AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #1 Skrevet 9. juni 2018 Er på ferie med min mor og mine to sønner. Og eldstemann på 8 år nekter å høre etter når jeg snakker til han! Når han blir sliten, sulten eller kjeder seg så begynner han å terge eller plage lillebroren sin, og dette provoserer meg veldig! Andre tilfeller hvor jeg blir irritert er når han ser på ipad en og jeg gir beskjed (som jeg vet han hører), men at han bare overser meg og beskjeden helt. Jeg prøver først å snakke pent til han, prøver igjen og igjen, men han hører ikke etter før jeg til slutt må nermest kjefte på han og heve stemmen min!! Han kan himle m øynene til meg og lage sånn babling tegn med hendene rett fremfor meg! I sted ble han sur på lillebroren pga en liten Legoting, men i stede før å si ifra til meg så klikker han, begynner å rope og kalle og å klipe broren sin, og løfte på og kaste ned bordet! Da nermest eksploderte jeg og dro han ut i gangen og riste han 2 ganger på rompen! Og jeg hater meg selv for sette!!! Han ble selfølgelig veldig lei seg men skjønte også da at nå var det nok.. Men jeg vil jo ik få respekten Hannes basert på frykt! Jeg vet jo at dette er skikkelig dålig gjort av meg, og angrer Såååå Jeg har sagt Undskyld, men jeg trenger virkelig hjelp.. Både før. Ikke å. Eksplodere slik, men også til å få han til å høre etter og å være snill mot lillebroren sin.. I tillegg til dette er moren min ikke med på å gjøre situasjonen bedre.. Når ungene er i konflikt er alt hun klarer å si "nei nei" eller "ikke"... Eller så snakker hun i munnen på meg når jeg førsøker å snakke/irettesette barna.. Ja god ferie til oss... Anonymkode: 9547a...468
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #2 Skrevet 9. juni 2018 Snakk med han når dere er rolig. Si klart og bestemt men vennlig hva som forventes. Ha klare konsekvenser. Bli enig om en belønning om han klarer å endre adferd. Å slå et barn er uakseptabelt uansett årsak og gjør at din rolle som voksen blir vanskeligere. Hvem hører på noen som slår??? Unnskyld skikkelig og si at det var helt feil av deg!! Når du kommer hjem fra ferie oppsøker du hjelp! Anonymkode: 5c216...7f8 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #3 Skrevet 9. juni 2018 Kontakt barnevernet og be om foreldreveiledning. Å slå et barn er straffbart, heldigvis. Anonymkode: 60116...fa1 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #4 Skrevet 9. juni 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er på ferie med min mor og mine to sønner. Og eldstemann på 8 år nekter å høre etter når jeg snakker til han! Når han blir sliten, sulten eller kjeder seg så begynner han å terge eller plage lillebroren sin, og dette provoserer meg veldig! Andre tilfeller hvor jeg blir irritert er når han ser på ipad en og jeg gir beskjed (som jeg vet han hører), men at han bare overser meg og beskjeden helt. Jeg prøver først å snakke pent til han, prøver igjen og igjen, men han hører ikke etter før jeg til slutt må nermest kjefte på han og heve stemmen min!! Han kan himle m øynene til meg og lage sånn babling tegn med hendene rett fremfor meg! I sted ble han sur på lillebroren pga en liten Legoting, men i stede før å si ifra til meg så klikker han, begynner å rope og kalle og å klipe broren sin, og løfte på og kaste ned bordet! Da nermest eksploderte jeg og dro han ut i gangen og riste han 2 ganger på rompen! Og jeg hater meg selv for sette!!! Han ble selfølgelig veldig lei seg men skjønte også da at nå var det nok.. Men jeg vil jo ik få respekten Hannes basert på frykt! Jeg vet jo at dette er skikkelig dålig gjort av meg, og angrer Såååå Jeg har sagt Undskyld, men jeg trenger virkelig hjelp.. Både før. Ikke å. Eksplodere slik, men også til å få han til å høre etter og å være snill mot lillebroren sin.. I tillegg til dette er moren min ikke med på å gjøre situasjonen bedre.. Når ungene er i konflikt er alt hun klarer å si "nei nei" eller "ikke"... Eller så snakker hun i munnen på meg når jeg førsøker å snakke/irettesette barna.. Ja god ferie til oss... Anonymkode: 9547a...468 Ikke prøv igjen og igjen og igjen. Hvis han sitter på iPaden og ignorer deg så gå bort til han og ta fra han iPaden og se på han når du prater til han. Si at du vil han skal høre på deg og når han hører på deg så får han tilbake iPaden sin. Det er ganske vanlig å bli grinete når man er sulten. Og hvis dere har den samme varmen hos dere som det er her om dagen så kan det også gjøre sitt. Får han i seg nok drikke? Vær litt i forkant og mat han før han blir grinete, så er det på ett punkt det blir bedre i hvert fall. Anonymkode: 5a335...429 9
Gjest BearMama Skrevet 9. juni 2018 #5 Skrevet 9. juni 2018 (endret) Går ut ifra han er slik ellers også? Her må du bare vært superkonsekvent og la ting få konsekvenser i det sekundet det skjer. Hører han ikke på deg når han bruker iPaden så ryker iPaden. Ferdig. Gjør han noe han ikke skal slås det ned på med en gang og det er utrolig viktig at du er fast, bestemt og konsekvent. Og at du er saklig og ikke roper, ber eller involverer masse følelser i saken det gjelder. Han trenger faste og trygge rammer og en mor som går frem som et godt forbilde om hvordan takle dårlige situasjoner. Om du brøler og blir ifra deg så speiler han det. Om du slår...ja du angrer, men hvorfor er det greit at du slår han, men han kan ikke slå lillebroren? Kanskje du trenger COS kurs om du sliter med oppdragelsen for dette høres ut som en usunn spiral. Endret 9. juni 2018 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #6 Skrevet 9. juni 2018 Og ta en prat med moren din. Er du tilstede, og får med deg hva som skjer, skal hun ikke snakke i munnen din. Er hun alene med ungene (enten du nå er på do eller en tur ute) så kan hun gi tilsnakk og konsekvenser. Det samme hvis du står med ryggen til (lager mat f.eks) og de setter i gang - moren din kan gi tilsnakk. Men verken moren din eller du kan snakke i hverandres munn. Da blir det gnål, og unger lytter ikke til gnål. Anonymkode: 864e9...036 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #7 Skrevet 9. juni 2018 Han trenger at du er konsekvent. Sier du nei så mener du nei, og hører han ikke etter får det konsekvenser. Det er IKKE lov å slå barn! Du trenger tydeligvis hjelp. Så når du kommer hjem burde du ta kontakt med helsesøster. Du trenger veiledning og skulle helst ha tatt et foreldrekurs. Anonymkode: dd90c...c10 5
Ulrikke Skrevet 9. juni 2018 #8 Skrevet 9. juni 2018 Først: NEI, det er ikke lov til å slå. Men det kan faktisk bikke over for alle og enhver hvis det er feil dag osv. Høres ut som dette er første gang det har skjedd, og det høres også ut som om det blir siste gang.... Helt enig i at du skal be om unnskyldning og forklare at det var feil av deg! MEN. å krisemaksimere tror jeg ingen tjener på her. Han har en ufyselig oppførsel! Napp ipaden ut av hendene hans om han ikke hører. Han får den IKKE tilbake så lenge han syter, klager, hyler og er frustrert osv. Forklar ham dette på forhånd, at heretter kommer du til å gjøre sånn og sånn dersom han ikke hører på deg. Forklar ham gjerne også at dersom han er MIDT i et spill som uansett er over om et minutt så kan han si nettopp det! "Jeg er midt i et spill mamma, jeg skal si fra med en gang jeg er ferdig/har tapt" feks.... Da respekterer du det han driver med - og kan forlange at han gir deg respekt og hører på deg når du vil snakke til ham. Mange barn sliter med å bli avbrutt i det de driver med, og det kan høres ut som om han er en av dem. Når det er sagt, reaksjonen hans overfor deg er IKKE greit og må endres! Eneste måten du får til det er ved å være konsekvent. Det kommer sannsynligvis til å bli verre i starten, men det må du tåle. Også vil jeg anbefale å prøve å ligge i forkant på sulten unge.... Jeg er heller ikke kjempeblid når jeg er sulten og "tom" Terger han lillebror, mister han ipad-tid. Forklar ham også dette på forhånd. Selvfølgelig er det lov til å si fra til lillebror om han irriterer ham, men før han "klikker" og slår eller kaster leker, så skal han si fra til deg. Uten unntak. De gangene du iKKE får beskjed før han klikker, så mister han ipad-tid eller andre goder (du vet hva som svir for ham). 