AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #1 Skrevet 9. juni 2018 Har fantastiske kollegaer, og har alltid trivdes godt på jobben (selv om vi har en krevende jobb). Vi er 12 fast ansatte på avdelingen, som har hatt et positivt arbeidsmijø, preget av raushet og stå på vilje. For et år siden fikk vi ny mellomleder, som på mange områder er rådyktig i jobben sin, men som likevel har skapt en del splid. Denne uken toppet det seg, da hun rapporterte inn en kollega, for noe de hadde gjort i lag. - Hun lyver/ driver dobbeltkommunikasjon. Mellom oss og ledelsen, om det kan fremstille henne i et bedre lys. - Sprer mye sladder/ uttaler seg negativt om folk på avdelingen. - Er flink til å holde seg inne med de rette folkene. -Lite respekt for de som ikke anses som viktige. - Flink å høste sympati. Har det vanskelig nå, pga det ene og det andre, og klarer da å overbevise mange om at vi bare skal legge bak oss ting. (I stedet for å ta tyren ved hornene, og rydde opp i havet av løgner og hvem som gjorde eller sa hva). Etter hver ferie, bestemmer jeg meg for å ikke la meg prege. For at jeg skal være mitt gamle positive meg, og heve meg over denne ene personen som forsurer. Men så... Kjenner jeg at dette miljøet ikke får frem det beste i meg, og får lyst til å finne en ny jobb. Har vi en sjanse til å klare å snu de negative spiralene? Anonymkode: 4800e...56e
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #2 Skrevet 9. juni 2018 Problemet er vel at denne mellomlederen ikke har selvinnsikt og ser hva hun faktisk gjør. Hva med medarbeiderundersøkelsen som gjøres årlig? Kommer det frem endringer der etter at denne startet? Det skal bare en person til for å endre, og ødelegge et arb.miljø- dessverre! Men dersom dere går sammen og prøver å snu det så kan det jo gå.VIktigste er jo å stoppe ho når ho begynner å baksnakke osv, og ta ho når ho lyver osv. Anonymkode: 84bff...44b 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #3 Skrevet 9. juni 2018 Takk for svar. Spørsmålet er vel egentlig: Hva kommer man lengst med? Prøve å heve seg over/ ikke la seg dra ned? Eller ta kampen og ta direkte konfrontasjoner ved behov. Anonymkode: 4800e...56e 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #4 Skrevet 9. juni 2018 Er dere flere som kan alliere dere sammen mot henne? Jeg vet det høres stygt ut, men hadde samme problem på forrige arbeidsplass og det var det eneste som funket. Heksa jekket seg 20 hakk etter det. Anonymkode: 36881...b4a 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #5 Skrevet 9. juni 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har fantastiske kollegaer, og har alltid trivdes godt på jobben (selv om vi har en krevende jobb). Vi er 12 fast ansatte på avdelingen, som har hatt et positivt arbeidsmijø, preget av raushet og stå på vilje. For et år siden fikk vi ny mellomleder, som på mange områder er rådyktig i jobben sin, men som likevel har skapt en del splid. Denne uken toppet det seg, da hun rapporterte inn en kollega, for noe de hadde gjort i lag. - Hun lyver/ driver dobbeltkommunikasjon. Mellom oss og ledelsen, om det kan fremstille henne i et bedre lys. - Sprer mye sladder/ uttaler seg negativt om folk på avdelingen. - Er flink til å holde seg inne med de rette folkene. -Lite respekt for de som ikke anses som viktige. - Flink å høste sympati. Har det vanskelig nå, pga det ene og det andre, og klarer da å overbevise mange om at vi bare skal legge bak oss ting. (I stedet for å ta tyren ved hornene, og rydde opp i havet av løgner og hvem som gjorde eller sa hva). Etter hver ferie, bestemmer jeg meg for å ikke la meg prege. For at jeg skal være mitt gamle positive meg, og heve meg over denne ene personen som forsurer. Men så... Kjenner jeg at dette miljøet ikke får frem det beste i meg, og får lyst til å finne en ny jobb. Har vi en sjanse til å klare å snu de negative spiralene? Anonymkode: 4800e...56e Du er i din første jobb og kommer fra landet, men har havnet i en «storby»...? Anonymkode: e6ff8...333
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #6 Skrevet 9. juni 2018 Ja, her gjelder det bare å stå sammen.. Anonymkode: f157f...2a7
Zienna Skrevet 9. juni 2018 #7 Skrevet 9. juni 2018 Du skriver : "Denne uken toppet det seg, da hun rapporterte inn en kollega, for noe de hadde gjort i lag". Jeg vet ikke hva dette betyr. Har hun gitt negativ melding om sin kollega, som hun samarbeidet med i et prosjekt, til sin overordnede? Mener du det er gjort for å sette kollegaen i dårlig lys for slik å framheve seg selv?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #8 Skrevet 9. juni 2018 Jeg har nok jobbet noen år, både på nåværende og tidligere arbeidsplasser. Og ikke bonde i byn Ja, det toppet seg da hun rapporterte inn en kollega. De hadde samarbeidet over tid, og var enige om det meste i prosjektet. (Jeg var litt inne i prosessen). Men da ting ikke ble helt som ønsket, prøvde hun å skubbe over alt ansvar på kollegaen. Til og med for valg som jeg vet at hun presset gjennom. Anonymkode: 4800e...56e 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #9 Skrevet 9. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nok jobbet noen år, både på nåværende og tidligere arbeidsplasser. Og ikke bonde i byn Ja, det toppet seg da hun rapporterte inn en kollega. De hadde samarbeidet over tid, og var enige om det meste i prosjektet. (Jeg var litt inne i prosessen). Men da ting ikke ble helt som ønsket, prøvde hun å skubbe over alt ansvar på kollegaen. Til og med for valg som jeg vet at hun presset gjennom. Anonymkode: 4800e...56e Handler det om at hun gjorde noen feil, eller...? Det er vel lov, spesielt om jobben baseres på vurderinger? Anonymkode: e6ff8...333
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #10 Skrevet 10. juni 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Spørsmålet er vel egentlig: Hva kommer man lengst med? Prøve å heve seg over/ ikke la seg dra ned? Eller ta kampen og ta direkte konfrontasjoner ved behov. Anonymkode: 4800e...56e Kan ikke svare, jeg valgte den feige måten og sluttet. ANgrer den dag i dag, da det var drømmejobben Men ble dårlig psykisk av å være i et råttent miljø. Anonymkode: 84bff...44b 1
Bonusmammaen Skrevet 10. juni 2018 #11 Skrevet 10. juni 2018 Kjenner igjen situasjonen. Var et Supert miljø med ca 25 kollegaer.. var uten mellomleder en god stund og 3 av oss gjorde denne jobben et år på deling. Vi fikk det til å gå rundt. Hun kom inn nyskolert, regelrytter med svært lite menneskelig innsikt, på parti med ledelsen. Hun ble det dårlige eple i flokken og forsuret hele arbeidsmiljøet. Gikk noen år så orket hun ikke lenger. Vi var en kjerne som fortalte hvor skapet skulle stå. Noen sluttet og mange holdt kjeft i redsel for å miste jobben. Feighet lenge leve. 3 av oss ga oss aldri og til slutt fikk vi henne overført til en annen stilling. Her var det ikke snakk om å gå bak ryggen hennes, men direkte tilbakemeldinger hver gang og jevnlige møter ang arbeidsmiljø. Vi fikk til slutt Arbeidstilsynet inn i bildet Pga det psykososiale arbeidsmiljøet og da begynte hun å forstå så smått. ÅNår man har så lav selvinnsikt er det vanskelig. Vi hadde ingen respekt for denne damen foruten effektivitet og rask rapportskriving osv. Håper dere ikke gir dere. Utrolig synd å bruke flere år på en dårlig leder. Rapporter til ledelsen ang det psykososiale og få inn Arbeidstilsynet. Verneombudet kan gjøre denne jobben, så langt personen ikke står i ledertog med mellomleder og ledelsen. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #12 Skrevet 10. juni 2018 Vi hadde også en slik leder. Ble kvitt han etter 9 måneder. Anonymkode: 7c731...7ae 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #13 Skrevet 10. juni 2018 4 timer siden, Bonusmammaen skrev: ÅNår man har så lav selvinnsikt er det vanskelig. Vi hadde ingen respekt for denne damen foruten effektivitet og rask rapportskriving osv. Håper dere ikke gir dere. Utrolig synd å bruke flere år på en dårlig leder. Rapporter til ledelsen ang det psykososiale og få inn Arbeidstilsynet. Verneombudet kan gjøre denne jobben, så langt personen ikke står i ledertog med mellomleder og ledelsen. Takk for svar. Problemet her er at denne damen er meget flink å konspirere. Selv om ting begynner å komme frem i lyset, klarer hun å få sympati fra flere. Jeg er enig i at man ikke skal kaste stein på en som ligger nede, men synes det er helt nødvendig å ta en grundig opprydding på avdelingen. Og synes rett og slett at det blir krokodilletårer, når man blir tatt i feilrapportering og løgn, og prøver å legge det på at man har jobbet for mye. Å lyve om andre, for å sette seg selv i et bedre lys, er uansett ikke greit. Så tror ting har begynt å rulle her, men er redd for at vi blir for snille, når alt kommer til alt. Og ledelsen over henne er nok dessverre for feige. De stoler heller på at vi ordner opp selv, siden vi alltid har vært en selvstendig avdeling. Anonymkode: 4800e...56e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #14 Skrevet 10. juni 2018 Min erfaring fra en lignende sak er å notere alt som skjer som ikke er greit, som å skylde på kollegaen når hun selv er en del av beslutningene. Hvis hun henger ut folk, skriv det ned, forskjellsbehandler, skriv det ned, sladrer, skriv det ned. Så kobler dere inn fagforeningen(e) for å klage på arbeidsmiljø, har dere verneombud så kobler dere inn denne også. Fagforening og verneombud kan klage til ledelsen, og det er såpass alvorlig at de ikke kan feige ut. Det er utrolig viktig å holde seg saklig og ikke gå på person i en slik situasjon. Altså; du skylder på andre i sak x, du tar ikke ansvar i sak y, du har satt ut rykter om a i sak z, du informerer slik til ledelsen når sannheten er dette osv, ikke; du er dum, du er sleip, du spiller spill. Å være leder er ingen blancofullmakt til å herske rundt som det passer. I saken på min arbeidsplass gjaldt det ikke ny men eksisterende leder. Hun var mer opptatt av å sleike ræv med ledelsen enn gjøre en god jobb for sine ansatte, fulgte ikke med i fagutviklingen og alt vi tok opp ble avfeid som klaging. Til slutt ble verneombud og fagforening koblet inn, det ble mye baluba som endte med at verneombudet tok kontakt med arbeidstilsynet som truet med å stenge arbeidsplassen. Det hadde fått svært store konsekvenser både for organisasjonen, men også samfunnet (jobbet i det offentlige), så da fikk ledelsen panikk og tilbød mellomlederen omplassering. Hun trakk seg fra jobben, men første sendte hun en mail til de ansatte om at de hadde mobbet henne ut. Dårlig dømmekraft ble således bevist. Mitt viktigste råd er å skille sak og person, og å ta det opp i rette instanser. Hos oss ble det bedre, så det er mulig å ta grep. Anonymkode: 43ba1...792 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #15 Skrevet 10. juni 2018 Takk igjen, for svar! Vi har hele veien prøvd å være profesjonelle, og har nok vært litt for snille med henne. Hun er ekstremt flink til å holde seg inne med nøkkelpersoner, og er god venninne med tillitsvalgt og godt likt av sjefen vår. Jeg vet at hun har vært på teppet pga formelle feil, som kunder har klaget inn. Og jeg vet også at hun har vært på teppet for å ha brutt taushetsplikten (sykdom i avdelingen). For meg er det komplett uforståelig at ledelsen lar en person ødelegge miljø og rykte. Men vi må vel bare fortsette å være profesjonelle, og la det være opp til dem. Anonymkode: 4800e...56e
