Gå til innhold

Kattemor hardhendt med 10 dager gammel kattunge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tørr ikke slippe kattemor ut da jeg vet ungen trenger melk støtt og stadig, og redd ho ikke kommer inn igjen. Men lurer på om ho er stresset og derfor tar litt hardhendt i. Biter og holder ungen fast mens ho sparker i typisk kattestil. Ganske varmt idag, så det hjelper nok heller ikke. Har prøvd leke litt med ho for å få ut litt energi. Ho virker veldig leken.

Usikker på hva jeg skal gjøre nå. Snart leggetid, men bekymrer meg for å sleppe ho til hvis ho begynner igjen ila natten. Ho har hatt 1 dødfødt unge og 1 som døde etter 5 dager (tror ikke den klarte amme). Bare 1 igjen nå, og redd ho skal skade den. Det er første kullet hennes. Skjønner at det er normalt at kattemor er litt hardhendt når ungene begynner bli litt store og lekne, men denne har såvidt begynt åpne øynene. Veldig liten og skjør enda.

Tips? Burde jeg bare la ho slippe til mens jeg sover og håpe alt går greit, eller er det best å holde de separert ila natten?

Anonymkode: 4da58...83d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kattungen er enda litt for liten til og være uten mat fra mor en hel natt. Den burte være rundt 100 gr ved fødsel, og deretter legge på seg ca 20 gr pr dag. Dvs at den bør være omtrent 300 gr nå. 

Hvis du mener at mor kan skade den, og du vil ha de hver for seg, bør du kanskje stå opp en gang i natt og gi den ME for kattunger. Men det har du kanskje ikke?

Hva gjør mor siden du mener hun er brutal?

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke nøyaktig vekt på den, men den er nok doblet eller tredoblet siden fødsel. Ser frisk og sunn ut!

Har kattungen i naborommet for øyeblikket og ser ut som hun slapper av litt mer nå.

Har ikke ME dessverre nei. Men kan evt stå opp og slippe mor inn 1 eller 2 ganger ila natten for å se om hun vil amme...

Hun biten den i hodet og i halsen, og holder den fast mens hun sparker (slik hun ville gjort med hånden til et menneske hvis hun var irritert). Litt brutal lek altså, men kattungen tåler jo ikke så mye når den er så liten som den er...

Skrevet

Voldelig mor. Hvordan var det gamle ordtaket igjen, 'Vær glad for di slag du fikk av din mor' eller noe sånn?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun lukter at det er noe galt med denne også.

Anonymkode: 432dd...d40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hælledussan, ville vært forsiktig med kattungen hvis mor er hardhendt...Fint at du kan beskytte den. 

Anonymkode: c91ff...5c6

Skrevet

Jøss, det er jo faktisk litt rart at hun leker med kattungen på den måten.

Men du kan jo forsøke å legge den til mor en gang i løpet av natten.

Ellers vet jeg at det finnes hormontilskudd som skal skjerpe instinktene hos mor. Men det må du snakke med dyrlege om

Skrevet

Kanskje hun er feminist og dårlig mor. Er det en hann hun banker opp? 

Skrevet

Jeg hadde nok gitt kattungen melkeerstatning til alle måltider. Vet ikke hvor du får kjøpt det men det kan vel noen i dyrebeskyttelsen hjelpe med. Kanskje de har en amme ungen kan være hos som også kan oppdra ungen uten å være slem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Gent82 skrev:

Kanskje hun er feminist og dårlig mor. Er det en hann hun banker opp? 

Kjempemorsom er du, hoho!!!

Anonymkode: 7ae1e...c0c

• Liker 2
Gjest Newroz
Skrevet

Men er kattemoren slem mot ungen sin eller behandler hun den bare hardt/slemt ut fra et menneskeperspektiv? Dyr behandler barna sine annerledes enn det vi gjør, og noen ganger kan den behandlingen virke "slem" ut fra vår tankegang - det er ikke dermed sagt at den er det i et dyreperspektiv. 

Jeg syns det høres voldsomt ut at mor ikke kan få noe fri fra ammingen og kattungen sin. Når vi har hatt kattunger har mor kunne komme og gå fritt - hun vet at hun må inn igjen for å gi ungen sin melk, men trenger også å komme seg litt bort. Hvis hun ikke har til vane for å stikke av en hel dag, og ikke støter fra seg ungen helt ville jeg ikke bekymret meg for å slippe henne ut. 