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #9 Skrevet 10. juni 2018 TS, når du gir beskjeder og de ser på ipad, så funker det ikke å rope. Dette ignoreres. Du må gå bort til de, røre de på skulder og få de til å se på deg Anonymkode: 70ecc...30e 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #10 Skrevet 10. juni 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Er på ferie med min mor og mine to sønner. Og eldstemann på 8 år nekter å høre etter når jeg snakker til han! Når han blir sliten, sulten eller kjeder seg så begynner han å terge eller plage lillebroren sin, og dette provoserer meg veldig! Andre tilfeller hvor jeg blir irritert er når han ser på ipad en og jeg gir beskjed (som jeg vet han hører), men at han bare overser meg og beskjeden helt. Jeg prøver først å snakke pent til han, prøver igjen og igjen, men han hører ikke etter før jeg til slutt må nermest kjefte på han og heve stemmen min!! Han kan himle m øynene til meg og lage sånn babling tegn med hendene rett fremfor meg! I sted ble han sur på lillebroren pga en liten Legoting, men i stede før å si ifra til meg så klikker han, begynner å rope og kalle og å klipe broren sin, og løfte på og kaste ned bordet! Da nermest eksploderte jeg og dro han ut i gangen og riste han 2 ganger på rompen! Og jeg hater meg selv for sette!!! Han ble selfølgelig veldig lei seg men skjønte også da at nå var det nok.. Men jeg vil jo ik få respekten Hannes basert på frykt! Jeg vet jo at dette er skikkelig dålig gjort av meg, og angrer Såååå Jeg har sagt Undskyld, men jeg trenger virkelig hjelp.. Både før. Ikke å. Eksplodere slik, men også til å få han til å høre etter og å være snill mot lillebroren sin.. I tillegg til dette er moren min ikke med på å gjøre situasjonen bedre.. Når ungene er i konflikt er alt hun klarer å si "nei nei" eller "ikke"... Eller så snakker hun i munnen på meg når jeg førsøker å snakke/irettesette barna.. Ja god ferie til oss... Anonymkode: 9547a...468 Du gjorde det eneste riktige. Anonymkode: 9d60a...1cd 3
Papirfly Skrevet 10. juni 2018 #11 Skrevet 10. juni 2018 Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov. Papirfly, mod.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #12 Skrevet 10. juni 2018 Hvordan er han, hvis du tar han med deg litt alene på en tur etc.? Anonymkode: c75ee...aca
Gjest BearMama Skrevet 11. juni 2018 #13 Skrevet 11. juni 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Du gjorde det eneste riktige. Anonymkode: 9d60a...1cd Du oppfordrer til vold mot barn?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #14 Skrevet 11. juni 2018 Da du la han sitte og stirrer inn på ipad ofte er derfor han er sann og det er DIN feil. Slutt å bruke skjermer som barnevakt da dette skaper helt ubrukelig barn. Bruk eggtimer for skjermbruk fra nå av. Sette kanskje 1/2 time om gangen. Si at når den går av er det tid å legge fra seg ipaden og hvis du må be han flere ganger å slutte får han ikke det resten av dagen heller HELE NESTE DAG...og deretter lan han bare syte, klage, gråte, skrike og IKKE GI INN. Helt uforståelig at dere klarer ikke å oppdra barna med rammer og konsekvenser. Du ser hva skjer med han når du la han blir avhengig av skjermbruk, og stakkars mange andre gutter lik han som er skikkelig påvirket av skjermer! Anonymkode: 8dfe6...64a
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2018 #15 Skrevet 11. juni 2018 23 hours ago, AnonymBruker said: Du gjorde det eneste riktige. Anonymkode: 9d60a...1cd Vet du hva- den generasjon av tøfler oppdra helt uoppdragne barn på grunn av at dere overlater foreldreansvar på Apple et al. Nei, eneste riktig er å gå på foreldre kurs og lære hvordan du faktisk kan oppdra barn SELV uten å sette dem foran tv, ipad, playstasjon osv (mens foreldrene selv sitter og stirrer inn på tv, ipad, playstasjon osv). Anonymkode: 8dfe6...64a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå