Gå til innhold

Mange som har kattunge løst i huset når alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har oppigjennom et par år lest en hel del på forum om kattehold. Det kan se ut til at mange har kattungene sine løse overalt i huset, også når kattungene er alene. Er det forsvarlig? 

Jeg har en fin guttepus på tre år. Han fikk aldri gå rundt alene i huset da han var liten. Han var veldig aktiv, og måtte passes på hvor enn han gikk. Vi har et trappegalleri hvor han stadig vekk forsøkte å hoppe ned fra. Dersom han fikk holde på alene tygde han på ledninger, hang i gardiner, hang i sofaen, klarte på vegger og brukte gulvteppene til leiking. Jeg måtte med andre ord passe på ham både for hans og vår del. Jeg flyttet han vekk hver eneste gang han gjorde det han ikke fikk lov til. 

Dette resulterte i at han var mye inne på badet. Et stort bad, med vindu og han hadde alt han trengte. Det var han om natten, og på dagen da jeg var på jobb. Og der måtte han faktisk være litt da jeg var hjemme også. For etter 2-3 timer hjerjing så var det kun der inne han roet seg til å begynne med. Og den eneste muligheten for at jeg skulle få gjort noe husarbeid. Han fikk likevel mye kos og lek.

Jeg tror det faktisk var slik hvertfall til han ble kastrert i 7 måneders alderen, da roet han seg og kunne begynne å være litt på egenhånd i huset, og være litt ute. 

Jeg er glad jeg ikke begynte å lese på forumer om kattehold da han var liten, for da hadde jeg vel trodd at jeg gjorde alt galt. Men han er en fin pus, og er glad i å både være inne og ute, og han er leken og kosete. 

Nå kaster jeg kanskje en brannfakkel, men om jeg hadde får en like "bøllete" kattunge igjen så ville jeg gjort det på samme måte som med prinsen jeg har nå. Hvordan skulle han ellers lært hva han får lov til og ikke? Hadde min pus fått gått alene i huset som liten ville alt vært fullstendig ødelagt. 

Anonymkode: 26e07...4f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine har alltid gått løse i huset. Aldri hørt om kattee som blir sperret inne når de er alene. Men det betyr ikke at det er feil for din katt. :) 

Anonymkode: e5368...fff

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som et fryktelig katteliv å være innestengt på et bad nesten to tredjedeler av døgnet i et halvt år. Hvis boligen er så umulig å sikre / stenge av på en god måte i perioden katten er ung og vilter, synes jeg ikke man skal ha katt der.

Anonymkode: 4ffd5...369

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine har alltid gått løse i huset. Aldri hørt om kattee som blir sperret inne når de er alene. Men det betyr ikke at det er feil for din katt. :) 

Anonymkode: e5368...fff

Det var det eneste stedet han klarte å roe seg de første månedene. 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som et fryktelig katteliv å være innestengt på et bad nesten to tredjedeler av døgnet i et halvt år. Hvis boligen er så umulig å sikre / stenge av på en god måte i perioden katten er ung og vilter, synes jeg ikke man skal ha katt der.

Anonymkode: 4ffd5...369

Jeg har hatt flere katter før, men ingen som har vært i nærheten av så vilter som han jeg har nå. Nå som tre åring er han ikke like vilter, og har ikke tatt skade av å ikke få gå fritt rundt 😊

Anonymkode: 26e07...4f9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også holdt begge mine katter adskilt fra stue og kjøkken i den første perioden. Var redd for at de skulle gnage på ledninger uten at noen kunne stoppe dem. Guttepusen fikk gå løst etter 5-6 uker, da hadde han tilgang til gang, bad og soverom. Jentepusen kunne gå løst først etter 5-6 måneder. Da hun kom hit veide hun nesten bare 300g, selv om hun var 11-12 uker. Hun utviklet seg rett ellers, men var ekstra liten i tilleg til at hun var bare skinn og bein. Hun måtte nesten ha natten alene på gjesterommet. Med en 5 kilo tung kattebror var jeg livredd for at han skulle drepe henne om leken skulle bli for tøff og jeg var livredd for å mose henne selv i søvne, plus at hun puttet absolutt alt i munnen stakkars, og så var jeg redd hun skulle skade seg om hun hoppet ned fra bord og stoler. Her har det bare gjelt natten da.

Når jeg fikk guttepusen studerte daværende samboer hjemme og når vi fikk pusejenta var jeg kun ekstravakt og helgevakt.

Anonymkode: 7e142...804

AnonymBruker
Skrevet

Kattungene stenges inne på kjøkkenet om natten og når vi er på jobb. Der er det lunt og god plass, hvis ikke raserer de stuen og risikerer også i større grad å skade seg.

Anonymkode: d94ea...2a1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri behøvd å gjøre sånt med mine katter oppigjennom årene. Men så har de vært ganske bedagelige også. Nå skal vi muligens hente en pus i august å jeg er den som alltid ser an katten. Om den er vilter og spiser på alt og raserer så må den nok være på badet når vi er borte, men jeg studerer hjemme så det blir uansett ikke ofte, bare når jeg skal ukeshandle og hvis vi skal bort på besøk. 

Anonymkode: 7817e...c38

Gjest JeSuisLouise
Skrevet

Mine 2 småtroll reker rundt i leiligheten når jeg er ute ja :) Rydder vekk ladere, for de er helt ville etter å gnage på de. Samme med plastposer, fjerner de så de ikke setter seg fast og kveles. Men det virker som de stort sett spiser og sover når jeg ikke er hjemme. De ligger oftest i sofaen når jeg kommer hjem. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid latt våre kattunger og katter ha fritt leide overalt. Har aldri opplevd skader på hverken inventar eller katter. Men da har vi også på forhånd sørget for at huset og leiligheten er ganske "sikret" mot katte-ablegøyer. 

Anonymkode: 27709...47f

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man sørger for at de ikke kan skade seg på noe (henge seg i persiennesnorer, tygge på ledninger etc) så går det helt fint å ha de løse :) vi henter kattunge i august å før det skal vi sikre alle rom slik at den ikke skader seg. Aldri hatt noen problemer med at katter går løse når de er små :) 

Anonymkode: 7817e...c38

AnonymBruker
Skrevet

Første dagen lot jeg hun være på badet siden badet er varmt og godt. Samtidig trodde jeg hun ville føle seg trygg i et lite rom siden hun alltid gjemmer seg. Men fikk dårlig samvittighet da hun mjauet, så etter det har jeg latt hun gå fritt. Hun har rast ned en blomst og klort i stykker en billig sofa, men det kan jeg leve med 😃 Hun elsker å bruke huset som en lekeplass og klatrer over alt, slim som en katt skal. 

Anonymkode: a2243...7a0

AnonymBruker
Skrevet

Litt herjing må man regne med. Vi hadde tidligere massevis av pyntestæsj stående rundt i stua. Da vi fikk katter, ble det vitrineskap. Pyntetingene som sto fremme tålte litt herjing. Alle de andre ble satt inn i vitrineskap. Jeg har aldri opplevd at kattene har gnagd på ledninger. Det eneste rommet vi periodevis stengte av, var kjøkkenet. Det var de kveldene vi hadde kost oss ekstra med ekstra god mat, og ikke orket/prioriterte å rydde kjøkkenet etterpå. 

Anonymkode: 27709...47f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...