Når det er sagt så er det ikke alle dyremødre som er gode mødre mot barna sine. Noen støter de fra seg, og noen takler ikke rollen som mor. Vil hun ikke ha noe med ungen å gjøre kan du gi den erstatning og flaske den opp selv. Du får se det an, men husk at dyreverden er mer brutal og hard enn den verden vi mennesker lever i. 

Skrevet

ME til kattunger får en kjøpt i dyreforretninger. Det er også viktig at mor stimulerer ungen bak, slik at urin og avføring kommer ut. Hvis ikke mor gjør dette, må menneskene gjøre det med bommulspad dynket litt i lunkent vann.

Kattemor skal IKKE være så voldsom. Morsomt er det heller ikke, siden dette kan koste kattungen livet

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er kattemoren innekatt? Om ikke, kjære vene.. hu vil ut på do å gjøre fra seg..

Anonymkode: 7baf7...a6d

Skrevet

Vår katt var også sånn. Hun var ung mor... og fikk dessverre løpetid rett etter fødselen. Hun var borte fra ungene i dagevis, og var hardhendt. Det ble ikke bra for ungene, de fikk dårlig ballast. Gi henne p-piller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Newroz skrev:

Men er kattemoren slem mot ungen sin eller behandler hun den bare hardt/slemt ut fra et menneskeperspektiv? Dyr behandler barna sine annerledes enn det vi gjør, og noen ganger kan den behandlingen virke "slem" ut fra vår tankegang - det er ikke dermed sagt at den er det i et dyreperspektiv. 

Jeg syns det høres voldsomt ut at mor ikke kan få noe fri fra ammingen og kattungen sin. Når vi har hatt kattunger har mor kunne komme og gå fritt - hun vet at hun må inn igjen for å gi ungen sin melk, men trenger også å komme seg litt bort. Hvis hun ikke har til vane for å stikke av en hel dag, og ikke støter fra seg ungen helt ville jeg ikke bekymret meg for å slippe henne ut. 

Når det er sagt så er det ikke alle dyremødre som er gode mødre mot barna sine. Noen støter de fra seg, og noen takler ikke rollen som mor. Vil hun ikke ha noe med ungen å gjøre kan du gi den erstatning og flaske den opp selv. Du får se det an, men husk at dyreverden er mer brutal og hard enn den verden vi mennesker lever i. 

Kattemor har tidligere forsvunnet et par ganger. Ho er ennå ung. Har gått noen dager før vi har måtte hente ho et annet sted i nabelaget fordi noen har tatt ho inn. Virker som ho ikke alltid finner veien hjem igjen? Men kan jo prøve slippe ho ut imorra, og heller ha morsmelkserstatningen klar.

8 minutter siden, Kontormus skrev:

ME til kattunger får en kjøpt i dyreforretninger. Det er også viktig at mor stimulerer ungen bak, slik at urin og avføring kommer ut. Hvis ikke mor gjør dette, må menneskene gjøre det med bommulspad dynket litt i lunkent vann.

Kattemor skal IKKE være så voldsom. Morsomt er det heller ikke, siden dette kan koste kattungen livet

Skal kjøpe på apotek imorgen tidlig sånn i tilfelle, men vil prøve å la mor slippe til så mye som mulig.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er kattemoren innekatt? Om ikke, kjære vene.. hu vil ut på do å gjøre fra seg..

Anonymkode: 7baf7...a6d

Ho er vandt til å være mye inne da ho har gått seg vill noen ganger tidligere. Og do har ho inne, og den er ho også veldig godt vandt med.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tatja skrev:

Vår katt var også sånn. Hun var ung mor... og fikk dessverre løpetid rett etter fødselen. Hun var borte fra ungene i dagevis, og var hardhendt. Det ble ikke bra for ungene, de fikk dårlig ballast. Gi henne p-piller. 

Ikke en dum ide kanskje nei. Skal forhøre meg med veterinær.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke en dum ide kanskje nei. Skal forhøre meg med veterinær.

Har hørt at p piller til katt kan føre til kreft, få henne kastrert i steden. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Siv85 skrev:

Har hørt at p piller til katt kan føre til kreft, få henne kastrert i steden. 

Nå er dette katta til kjæresten, men jeg skal absolutt insistrere på å få gjort det. Han ville ha 1 kull, og det har han fått nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...