AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #1 Skrevet 9. juni 2018 Klassen til datteren min skal til Tyskland og bl a besøke konsentrasjonsleire, museumer osv. Blir sikkert en flott tur, men den er også en stor økonomisk belastning for meg som mor. Turen skulle jo ikke koste noe, for elevene skulle ha dugnader. Hvem er det man egentlig prøver å lure? Det et jo vi foresatte som betaler det aller meste likevel OG som må bidra masse praktisk for å gjennomføre dugnadene. Det har vært salg av to produkter, elevene arrangerte konsert, det skal være sponsorløp på skolen. Alt er det jeg som betaler for og det er også jeg som må stå i kiosken under konserten, osv osv. Og nei, vi kan ikke belaste besteforeldre, tanter, naboer og venner i det uendelige. Med tre unger som også driver med aktiviteter med mye dugnader, går det en grense for hvor mye man kan mase på andre. Så jeg må betale selv. Og jeg har strengt tatt ikke økonomi til dette. Jeg strekker meg langt for at ungene skal få være med på ting, men jeg skulle helt ærlig ønske at skolene droppet disse turene, selv om de er lærerike. Føler også jeg ikke kan nekte ungene å bli med. 🙁 Anonymkode: 43ef5...1a0 16
stan Skrevet 9. juni 2018 #2 Skrevet 9. juni 2018 Alle aktiviteter i skolens regi skal være gratis. Men FAU mange steder bidrar med penger for å få til turer som ligger langt utenfor det skolen har råd til. Så kommer det an på samvittighetsfull man er og hvor mye man føler man må bidra. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #3 Skrevet 9. juni 2018 Det var sånn da jeg var på samme tur med ungdomsskolen også. Det skal være dugnad, men dugnad er å få tildelt en haug med dritt du må selge, og hvis du ikke får solgt må foreldre betale. Enig i at turene er langt ifra gratis og at skolen bør slutte med denne praksisen til de finner bedre alternativer til å samle inn penger Anonymkode: 72e87...f74 21
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #4 Skrevet 9. juni 2018 Alle unger bor på samme sted. Så lykke til å få solgt noe viss du iķke er den mest populære. Og kaker selger alle. Og du enner opp å kjøpe allt for at ungen skal slippe å bli mast på. Og det finnes ikke noe som heter gratis tur. Lomme penger . Mat uten om. Drikke. Noen krever utstyr. Så det er noe veldig mas jeg ikke liker . Jeg sulta den uken da min var borte for alle mine kr giķk til den turen. Anonymkode: a3168...bf7 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #5 Skrevet 9. juni 2018 Vi solgte ingenting til denne turen. Faren til veninna mi ordna sånn at vi leverte biltema kataloger i postkassen til folk. Så jeg endte opp å betale 3000 kr for turen, som jeg måtte bruke av sparepengene mine. Anonymkode: b3694...fb2 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #6 Skrevet 9. juni 2018 Er det bare jeg som er drittlei av å få folk som skal selge dopapir og alt mulig annet dill på døra? Det er jo heller ikke noe billigere enn de tingene man får på butikken, så hvorfor i alle dager skal jeg lagre en sekk med dassruller, ei kasse med vaskemidler eller hva-det-nå-er alle ungdommene i nabolaget til stadighet flyr rundt og selger? Anonymkode: dbe27...3b3 15
Zienna Skrevet 9. juni 2018 #7 Skrevet 9. juni 2018 Det er ille at det er blitt slik. Hvem er det som bestemmer at klasseturen skal til Tyskland? Jo, antakeligvis velmenende foreldre med god råd og ditto foreldre med dårlig råd som ikke tør å si det. 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #8 Skrevet 9. juni 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det bare jeg som er drittlei av å få folk som skal selge dopapir og alt mulig annet dill på døra? Det er jo heller ikke noe billigere enn de tingene man får på butikken, så hvorfor i alle dager skal jeg lagre en sekk med dassruller, ei kasse med vaskemidler eller hva-det-nå-er alle ungdommene i nabolaget til stadighet flyr rundt og selger? Anonymkode: dbe27...3b3 Selvsagt blir man lei. Poenget er dog ikke at det skal være billigere, men at man støtter en "god" sak. 