bare si at man ikke trengte boligen lenger fordi man ikke fikk studieplass etc. Svaret mitt hjelper nok lite med tanke på at vi har fått svar på studieplass i dag, men jaja. Håper ting ordnet seg for deg! Oi! Jeg har også fått bolig med innflytningsdato 1. august, men jeg måtte betale 16 000kr i depositum allerede 10.07! Har ikke fått studieplass, så jeg må eventuelt ringe dem opp i morgen og høre med dem..
Olivero Skrevet 19. juli 2018 Forfatter #13 Skrevet 19. juli 2018 33 minutter siden, Xayah skrev: Oi! Jeg har også fått bolig med innflytningsdato 1. august, men jeg måtte betale 16 000kr i depositum allerede 10.07! Har ikke fått studieplass, så jeg må eventuelt ringe dem opp i morgen og høre med dem.. Ja. Det sto at fristen for å betale depositumet var en gang i Juni for meg, men sendte dem en mail om når det egt måtte betales, og de svarte dette '' Hei, Det viktigste er at depositumet er betalt før kontrakten starter. Hvis du betaler depositumet noen få dager før du henter nøklene, så anbefaler vi at du tar med en kvittering som viser at du har betalt, fordi det er mulig at dette ikke vil være registrert i systemet vårt enda. '' Betalte depositumet i dag, bare for å få det unnagjort. Men det skal altså gå bra å betale etter fristen. Syntes det er litt teit å kreve depositum så lenge før man flytter inn. Jeg betalte forresten 10 000 kr i depositum. Fikk leilighet på Sogn studentby gjennom SiO. Hvor skal du bo? med tanke på at du betalte 16 000.
Xayah Skrevet 19. juli 2018 #14 Skrevet 19. juli 2018 23 minutter siden, Olivero skrev: Ja. Det sto at fristen for å betale depositumet var en gang i Juni for meg, men sendte dem en mail om når det egt måtte betales, og de svarte dette '' Hei, Det viktigste er at depositumet er betalt før kontrakten starter. Hvis du betaler depositumet noen få dager før du henter nøklene, så anbefaler vi at du tar med en kvittering som viser at du har betalt, fordi det er mulig at dette ikke vil være registrert i systemet vårt enda. '' Betalte depositumet i dag, bare for å få det unnagjort. Men det skal altså gå bra å betale etter fristen. Syntes det er litt teit å kreve depositum så lenge før man flytter inn. Jeg betalte forresten 10 000 kr i depositum. Fikk leilighet på Sogn studentby gjennom SiO. Hvor skal du bo? med tanke på at du betalte 16 000. Skikkelig tragisk. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg ikke betalte depositumet i løpet av 10.07 så mistet jeg studentboligen. Ringte til og med for å dobbeltsjekke og det var det kvinnen på telefonen sa til meg? Wow.. Jeg fikk studentbolig i Tøyen, 2-roms. Derfor depositumet er på 16000kr og husleien på 8400kr.
Olivero Skrevet 19. juli 2018 Forfatter #15 Skrevet 19. juli 2018 7 timer siden, Xayah skrev: Skikkelig tragisk. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg ikke betalte depositumet i løpet av 10.07 så mistet jeg studentboligen. Ringte til og med for å dobbeltsjekke og det var det kvinnen på telefonen sa til meg? Wow.. Jeg fikk studentbolig i Tøyen, 2-roms. Derfor depositumet er på 16000kr og husleien på 8400kr. wow, for noe tull. Så sykt teit at de sier forskjellige ting til folk. 😕
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå