AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #1 Skrevet 9. juni 2018 Vi har en 19 åring som er gravid. Nå er det dukket opp en liten leilighet i nabolaget, syns den ser kjempefin ut, Prisantydning 3 mill. Spørsmål: Kan det være en løsning at vi kjøper leiligheten og hun betaler husleie til oss som vi så bruker på nedbetaling av lånet? Hun har ikke egenkapital. Hun har rett til både overgangsstønad og bostøtte i flg NAV, skal ta seg utdannelse. Barnefar er ikke med i bildet. Jeg ser for meg utfordringer med 1) at hun ikke klarer å håndtere økonomien, hun har ikke noen økonomisk sans. Men hvis vi legger inn noen automatiske trekk i nettbanken og hjelper henne med dette så må hun jo lære seg å få kontroll. 2) Hva om hun ikke klarer skolegang, ikke kommer inn på utdannelsen , ikke står på eksamener, hva skjer da med stønadene hun får fra NAV? Men i verste fall kan vi jo selge leiligheten igjen og hun kan flytte hjem til oss. 3) Jeg er stemoren hennes, hun har yngre søsken som jeg er mor til. På sikt vil jeg jo ønske å kunne hjelpe disse også inn på boligmarkedet. Er det dumt av meg å binde opp egenkapital og få et nytt boliglån i denne situasjonen, jeg vet at hun har dårlig kostnadskontroll, og jeg vet jo dessuten at min mann/pappaen hennes har økonomi til å kjøpe leilighet alene. Men er litt hyggeligere å kjøpe sammen, spesielt siden det er innad i familien og for å løse en familiesituasjon. På sikt kan jo yngre søsken bo der mens de studerer også. 4) Er det bedre om hun kjøper selv med far som kausjonist, og f.eks forskudd på arv som egenkapital? Da er det jo viktig å sørge for at det blir rettferdig overfor de andre søsknene, og det kan fort bli dyrt - ikke sikkert far vil det, og blir kanskje dårlig stemning med søsken. Noen gode råd? Anonymkode: 6530e...897 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #2 Skrevet 9. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har en 19 åring som er gravid. Nå er det dukket opp en liten leilighet i nabolaget, syns den ser kjempefin ut, Prisantydning 3 mill. Spørsmål: Kan det være en løsning at vi kjøper leiligheten og hun betaler husleie til oss som vi så bruker på nedbetaling av lånet? Hun har ikke egenkapital. Hun har rett til både overgangsstønad og bostøtte i flg NAV, skal ta seg utdannelse. Barnefar er ikke med i bildet. Jeg ser for meg utfordringer med 1) at hun ikke klarer å håndtere økonomien, hun har ikke noen økonomisk sans. Men hvis vi legger inn noen automatiske trekk i nettbanken og hjelper henne med dette så må hun jo lære seg å få kontroll. 2) Hva om hun ikke klarer skolegang, ikke kommer inn på utdannelsen , ikke står på eksamener, hva skjer da med stønadene hun får fra NAV? Men i verste fall kan vi jo selge leiligheten igjen og hun kan flytte hjem til oss. 3) Jeg er stemoren hennes, hun har yngre søsken som jeg er mor til. På sikt vil jeg jo ønske å kunne hjelpe disse også inn på boligmarkedet. Er det dumt av meg å binde opp egenkapital og få et nytt boliglån i denne situasjonen, jeg vet at hun har dårlig kostnadskontroll, og jeg vet jo dessuten at min mann/pappaen hennes har økonomi til å kjøpe leilighet alene. Men er litt hyggeligere å kjøpe sammen, spesielt siden det er innad i familien og for å løse en familiesituasjon. På sikt kan jo yngre søsken bo der mens de studerer også. 4) Er det bedre om hun kjøper selv med far som kausjonist, og f.eks forskudd på arv som egenkapital? Da er det jo viktig å sørge for at det blir rettferdig overfor de andre søsknene, og det kan fort bli dyrt - ikke sikkert far vil det, og blir kanskje dårlig stemning med søsken. Noen gode råd? Anonymkode: 6530e...897 Hva som er best er umulig å svare en stemor på. Før dere bestemmer økonomien i dette, så bør dere utrede muligheten for både startlån og rente og avdragsfritt tilskudd fra kommunen slik at disse mulighetene er uttømt. Å si neitakk til økonomiske goder for vanskeligstilte er aldri smart. Anonymkode: f360e...dd9 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #3 Skrevet 9. