Gå til innhold

Hvorfor har offentlig ansatte stemmerett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har offentlig ansatte stemmerett? Er det ikke meningen at offentlig ansatte skal være "folkets tjenere"? Da blir det jo spesielt om det er de som også skal være med på å bestemme reglene folket er bundet av. Hadde selvsagt forstått at offentlig ansatte hadde stemmerett om det kun var noen få offentlige ansatte. Men i Norge er jo over halvparten enten ansatt i det offentlige eller på trygd. Slik sett så er det jo i praksis "folkets tjenere" som styrer over oss som betaler for samfunnet. 

Anonymkode: 13816...52f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Offentlige ansatte er mer enn bare offentlige ansatte. De er også fedre, mødre, huseiere, bilister, skattebetalere og frivillige. Selvsagt skal også mennesker som jobber i det offentlige ha stemmerett.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, oeas said:

Offentlige ansatte er mer enn bare offentlige ansatte. De er også fedre, mødre, huseiere, bilister, skattebetalere og frivillige. Selvsagt skal også mennesker som jobber i det offentlige ha stemmerett.

Offentlig ansatte er ikke reelt skattebetalere.  

Om du krever 100 kroner fra meg og jeg krever å få tilbake 30 av dem så har ikke du bidratt til min økonomi. 

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du krever 100 kroner fra meg og jeg krever å få tilbake 30 av dem så har ikke du bidratt til min økonomi. 

TS

Dine meninger om de reelt sett er skattebetalere eller ikke til side; offentlige ansatte er fortsatt mer enn bare ansatt i det offentlige. Selvsagt skal de ha stemmerett. Men forsøk å vinn gehør for synet ditt du. Henter fram snacks i mellomtiden, jeg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Påstår du at fordi de jobber for staten så har de ikke egentlig fortjent sin lønn da eller? For i det øyeblikket du har betalt noen som jobber for deg, så er de pengene deres. Og da teller det som skatt når du ber om å få de tilbake. 

Anonymkode: d08e6...074

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har offentlig ansatte stemmerett? Er det ikke meningen at offentlig ansatte skal være "folkets tjenere"? Da blir det jo spesielt om det er de som også skal være med på å bestemme reglene folket er bundet av. Hadde selvsagt forstått at offentlig ansatte hadde stemmerett om det kun var noen få offentlige ansatte. Men i Norge er jo over halvparten enten ansatt i det offentlige eller på trygd. Slik sett så er det jo i praksis "folkets tjenere" som styrer over oss som betaler for samfunnet. 

1. Politikerne bestemmer lover. 

2. Privat nærlingsliv er helt avhengig av offentlig sektor for tilskudd, lover og regler, offentlig utdannede arbeidstakere, lønn når du må være hjemme sykt barn og mye annet for å holde hjulene i gang. Hvem som betaler for samfunnet kan diskuteres, om ikke svaret er så enkelt at det er skattebetalerne!

3. Et demokrati er jo nettopp at ALLE får samme, uansett hvem de er - til og med Statsministeren!

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke helt problemstillingen. Offentlig ansatte er bundet av de samme lover og regler som alle andre. Ingen partier har som program å øke lønn eller fordeler for offentlig ansatte. Det er vel heller det motsatte - privat næringsliv har gjerne bonuser, overtid, aksjer - noe det offentlige ikke har.

Hva du og jeg stemmer neste høst har lite påvirkning på arbeidsforholdene til offentlig ansatte. Om noe så vil jeg tro en del offentlig ansatte, spesielt i små kommuner, har bedre oversikt og kan ta bedre valg enn de som engasjerer seg i hva som skjer en gang annenhvert år.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Offentlig ansatte gjør ofte det. De fleste nordmenn har arbeid og inntekt på bakgrunn av samfunnet de bor i. Din økonomi er avhengig av samfunnet rundt deg. Mange offentlige ansatte har bidratt til at du er som du er. Lærere, sykepleiere osv. som regel offentlig ansatte. Politi som holder lov og orden, så bedriften du jobber i kan drive på i et fredelig samfunn. 

Men enkelte er vel så høye på seg selv at de ikke ser at de er der de er på grunn av samfunnet de lever i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her om dagen var det en tråd om at kvinner ikke burde hatt stemmerett også. Noen mener de er så smarte, men så er det egentlig svada, krig og fred og sånn. 

Hvorfor skal ikke sykepleiere, lærere, leger ha stemmerett? 

Anonymkode: 9a633...085

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...