Gå til innhold

Kjøpe leilighet i Oslo i 20-årene - usosialt å bo utenfor sentrum? Redd for å bli ensom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Er 26 år og vurderer å kjøpe leilighet i Oslo-området i løpet av året. Har egentlig lyst til å bo litt unna bykjernen, f.eks. ved Sognsvann, Holmenkollen, Lysaker eller i de østre delene av Bærum.

Planene fremover er å ta opp noen fag på studiet, og jobbe litt ved siden av. Problemet er at jeg er singel, og er redd for å bli litt ensom når jeg bor alene. Hverken studiet eller jobb er veldig sosialt. Vil vel egentlig helst bo i kollektiv, men føler jeg er for gammel til det og burde kjøpe noe eget.

Er det mye lettere å være sosial og bli kjent med folk om man bor sentrumsnært enn om man bor 20 min unna med t-bane? Føler de fleste på min alder bor rundt Majorstuen/Frogner, Grünerløkka og Nydalen. Bor det i det hele tatt noen unge i leilighetene i villastrøkene? Og spiller det egentlig noen rolle, er ikke naboene man blir venn med uansett, eller? 

Noen som har noen tanker eller erfaringer? 😊 Prisene har jeg god oversikt over, så trenger ikke råd i forhold til det.

Anonymkode: d7712...13c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har noen meninger?

AnonymBruker
Skrevet

Singel student som kikker på å kjøpe egen leilighet i oslo vest, da er du bemidlet nok til å kjøpe en leve-livet leilighet i bykjernen for så å flytte ut når du har fått prøvd det litt. 

Anonymkode: 805aa...c6a

• Liker 4
Skrevet

Det kommer ann på. Hvis du har gode venner vil de komme på besøk uansett om du bor midt i smørøyet eller 30 min utenfor. Jeg bor på Kampen, det er rett ved t-bane stoppet Ensjø og her er det veldig hjemmekoselig og "landsby aktig". Så hvis du vil bo littegranne unna men samtidig nærme ville jeg anbefalt deg å sjekke ut Kampen/Ensjø/Etterstad/Vålerenga. Ellers er det jo veldig fint på Skøyen og nærmere Bærum ja.

• Liker 4
Skrevet

Hvis det er din første leilighet ville jeg tenkt meg litt om, det er jo en langtidsinvestering for mange - hvis du ønsker å se boligen din stige i verdi er det nok lurt å bo der en god stund. Og ikke velge majorstua/frogner områder som holder seg nogenlunde stabilt. Hele byen bygges jo ut og lenger øst ved Tøyen/Sørenga/Kampen områdene så her tror jeg det er lurt å investere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for råd! 😊 Har tenkt litt på å velge en mellomting ja, synes f.eks. Tåsen er ganske fint også.

Har jo en del venner, men mange har kjærester og mye å gjøre i hverdagen, så er ikke alle jeg ser hver uke akkurat. Er da jeg tenker at det kanskje er lettere å bli kjent med nye om man bor sentralt? At man "automatisk" blir mer sosial fordi man bor nærme så mange andre, samt utesteder og lignende?

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har enkel kollektivtransport til der du bor så går det nok fint. Se etter noe som er forholdsvis kort vei fra T-bane, trikk eller en busslinje som ikke tar alt for mange omveier. 😊 

Anonymkode: 70986...6a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet fra bykjernen og litt ut. Jeg ser vennene sjeldnere fordi jeg er mindre spontan. Har jeg kommet hjem gidder jeg ikke dra ut igjen. Dessuten kommer ingen på besøk, jeg må dra inn i byen for å treffe dem. Men alt i alt er jeg fornøyd.

Anonymkode: f0e73...44d

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Er 26 år og vurderer å kjøpe leilighet i Oslo-området i løpet av året. Har egentlig lyst til å bo litt unna bykjernen, f.eks. ved Sognsvann, Holmenkollen, Lysaker eller i de østre delene av Bærum.

Planene fremover er å ta opp noen fag på studiet, og jobbe litt ved siden av. Problemet er at jeg er singel, og er redd for å bli litt ensom når jeg bor alene. Hverken studiet eller jobb er veldig sosialt. Vil vel egentlig helst bo i kollektiv, men føler jeg er for gammel til det og burde kjøpe noe eget.