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva som er best er umulig å svare en stemor på. Før dere bestemmer økonomien i dette, så bør dere utrede muligheten for både startlån og rente og avdragsfritt tilskudd fra kommunen slik at disse mulighetene er uttømt. Å si neitakk til økonomiske goder for vanskeligstilte er aldri smart. Anonymkode: f360e...dd9 Datteren hennes kommer ikke til å få dette kommunale lånet og tilskuddet. Det skal mye mer til. Anonymkode: 4d8c9...047 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #4 Skrevet 9. juni 2018 Jeg hadde aldri stilt som kausjonist for en som ikke er økonomisk, så det alternativet ville jeg utelukke. Bedre da at du og far (eller bare far) kjøper leiligheten og leier ut til henne. Fast trekk hver måned legges inn, og hun gjøres oppmerksom på at hun kun får leie leiligheten dersom hun betaler. Gjør hun ikke det vil dere leie ut leiligheten på det åpne markedet, eller selge igjen. Her var det litt snakk om at min eldste skulle leie leiligheten vår. Istedenfor å gi ham billigere leie enn markedsprisen var planen at han skulle betale full leie, men at 2000 kr av dem ble satt til sparing for ham, slik at han også bygget seg opp egenkapital. Altså at han fikk dem tilbake på sikt. Nå ble det ikke noe av, av ulike grunner, men det er en mulighet. Anonymkode: fa541...a3a 14
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #5 Skrevet 9. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Datteren hennes kommer ikke til å få dette kommunale lånet og tilskuddet. Det skal mye mer til. Anonymkode: 4d8c9...047 Hvem som får lån og tilskudd bestemmes ikke av brukere på kvinneguiden men avkommunens saksbehandlere der søkeren bor. Ts stedatter er i målgruppen for både tilskudd og lån. Det er gratis å forhøre seg og å søke. Anonymkode: f360e...dd9 4
Potetjinta Skrevet 9. juni 2018 #6 Skrevet 9. juni 2018 Hvorfor skal barna dine bo der under utdannelse når hun har kjøpt? De vil sikkert også inn i boligmarkedet med en gang og synes sikkert dette er dårlig gjort. Det høres ut som du prøver å gi mest til den som er minst ansvarlig, det må være ganske kjipt for barna dine og se på hvis de selv er ansvarlige. La mannen din kjøpe leiligheten alene, og fokuser på å spare opp for å gi dine egne barn denne muligheten. 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #7 Skrevet 9. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem som får lån og tilskudd bestemmes ikke av brukere på kvinneguiden men avkommunens saksbehandlere der søkeren bor. Ts stedatter er i målgruppen for både tilskudd og lån. Det er gratis å forhøre seg og å søke. Anonymkode: f360e...dd9 Nei hun er ikke det. Ung og gravid betyr ikke at hun er i målgruppen , særlig ikke med ressurssterke foreldre. Hun vil bli bedt om å søke banken om lån, og siden foreldrene har kapital.... Det er en uting å late som om gravide studenter har rett på kommunalt boliglån. Anonymkode: 4d8c9...047 8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #8 Skrevet 9. juni 2018 Ja, det kan være en løsning at dere investerer i eiendom for å leie ut til henne. Såfremt det er til normale leiebetingelser, altså at hun betaler punktlig og behandler eiendommen med respekt. Hun må bli ansvarlig, og det nå. Både økonomisk og på alle måter. Å gi henne mulighet til å lære dette i trygge rammer, men uten å sy puter, er fint av dere om dere har den økonomiske friheten til det. Anonymkode: 5fa3a...73c 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #9 Skrevet 9. juni 2018 Hva om du og faren kjøper leiligheten sammen, og forteller henne om hun er flink til å betale for seg kan hun kjøpe leiligheten på sikt? Dere får plassert penger, og hun har en gulrot for å håndtere personlig økonomi. Når hun hun har vist at dette håndterer hun, kan hun kjøpe leiligheten fra dere. Jeg vet ikke hvor gamle småsøskene er, men gi henne en tidsfrist, at dette er hennes mål - om hun ikke klarer dette får hun se seg om etter kommunal bolig. Anonymkode: 4840e...546
