Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Grotto
Skrevet

Jeg har aldri funnet min "nisje" om jeg skal si det slik. Har hatt flere gode jobber med de er bare jobber. Det jeg brenner for er å tegne og male og skulle så ønske at jeg kunne drive med det på heltid. Min samboer støtter meg fullt ut, men jeg må ha en "normal" inntekt for at vi skal kunne klare oss. Har en ukjent kunstner noen sjans til å kunne leve av yrket sitt. Noen som har noen formening om det?

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, faktisk tror jeg ikke det. Du skal faktisk selge mye for å få en normal inntekt. Hvor skal du selge og hvem blir målgruppen din?

når en ser på anerkente kunstnere med garantilønn fra staten, så er det dårlig stelt med de også.

Andre kunstnere har bijobb i tillegg.

Noen kan leve av sin "nisje" om de har en mann med god lønn, trygd ved siden av. ike for å ta motet av deg, men kjenner flere flinke kunstnere,men de kan ikke leve av det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min nabo er kunstner. Anerkjent i hele fylket. Mye utstillinger og bestillinger,men han kan ike leve av dette.

For han er det biinntekt og hobby ved siden av at han har trygd pga skade.

Som han sier: ike ar jeg nok av pensjon,men kunsten berger det mnd.utgifter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror det er vanskelig å leve av det, ja. Som ukjent og etter det jeg forstår uutdannet kunstner vil du kunne ha problemer med å få delta med arbeider på utstillinger/gallerier, og dermed ha vanskeligere for å få distribuert og solgt kunsten din, og som andre sier; selv anerkjente og kjente kunstnere har problemer med å leve av kunsten sin.

Dersom du ikke har kunstutdanning vil du også stille langt bak i køen når det gjelder å søke om stipender o.l.

De fleste kunstnere jeg vet om/kjenner har enten vært avhengig av ektefellen økonomisk i mange år eller de har hatt bijobber (feks som lærer; kurs eller skole). Kjenner vel EN (med utdanning)som klarer seg på salg av malerier, han er da også av de heldige som både er dyktig, flink til å profilere seg og har mye eget initiativ (har startet skole i utlandet, bla). Det finnes selvsagt noen flere som klarer dette fra relativt ung alder.

Selv er jeg i etableringsfasen for min "kreative karriere " (teit ordvalg, men ønsker ikke å gå i detalj), og har innstilt meg på å ha bijobb ved siden av, både fordi jeg blir psyka ut av å leve på samboer og fordi jeg ønsker en viss økonomisk forutsigbarhet. Tror ellers denne økonomiske sikkerheten gir meg mer spillerom og trygghet i forhold til det jeg holder på med av egne ting, enn om jeg skulle levd på sultegrensa, vært vhengig av å lage salgbare ting eller brukt halve året på å søke og vente på stipender...

Nå tar jeg det heller gradvis - den dagen karrieren min blir lønnsom (hvem vet...) kutter jeg sikkert ned på annen jobbing:)

Skrevet

De få jeg kjenner som klarer å livnære seg mer eller mindre av kunsten, klarer dette pga at de knapt har utgifter ellers. De bor i kollektiv, eller okkuperte hus, eller har funnet andre måter å unngå husleie. De har selvsagt ikke bil, og har en svært billig livsstil.

De er ikke interessert i å ha en vanlig økonomi heller, så de har alltid levd slik, uanhengig av kunsten.

Gjest Kunstnervenn
Skrevet

De få jeg kjenner til som lever av bildene sine uten å bli omtalt i pressen hele tiden, bor i utlandet. De lever billig og har et stort publikum å selge til.

Norge har veldig få innbyggere, og enda færre større bedrifter som kjøper kunst (ihvertfall av ukjente kunstnere) så markedet her er for lite.

Jeg kjenner ganske mange som kombinerer malingen sin med andre jobber. Noen driver med grafisk design, andre underviser, enkelte jobber i helsesektoren.

Likevel, ikke gi opp! Om du ikke kan leve av kunsten din så kan den likevel være en viktig del av livet ditt!

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er fullt ut mulig, men det krever en del forarbeid og undersøkelser.

Du bør teste ut markedet: henvende deg til ulike instanser og prøveselge noen av dine produkter.

Du bør ta en lengre prat med et menneske som er god på økonomi, drift og markedsføring (en du kjenner?)

Du bør også få en uformell vurdering fra noen sdu stoler på med noe kompetanse på om dine arbeider har potensiale for et marked- er det folk som ønsker å kjøpe den stilen du står for?

Jeg ønsker deg lykke til og ber til gud om at kunstnere står på og satser men : mange kunstnere behøver kursing i markedsføringsteori, økonomi og strategi. Les bøker innen dette eller helst dra på noen kurs.

Eller de bør ha råd til å leie inn riktige mennesker eller ha slike venner i kretsen sin.

:) Lykke til, det meste er mulig med en slagplan med + og - innen alle områder: marked, kapital, kundegrupper, verdi/kvalitet på dine produkt, dine konkurrenter, osv.

Sjekk jungelen av støtteordninger (hvis du driver seriøst på heltid)

Gjest Leola
Skrevet

For å bli en anerkjent kunstner må du først og fremst ta utdannelse ...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er nokså enig i det!

Utdannelse er ikke et must for suksess. Men: man står sterkere rustet dersom man har lært teknikker, arbeid, analyse og fått praktisert det man har lært ved en høyere kunstutdanningsinstitusjon i Norge og/eller utlandet.

Skrevet

Jeg tror du må belage deg på å ha en bijobb ved siden av for å ha råd til å dekke de utgiftene som vil komme bare i materialbruk.

Det er mange kunstnere i Norge, og det er vel få som klarer å leve noe særlig av det. Så du får finne deg en rik mann!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Å? Det spørs vel hvilke kunstner man ar tenkt på?

Jeg vet om to i Nore som greier å livnære seg på sin kunst. Pluss at de har mange i arbeide. De hadde vanlig jobb før. Det er så uvanlig at det blir omtalt i de største avisene. Den ene, nei de er to, har begynt å designe sine egne esker. Det går så bra at de har satt bort jobben til noen i asia. De selv designer her hemme. De reiser nå verden rundt. de traff sitt marked.

Så var det en som beg. å designe sine egne smykker. Går kempebra. un selger til de store kedene her i landet.

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg vet om to i Nore som greier å livnære seg på sin kunst. Pluss at de har mange i arbeide. De hadde vanlig jobb før. Det er så uvanlig at det blir omtalt i de største avisene.

Ja, det er uvanlig. Uskolerte kan selvfølgelig gjøre suksess, men da skal man ha usedvanlig mye talent.

Vil anbefale å ta en utdannelse innen kunstarten - det er tross alt flere år med lærdom innen feltet, det kan da ikke være bortkastet.

Gjest Leola
Skrevet

De fleste gallerier tar aldri inn kunst av personer som ikke er utdannede - i kunstleksikon finner man kun personer med kunstutdannelse.

Skrevet
De fleste gallerier tar aldri inn kunst av personer som ikke er utdannede.

Jeg tror det varierer litt fra sted til sted. De annerkjente galleriene i Oslo er noen ordentlige utdanningssnobber, men mindre gallerier og utstillingssteder rundt omkring i landet tror jeg tar inn ting så lenge det selger.

Hva med å få avtale med f.eks. en kafe og så henge bildene dine der for salg? Men om du kan leve av det er en helt annen sak.

Utanning er ikke å forakte innenfor noen yrker. Hvis du da ikke er er skikkelig naturtalent så vil antagelig bildene bli enda bedre om du har utdannelse i sekken i tillegg til at de snobbete galleriene tar deg inn.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet om to i Nore som greier å livnære seg på sin kunst. Pluss at de har mange i arbeide. De hadde vanlig jobb før. Det er så uvanlig at det blir omtalt i de største avisene. Den ene, nei de er to, har begynt å designe sine egne esker. Det går så bra at de har satt bort jobben til noen i asia. De selv designer her hemme. De reiser nå verden rundt. de traff sitt marked.

Så var det en som beg. å designe sine egne smykker. Går kempebra. un selger til de store kedene her i landet.

Jeg leste også om disse. Men de er DESIGNERE og ikke kunstnere, da. Er en viss forskjell her:)

Uansett kommer det an på hva du mener med kunst/hva du gjør og lager. Jeg vet også om folk uten utdanning og anerkjennelse (som dels er bestemt av kvaliteten på det du gjør, dels av rent snobberi) som selger tingene de lager via kafeer og smågallerier. Om de lever av det tviler jeg på, men det er en mulighet du ikke skal forakte:)

Gjest Anonymous
Skrevet

Det kan jo diskuteres hva som er kunst da. Så om en annen som ble kalt smykkekunstner. en behøver da ikke male bilder for å kalle seg kunstner.

En som maler på glass hemme og selger kaller seg kunstner.

Jo de kjente galleriene tar imot fra ikke utdannede personer. dronningen av danmark har hatt flere utstillinger inn/utland og un er selvlært.

Nå ar sonja fotoutstilling i Usa,men hun er da ikke utdannet.

jeg var på galleri F-15 på Jeløya. Der var to kunstnere som hadde bilder. Ingen med utdannelse,men de var så anerkjent alikavel.

Skrevet

Det skader ikke å utdanne seg, bl.a. for å skaffe deg et nettverk. Kunstnere jobber jo ofte for seg selv, det er fint å ha et miljø og kolleger. Kunstlivet i Norge er en gang sånn at de med utdannelse stiller sterkest , både når det gjelder utstillingsplasser, stipender og også verv og jobber innen de forskjellige kunstinstitusjonene...tenk på det.

Hvis du skal være avhengig av inntekt fra salg kan det ha for stor innvrikning på din kunstneriske utvikling og viktige valg du må gjøre i dine prosesser, deltidsjobb kan faktisk gjøre deg friere rent faglig. Søk på akademiet da vel, kjør på!

Gjest Leola.
Skrevet

Høres merkelig ut at kjente gallerier stiller ut bilder av kunstnere som ikke er anerkjente.

De galleriene jeg kjenner til gjør det absolutt ikke. Av mange grunner, bl.a.:

• man skal anerkjenne kunstutdannelsen (som faktisk er mangeårig)

kunstforeninger som handler i gallerier skal være sikre på at bildene de kjøper er verd prisen - kunstforeninger handler i gallerier for flere ti/hundretusener i året. Tipper at det var mange som hadde blitt sure hvis de vant bilder av hobby-kunstnere i kunstforeningen

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det kunst kun av anerkjente kunstnere? Anerkjent av hvem?

Det er mange kjente kunstnere som ikke har en formell utdannelse.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med høstuttillingen+ vi tror kansje at det er bare anerkjente som kommer inn der,men det er også feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...