Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som har tatt dette studiet, og kan fortelle litt om det?

Og om jobbmuligheter? F.eks...er det mulig å bli forsker?(altså forske på medisiner, kurer, lign.)

Videoannonse
Annonse
Gjest TomKrus
Skrevet
Noen som har tatt dette studiet, og kan fortelle litt om det?

Og om jobbmuligheter? F.eks...er det mulig å bli forsker?(altså forske på medisiner, kurer, lign.)

Man kan så klart bli forsker innen det som annet, men du bør nok bli siv.ing først. Innen biokjemi og organisk kan det kanskje være muligheter for å drive med medisinsk forskning, men også innen rene kjemitekniske fag kan du jobbe med dette, da kjennskap til blant annet overflatekjemi og separasjonsegenskaper er viktig. Tipper jeg.

Ellers må du belage deg på mye matte (fem fag inkl. statistikk, hvor et fag utgjør en fjerdedel av et semester), som alle andre ingeniørfag, mye kjemi (sic) og at de to første årene er like for alle uansett hvilken spesialisering innen kjemi du kan tenke deg. Dette da hvis du ønsker å ta en siv.ing (teknologimaster, heter det kanskje nå) innen kjemi. Du kan også velge å studere realfag utenom siv.ing- og få muligheter til å spesialisere deg mer.

Gjest Revenka
Skrevet

Kjemiingeniør er et 3 årig studie, og nå så heter det vel bachelor. Det er noe overfladisk studie, man velger seg en retning, men man spesialiserer seg ikke. Går man derimot 5 år så spesialiserer man seg (Master utdanningen).

Med 3 år (det som utgjør en bachelorgrad) så gjør man endel vanlig rutinearbeide på lab, man har ikke den kunnskapen som kreves for å forske. Så vil du forske må du nok gå 5 år (Master).

Uansett hva man velger så må man iallefall gå bacheloren først. Den består av generell kjemi, organisk kjemi, uorganisk kjemi og fysikalsk kjemi (sistnevnte kun nødvendig for de som vil ta master). Så velger man seg fag i den retningen man vil gå, feks analytisk kjemi, biokjemi, organisk kjemi osv.

Etter 3 år så får du en bachelorgrad, og kan da søke deg inn på masterutdannelsen i den retningen du vil gå. Den består av 1 års selvstendig studie (en oppgave du skal skrive, tidligere kalt hovedfagsoppgaven) og 1 år med fag på høyere nivå.

Det er gode jobbmuligheter for de som går 5 år innen analytisk kjemi. Det er retningen jeg selv går. Organisk er det værre med fordi "alle" går organisk :) Skal jo være ledige jobber å søke på også! Men det er nok ikke umulig hvis du har passe gode karakterer. Alle jeg kjenner til på organisk har fått jobb så lenge de har søkt og gjort noe for det. De som kun sender inn en søknad har kanskje ikke fått jobb. Må stå litt på også!

Jeg holder på med Master i analytisk kjemi på NTNU i tilfellet du lurer :)

Skrevet

I tillegg til det som er nevnt tidligere i tråden, kan du også velge elektrokjemi som kan åpne for jobbmuligheter innen korrosjon og overflatebehandling (f. eks. i Nordsjøen) eller i elektrokjemisk industri.

Som ingeniør kan du (eller man kunne ihvertfall inntil for noen år siden) få "forskningsrelatert" arbeid. Dvs. arbeide i tilknytning til forskningsprosjekter i industri- eller høyskolemiljøene. Men hvis det er en ren forskerutdannelse du ønsker deg, så er jeg enig med de andre her... Da bør du satse på mastergrad og evt."toppe" med en doktorgrad innen det fagfeltet du velger deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...