matrobot Skrevet 9. juni 2018 #10 Skrevet 9. juni 2018 Gi en gravid 19 åring uten utdannelse får en egen bolig? Hvorfor kan hun ikke bare leie som de fleste studenter gjør? Jeg ville ha ventet med å hjelpe henne med et boligkjøp til hun har en jobb (etter utdanning) og faste inntekter. Men hvis dere må skaffe en leilighet til henne, så anbefaler jeg at dere kontrollerer lånet. Altså, dere betaler lånet, men hun betaler tilbake til dere etterpå. Men jeg er litt usikker om det er lurest om leiligheten står i deres eller hennes navn. Hvis det skal stå under deres navn, så regnes boligen som "sekundær bolig"(?) - dvs man må betale ekstra skatt(?). Men hvis boligen står under hennes navn og dere tar lånet, så er det dere som får "problemer" hvis hun ikke betaler. Ser forøvrig ikke problemet med avtalegiro - det er akkurat det jeg bruker til å betale mitt huslån (faste overføringer hver måned). Hvis hun ordner slik at det trekkes med en gang hun får "lønn", så er det ikke så problematisk. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #11 Skrevet 9. juni 2018 4 minutter siden, matrobot skrev: Gi en gravid 19 åring uten utdannelse får en egen bolig? Hvorfor kan hun ikke bare leie som de fleste studenter gjør? Jeg ville ha ventet med å hjelpe henne med et boligkjøp til hun har en jobb (etter utdanning) og faste inntekter. Men hvis dere må skaffe en leilighet til henne, så anbefaler jeg at dere kontrollerer lånet. Altså, dere betaler lånet, men hun betaler tilbake til dere etterpå. Men jeg er litt usikker om det er lurest om leiligheten står i deres eller hennes navn. Hvis det skal stå under deres navn, så regnes boligen som "sekundær bolig"(?) - dvs man må betale ekstra skatt(?). Men hvis boligen står under hennes navn og dere tar lånet, så er det dere som får "problemer" hvis hun ikke betaler. Ser forøvrig ikke problemet med avtalegiro - det er akkurat det jeg bruker til å betale mitt huslån (faste overføringer hver måned). Hvis hun ordner slik at det trekkes med en gang hun får "lønn", så er det ikke så problematisk. Fordi de bryr seg en del om barnet - barnebarnet? Anonymkode: 4840e...546
Potetjinta Skrevet 9. juni 2018 #12 Skrevet 9. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi de bryr seg en del om barnet - barnebarnet? Anonymkode: 4840e...546 Men, hva med hennes to andre barn? Man trenger ikke kjøpe en leilighet for å vise at man bryr seg! 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #13 Skrevet 9. juni 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi de bryr seg en del om barnet - barnebarnet? Anonymkode: 4840e...546 Så de bryr seg ikke om dem dersom de må gjøre noe så forferdelig som å leie? Jeg tviler på at babyen bryr seg Anonymkode: c2318...889 1
matrobot Skrevet 9. juni 2018 #14 Skrevet 9. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi de bryr seg en del om barnet - barnebarnet? Klart at det er helt flott at de ønsker å hjelpe til. Men jeg synes at studentlivet skal være litt tøff for man skal lære hvordan det er å leve livet med en begrenset budsjett. Foreldre bør heller hjelpe til med mat eller klær. Hvis man kjøper en leilighet til en 19 åring som knapt har begynt det virkelige livet, er jeg redd for at hun kanskje ikke lærer noe om økonomien. 2
Gjest Mysticgirl Skrevet 9. juni 2018 #15 Skrevet 9. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei hun er ikke det. Ung og gravid betyr ikke at hun er i målgruppen , særlig ikke med ressurssterke foreldre. Hun vil bli bedt om å søke banken om lån, og siden foreldrene har kapital.... Det er en uting å late som om gravide studenter har rett på kommunalt boliglån. Anonymkode: 4d8c9...047 Jo hun er i målgruppen for dette. Hun burde forsøke selv først å få lån. Først i banken, får hun avslag der, kan hun søke om startlån. Mange får startlån på denne måten.