Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Jente22
Skrevet

Er det noen her som har/har hatt kjæreste som er mye eldre eller yngre?

Skulle gjerne likt å vite hvordan det funker i praksis. Alle sier jo at "alder ingen hindring", så lenge man er glad i hverandre osv. Men er det virkelig nok?

Jeg er 22 år og har mye kontakt med en på 35 år. Han har ei datter på 8 år og er 100% ferdig med forholdet til moren hennes. Vi har ikke gjort noe mer enn å kysse, flørte og sende sms enda, men jeg føler virkelig at kontakten er der.

Så spørsmålet er: Når den største forelskelsen har lagt seg: er det fortsatt like "lett" eller må man kjempe for å få forholdet til å fungere med stor aldersforskjell? Hvordan reagerer venner og familie? Blir sexlivet "feil" når den ene har vore aktiv så mye lenger enn den andre?

Hehe... Jeg lurer på mye som dere sikkert skjønnar og setter veldig stor pris på svar. Jeg har kun hatt kjærester fra 1 år yngre til 5 år eldre og vil gjerne høre erfaringer fra folk har been there, done that :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboeren min er 9 år eldre enn meg. Vi traff hverandre da jeg var 20 og han 29 og har nå vært sammen i snart 6 år. Det fungerer utmerket. Eneste forskjellen vi legger merke til er at han er i godt betalt jobb (og har vært det i flere år), mens jeg er student og kommer til å være det i 2 år til. Dermed må han f.eks. nøye seg med å vente med barn selv om han har ønsket det lenge fordi jeg vil bli ferdig med studiene. Men dette er ingen store problemer, vi tenker aldri over aldersforskjellen. Ingen foreldre eller venner har reagert i det hele tatt, og sexlivet vårt er aldeles utmerket. Vi har det rett og slett perfekt. Alder er bare et tall. :)

Nå er deres aldersforskjell en del større og han har i tillegg barn fra før (noe jeg ville hatt store problemer med i allefall). Det er derfor en del å ta hensyn til i forhold til henne, hvis dette blir et varig forhold blir du tross alt stemoren hennes (med en aldersforskjell like stor som det er mellom deg og faren).

Skrevet

Kjæresten min er 8 år eldre enn meg. Jeg er 19 og han er 27.

Vi merker aldri noe til aldersforskjellen. Det kan ha noe med at vi ikke er i så forskjellige stadier i livet. Det er ikke sånn at han lenge har hatt fast jobb og vært klar for å stifte familie og alt det mens jeg akkurat har begynt.

Han utdanner seg ennå og jobber ikke så vi er omtrent på samme sted.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er nesten ti år mellom oss.

Aldersforskjellen merker vi kun når det gjelder ting fra fortiden som han husker skjedde, som var lenge før jeg ble påtenkt.

Gjest TomKrus
Skrevet

Hvordan er det med deres venner og den eldre kjæresten, da? Og motsatt?

(spørsmål rettet mot alle som måtte ha en eldre kjæreste, eller selv være en)

Skrevet
Hvordan er det med deres venner og den eldre kjæresten, da? Og motsatt?

Ja, hva med vennene våre? Vi har stort sett bare felles venner, ingen problemer med alderforskjell der. Felles interesser og hygge kan man ha uansett alder.

Gjest TomKrus
Skrevet

Ja, hva med vennene våre? Vi har stort sett bare felles venner, ingen problemer med alderforskjell der. Felles interesser og hygge kan man ha uansett alder.

Min erfaring med en yngre kjæreste var at vennene hennes var mye yngre enn folk jeg vanligvis omgås med, og det ble tidvis litt slitsomt. Særlig hennes guttevenner ble litt for mye for meg. Vet ikke helt hva det var, men de var vel kanskje rett og slett bare litt for guttete. De var liksom der jeg var 5-6 år tidligere, og sa og gjorde de samme teite tingene. Det er en forskjell på gutter i begynnelsen og slutten av 20-årene.

Men så klart, dette kunne fint bare ha vært en kulturkollisjon.

Gjest Seleena
Skrevet

Eg har ikkje ein kjærast, men ein god kamerat som er 7 år eldre enn meg. Eg syntest hans venner er veldig greie å snakke med men det forbauser meg at mange av jentene er veldig "14iss", og kunne aldri vore like god venn med dei som eg er med mine egne venninner.

Gjest Jente22
Skrevet

Takk for svar!

Enig i at det med at han har ei datter kan bli problematisk. Men vi kommer ikke til å "blande" henne inn i forholdet vårt på en stund, om det skulle utvikle seg. Der er han veldig bastant heldigvis. Har ikke lyst til å bli stemamma før jeg er sikker på at forholdet vil fungere.

Enig med TomKrus i det med vennene. Er redd for at venneforholda kan bli veldig forandra. Synes det kanskje er litt rart at mine venner på 20+ skal henge sammen med han. Vanskelig å forklare, men... Jeg er på en måte annerledes sammen med vennene mine. Da er vi flåsete og barnslige, i forhold til hvordan jeg er sammen med han. Altså, jeg kan vere 100% meg selv sammen med han også, men det er på en måte en mer voksen versjon av meg som vennene mine ikke har møtt så ofte.

Litt forvirra kan du si! Setter fortsatt pris på svar av alle varianter :-)

Skrevet

Samboeren min er 6 år eldre enn meg, og det er ingen problemer mellom oss pga av dette. Aldersforskjellen er jo heller ikke betydelig, etter min mening.

Jeg får gjerne høre at jeg er ung av hans kamerater. Det kom aldri noen kommentarer før de visste at jeg var noen år yngre enn dem. Men da ble alle mine valg og meninger tillagt alderen min - f.eks at jeg ikke vil ha barn ennå, det er jo liksom fordi jeg er så ung. Selv om det er noen av dem som er 6-8 eldre enn meg og virkelig burde fått barn for å rekke det, som heller ikke føler seg klare for det. Men da er det selvfølgelig et bevisst valg, når man er 6 år eldre :roll:

Men de er forhåpentligvis unntaket som bekrefter regelen om at det vanligvis går greit...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bikka over fra 20-tallet til 30-tallet for ikke så lenge siden. Studiene nærmer seg slutten (err på tide?), og nå føler jeg jeg har mer til felles med 40-årige skilte mødre enn 22-år gamle studenter.

Jeg merka et tilsvarende skille omtrent da jeg var 20-23.

En ting er hvilken livssituasjon man er i, og hva det gir av felles interesse/problem-felt. Jeg har forandra meg mye fra jeg var 20 til jeg var 30, og det tror jeg de fleste gjør. Et par der den ene er nesten 20 og den andre nesten 30 tror jeg vil kunne oppleve voksesmerter etterhvert som den yngste modner.

Jeg tror et par med en 20-åring og en 30-åring vil kunne møte større utfordringer enn et par med en 30-åring og en 40-åring.

Gjest gjest1
Skrevet

Kjæresten min er 5 år eldre enn meg, og jeg synes det holder. Hvor kult er det med en 40-år gammel kjæreste før man er i nærheten av 30 selv...

Når han i tillegg har en 8-år gammel datter så må det bety at han er på et helt annet sted enn deg i livet. Men hvis ikke han føler at han har "been there, done that", så kan det jo fungere.

En i min perifere venninnegjeng har en kjæreste som er 35 (vi er 23-25 år), og fester hos henne blir så merkelige. Kan nok være vanskelig å ha felles venner når det er så stor aldersforskjell. (Skal forresten innrømme at de fleste av oss ikke skjønner hvorfor hun er sammen med en så gammel mann)

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe problem så lenge alderen ikke blir en "sak" i mellom dere. Det er viktig at du ikke lar han ta alle avgjørelser fordi du synes han er eldst og så fornuftig og vet best, eller enda verre at han sier til deg at du har ikke greie på dette og sånn fordi du er så ung. Eller hvis du bebreider ham for å være gammel. (Mye rart folk kan finne på å si til hverandre etterhvert).

Så lenge dere klarer å se på hverandre som likeverdige partnere og lytte til hva den andre sier så tror jeg det går helt fint.

Skrevet

Jeg har en samboer som er 11 år eldre enn meg. Jeg er 33 og han 44. Han har barn fra før, og jeg har to fra før og nå skal vi ha en sammen.

Det er mest han som har tenkt på aldersforskjellen, og det er hans venner som har reagert nå som han skal bli pappa igjen.

Ingen av mine venner eller familie har vært negative til aldersforskjellen mellom oss. Jeg merker ikke noe særlig til det - annet enn utdannelsen og jobben hans - han har gjort mer enn meg bare og tjener mye bedre enn meg - men jeg kunne hatt mer utdannelse og en bedre betalt jobb jeg også, men det har med valg å gjøre, ikke alder...

Jeg syns ihvertfall aldersforskjellen mellom oss er helt grei, men jeg vet ikke om det hadde vært det om jeg hadde vært i 20-årene og han i 30-årene...

Gjest Dixie .i.i
Skrevet

Jeg har alltid hatt kjærester som har vært 10-12 år eldre enn meg, og der og da (mens jeg har vært i forholdene) har jeg aldri opplevd alderen som noe problem. Stort sett har jeg kommet bedre overens med -deres venner, en de har gjort med mine.

Men når jeg nå for første gang i mitt liv er sammen med en som "bare" er 3 år eldre enn meg, merker jeg at aldren kanskje har noe å si. Kan jo også bare være at han er et sabla bra mannfolk... Men jeg føler at vi er et mye mer sammensveised par, og det er lettere å omgå og blande vennene våres.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Jente22 :-)

22 og 35 syntes jeg ikke virket så voldsommt. Men det kan sikkert være det - for noen.

Som igjen er betegnende for de tanker jeg har om det.

Du skriver at dere har masser med kontakt, noe som igjen kan bety at dere kommer veldig godt overens. Akkurat det igjen tror jeg er pekepinnen du leter etter, for enten det nå er slik at du er svært voksen av deg, eller han er heller barnslig til sin alder å være, så er det noe hos dere som sier *klikk* :-) Da skulle man igjen kunne tro at dine venner, såvell som hans er av samme 'ulla', og at heller ikke det burde være noen hindring :-)

Jeg synes og tror dette må komme til å bli helt vidunderlig :-) Det er bare å hoppe i det! Andre har kommet langt, på svært dårligere premisser enn de du nevner her. Det betyr ikke at det sikkert kan skjære seg for dere også, men det har du, som jeg, som ingen andre (med unntak eller? :ler: ) noen forsikring for eller mot. Lykke til :-)

Skrevet

Jeg er 21 og samboer med ei på 29 og hun er det beste som har skjedd meg. Når det gjelder hennes venner så kommer vi overens kjempefint :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er 25 og min samboer er 38 og vi har bodd sammen i 3 år nå. Han har to barn fra før på 8 og 12 år og det fungerer kjempefint :P Kunne ikke hatt det bedre :hjertesmil:

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg er 21 og samboeren min er 34. Så det blir jo samme forskjellen som i din situajson.

Det fungerer kjempefint, tenker sjelden på at det faktisk er ganske mange år mellom oss.

Og jeg kommer godt overens med hans venner, og motsatt.

Så får oss stemmer det med utrykket "alder er bare et tall"

Gjest Anonymous
Skrevet

Har alltid hatt eldre kjærester og er nå med en som er 9 år eldre enn meg. Generelt må jeg si at det går bedre ettersom jeg også har blitt eldre, dvs. det funker bedre for meg å være sammen med en på 43 når jeg er 34 enn da jeg var 19 og sammen med en på 32.

Mulig at det har noe med at jeg nå (som jeg er voksen) føler meg likeverdig i forhold til eldre mennesker enn da jeg var 19-20 år. Da ble jeg lett plassert i båsen "lille venn" og "lille studinen" og "søte, naive idealisten" både av kjæresten min og vennene hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...