Er det mye lettere å være sosial og bli kjent med folk om man bor sentrumsnært enn om man bor 20 min unna med t-bane? Føler de fleste på min alder bor rundt Majorstuen/Frogner, Grünerløkka og Nydalen. Bor det i det hele tatt noen unge i leilighetene i villastrøkene? Og spiller det egentlig noen rolle, er ikke naboene man blir venn med uansett, eller? 

Noen som har noen tanker eller erfaringer? 😊 Prisene har jeg god oversikt over, så trenger ikke råd i forhold til det.

Øst-Bærum er vel kriminelt? Grunerløkken er ikke bra.

Anonymkode: aace1...6b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AndreaE skrev:

Det kommer ann på. Hvis du har gode venner vil de komme på besøk uansett om du bor midt i smørøyet eller 30 min utenfor. Jeg bor på Kampen, det er rett ved t-bane stoppet Ensjø og her er det veldig hjemmekoselig og "landsby aktig". Så hvis du vil bo littegranne unna men samtidig nærme ville jeg anbefalt deg å sjekke ut Kampen/Ensjø/Etterstad/Vålerenga. Ellers er det jo veldig fint på Skøyen og nærmere Bærum ja.

Kampen er meget bra. Sentralt, rolig og fint.

Anonymkode: aace1...6b9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Jeg kom til Oslo første gang som 19-åring og bodde et stykke unna sentrum. Trivdes ikke. Flyttet fra Oslo etter 6 mnd pga utenlandsopphold og kom tilbake som 25-åring. Da bodde jeg på grunerløkka. Hadde bare noen få venner men trivdes kjempegodt fordi jeg så folk, kort vei til der det skjer osv. Har du råd, anbefaler jeg grunerløkka, sagene, torshov, ila. 

Anonymkode: 85fc7...2b5

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring med å bo i Oslo er at avstand er relativt 😛 Kollektivforbindelsene varierer enormt mellom ulike nabolag som teknisk sett kan ligge i samme km-radius som områdene du ønsker å bo nær. 

Jeg har selv bodd veldig sentralt (løkka/CB), deretter litt mindre sentralt (vest i Groruddalen) og nå bor jeg relativt usentralt (øst i Groruddalen). 

Der jeg bor nå ligger nært opp til en direkteforbindelse til sentrum som tar 10 minutter. I tillegg har jeg god dekning på nattbuss og ellers hyppige avganger på helligdager og kveld. Føler absolutt ikke at det er noe stress for meg å ta en rask tur ned til byen for å møte noen, ei heller at det er stress for mine venner å komme til meg (selv om noen hadde fordommer mot reiseveien da de først så stedet på kartet). I det hele tatt føler jeg at jeg har fått det "beste av to verdener", lav kvadratmeterpris, rolig nabolag og nærhet til "det meste" jeg trenger. 

Da jeg bodde nærmere byen (Grorudddalen vest) var det merkelig nok mer tungvindt å komme seg til sentrum eller andre plasser. Bodde 4,5 km nærmere byen, men likevel var det kronglete. Ikke nødvendigvis i "ren" reisetid, men når du må bytte kollektivmiddel 2-3 ganger for å komme deg andre steder, så føles det litt mer masete. I tillegg så var jeg veldig avhengig av at alt skulle klaffe i forhold til gode overganger. Spesielt i helger, på kvelder og særlig om vinteren eller hvis været var dårlig. Da blir det plutselig veldig tungvindt å komme seg rundt.

Hvis jeg var deg ville jeg gått ut med et "bredt" boligsøk til å starte med og sjekke kollektivforbindelser ganske nøye for hvert nabolag du vurderer. Du vil raskt finne ut at det ikke nødvendigvis er luftavstanden som teller. 

Anonymkode: d90d0...86b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet til Oslo for 18 mnd siden, TS, og tenkte det samme som deg. Leier for tiden pga. jeg ikke hadde tid til å kjøpe da jeg flyttet ganske raskt pga. jobb, men endte da opp med å bosette med like ved Sofienbergparken. Var også redd for at å bo utenfor ring 3 ville gjøre med veldig isolert. 

