Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Grønn
Skrevet

Jeg har altså aldri eid en bil. Har ikke peiling på bil i det hele tatt faktisk, men holder nå på å ta lappen i en alder av 33. :-)

Etterpå skal jeg kjøpe meg bil. Men uten peiling, hva gjør man da?

Jeg lurer på følgende:

I tillegg til prisen på bilen, hva må jeg regne med å måtte betale før bilen er på veien? Jeg tenker på registrering, forsikring osv.

Hva skal jeg se etter i en annonse? Jeg tenkte å betale 80-100 000. Får jeg en brukbar bil for det?

Hvilket merke skal jeg se på?

Er ute etter en bil som ikke må repareres hele tiden, det er ikke så nøye om den er fin bare den kan kjøre...

Kan noen med litt erfaring hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Dreyer.
Skrevet

I den prisklassen du nevner får du absolutt en bra bil som kan vare i mange år. Det er gode økonomiske tider nå, noe som gjør at mange kjøper ny bil og det blir tilsvarende flere bruktbiler til salgs, dette gjør at det er gode prutningsmonn på bilene som selges. Derfor kan du gjøre et veldig godt kjøp nå.

Hvis du kjøper bil hos forhandler så skal registrering + årsavgift være inkludert i prisen. Årsavgifta er på 2815. Registreringsavgift varierer etter bilens alder og vekt, men du må regne med fire til seks tusen for en bil som er fra 1994 til 2001.

Og så må du ha forsikring for å få registrert bilen. Her lønner det seg absolutt å ta en ringerunde til flere selskaper. Prisene varierer etter biltype, motorstørrelse, kjørelengde, bosted, alder, kjønn. Ring og sjekk forsikringspris før du kjøper bilen!!!

Du vil sannsynligvis ha mest igjen for penga ved å kjøpe f.eks. en japansk bil; Toyota, Mazda, Nissan. Disse har lave vedlikeholdsutgifter og er driftssikre.

Les Motor, de har undersøkelser som går på disse tingene. "Snakk bil" med kolleger og venner, ta med deg en bilkyndig venn når du skal prøvekjøre. Og viktigst av alt: Sjekk om bilen har heftelser, det gjør du i Brønnøysundregistrene og hos Toll- og avgiftsdirektoratet.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Dreyer skriver mye bra her.

Jeg vil anbefale deg å ta en NAF test på bilen før evt kjøp. Meld deg samtidig inn i NAF, så blir testen litt billigere.

Du bør også vurdere å bare ha minikasko på bilen istedetfor full kasko. Jeg startet opp med bare 20% bonus (som er vanlig) da jeg kjøpte min første bil for bare 4 år siden. Jeg hadde full kasko og betalte ca 20000 i året. Neste året ble det jo litt billigere. Det var det billigste jeg endte opp med. Sjekket hos Vesta, gjensidige og sparebank 1. Nå har jeg bare minikasko på "gamle vraket" som er en 90-modell. Dette fordi vi har en ny bil i tillegg som vi har full kasko på (den forsikringen er bare 1000 kr dyrere enn minikaskoen, men det er to ulike selskap).

Etter jeg hadde hatt "gamle vraket" i nesten 1 år røk sannelig registerkjeden og dermed måtte hele j**** motoren byttes. Da var NAF gode å ha (advokathjelp), slik at bilforhandleren måtte ta sin del av kostnadene.

Det var da jeg (singel og blakk) tenkte at nå måtte jeg finne meg type som var bilmekaniker :hoho:

Noe som skjedde etter bare 2 mnd. Han har mange gode kvaliteter utenom det da, så vi har det enda kjempefint sammen :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...