Gå til innhold

Norge og idrett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke problemet med at langrenn er populært i Norge, de fleste som er mer en middels interessert i sporten skjønner også at det er en liten sport og er opptatt av både rekruttering og gjøre sporten mer tilgjengelig for et større publikum, min subjektive oppfattelse er at de som er mye opptatt av og snakke ned langrenn egentlig ikke er så sportsinteresserte  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Apis skrev:

Skjønner ikke problemet med at langrenn er populært i Norge, de fleste som er mer en middels interessert i sporten skjønner også at det er en liten sport og er opptatt av både rekruttering og gjøre sporten mer tilgjengelig for et større publikum, min subjektive oppfattelse er at de som er mye opptatt av og snakke ned langrenn egentlig ikke er så sportsinteresserte  

Jeg mener ikke at det er et problem at langrenn er Norges idrett nr.1, De som jeg prøver og poengtere er det at Norge satser f.eks seks ganger mer på langrenn når det kommer til penger enn hva svenskene gjør Det blir ingen bredde på idretten i Norge, Alt skal handle om snø og ski. Og derfor så ligger vi langt etter våre naboland i idretten. Jeg prater ikke ned langrenn, Men jeg poengterer fakta. Jeg er veldig idrettsinteressert men jeg har nok en mer variabel interesse i idretten enn den vanlige Ola-Nordmann. 

Anonymkode: 4b82b...efc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et annet eksempel som jeg vil legge til er det at NRK sender et rulleskiløp fra kollen direkte og at samtlige norske sportsider er dekket av Hvordan Northug og Johaug presterte i dagens rulleskiløp i Holmenkollen. Hvor mange andre nasjoner tror dere hadde sendt et rulleskiløp direkte en junikveld?

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et annet eksempel som jeg vil legge til er det at NRK sender et rulleskiløp fra kollen direkte og at samtlige norske sportsider er dekket av Hvordan Northug og Johaug presterte i dagens rulleskiløp i Holmenkollen. Hvor mange andre nasjoner tror dere hadde sendt et rulleskiløp direkte en junikveld?

Pengebruken i Langrenn er absolutt en utfordring for rekrutteringen både nasjonalt og internasjonalt, der må det jobbes, Kritisere at Norge sender rulleskirenn på tv mener jeg blir feil vei og gå, tror kanskje det har litt med popularitet og gjøre, håndball damene er et godt eksempel sånn sett, de er jo meget populære og det skjedde etter at de begynte og hevde seg internasjonalt på mitten av 80 tallet 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Apis skrev:

Pengebruken i Langrenn er absolutt en utfordring for rekrutteringen både nasjonalt og internasjonalt, der må det jobbes, Kritisere at Norge sender rulleskirenn på tv mener jeg blir feil vei og gå, tror kanskje det har litt med popularitet og gjøre, håndball damene er et godt eksempel sånn sett, de er jo meget populære og det skjedde etter at de begynte og hevde seg internasjonalt på mitten av 80 tallet 

Idrettsforbundet og Olympiatoppen legger mesteparten av pengene i langrenn og i andre skiidretter, Og det mener jeg er sløseri med penger som igjen går utover andre idretter i Norge. Det er noe særegent med og sende et rulleskiløp direkte på statskanalen en junikveld og på samme dag som fotball VM startet, Og se at samtlige norske medier dekker rulleskiløpet i kollen som om det var et verdenscuprenn. 

Skrevet
På 9.6.2018 den 0.16, AnonymBruker skrev:

Emil Meek og Mats Zuccarello er da veldig kjente, kanskje til og med mer kjente utenfor Norges grenser. Tutta også.

Anonymkode: 18919...4d7

Ingen av de to er spesielt kjente internasjonalt. De er begge langt unna å være blant verdens beste i sine idretter. Zuccarello er vel rundt 100-200 i verden, og  ishockey er ikke en så forbasket stor idrett, heller.

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Leifern skrev:

Ingen av de to er spesielt kjente internasjonalt. De er begge langt unna å være blant verdens beste i sine idretter. Zuccarello er vel rundt 100-200 i verden, og  ishockey er ikke en så forbasket stor idrett, heller.

Hvis ikke ishockey kvalifiserer til å være en "forbasket stor idrett", hva er det som kvalifiserer som det da? Hvilken idrett er liksom like stor på verdensbasis? Fotball, altså den dølle europeiske varianten, cricket, sykkel eller formel 1? Jeg tenker på i hele verden, fotball er bare stort i Europa, stort sett. De andre idrettene er også store stort sett ett sted. Ishockey er faktisk stort/representert over hele verden.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke ishockey kvalifiserer til å være en "forbasket stor idrett", hva er det som kvalifiserer som det da? Hvilken idrett er liksom like stor på verdensbasis? Fotball, altså den dølle europeiske varianten, cricket, sykkel eller formel 1? Jeg tenker på i hele verden, fotball er bare stort i Europa, stort sett. De andre idrettene er også store stort sett ett sted. Ishockey er faktisk stort/representert over hele verden.

Det er ikke slik at de fleste går rundt og kjenner navnet på alle som er topp 100-200 i verden i ishockey. De færreste sportsinteresserte i verden, foruten nordmenn, kjenner til Zucca. Om man er spesielt interessert i ishockey og NHL vil man kjenne til ham, ja, men ellers ikke. Svenskene har mange hockeyspillere som er bedre enn Zucca. Hvor mange av dem kan du navnet på, uten å sjekke? De færreste nordmenn kjenner til dem.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fotball er verdens overlegent mest populære lagsport. Selv i land hvor fotball tradisjonelt ikke har slått sterke røtter, trekker enkelte profesjonelle klubber betydelige tilskuertall. Fotball dominerer ikke blant lagidrettene bare i Europa, men også i aller høyeste grad i Sør-Amerika og mesteparten av Afrika. Også i Nord-Amerika begynner fotball å få et sterkt fotfeste. I antall utøvere har fotball lenge vært stort i Nord-Amerika. Nå begynner profesjonell fotball å få et solid tilskuertekke i USA og i det siste også Canada. Den nystartede MLS-klubben i Atlanta trakk i fjor et snitt på 48 200 tilskuere, mens Seattle de to siste årene har hatt et snitt på 42 000-43 000. De tre, ganske ferske, kanadiske klubbene trekker i snitt mellom 20 000 og 30 000 tilskuere hver. Toppklubber i Iran, India og Japan har også tilsvarende tilskuertekke. For tiden satses det store beløp i Kina for å øke interessen for profesjonell fotball. I deler av Asia, særlig Sørøst-Asia, trekker europeisk fotball mye interesse foran TV-skjermer. Det finnes knapt en avkrok her på kloden hvor fotball ikke er representert med landslag. Selv en del statsløse nasjoner er representert med uoffisielle landslag i fotball. Ishockey er ikke i nærheten av samme globale utbredelse som fotball.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Klossmajor skrev:

Fotball er verdens overlegent mest populære lagsport. Selv i land hvor fotball tradisjonelt ikke har slått sterke røtter, trekker enkelte profesjonelle klubber betydelige tilskuertall. Fotball dominerer ikke blant lagidrettene bare i Europa, men også i aller høyeste grad i Sør-Amerika og mesteparten av Afrika. Også i Nord-Amerika begynner fotball å få et sterkt fotfeste. I antall utøvere har fotball lenge vært stort i Nord-Amerika. Nå begynner profesjonell fotball å få et solid tilskuertekke i USA og i det siste også Canada. Den nystartede MLS-klubben i Atlanta trakk i fjor et snitt på 48 200 tilskuere, mens Seattle de to siste årene har hatt et snitt på 42 000-43 000. De tre, ganske ferske, kanadiske klubbene trekker i snitt mellom 20 000 og 30 000 tilskuere hver. Toppklubber i Iran, India og Japan har også tilsvarende tilskuertekke. For tiden satses det store beløp i Kina for å øke interessen for profesjonell fotball. I deler av Asia, særlig Sørøst-Asia, trekker europeisk fotball mye interesse foran TV-skjermer. Det finnes knapt en avkrok her på kloden hvor fotball ikke er representert med landslag. Selv en del statsløse nasjoner er representert med uoffisielle landslag i fotball. Ishockey er ikke i nærheten av samme globale utbredelse som fotball.

Jeg sa ikke at ishockey var like stort heller. Jeg skrev også at fotball, den europeiske varianten i betydningen den varianten av fotball som spilles i Europa, siden det er flere typer fotball så er det greit å spesifisere. Jeg er klar over at fotball er størst, fordi alle kan spille det, det er lett, alle kan bli god i det og man trenger ikke mye utstyr.

Det jeg ville frem til er at ishockey ER en verdensidrett. Begge dere som har kommentert har skrevet fotball er større. So what? Det forandrer ikke det faktumet at ishockey er en verdensidrett. Og foruten fotball er det ingen annen idrett heller som er på samme nivå.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa ikke at ishockey var like stort heller. Jeg skrev også at fotball, den europeiske varianten i betydningen den varianten av fotball som spilles i Europa, siden det er flere typer fotball så er det greit å spesifisere. Jeg er klar over at fotball er størst, fordi alle kan spille det, det er lett, alle kan bli god i det og man trenger ikke mye utstyr.

Det jeg ville frem til er at ishockey ER en verdensidrett. Begge dere som har kommentert har skrevet fotball er større. So what? Det forandrer ikke det faktumet at ishockey er en verdensidrett. Og foruten fotball er det ingen annen idrett heller som er på samme nivå.

Du skrev at fotball "er bare stort i Europa, stort sett", samtidig som du skrev at ishockey "er faktisk stort/representert over hele verden". Jeg viste til informasjon som tilsier at fotball er en dominerende lagsport ikke bare i Europa, men over store deler av verden. Stort sett overalt hvor det er større bosettinger av mennesker på jorda, trekker fotball betydelige tilskuertall.

Ishockey er også en stor lagidrett, men har i praksis langt mer begrenset utbredelse. I popularitet er mitt inntrykk både at ishockey befinner seg på hylla under fotball, samt at denne hylla deles med en håndfull andre lagsporter med lignende utbredelse i interesse internasjonalt. Da tenker jeg på baseball, cricket, basketball, amerikansk fotball, rugby og håndball.

I tillegg kommer individuelle sporter med verdensomspennende utbredelse som tennis og golf.

Skrevet
På 9.6.2018 den 2.04, AnonymBruker skrev:

Ja, Jeg synes at det var direkte pinlig og se hvordan norsk media og nordmenn generelt overvurder prestasjonene til Northug eller Johaug.

Du ser ikke helheten i bildet. Det jeg ville få frem er det faktum at idretter som langrenn eller skiskyting er små mikroidretter utenfor Norges grenser, Det er nesten bare nordmenn som satser på disse to vinteridrettene. Og setter du det i perspektiv så er det ikke heller så rart at Norge tar flest medaljer vinter-OL eller ski-VM. Jeg er enig i at man ikke kan sammenligne Norges prestasjoner i idrettsverden mot f. eks Tyskland eller USA, Men jeg synes at vi kan sammenligne oss oppimot våre naboland eller nasjoner som Østerrike og Sveits. Men de eneste idrettene som vi virkelig hevder oss i er vinteridrett og kvinnehåndball. Men hva tror du er grunnen til at lille Norge er så overlegne i vinteridrett og så langt bak i alle sommeridretter? Ski-VM er mer som et norgesmesterskap enn et reelt verdensmesterskap. Jeg mener ikke at vi ikke skal være stolte og hedre våre utøvere innen vinteridretten, Men det må finnes grenser.

Å si at skiskyting er microidrett utenfor Norge er vås. Særlig og når du begynner og blande Tyskland inn i dette. Skiskyting er faktisk en av tysklands aller mest populære idretter. Og trekker milioner av tvseere og titusner av tilskuere til de små landsbyene Oberhof og Rhupolding.

Det er generelt meget populært i mellomeuropa. Og innteressen har de senere år eksplodert i Frankrike, da de i vinter hadde verdenscup langt oppe i de franske alper så trakk de til seg 25.000 tilskuere hver bidige dag. 

En annen vinteridrett som er stor i Norge som og er stor i Europa er jo alpint. Er ikke uten grunn at det kommer 40-50.000 tilskuere hver dag til steder som Kitsbuhel og Wengen. De kommer jo og i titusenvis til steder som Adelboden, Kransjka Gora, Bormio, Val Gardena, Garmisch og Cortina blant annet.

AnonymBruker
Skrevet
På 19.6.2018 den 22.51, Kjetil E skrev:

Å si at skiskyting er microidrett utenfor Norge er vås. Særlig og når du begynner og blande Tyskland inn i dette. Skiskyting er faktisk en av tysklands aller mest populære idretter. Og trekker milioner av tvseere og titusner av tilskuere til de små landsbyene Oberhof og Rhupolding.

Det er generelt meget populært i mellomeuropa. Og innteressen har de senere år eksplodert i Frankrike, da de i vinter hadde verdenscup langt oppe i de franske alper så trakk de til seg 25.000 tilskuere hver bidige dag. 

En annen vinteridrett som er stor i Norge som og er stor i Europa er jo alpint. Er ikke uten grunn at det kommer 40-50.000 tilskuere hver dag til steder som Kitsbuhel og Wengen. De kommer jo og i titusenvis til steder som Adelboden, Kransjka Gora, Bormio, Val Gardena, Garmisch og Cortina blant annet.

Skiskyting er som langrenn en nesten ikke eksisterende idrett utenfor Norge. Skiskyting en av Tysklands mest populære idretter? he he.. Skiskyting er like populært i Tyskland som det cricket er i Norge, Og hadde du spurt 100 tyskere på gata i Berlin eller Hamburg om hvem OE Bjørndalen er så hadde 99 av 100 svart at de aldri har sett eller hørt om Bjørndalen. Men som jeg poengterte i et tidligere innlegg så er Tyskland den største og mest variable idrettsnasjonen i verden etter USA, Det er ingen tilfeldighet at Tyskland var vunnet 4 titler i fotball-VM, 12 VM titler i formel 1, Vunnet håndball VM for herrer 3 ganger, Tyske ryttere har vunnet TdF 2 ganger, Også er Tyskland historisk sett blant de mest suksessrike nasjonene i tennis og boksing. Og jeg kan garantere deg at idretter som Fotball, Håndball, Motorsport, Ishockey, Basketball, Friidrett, Tennis, Boksing og Sykling. Er veldig,veldig mye større og mer populære i Tyskland enn hva skiskyting/langrenn eller noen andre av de andre skiidrettene er.

Jeg kjenner ikke til interessen for skiskyting/vinteridrett i Frankrike og kan således ikke uttale meg, Men jeg tviler sterkt på at skiskyting er blant de topp 10 mest sette eller utøvende idrettene i Frankrike.

Alpint er definitivt den største skiidretten og er vel sammen med kunstløp de to største vinteridrettene i verden etter ishockey.

Nordmenn flest tror at idretter som langrenn og skiskyting er store globale idretter og at utøvere som Petter Northug eller OE Bjørndalen er kjent internasjonalt, Men virkeligheten er nok ganske annerledes.

Annonse
Skrevet
På 9.6.2018 den 0.53, AnonymBruker skrev:

Norge henger ikke med våre naboland når det kommer til idrett? Sverige, Danmark og til en mindre grad Finland har mer interesse for globale idretter, Mens her i Norge så er det nesten bare interesse for langrenn og andre vinteridretter. Og Petter Northug er en internasjonal superstjerne i Norge, Og våre journalister sammenligner Northug´s prestasjoner oppimot svenske utøvere som Bjørn Borg og Zlatan Ibrahimovic for og tirre svenskene. Men i realiteten så er langrenn en ikke internasjonal idrett og det knapt nok noen som engang har hørt om Northug utenfor Norge, Sverige og Finland. Er det for mye fokus på vinteridretten i Norge?

Nå kjenner jeg Sverige, Danmark og Finland gjør meg enda stoltere av å være norsk. Globale idretter? Drit og dra! 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Opplyst skrev:

Nå kjenner jeg Sverige, Danmark og Finland gjør meg enda stoltere av å være norsk. Globale idretter? Drit og dra! 

Mener du seriøst at Sverige, Finland og Danmark ikke gjør det bedre internasjonalt i idretter enn hva det Norge får til? Norge gjør det best på snø og ski men fin SV, DK og FIN gjør alle det bedre i globale idretter også er alle de tre andre nordiske nasjonene langt mer variable og gjør det bra i mange forskjellige idretter i forhold til hva Norge gjør.

Norge er den beste nordiske nasjonen i vinteridrett (foruten Ishockey), Ellers så kan jeg ikke komme på noen idretter hvor vi ligger foran verken Sverige, Finland eller Danmark i noen idretter (muligens skyting). Men Norge ligger hesteår langt bak de andre nordiske nasjonene i alle andre idretter foruten vinteridretter som langrenn/skiskyting (kanskje alpint) og skøyter. Ellers så er det flott at du er en norsk patriot. Takk for tipset, Men jeg tok meg en dritt for en drøy time siden.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du seriøst at Sverige, Finland og Danmark ikke gjør det bedre internasjonalt.....

Jeg bryr da meg for faen ikke om internasjonalt. Jeg er nasjonalist, ikke globalist. 

Det internasjonale bryr meg midt i ræva! Hvorfor i helvete skal jeg bry meg med hva en pakistaner mener om skiskyting? 

Norge er best i skiskyting, lenge leve Norge. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Opplyst skrev:

Jeg bryr da meg for faen ikke om internasjonalt. Jeg er nasjonalist, ikke globalist. 

Det internasjonale bryr meg midt i ræva! Hvorfor i helvete skal jeg bry meg med hva en pakistaner mener om skiskyting? 

Norge er best i skiskyting, lenge leve Norge. 

Aha, Ok. Men hvorfor i svarte helvete så kommenterer du på en tråd når du ikke har interesse for trådens tema?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aha, Ok. Men hvorfor i svarte helvete så kommenterer du på en tråd når du ikke har interesse for trådens tema?

Mener du seriøst at trådens tema ikke er av interesse for en nasjonalist? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...