Nå ser jeg imidlertid også etter leilighet litt lenger ute. Jeg jobber midt i sentrum, så kan fortsatt være spontan og treffe folk etter jobb. For selv om jeg bare bor 1,5 km unna jobb nå, gidder jeg sjelden å dra hjemom før jeg treffer noen etter jobb. Det tar tross alt minst 15 min å komme seg til sentrum med kollektivt - først 3-4 min å gå til busstoppet + ventetid, så 5 min med bussen, så gå et par minutter for å nå møtestedet. Det er veldig få jeg kjenner som bor innenfor ring 1 - så litt reisetid blir det uansett. Det er deilig å gå til jobb, men det tar 20 min, så er ikke noe stort offer å sitte på T-banen 20 min heller. Faktum er at jeg fort bruker 30 min for å komme meg til venner - enten jeg spaserer fra jobb til Aker Brygge, tar bussen fra Sofienberg til Frogner etc. 

Så akkurat det med reisetid til sosiale ting og jobb, tror jeg ikke er noe reelt problem ved å bo like utenfor ring 3. Det jeg eventuelt vil savne, er nærhet til servicetilbud (dagligvare, frisør, shopping, bar). Men nå er jeg jo i sentrum minst 5 ganger i uken pga. jobb - så jeg kan legge ærender før hjemreise. 

Anonymkode: fc5ed...1a1

AnonymBruker
Skrevet

Eg har aldri budd i Oslo, men vi klarar da å vere sosiale og finne på ting i lag med venar sjølv om vi bor på bygda til og med? Forstår ikkje heilt at man skal bli usosial og einsam berre fordi ein ikkje bor i bykjernen..? 

Anonymkode: 0296e...e7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært så ensom som da jeg bodde i Oslo sentrum..

Anonymkode: a057b...cc9

AnonymBruker
Skrevet

Bosted er ikke avgjørende for om du blir ensom.

Det er ikke opp til deg om du blir ensom.

Vil ikke folk bli kjent med deg, så vil ikke folk bli kjent med deg.

Anonymkode: 47e6c...a8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 6/8/2018 at 11:28 PM, AnonymBruker said:

Problemet er at jeg er singel, og er redd for å bli litt ensom når jeg bor alene.

Prøvd å finne venner via venne-forumet her, eller Sidetmedord eller Aktivitetsvenner?

Anonymkode: 47e6c...a8c

AnonymBruker
Skrevet

Takk for flere svar, mange gode refleksjoner!

Ser det er litt delte meninger/erfaringer om hvor mye avstanden til sentrum betyr, men veldig godt poeng med kollektivtransport som dere nevner. Tror nærhet til det er veldig viktig om man ikke bor sentralt ja. 

Skrevet

Dette er jo opp til deg da, om du sitter hjemme å stirrer i veggen blir livet for ensomt. Oppsøk ting du selv liker så finner du alltids bekjentskap. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kommer mer an på hvor sosial og utadvendt du er. Og på interesser og kollektivtransport. Er du en som hiver deg rundt og blir med på alt uansett, eller liker du best planlagte møter tre dager på forhånd? Det kan enten bli litt slitsomt med litt reising om du skal være med på alt, eller bare at man må planlegge litt smartere slik at du slipper å reise mye att og fram. 

Liker du markaaktiviteter kommer du til å bo slik til at andre må komme din vei for at dere skal møtes. Er det stort sett fyll og ut-på-byen det går i, kan det være du ikke gidder å henge med på alt.

Jeg hadde valgt å flytte litt ut av byen, fordi jeg ikke trenger å bli med på alt, det har stor verdi for meg å ha luft rundt meg (både unngå å bo i kollektiv og å ikke ha naboens vegg to meter fra vinduet mitt), jeg elsker å gå i marka, jeg liker å planlegge når jeg skal treffe folk. I tillegg er det kjempefint å kunne investere i bolig i ung alder om man har mulighet til det. Men det er meg. Hvordan liker du å ha det?

Anonymkode: 0f70c...2b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...