trudeem Skrevet 8. juni 2018 #1 Skrevet 8. juni 2018 Hvor sannsynlig er det at snittet for å komme inn på veterinærstudiet på nmbu øker fra 55.2 til 56.0? (førstegangsvitnemål). De siste årene har det holdt seg mellom 55-55.2.
Ullvott Skrevet 8. juni 2018 #2 Skrevet 8. juni 2018 Som regel er endringene små fra år til år, men noen ganger gjør poenggrensene skikkelige hopp. Antall søkere og søkernes poengsummer er selvsagt utslagsgivende her, og studier med få studieplasser er mer følsomme for store endringer enn studier med mange plasser. Veterinær er jo et ganske lite studium med 70 studieplasser. Hvis jeg ikke er helt håpløs til å lese, har antall søkere med veterinær som førstevalg økt en hel del; fra 480 i fjor til 654 i år (kilde: Samordna Opptak). En økning på over 36% er ganske betydelig. Med langt over 9 søkere per studieplass, mot like under 7 søkere per plass i fjor, vil poenggrensen sannsynligvis øke en del. Akkurat hvor grensen havner er selvsagt umulig å si, men det ville ikke forundret meg om grensen gikk opp mot 56 poeng eller enda høyere. Svaret på spørsmålet ditt blir dermed et sted mellom «slett ikke usannsynlig» til «ganske sannsynlig».
trudeem Skrevet 21. juni 2018 Forfatter #3 Skrevet 21. juni 2018 (endret) Jeg har endt opp med 57,2 poeng, tror du snittet vil bli høyere enn dette? Jeg tenker å ta et friår, men er litt redd for at jeg ikke vil kunne komme inn året etter igjen. Endret 21. juni 2018 av trudeem
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #4 Skrevet 21. juni 2018 1 time siden, trudeem skrev: Jeg har endt opp meg 57,2 poeng, tror du snittet vil bli høyere enn dette? Jeg tenker å ta et friår, men er litt redd for at jeg ikke vil kunne komme inn året etter igjen. Jeg ville ha sett hvordan det går i år. Hvis det holder seg stabilt på 55-tallet bør det gå helt greit å ta seg et friår og komme inn neste år igjen. Anonymkode: 3f90c...957 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #5 Skrevet 21. juni 2018 1 time siden, trudeem skrev: Jeg har endt opp meg 57,2 poeng, tror du snittet vil bli høyere enn dette? Jeg tenker å ta et friår, men er litt redd for at jeg ikke vil kunne komme inn året etter igjen. Personlig vet jeg ikke om jeg hadde tatt sjansen på det. Det hadde vært rimelig surt hvis du ikke kom inn året etter... hva med å ta et friår underveis i stedet? Anonymkode: df17a...eae 1
trudeem Skrevet 21. juni 2018 Forfatter #6 Skrevet 21. juni 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig vet jeg ikke om jeg hadde tatt sjansen på det. Det hadde vært rimelig surt hvis du ikke kom inn året etter... hva med å ta et friår underveis i stedet? Anonymkode: df17a...eae Alle vennene mine har tenkt til å ta et friår nå, så har veldig lyst selv. Tenker bare ettersom snittet har ligget på 55,2 og mindre i flere år nå, at det er lite sannsynlig at det øker til 57,2? Det er jo en veldig stor økning. Vet at det er en god del flere søkere i år, men kan ikke dette være folk som søker med ordinært vitnemål? De har vel et visst antall plasser til de som søker med førstegangsvitnemål? Ahh er så vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #7 Skrevet 21. juni 2018 56 minutter siden, trudeem skrev: Alle vennene mine har tenkt til å ta et friår nå, så har veldig lyst selv. Tenker bare ettersom snittet har ligget på 55,2 og mindre i flere år nå, at det er lite sannsynlig at det øker til 57,2? Det er jo en veldig stor økning. Vet at det er en god del flere søkere i år, men kan ikke dette være folk som søker med ordinært vitnemål? De har vel et visst antall plasser til de som søker med førstegangsvitnemål? Ahh er så vanskelig. Det er umulig å spå grensene. De kommer ikke an på hvem som har søkt før, men på hvem som skal søke neste år. Du bør ikke bry deg så mye om hva vennene dine gjør. Det du bør vurdere, er om et friår er verdt å risikere fremtidsdrømmen din for - hvis det å bli veterinær er det, da? Det er godt mulig det vil gå helt fint, altså. Men husk at du kun kan skylde på deg selv hvis du står uten studieplass neste år. Anonymkode: df17a...eae 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå