Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min og meg sparer til å kjøpe bolig, han har rundt 130.000 kr og jeg har nettopp fått erstatning penger så nå har vi nok egenkapital til å ta boliglån, men det som er, er at kun han kan ta boliglån, flink gutt, aldri hatt noe gjeld, tjener bra osv osv; jeg har gjeld, har hatt inkasso som ble betalt for litt siden men sitter igjen med studielån og har fått stillingen min redusert til 40%.

er det noe mulighet til å gi han pengene og lage en type kontrakt elns, på at jeg også eier boligen? Eller hva er mulighetene for oss her?

Anonymkode: 237e7...8f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du eie noe av boligen når du ikke har penger til å kjøpe for? 

Anonymkode: f77e4...64d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du eier for den andelen du betaler for. Hvorfor skal du sitte igjen med større eierandel om du ikke betaler for det? Da «får» du jo en bolig rett i fanget da. 

Anonymkode: b153c...c9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor skal du eie noe av boligen når du ikke har penger til å kjøpe for? 

Anonymkode: f77e4...64d

Egenkapitalen; vi har nok egenkapital mest pga min del av det. Skjønner du?

AnonymBruker
Skrevet

Gee, alltid så frekke folk her...

Dere har kanskje ikke skjønt det helt, men jeg har heller ikke forklart bra.

vi har nok egenkapital pga min del av det, det jeg har spart + erstatningspengene jeg har fått. Jeg vil gi han pengene mine så han kan ta boliglån, men som jeg skal selvfølgelig hjelpe han å betale. Blir på en måte det samme som å betale husleie.

som sagt, jeg forstår veldig lite om dette; men det kan også svare på en penere måte 

AnonymBruker
Skrevet

Da må du bruke erstatningspengene til å betale ned gjeld og inkasso. Om dere er heldige, kan dere få noen til å stille som kausjonister (foreldre eller lignende) for det som mangler av egenkapital. Deretter fordeler dere eierandelen (f.eks han 70% og du 30%, alt etter hvor mye du evner å betale). 

Hvis ikke må du først betale ned gjelden, og deretter spare opp på nytt. 

Anonymkode: 53eb9...ac2

• Liker 4
Skrevet

Han kan låne og kjøpe hus og så skyter du inn pengene dine som egenkapital. 

Han eier mest av huset, kanskje 80%. Så må dere finne ut hva som er riktig at du betaler i "husleie".

Så kan du eventuelt kjøpe deg inn etterhvert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du bruke erstatningspengene til å betale ned gjeld og inkasso. Om dere er heldige, kan dere få noen til å stille som kausjonister (foreldre eller lignende) for det som mangler av egenkapital. Deretter fordeler dere eierandelen (f.eks han 70% og du 30%, alt etter hvor mye du evner å betale). 

Hvis ikke må du først betale ned gjelden, og deretter spare opp på nytt. 

Anonymkode: 53eb9...ac2

Hun skrev at hun har hatt inkasso, men at det er betalt ned. 

Anonymkode: 432a6...e92

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

først betale ned gjelden

Man må jo bo et sted mens man betaler ned gjeld. 

Det er jo uten tvil bedre økonomi i å eie enn å leie. 

Så det er ikke sikkert at det rette er først å kvitte seg med gjelden. 

Det må vi ha mer detaljer for å kunne vurdere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min og meg sparer til å kjøpe bolig, han har rundt 130.000 kr og jeg har nettopp fått erstatning penger så nå har vi nok egenkapital til å ta boliglån, men det som er, er at kun han kan ta boliglån, flink gutt, aldri hatt noe gjeld, tjener bra osv osv; jeg har gjeld, har hatt inkasso som ble betalt for litt siden men sitter igjen med studielån og har fått stillingen min redusert til 40%.

er det noe mulighet til å gi han pengene og lage en type kontrakt elns, på at jeg også eier boligen? Eller hva er mulighetene for oss her?

Du gir ingen pengene dine. Gå og snakk med en advokat eller la han stå for lån alene. 

Kan dere søke kommunen om startlån?

Anonymkode: 740ae...384

• Liker 3
Gjest making.a.mess
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du eier for den andelen du betaler for. Hvorfor skal du sitte igjen med større eierandel om du ikke betaler for det? Da «får» du jo en bolig rett i fanget da. 

Anonymkode: b153c...c9f

Om begge betaler på lånet og hun har egenkapital så FÅR hun jo ingenting... 

Skrevet (endret)
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mye egenkapital har du, hvor mye har han, hvor mye skal dere låne, og hvor mye kan du betale på lån hver måned?

Hvorfor kan ikke du ha lån, får du ikke av banken?

Hvorfor er stillingen din redusert? Er du sikker på at det var lovlig?

Endret av gjest:)
AnonymBruker
Skrevet

Du må øke stillingsprosenten din. Dersom ikke nåværende arbeidsgiver gir deg mer, må du ut og finne deg enten en jobb til, eller en annen jobb.

Ikke gi pengene dine til noen.

Anonymkode: 8e8e1...616

Skrevet (endret)
21 minutter siden, stan skrev:

Han kan låne og kjøpe hus og så skyter du inn pengene dine som egenkapital. 

Han eier mest av huset, kanskje 80%. Så må dere finne ut hva som er riktig at du betaler i "husleie".

Så kan du eventuelt kjøpe deg inn etterhvert. 

Det @stan sier er i prinsippet riktig.

I tillegg er det en ting til som dere bør tenke på;

Huslånet sier bare noe om hvem som er ansvarlig for lånet, det sier ingenting om hvem som eier leiligheten/huset.

Det er kjøpekontrakten på leiligheten/huset som sier hvilke personer som har kjøpt og eier huset/leiligheten. 

Menneskene som er kjøpere av huset/leiligheten i kjøpekontrakten er de som føres opp i matrikkelen

Det betyr at du kan stå oppført i matrikkelen uten å være ansvarlig for lånet din samboer tar.

Uansett må dere lage en samboerkontrakt. I samboerkontrakten må det stå hvor mye av huset/leiligheten hver av dere eier, og hvordan dere deler utgiftene til å betale lånet.

Du kan med andre ord helt greit stå som 50% eier (eller 80% eier eller 40% eier eller 10% eier) av leiligheten/huset uten å være medlåntaker i banken. 

Det er viktig at den informasjonen som registreres i matrikkelen viser at dere begge er eiere av leiligheten/huset, og at samboeravtalen viser hvordan utgiftene til lånet fordeles mellom dere. 

Søk hjelp til å få satt opp samboeravtalen og fordelingen av utgiftene til lånet dersom dere føler at dere trenger hjelp til det.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...