🙄 Anonymkode: 43ef5...1a0 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #9 Skrevet 9. juni 2018 16 minutter siden, Zienna skrev: Det er ille at det er blitt slik. Hvem er det som bestemmer at klasseturen skal til Tyskland? Jo, antakeligvis velmenende foreldre med god råd og ditto foreldre med dårlig råd som ikke tør å si det. Jeg tror faktisk det er lærerne.. Anonymkode: 43ef5...1a0
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #10 Skrevet 9. juni 2018 Lærerne har da ingenting med dette å gjøre. Skoleturer i regi av skolen er det slutt på i min by ihvertfall. Her er det foreldrene som bestemmer og organiserer, og lærerne skal ikke være med på turen heller. Hvis de skal være med, må de søke permisjon uten lønn. Jeg kjenner to lærere som jobber i to andre byer, og de har det likt der. Ingen skoleturer i regi av skolen, fordi skolen skal være gratis. At foreldrene drar i gang noe får de ta på sin kappe. Alt kan ikke skyldes på lærerne... Når det er sagt, så er jeg møkklei av dugnader selv, og mine barn er ikke kommet i ungdomsskolen enda. Har nok noen morsomme år foran meg ja. Anonymkode: 4f82c...e05 22
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #11 Skrevet 9. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lærerne har da ingenting med dette å gjøre. Skoleturer i regi av skolen er det slutt på i min by ihvertfall. Her er det foreldrene som bestemmer og organiserer, og lærerne skal ikke være med på turen heller. Hvis de skal være med, må de søke permisjon uten lønn. Jeg kjenner to lærere som jobber i to andre byer, og de har det likt der. Ingen skoleturer i regi av skolen, fordi skolen skal være gratis. At foreldrene drar i gang noe får de ta på sin kappe. Alt kan ikke skyldes på lærerne... Når det er sagt, så er jeg møkklei av dugnader selv, og mine barn er ikke kommet i ungdomsskolen enda. Har nok noen morsomme år foran meg ja. Anonymkode: 4f82c...e05 Her er turen i regi av skolen og foreldrene, både lærere og foresatte skal være med på turen og lærerne har hovedansvaret. Anonymkode: 43ef5...1a0
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #12 Skrevet 9. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Her er turen i regi av skolen og foreldrene, både lærere og foresatte skal være med på turen og lærerne har hovedansvaret. Anonymkode: 43ef5...1a0 Øvre Eiker kommune. Anonymkode: 43ef5...1a0
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #13 Skrevet 10. juni 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det bare jeg som er drittlei av å få folk som skal selge dopapir og alt mulig annet dill på døra? Det er jo heller ikke noe billigere enn de tingene man får på butikken, så hvorfor i alle dager skal jeg lagre en sekk med dassruller, ei kasse med vaskemidler eller hva-det-nå-er alle ungdommene i nabolaget til stadighet flyr rundt og selger? Anonymkode: dbe27...3b3 Nei, for å være grei kanskje? Det er den eneste grunnen til at jeg kjøper både lodd og doruller, i hvert fall. Regner ikke med at jeg sparer noe på det, men synes det er en hyggelig ting å gjøre selv om jeg kan bli litt lei. Anonymkode: 07582...13d 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #14 Skrevet 10. juni 2018 Bare et innspill: det er mange forskjellige måter å gjøre dugnad på. Det er ikke alt som innebærer salg av lodd, kalendere og doruller, det er fullt mulig å være kreativ og la elevene få en større rolle selv. Men det krever jo at det er en komité som tar tak og organiserer dette, og jeg tror at mange steder ender man bare opp med å gjøre som man alltid har gjort fordi ingen tar jobben med å endre ting. Når det er sagt, synes jeg ikke det er dugnadsmas i skolen "hele tiden". Det er en del i forhold til klasseturen, ja, men utenom det er det vel bare 17. mai. Selv om jeg ikke roper hurra for å måtte delta (vi har fem barn...) kan det ikke akkurat beskrives som "hele tiden", det er to arrangementer på 10 år. Anonymkode: 07582...13d 3
Bonusmammaen Skrevet 10. juni 2018 #15 Skrevet 10. juni 2018 Kanskje foreldrene og barna selv skal prøve å tenke litt utenfor boksen? Ser flere som sanker inn via sosiale medier. Personlig synes jeg det er genialt hvis de de kommer på døren og tilbyr meg 100-500 doruller Betaler gladelig for det. Her kan barna jobbe selv. Fin læring for dem. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #16 Skrevet 10. juni 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Klassen til datteren min skal til Tyskland og bl a besøke konsentrasjonsleire, museumer osv. Blir sikkert en flott tur, men den er også en stor økonomisk belastning for meg som mor. Turen skulle jo ikke koste noe, for elevene skulle ha dugnader. Hvem er det man egentlig prøver å lure? Det et jo vi foresatte som betaler det aller meste likevel OG som må bidra masse praktisk for å gjennomføre dugnadene. Det har vært salg av to produkter, elevene arrangerte konsert, det skal være sponsorløp på skolen. Alt er det jeg som betaler for og det er også jeg som må stå i kiosken under konserten, osv osv. Og nei, vi kan ikke belaste besteforeldre, tanter, naboer og venner i det uendelige. Med tre unger som også driver med aktiviteter med mye dugnader, går det en grense for hvor mye man kan mase på andre. Så jeg må betale selv. Og jeg har strengt tatt ikke økonomi til dette. Jeg strekker meg langt for at ungene skal få være med på ting, men jeg skulle helt ærlig ønske at skolene droppet disse turene, selv om de er lærerike. Føler også jeg ikke kan nekte ungene å bli med. 🙁 Anonymkode: 43ef5...1a0 Vi har nettopp vært på en slik tur med vår datters klasse. De foresatte betalte IKKE EN KRONE. Alt ble samlet inn på dugnad. Salg av dasspapir, loddsalg etc. Eneste kostnaden man hadde var tiden man satte av til å være med å delta på dugnadene. Og vet du hva? Det var verdt hvert eneste time. Vi som foreldre fikk en unik kontakt med alle elevene i klassen, og ble kjent på dem på en helt annen måte. Hadde det ikke vært for dette, hadde vi som foreldre kun kjent de på navn, og som en "klassekamerat". Jeg var også en av de heldige som fikk være med som reiseleder på denne turen, og det er noe av det mest fantastiske jeg noen gang har vært med på. Det å få delta på en slik samlende, og viktig tur, med elevene, der vi fikk et innblikk i grusomhetene fra 2. verdenskrig, og fikk oppleve disse sterke inntrykkene sammen, var en opplevelse for livet! Jeg ville aldri vært det foruten. Anonymkode: c5122...842 9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #17 Skrevet 10. juni 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har nettopp vært på en slik tur med vår datters klasse. De foresatte betalte IKKE EN KRONE. Alt ble samlet inn på dugnad. Salg av dasspapir, loddsalg etc. Eneste kostnaden man hadde var tiden man satte av til å være med å delta på dugnadene. Og vet du hva? Det var verdt hvert eneste time. Vi som foreldre fikk en unik kontakt med alle elevene i klassen, og ble kjent på dem på en helt annen måte. Hadde det ikke vært for dette, hadde vi som foreldre kun kjent de på navn, og som en "klassekamerat". Jeg var også en av de heldige som fikk være med som reiseleder på denne turen, og det er noe av det mest fantastiske jeg noen gang har vært med på. Det å få delta på en slik samlende, og viktig tur, med elevene, der vi fikk et innblikk i grusomhetene fra 2. verdenskrig, og fikk oppleve disse sterke inntrykkene sammen, var en opplevelse for livet! Jeg ville aldri vært det foruten. Anonymkode: c5122...842 Veldig bra du sitter igjen med en god opplevelse. Jeg synes likevel skolen skal droppe slike turer, selv om alt samles inn via dugnader, for for de aller fleste er det familien selv som betaler størsteparten av det som samles inn ved dugnad. Husk også at flertallet av familier har mer enn ett barn og at den totale dugnadsbelastningen derfor kan være massiv, når man tar med alt man må bidra med via skole og fritidsaktiviteter. Anonymkode: 43ef5...1a0 7
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #18 Skrevet 10. juni 2018 Dersom du mener at salg av doruller og andre duppeditter ikke fungerer kan du jo foreslå noe annet? Er noen år siden jeg var på klassetur, men da drev vi med lageropptelling. Krever at en av foreldrene også er med hele dagen, men fremdeles et bedre alternativ. Anonymkode: 82b36...646 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #19 Skrevet 10. juni 2018 24 minutter siden, Bonusmammaen said: Kanskje foreldrene og barna selv skal prøve å tenke litt utenfor boksen? Ser flere som sanker inn via sosiale medier. Personlig synes jeg det er genialt hvis de de kommer på døren og tilbyr meg 100-500 doruller Betaler gladelig for det. Her kan barna jobbe selv. Fin læring for dem. Et annet tips er å gå rundt og samle inn pant . Husker det gikk noen ungdomsskole-elever rundt og gjorde det. Syns det var genialt jeg. Jeg slapp å pante selv, og de fikk penger til tur. Jeg syns man skal gjøre litt innsats for at barna skal få dra på klassetur. Det er utrolig mange her inne som bare tenker på seg selv og hvor slitsomt det er å samle inn penger, i stedet for å hjelpe barna. Dessuten så er det nå ungene som skal stå for pengeinnsamlingen. Send dem ut!! Anonymkode: f6a3f...dcf 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #20 Skrevet 10. juni 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare et innspill: det er mange forskjellige måter å gjøre dugnad på. Det er ikke alt som innebærer salg av lodd, kalendere og doruller, det er fullt mulig å være kreativ og la elevene få en større rolle selv. Men det krever jo at det er en komité som tar tak og organiserer dette, og jeg tror at mange steder ender man bare opp med å gjøre som man alltid har gjort fordi ingen tar jobben med å endre ting. Når det er sagt, synes jeg ikke det er dugnadsmas i skolen "hele tiden". Det er en del i forhold til klasseturen, ja, men utenom det er det vel bare 17. mai. Selv om jeg ikke roper hurra for å måtte delta (vi har fem barn...) kan det ikke akkurat beskrives som "hele tiden", det er to arrangementer på 10 år. Anonymkode: 07582...13d Sånn er det ikke her. 1 4. klasse har man ansvar for 17. mai-arrangementet, i 5. er det skoleskirennet og i 6. er det 7. klasseavslutningen man har ansvaret for. På ungdomsskolen er det 9, trinn som har ansvaret for 10. klasseavslutningen. I tillegg er det ulike arrangementer som man blir spurt om å bidra med, f eks grøtfesten for hele skolen før jul, kjøring på diverse turer i skoletiden m m. Dette er praktiske oppgaver og jeg sier ikke de er uoverkommelige, men noen skoler har tydeligvis mye mer foreldreinnvolvering enn andre og det KAN føles mye dersom man har flere barn. Jeg har tre ganske tette og synes det er noe "hele tiden". Uansett, det er ikke greit med turer som koster penger. Selv om de fremstilles som "gratis" fordi man skal jobbe dugnad, så er realiteten for veldig mange at de må betale for gildet selv og det er problematisk for noen. Anonymkode: 43ef5...1a0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå