Gå til innhold

Jeg har flyskrekk, og skal til syden i sommer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en ekstremt angst for fly. Dette oppstod for 3/4 år siden når jeg opplevde en veldig kraftig turbulens. Hadde ingen problemer med å fly før dette. Har flydd 2 steder etter den tid, ved bruk av sobril. Prøver å ikke la frykt ødelegge for at jeg kan reise dit jeg vil. Men jeg vurderer denne gang og ikke ta medikamenter, men er redd for reaksjonen hvis ikke. Turbulens og katastrofetanker er det jeg sliter mest med. Turbulens kommer jeg jo mest sannsynlig til å oppleve på en 4/5 timers lang flytur, så spørsmålet er om det er verdt å prøve uten. Noen tanker? Hva annet kan jeg evt gjøre? 

Anonymkode: d32a6...db0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det "riktige" svaret er sikkert å si at du bør unngå medikamenter. Jeg syns allikevel ikke du skal gjøre det uten å ha vært på et flyskrekkurs eller vært i terapi for flyskrekken først. Søk opp flyskrekkurs på nett, så ser du om det er noen i nærheten. 

Anonymkode: d6a2d...24a

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig problemet med å ta disse medisinene som har hjulpet? Det er ikke ofte de tas, og de har hjulpet. 

Jeg er veldig glad i å fly, mens kjæresten min er livredd. Jeg er sånn flyinteressert mann som til og med har fløyet med kompiser med sertifikat, mens hun kan bli veldig redd mens man er i luften fordi hun føler hun ikke har noen kontroll. (Jeg lar være å foreslå å fly så mange steder, men hun vil gjerne reise selv.)

Hun tar noe beroligende før vi flyr, i hvert fall de gangene hun kjenner at hun gruer seg ekstra mye. Da går alt mye lettere. Ideelt sett skulle hun selvfølgelig klart seg uten, men alternativet er tross alt å være kjemperedd. Jeg ser ikke den store skaden i at hun en sjelden gang tar en pille som hjelper henne når hun skal gjøre noe av det hun er mest redd for og tenker det er langt et bedre alternativ enn å bare være livredd. Så kan man godt forsøke å jobbe med flyskrekken, men jeg tror vel ikke måten å gjøre det på er å bare gå gjennom den samme dritskumle aktiviteten umedisinert og håpe på det beste.

Anonymkode: bfc46...cbe

• Liker 1
Skrevet

Ville tatt pille.

Når det gjelder turbulens, så er man ikke garantert noe som helst. Verste jeg har opplevd var mellom Stavanger og Bergen, mens til USA var det dam stille på utreise og hjemreise. :)

En tynn trøst er at flyskrekk blir bedre med årene. Nå er jeg bare glad for å komme på tur.- God reise!

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, hjertesukka skrev:

Ville tatt pille.

Når det gjelder turbulens, så er man ikke garantert noe som helst. Verste jeg har opplevd var mellom Stavanger og Bergen, mens til USA var det dam stille på utreise og hjemreise. :)

En tynn trøst er at flyskrekk blir bedre med årene. Nå er jeg bare glad for å komme på tur.- God reise!

Enig med alt du sier, bortsett i fra siste setning. 

Jeg er godt voksen, og har fått en økende flyskrekk med årene. Noen ganger kommer nemlig flyskrekk av en spesiell uheldig flyopplevelse - akkurat som den TS beskriver. Og det kan komme uansett hvor gammel man er. Selv fikk jeg flyskrekk etter en fryktelig landing i Paris for 5 år siden. 

Anonymkode: abc5c...bed

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig med alt du sier, bortsett i fra siste setning. 

Jeg er godt voksen, og har fått en økende flyskrekk med årene. Noen ganger kommer nemlig flyskrekk av en spesiell uheldig flyopplevelse - akkurat som den TS beskriver. Og det kan komme uansett hvor gammel man er. Selv fikk jeg flyskrekk etter en fryktelig landing i Paris for 5 år siden. 

