Gå til innhold

Tips for bedre økonomisk impulskontroll?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt leilighet, og har det neste året rundt 750 i måneden å leve for etter alt er betalt. Men jeg har en lei uvane til å trekke kort på tulleting (brus, kaffe, lunsj i byen, etc). Noen tips rundt impuls-shopping? 

Anonymkode: 6a5e3...29e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta ut det du trenger i kontranter, og legg igjen kortet hjemme? :)

• Liker 1
Skrevet

Ta ut kontanter. Det gjør det veldig tydelig hva du har tilgjengelig.

750 i måneden - hva er matbudsjettet? Er vanlige husholdningsutgifter regnet med, type vaskepulver, Zalo, toalettpapir, sminkefjerner, dusjsåpe, solkrem..?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, applestories skrev:

Ta ut kontanter. Det gjør det veldig tydelig hva du har tilgjengelig.

750 i måneden - hva er matbudsjettet? Er vanlige husholdningsutgifter regnet med, type vaskepulver, Zalo, toalettpapir, sminkefjerner, dusjsåpe, solkrem..?

Det er på 2500,- med hygiene og oppvaskmidler (kjøper First Price og Eldorado). 

Kontanter høres lurt ut :) 

Skrevet

Du kan søke litt etter "Cash envelope system" på Pinterest også. Vet mange har følt de har hatt god kontroll med det :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Monstrum skrev:

Du kan søke litt etter "Cash envelope system" på Pinterest også. Vet mange har følt de har hatt god kontroll med det :)

Det har jeg aldri hørt om - det sal jeg sjekke ut. Takk :) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er på 2500,- med hygiene og oppvaskmidler (kjøper First Price og Eldorado). 

Kontanter høres lurt ut :) 

Det var slik jeg gjorde det som student - 2 måneder uten studielån og sommerjobb med utbetaling to uker på etterskudd - tok ut kontanter og så hvor lenge jeg overlevde :)

Gikk fint, er jo fortsatt her, men det gir deg litt perspektiv. Nå inkluderte mine 200 i uken i et par uker mat, men det var en relativt kort periode. Ser nå  som jeg jobber at matbudsjettet kan kuttes mye, bortsett fra det bruker jeg lite penger. Vil være smart som deg å kjøpe hus, men vet ikke hvor jeg vil bo:)

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, applestories skrev:

Det var slik jeg gjorde det som student - 2 måneder uten studielån og sommerjobb med utbetaling to uker på etterskudd - tok ut kontanter og så hvor lenge jeg overlevde :)

Gikk fint, er jo fortsatt her, men det gir deg litt perspektiv. Nå inkluderte mine 200 i uken i et par uker mat, men det var en relativt kort periode. Ser nå  som jeg jobber at matbudsjettet kan kuttes mye, bortsett fra det bruker jeg lite penger. Vil være smart som deg å kjøpe hus, men vet ikke hvor jeg vil bo:)

Jeg har tittet på det nå - og det så veldig lurt ut! 

Håper du også får kjøpt deg hus - det er tøft økonomisk, men veldig deilig å slippe utleiere og kunne gjøre hva man vil :) 

Skrevet

2 tips herfra:

Ha en regel på at alt over 200kr venter du en uke med å kjøpe fra du tenkte tanken "det må jeg ha"!" 80% av gangene finner jeg ut at jeg ikke trenger det, eller kan bruke noe jeg allerede har, evt kan låne av andre.

Sett et kafe/kiosk budsjett. F.eks en kaffelatte i uka; 40kr x4=160 i mnd. Da er det lettere å finne ut av om det er det du vil bruke pengene på, pluss at du da kan nyte kaffen med god samvittighet, uten den uggne følelsen harjegegentligrådtildette.

Masse lykke til:strix:

• Liker 1
Skrevet

Kontanter er smart, så må du også godta for deg selv å si til andre at det har jeg ikke råd til om du blir bedt med på ting. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, _Mayhem_ skrev:

Kontanter er smart, så må du også godta for deg selv å si til andre at det har jeg ikke råd til om du blir bedt med på ting. 

Det har jeg ingen problemer med :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, missbanana skrev:

2 tips herfra:

Ha en regel på at alt over 200kr venter du en uke med å kjøpe fra du tenkte tanken "det må jeg ha"!" 80% av gangene finner jeg ut at jeg ikke trenger det, eller kan bruke noe jeg allerede har, evt kan låne av andre.

Sett et kafe/kiosk budsjett. F.eks en kaffelatte i uka; 40kr x4=160 i mnd. Da er det lettere å finne ut av om det er det du vil bruke pengene på, pluss at du da kan nyte kaffen med god samvittighet, uten den uggne følelsen harjegegentligrådtildette.

Masse lykke til:strix:

Kjempelurt! Tusen takk for gode tips! 

AnonymBruker
Skrevet

Her var gode tips til meg også. Takk for tråden! 😅

Kontanter har jeg ikke tenkt på en gang 🙄

Synes også rådet om å la «skal jeg virkelig kjøpe dette?»-tanken modne en viss periode før kjøp er lurt.

Her en dag kjøpte jeg 3 x hengekøyer på nett, fordi de var på tilbud og det ser jo sååååå koselig ut å ta med barna på overnatting i hengekøye. Kommer sikkert til å bli brukt EN (maks to!) ganger i sommer. Lar meg fort rive med av «tilbudet varer bare ut denne dagen» på nettet.

Så mitt tips: logg av Internett/ ikke klikk deg inn på sider med kjekke til å kjøpe.

Ser også selv at mye av utgiftene går til ting jeg får lyst på der og da, som kaffe, softis, sandwich eller en øl ute. Småbeløp der og da, men blir MYE når man regner det sammen 😬

Anonymkode: c65f9...31d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...