Gå til innhold

Norge og idrett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Opplyst skrev:

Mener du seriøst at trådens tema ikke er av interesse for en nasjonalist? 

Trådens tema er hvorfor Norge kun presterer i vinteridretter og ikke andre mer globale idretter, Forstått?

Anonymkode: 4b82b...efc

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trådens tema er hvorfor Norge kun presterer i vinteridretter og ikke andre mer globale idretter, Forstått?

Så globalister vil ikke ha kritikk? Nei, hvem kunne gjette det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Opplyst skrev:

Så globalister vil ikke ha kritikk? Nei, hvem kunne gjette det. 

Hva er det skravler om? Mener du og si at man er mindre norsk fordi man ønsker at Norge gjorde det bedre på andre felt i idrettsverdenen enn bare i skiidretter? Så du er altså en nasjonlist og jeg en globalist, Ser du ikke selv hvor latterlige kommentarene dine er?

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det skravler om? Mener du og si at man er mindre norsk fordi man ønsker at Norge gjorde det bedre på andre felt i idrettsverdenen enn bare i skiidretter? Så du er altså en nasjonlist og jeg en globalist, Ser du ikke selv hvor latterlige kommentarene dine er?

Jeg mener at selv om grunntanken din kan være nasjonalistisk, altså hevde Norge som nasjon internasjonalt, så presenteres den antinasjonalistisk i betydningen globalistisk. 

Ryddet for brukerdebatt. Edie, mod.

Endret av Edie
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner.

Edie, mod.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skiskyting er som langrenn en nesten ikke eksisterende idrett utenfor Norge. Skiskyting en av Tysklands mest populære idretter? he he.. Skiskyting er like populært i Tyskland som det cricket er i Norge, Og hadde du spurt 100 tyskere på gata i Berlin eller Hamburg om hvem OE Bjørndalen er så hadde 99 av 100 svart at de aldri har sett eller hørt om Bjørndalen. Men som jeg poengterte i et tidligere innlegg så er Tyskland den største og mest variable idrettsnasjonen i verden etter USA, Det er ingen tilfeldighet at Tyskland var vunnet 4 titler i fotball-VM, 12 VM titler i formel 1, Vunnet håndball VM for herrer 3 ganger, Tyske ryttere har vunnet TdF 2 ganger, Også er Tyskland historisk sett blant de mest suksessrike nasjonene i tennis og boksing. Og jeg kan garantere deg at idretter som Fotball, Håndball, Motorsport, Ishockey, Basketball, Friidrett, Tennis, Boksing og Sykling. Er veldig,veldig mye større og mer populære i Tyskland enn hva skiskyting/langrenn eller noen andre av de andre skiidrettene er.

Jeg kjenner ikke til interessen for skiskyting/vinteridrett i Frankrike og kan således ikke uttale meg, Men jeg tviler sterkt på at skiskyting er blant de topp 10 mest sette eller utøvende idrettene i Frankrike.

Alpint er definitivt den største skiidretten og er vel sammen med kunstløp de to største vinteridrettene i verden etter ishockey.

Nordmenn flest tror at idretter som langrenn og skiskyting er store globale idretter og at utøvere som Petter Northug eller OE Bjørndalen er kjent internasjonalt, Men virkeligheten er nok ganske annerledes.

De utalelsene der viser jo at du er fullstendig kunnskapsløs, bare se på tallene for tilskuere i Rhupolding og Oberhof samt tall på TV-seere som er milioner i Tyskland.Med opp mot 5 milioner tv-seere så kan man trygt hevde at skiskyting er meget populært i Tyskland.

Apropos Frankrie, skiskyting har hatt lav status, men skal være på vei opp spesielt takket være Fourcade. Noe og vinterens verdenscup med 25K tilskuere hver dag under rennene viste.

Her forøvrig link til adressa om skiskytterinnteresse i Tyskland. https://www.adressa.no/meninger/article1295381.ece

AnonymBruker
Skrevet
På 22.6.2018 den 12.07, Kjetil E skrev:

De utalelsene der viser jo at du er fullstendig kunnskapsløs, bare se på tallene for tilskuere i Rhupolding og Oberhof samt tall på TV-seere som er milioner i Tyskland.Med opp mot 5 milioner tv-seere så kan man trygt hevde at skiskyting er meget populært i Tyskland.

Apropos Frankrie, skiskyting har hatt lav status, men skal være på vei opp spesielt takket være Fourcade. Noe og vinterens verdenscup med 25K tilskuere hver dag under rennene viste.

Her forøvrig link til adressa om skiskytterinnteresse i Tyskland. https://www.adressa.no/meninger/article1295381.ece

Jeg er halvt tysker og bodde selv i Lubeck-Travemunde frem til jeg var 9 år. Så jeg kan med sikkerhet si at interessen for langrenn/skiskyting er nesten ikke eksisterende og de fleste tyskere lo av interessen for skiidrett som min mor har. Vinteridrett er slettest ikke populært i Tyskland (foruten Ishockey). Men så må du også huske på at Tyskland har 83 mill innbyggere og at Berlin har 14 mill, Norge har drøyt 5 mill og Oslo har 500.000 innbyggere. Du ser, Det er litt forskjell.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er halvt tysker og bodde selv i Lubeck-Travemunde frem til jeg var 9 år. Så jeg kan med sikkerhet si at interessen for langrenn/skiskyting er nesten ikke eksisterende og de fleste tyskere lo av interessen for skiidrett som min mor har. Vinteridrett er slettest ikke populært i Tyskland (foruten Ishockey). Men så må du også huske på at Tyskland har 83 mill innbyggere og at Berlin har 14 mill, Norge har drøyt 5 mill og Oslo har 500.000 innbyggere. Du ser, Det er litt forskjell.

Du sier du er halvt tysk, har ikke noe annet enn dine ord på det. Du neglisjerer fullstendig beviser som motsier deg. Nå er vel rett nok ikke Schlesvig Holstein den tyske delstat hvor vinteridrett står sterkt. Men å påstå at skiskyting, hopp og alpint ikke er poppulært i Tyskland er helt på jordet. Og du fullstendig neglisjerer fakta. Og i forhold til folketall, hvis tyskland måler antall TV-seere slik man gjør blant annet i Norge så telles vel her kun voksne personer

Langrenn skal jeg dog være enig i at har lav oppslutning i Tyskland.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Berlin har 3,7 millioner innbyggere, og 6 millioner innbyggere i sitt metropolområde. Oslo har i overkant av 650 000 innbyggere, og ifølge Wikipedia nesten 1,6 millioner innbyggere i sitt metropolområde.

AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2018 den 14.19, Kjetil E skrev:

Du sier du er halvt tysk, har ikke noe annet enn dine ord på det. Du neglisjerer fullstendig beviser som motsier deg. Nå er vel rett nok ikke Schlesvig Holstein den tyske delstat hvor vinteridrett står sterkt. Men å påstå at skiskyting, hopp og alpint ikke er poppulært i Tyskland er helt på jordet. Og du fullstendig neglisjerer fakta. Og i forhold til folketall, hvis tyskland måler antall TV-seere slik man gjør blant annet i Norge så telles vel her kun voksne personer

Langrenn skal jeg dog være enig i at har lav oppslutning i Tyskland.

Hvorfor skulle jeg si at jeg er halvt tysk hvis det ikke var tilfellet? forventer du at jeg skal vise deg fødselsattesten eller? Den linken som du la ut er en virkelighetsfjern overdrivelse om interessen for skiidrett i Tyskland. Det er ingen interesse for skiidrett i hele den nordlige delen av Tyskland og det samme gjelder også for resten av Tyskland, Både langrenn og skiskyting er små mikroidretter som de fleste tyskere knapt vet om. Du vet åpenbart ingenting om Tyskland eller hvor mager interessen for skiskyting/langrenn er i utlandet.

Og derfor så synes jeg at Norge bør gjøre som våres naboland og satse mer variabelt på ulike idretter og ikke bare på vinteridrett.

AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2018 den 21.05, Klossmajor skrev:

Berlin har 3,7 millioner innbyggere, og 6 millioner innbyggere i sitt metropolområde. Oslo har i overkant av 650 000 innbyggere, og ifølge Wikipedia nesten 1,6 millioner innbyggere i sitt metropolområde.

Berlin har 3 mill innbyggere ja. Så jeg tok noe feil der, Men de fleste i Tyskland kaller også området rundt Berlin i vestlige Tyskland som en del av Berlin og da er det rundt 14 mill innbyggere.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle jeg si at jeg er halvt tysk hvis det ikke var tilfellet? forventer du at jeg skal vise deg fødselsattesten eller? Den linken som du la ut er en virkelighetsfjern overdrivelse om interessen for skiidrett i Tyskland. Det er ingen interesse for skiidrett i hele den nordlige delen av Tyskland og det samme gjelder også for resten av Tyskland, Både langrenn og skiskyting er små mikroidretter som de fleste tyskere knapt vet om. Du vet åpenbart ingenting om Tyskland eller hvor mager interessen for skiskyting/langrenn er i utlandet.

Og derfor så synes jeg at Norge bør gjøre som våres naboland og satse mer variabelt på ulike idretter og ikke bare på vinteridrett.

For at folk skal tro på løgnene du serverer dem, derfor påstår du at du er halvt tysk og har bodd i Schlesvig Holstein. Med millioner av tv-seere og sprengfulle arenaer i Oberhof og Ruhpolding..

Men også langt utenfor det som er kjerneområdet for skiskyting i Tyskland (Bayern og sydlige del av gamle DDR) trekker skiskyting store folkemasser. I romjula hvert år arrangeres det showerenn i Veltins arena auf Shalke 04 i Gelsenkirchen og her er det fult hus man snakker om over 50.000 mennesker.

Skihopping er og stort i ihvertfall i deler av Tyskland. Særlig Bayern, Baden Wuttenberg, Hessen og deler av gamle DDR.

Og snakke om dine kunnskaper om Tyskland, 14 mill, da snakker du ikke bare STOR Berlin men bortimot hele gamle DDR. Og både hopp og ikke minst skiskyting står svært sterkt i mye av det gamle DDR. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Berlin har 3 mill innbyggere ja. Så jeg tok noe feil der, Men de fleste i Tyskland kaller også området rundt Berlin i vestlige Tyskland som en del av Berlin og da er det rundt 14 mill innbyggere.

Metropolregion Berlin/Brandenburg er et uttrykk for hele byområdet til Berlin og den omkringliggende føderale staten Brandenburg. Denne metropolregionen har i overkant av 6 millioner innbyggere. Berliner Umland er et uttrykk for Berlin og de landlige områdene som omgir byen, og har i underkant av 4,5 millioner innbyggere. De er ikke i nærheten av 14 millioner innbyggere. Selv ikke Ruhr-området er i nærheten av å nå opp til 14 millioner innbyggere.

• Liker 1
Skrevet

Norge er jo for øyeblikket på vei opp i friidrett og ble jo beste nordiske nasjon under fjorårets vm. 

AnonymBruker
Skrevet
På 28.6.2018 den 23.54, Kjetil E skrev:

For at folk skal tro på løgnene du serverer dem, derfor påstår du at du er halvt tysk og har bodd i Schlesvig Holstein. Med millioner av tv-seere og sprengfulle arenaer i Oberhof og Ruhpolding..

Men også langt utenfor det som er kjerneområdet for skiskyting i Tyskland (Bayern og sydlige del av gamle DDR) trekker skiskyting store folkemasser. I romjula hvert år arrangeres det showerenn i Veltins arena auf Shalke 04 i Gelsenkirchen og her er det fult hus man snakker om over 50.000 mennesker.

Skihopping er og stort i ihvertfall i deler av Tyskland. Særlig Bayern, Baden Wuttenberg, Hessen og deler av gamle DDR.

Og snakke om dine kunnskaper om Tyskland, 14 mill, da snakker du ikke bare STOR Berlin men bortimot hele gamle DDR. Og både hopp og ikke minst skiskyting står svært sterkt i mye av det gamle DDR. 

Jeg kunne ikke ha brydd meg mindre om hva du velger og tro, Men jeg forteller sannheten. Jeg synes heller at det er du som virker som en skiglad nordmann som blir butthurt når du hører sannheten om hvor små idretter langrenn eller skiskyting er utenfor Norge. Og som jeg allerede har poengtert en 2-3 ganger tidligere så er ikke vinteridrett populært i TV/media eller blant folket i Tyskland. Selv om det er millioner av TV-seere så betyr det ikke at det er en folkeidrett det tilsvarer 100.000 TV-seere i Norge.

Arenaen til Schalke 04 i Gelsenkirchen blir brukt til mange forskjellige idretter og andre evenementer, Under Ishockey-VM så var det nærmere 80.000 tilskuere på plass i Arenaen og den Arenaen fylles opp med fulle tribuner nesten hver gang det er et arrangement i Gelsenkirchen.

Skihopping er den mest populære skiidretten i Tyskland, Men er likevel langt unna flere andre idretter når det gjelder utøvere/TV-seere.

Som jeg poengterte i et tidligere innlegg så skrev jeg feil ang folketallet i Berlin, Det jeg mente var at området i og rundt Berlin.

Men sannheten er den at idretter som langrenn og skiskyting er nesten ikke eksisterende utenfor Norge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 29.6.2018 den 20.02, mandel92 skrev:

Norge er jo for øyeblikket på vei opp i friidrett og ble jo beste nordiske nasjon under fjorårets vm. 

Ja, Norge har en sjelden fin generasjon av friidrettsutøvere på gang. Men likevel så satser idrettsforbundet og Olympiatoppen 80% av midlene sine på snø og ski.

Vi nordmenn mobber svenskene med at vi er bedre på langrenn og at Petter Northug er en bedre langrennsløper enn hva Calle Halfvarsson er, Men er vi blant de 8 beste nasjonene i fotball VM? Sverige/Danmark og t.o.m Finland gjør det bedre i mer eller mindre alle idretter foruten vinteridrett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...