Bonusmammaen Skrevet 10. juni 2018 #16 Skrevet 10. juni 2018 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Problemet her er at denne damen er meget flink å konspirere. Selv om ting begynner å komme frem i lyset, klarer hun å få sympati fra flere. Jeg er enig i at man ikke skal kaste stein på en som ligger nede, men synes det er helt nødvendig å ta en grundig opprydding på avdelingen. Og synes rett og slett at det blir krokodilletårer, når man blir tatt i feilrapportering og løgn, og prøver å legge det på at man har jobbet for mye. Å lyve om andre, for å sette seg selv i et bedre lys, er uansett ikke greit. Så tror ting har begynt å rulle her, men er redd for at vi blir for snille, når alt kommer til alt. Og ledelsen over henne er nok dessverre for feige. De stoler heller på at vi ordner opp selv, siden vi alltid har vært en selvstendig avdeling. Anonymkode: 4800e...56e Kan du si noe konkret uten å røpe? Å lyve om andre ansatte og dekke til rapporter er alvolig. Burde rapportes inn jevnlig slik at dere har det svart på hvitt. Dato, kl slett og hendelse signer gjerne med med 3 personer. Vil legge til... Vår sjef var også slik at hun prøvde å sjarmere seg inn til de viktige personene. Nå var det et slik at jeg var selv en av nøkkelpersonene og den gikk ikke hjem hos meg. Uansett var det hard jobbing dessverre for å få henne ut. Fungerer ikke verken tillitsmann eller verneombud hos dere er det Arbeidstilsynet dere må snakke med. De røper ikke hvem som har rapport inn. Fortsett å dokumenter alt dere kan som er vesentlig. Endret 10. juni 2018 av Bonusmammaen
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #17 Skrevet 10. juni 2018 18 minutter siden, Bonusmammaen skrev: Kan du si noe konkret uten å røpe? Å lyve om andre ansatte og dekke til rapporter er alvolig. Burde rapportes inn jevnlig slik at dere har det svart på hvitt. Dato, kl slett og hendelse signer gjerne med med 3 personer. Vil legge til... Vår sjef var også slik at hun prøvde å sjarmere seg inn til de viktige personene. Nå var det et slik at jeg var selv en av nøkkelpersonene og den gikk ikke hjem hos meg. Uansett var det hard jobbing dessverre for å få henne ut. Fungerer ikke verken tillitsmann eller verneombud hos dere er det Arbeidstilsynet dere må snakke med. De røper ikke hvem som har rapport inn. Fortsett å dokumenter alt dere kan som er vesentlig. Takk igjen! Trodde verneombud hadde mest med bygg/ sikkerhet å gjøre, men kan jeg bruke henne også? Og så må vi kanskje bli mindre redde for å snakke åpent om dette, siden vi er mange med samme problem. (Og det kvalifiserer jo ikke som baksnakking, å snakke om ting som ikke fungerer på jobb). Vi har nok ikke vært flinke nok til å skriftliggjøre, det skal jeg skjerpe meg på nå. Til nå har målet vært å få ting til å fungere med denne lederen, nå må vi kanskje vøre åpne for at et alternativ er å få denne lederen ut. Anonymkode: 4800e...56e
Bonusmammaen Skrevet 10. juni 2018 #18 Skrevet 10. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk igjen! Trodde verneombud hadde mest med bygg/ sikkerhet å gjøre, men kan jeg bruke henne også? Og så må vi kanskje bli mindre redde for å snakke åpent om dette, siden vi er mange med samme problem. (Og det kvalifiserer jo ikke som baksnakking, å snakke om ting som ikke fungerer på jobb). Vi har nok ikke vært flinke nok til å skriftliggjøre, det skal jeg skjerpe meg på nå. Til nå har målet vært å få ting til å fungere med denne lederen, nå må vi kanskje vøre åpne for at et alternativ er å få denne lederen ut. Anonymkode: 4800e...56e Verneombud har også med det psykososiale arbeidsmiljøet. Snillisme kommer dere ingen vei med. Pass bare på det ikke er en som får svarteper her. Selv om man i loven er beskyttet så brukes det å få ut den ene som er hard på rapportering. Vær 3 stykker så slipper dere noe tull. Lykke til da! Utrolig kjedelig når det blir slik men eneste vei er rapportering og møter.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #19 Skrevet 10. juni 2018 Verneombud er absolutt en person å involvere. Fungerer ikke plasstillitsvalgt så kontakter du nestemann opp i kjeden, det har jeg gjort i en sak der hovedtillitsvalgt på min jobb ikke ville gjøre det hun skulle. Fylkesledelsen kom da inn og tok over dialogen. Men dokumentasjon er viktig, ellers blir det ord mot ord. Anonymkode: 43ba1...792
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå