Gå til innhold

Vaskemaskin og tørketrommel eller kombinert vask/tørk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøpe ny vaskemaskin, og så lurer jeg på om noen har erfaring med kombinert vask/tørk maskin? Vi vasker mye,(har tre barn) og vi ser behovet for å få tørket klærne litt mer effektivt enn tørkestativer rundt i huset. 

Så hva sier dere? Kombinert, eller må vi dytte inn en tørketrommel et sted?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kombinert vask/tørk og kommer aldri til å kjøpe det igjen. Sluttet å bruke tørkefunksjonen etter 1,5 år. 

Skrevet

Jeg har det. Bruker lang tid på hele prosessen, men verdt det. Ikke alt jeg bruker tørkefunksjonen på, men kjekt å ha pluss plassen man sparer. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har det fordi vi ikke har plass til tørketrommel oppå vaskemaskina, og vi er fornøyde vi. Men vi har bare ett barn og det eneste vi tromler er håndklær, undertøy og sengetøy. Vi kjøpte den for ikke lenge siden og valgte en av de dyreste modellene. Den bruker lang tid, men det gjør egentlig ingenting.

Anonymkode: bb45b...6d0

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt kombinert, ALDRI igjen. Hele prosessen tok for det første mye lengre tid, da vaskemaskinen ble utilgjengelig når den brukes som tørketrommel. Den gang bodde jeg alene i liten leielighet, og det fungerte ikke da. Aldri om det, 5 år senere med barn og samboer, hadde fungert her. 

Anonymkode: 5617b...bfe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du plass til begge deler, så kjøp begge deler. Kombinasjonen bruker mye lengre tid og blir ikke så bra resultat da man jo ikke rister klærne etter de er vasket.

Anonymkode: 6182e...552

Skrevet

Vi er to voksne, og kombimaskin funker helt utmerket for oss. Trenger egentlig ikke planlegge engang. Med tre barn? Helt uaktuelt, da er det separate maskiner som gjelder. 

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, LittDiva skrev:

Jeg har det. Bruker lang tid på hele prosessen, men verdt det. Ikke alt jeg bruker tørkefunksjonen på, men kjekt å ha pluss plassen man sparer. 

Hvor lang tid bruker slike maskiner på en vask og tørk? 

Ser at de fleste mener at det beste er to separate maskiner, men er det kun pga tiden det tar? 

Skrevet (endret)
52 minutter siden, atropos skrev:

Ser at de fleste mener at det beste er to separate maskiner, men er det kun pga tiden det tar? 

Tiden på vask og tørk kan du stille inn selv. Men rundt 4t.

Det jeg opplevde med tørkefunksjonen var at tøyet lett begynte å lukte surt. Og maskina lukta surt. 

Endret av Nuttery
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker å få ristet og sortert gjennom klærne før jeg hiver dem til tørk, og det er ikke alt som tåler trommel.

Anonymkode: 51233...5c6

Skrevet
11 minutter siden, atropos skrev:

Det tar gjerne 6 til 9 timer på en stor vask. 

Det er viktig å sjekke ut hvilke mengder maskinen takler. Tørk klarer mindre enn vask. 

Jeg kjøpte en ganske dyr en som har god kapasitet på tørk. Praktisk å fylle opp med klær fra barnehagen og så er de tørre og klar til bruk neste morgen. 

Skrevet
12 minutter siden, stan skrev:

Det tar gjerne 6 til 9 timer på en stor vask. 

Det er viktig å sjekke ut hvilke mengder maskinen takler. Tørk klarer mindre enn vask. 

Jeg kjøpte en ganske dyr en som har god kapasitet på tørk. Praktisk å fylle opp med klær fra barnehagen og så er de tørre og klar til bruk neste morgen. 

Det er nettopp det siste der som virker forlokkende på meg. Og hva legger du i "ganske dyr"? 

Skrevet
7 minutter siden, atropos skrev:

Det er nettopp det siste der som virker forlokkende på meg. Og hva legger du i "ganske dyr"? 

Ca ti tusen. Den tar 6 kg tørk, og det funker greit også å ta litt mer. 

Det er maskiner dyrere og med enda større kapasitet, men det var passe for oss. 

• Liker 1
Skrevet

I tillegg, den maskinen jeg har har ingen lo-filter. Fint hvis man vasker+tørker hvitvask før sortvask feks. Sorte klær fulle av hvit lo :)

AnonymBruker
Skrevet

Eks samboer jobber på avdeling med dette på Elkjøp tidligere. Aldri kjøp kombi sa han. Tar lang tid og motoren holder ikke i like mange år som separate gjør. 

Han anbefalte oss electrolux eller Miele da jeg skulle kjøpe nå. Endte på electrolux, begge maskinene tar 9kg. 1,5t i trommel og alt er stryketørt. 

Anonymkode: a608f...b26

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foretrekker å få ristet og sortert gjennom klærne før jeg hiver dem til tørk, og det er ikke alt som tåler trommel.

Anonymkode: 51233...5c6

Det kan man gjøre med kombimaskin også. De to funksjonene fungerer uavhengig av hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...