Skjønner hva du mener, men tror kanskje det er litt individuelt også. Selv har  jeg bl.a. opplevd at lynet slo ned i flyet, men fikk ikke mer flyskrekk av den grunn, merkelig nok. Tenker nå at jeg har vært ute for det meste, så nå kan det ikke skje mer. :)

Gjest making.a.mess
Skrevet

Sist jeg tok fly så var det mye turbulens. Ristet godt for å si det sånn. turbulens skjer.  Blir du redd av det så er det mye bedre med en pille enn dødsangst som vil ødelegge ferien fordi du gruer til å reise hjem. En pille en sjelden gang skader ingen. Man flyr jo ikke hver dag. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
9 minutter siden, hjertesukka skrev:

Skjønner hva du mener, men tror kanskje det er litt individuelt også. Selv har  jeg bl.a. opplevd at lynet slo ned i flyet, men fikk ikke mer flyskrekk av den grunn, merkelig nok. Tenker nå at jeg har vært ute for det meste, så nå kan det ikke skje mer. :)

Hva skjer når lynet slår ned i flyet? Ødelegger ikke det mekanikken/instrumentene....?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, hjertesukka skrev:

Jeg har også opplevd lyn-nedslag i flyet. Tro meg, det er ikke det verste. Det verste er en landing i vannvittig motvind med et digert fly. Piloten har bare et valg. Gå inn for landing med full fart. Altså i stedet for å senke farten, økes den. Vannvittig turbolens, flyet hoppet og spratt i alle retninger. Og med full fart. Vi landet, og vi overlevde. Men jeg var 100% sikker på å dø. 

Jeg har flydd mye siden den gangen. Fordi jeg må. Men angsten setter inn når turbulensen starter. 

Skrevet
34 minutter siden, making.a.mess skrev:

Hva skjer når lynet slår ned i flyet? Ødelegger ikke det mekanikken/instrumentene....?

Trodde jeg også. Men det kom et smell og et blått lys, ekkelt ja- men så kom kapteinen på speakeren og sa at såvidt han kunne se, så var ingenting ødelagt. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også opplevd lyn-nedslag i flyet. Tro meg, det er ikke det verste. Det verste er en landing i vannvittig motvind med et digert fly. Piloten har bare et valg. Gå inn for landing med full fart. Altså i stedet for å senke farten, økes den. Vannvittig turbolens, flyet hoppet og spratt i alle retninger. Og med full fart. Vi landet, og vi overlevde. Men jeg var 100% sikker på å dø. 

Jeg har flydd mye siden den gangen. Fordi jeg må. Men angsten setter inn når turbulensen starter. 

Høres ikke godt ut det der, nei, grøss og gru. Håper jeg slipper unna en slik landing!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har gått til behandling eller på noe type flymestringskurs ville jeg nok tatt medisin. Det er jo en grunn til at du trenger den. Prøv å huske på hvor ufarlig turbulens er og hvor sjelden det skjer flyulykker. Tenk på alle de flyene som fly hver dag, uten at noe går galt. Når du skal fly er det massemasse fly som flyr samtidig, og ingen av de styrter

Anonymkode: 370fb...04d

Skrevet
17 timer siden, making.a.mess skrev:

Neida, fly tåler både lyn og turbulens veldig godt. Mener å ha lest en sak om at et fly i gjennomsnitt blir truffet av lynet hver 1000 flytime, så det er relativt vanlig.

Skrevet
På 9.6.2018 den 10.59, AnonymBruker skrev:

Har en ekstremt angst for fly. Dette oppstod for 3/4 år siden når jeg opplevde en veldig kraftig turbulens. Hadde ingen problemer med å fly før dette. Har flydd 2 steder etter den tid, ved bruk av sobril. Prøver å ikke la frykt ødelegge for at jeg kan reise dit jeg vil. Men jeg vurderer denne gang og ikke ta medikamenter, men er redd for reaksjonen hvis ikke. Turbulens og katastrofetanker er det jeg sliter mest med. Turbulens kommer jeg jo mest sannsynlig til å oppleve på en 4/5 timers lang flytur, så spørsmålet er om det er verdt å prøve uten. Noen tanker? Hva annet kan jeg evt gjøre? 

Anonymkode: d32a6...db0

Jeg har veldig flyskrekk også, tror jeg. Ungene påstår noe annet. For jeg sitter meg inn i fly som går til andre siden av verden, og det tror ikke de at jeg hadde klart å gjort med skikkelig flyskrekk. Men jeg føler litt angst. Pleier å ta meg en øl før jeg går inn i flyet for å roe nervene. 

Jeg skal snart på kjærestetur, og jeg kjenner på angsten for å fly igjen. Men jeg forsøker å tenke at det går veldig mange fly i luften hele tiden. 

Jeg gikk inn på en side på nettet tidligere der det står om hvor lite man har å frykte med å fly. 

Kan lese litt om det her: 

https://www.tv2.no/a/2041983/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...