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #16 Skrevet 9. juni 2018 35 minutter siden, matrobot skrev: Klart at det er helt flott at de ønsker å hjelpe til. Men jeg synes at studentlivet skal være litt tøff for man skal lære hvordan det er å leve livet med en begrenset budsjett. Foreldre bør heller hjelpe til med mat eller klær. Hvis man kjøper en leilighet til en 19 åring som knapt har begynt det virkelige livet, er jeg redd for at hun kanskje ikke lærer noe om økonomien. Nå er det ikke bare studenten som skal lære studentlivet her, men et barn som skal vokse opp og lære livet generelt. Hvor lett tror du det er for en enslig mor å være student, få studentbolig eller annen bolig i en alder av 19. år? Denne typen spørsmål utløser ofte denne typen diskusjoner og meninger jeg velger å tro kommer fra andre uten barn og uten foreldre vilje eller mulighet til å hjelpe øknomisk. Det kalles egoisme og missunnelse har jeg lært. 8 minutter siden, Mysticgirl skrev: Jo hun er i målgruppen for dette. Hun burde forsøke selv først å få lån. Først i banken, får hun avslag der, kan hun søke om startlån. Mange får startlån på denne måten. Takk for støtte og at du deler din kunnskap. Anonymkode: f360e...dd9 4
Atea Skrevet 9. juni 2018 #17 Skrevet 9. juni 2018 24 minutter siden, Mysticgirl said: Jo hun er i målgruppen for dette. Hun burde forsøke selv først å få lån. Først i banken, får hun avslag der, kan hun søke om startlån. Mange får startlån på denne måten. Det er jeg usikker på. Man skal ha fast inntekt for å få startlån. Resten er riktig. Vet om et par som fikk startlån på denne måten, men den ene hadde fast jobb. For å svare ts. Du er stemor og har egne barn, la faren hennes ordne dette, evt. forskudd på arv. Det er en fordel at de med småbarn har et stabilt sted å bo. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #18 Skrevet 9. juni 2018 TS: Hvis forskudd på arv så bør hun jo få 500 000 hvis det skal monne som egenkapital. Da må de andre barna få tilsvarende, så mulig det ikke er beste løsning. Takk for tips om startlån :) , skal undersøke det nærmere, men det er jo flere år til hun er ferdig med utdannelsen. Det er nesten for godt til å være sant om kommunen innvilger startlån til unge enslige uten jobb (selv om inntektene fra stønadene langt overgår det en vanlig student med helgejobb tjener). En annen ting: om far stiller som kausjonist på hennes lån, hva skal banken ta sikkerhet i da ? Vår felles bolig? Der eier jeg halvparten, kan de ta sikkerhet i bolig da dersom det kun er han som står som kausjonist? Spørsmål : kunne det gått an å låne på egen bolig, og bruke pengene på å kjøpe leiligheten ? Da slipper vi å bruke egenkapital / sparepenger, og leieinntekter fra henne kan brukes til å betale avdrag på lånet. Hun vil jo slippe å betale markedsleie, men samtidig så får hun såpass bra inntekt gjennom overgangsstønad og bidrag at hun godt kan klare å betale tilnærmet markedsleie (hun har en eldre søster som lever på studielån og helgejobb, som på den måten har en mye lavere inntekt enn hva lillesøsteren nå får når hun blir ung mor). Anonymkode: 6530e...897
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #19 Skrevet 9. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem som får lån og tilskudd bestemmes ikke av brukere på kvinneguiden men avkommunens saksbehandlere der søkeren bor. Ts stedatter er i målgruppen for både tilskudd og lån. Det er gratis å forhøre seg og å søke. Anonymkode: f360e...dd9 Startlån gis vel til de som ikke har mulighet til å få vanlig lån, og for å kunne få lån må en ha inntekt, hverken overgangsstønad eller studielån regnes som inntekt . Og når du er 19 og skal under utdanning så stiller du ikke i vanskeligstilt gruppen selv om d er gravid. Startlån er for "vanskeligstilte", gjerne alene foreldre med barn.Jeg har jobbet med dette selv og kjenner godt til hvilke regler som gjelder Det er ikke så enkelt som du får det til å høres Anonymkode: da8cd...2a9 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #20 Skrevet 9. juni 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Startlån gis vel til de som ikke har mulighet til å få vanlig lån, og for å kunne få lån må en ha inntekt, hverken overgangsstønad eller studielån regnes som inntekt . Og når du er 19 og skal under utdanning så stiller du ikke i vanskeligstilt gruppen selv om d er gravid. Startlån er for "vanskeligstilte", gjerne alene foreldre med barn.Jeg har jobbet med dette selv og kjenner godt til hvilke regler som gjelder Det er ikke så enkelt som du får det til å høres Anonymkode: da8cd...2a9 Har selv fått startlån i den situasjonen som nevnes her! Anonymkode: 88f60...45c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå